(Nieuw met virtualisatie) Waar te beginnen?

Pagina: 1
Acties:

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:13
Ik heb (op Virtual PC en Virtualbox na) 0,0 ervaring met virtualisatie.
Nu ben ik al halverwege mijn MBO4 opleiding Beheer ICT maar ik heb nog geen enkel woord gehoord over virtualisatie. Aangezien dit toch een grote speler is/gaat worden, ga ik me er dan maar zelf in verdiepen.

Als testbox heb ik een C2D met 4 gigabyte geheugen die ik momenteel niet gebruik.
Nu meen ik te weten dat er twee voor de hand liggende mogelijkheden zijn, Hyper-V en VMware.

Wat is de industry-standard? Welke kan ik me het beste aanleren? Oftewel, met welke virtualisatiesoftware zal ik gegarandeerd in aanraking komen bij mijn toekomstige baan?

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-01 20:54
gebruik zelf privé nogal wat vmware machines, zodat ik alles mooi gescheiden kan houden en ik zeker weet dat er geen troep op mijn systeem komt.. Zakelijk gezien.. tja ik denk dat je je in beiden moet verdiepen eigenlijk..

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:51

Qwerty-273

Meukposter

Er is niet echt een industry-standard. Je hebt inderdaad Hyper-V en VMware maar daarnaast heb je ook nog Xen (via Citrix of community smaak) wat ook vaak ingezet wordt. Daarnaast zijn er tal van andere virtualistatie pakketen in omloop, vaak met minder mogelijkheden dan de eerder genoemde drie, maar wel met een gunstiger licentie model. Maar bij allemaal geldt eigenlijk wel dat je het stukje theorie van virtualiseren moet snappen en de daadwerkelijke technische invulling hoe het te beheren is met welke tools etc net iets van minder belang. Je bent straks een starter en zal zo ie zo veel nog moeten leren.

Verder is het maar de vraag of je toekomstige baan wel iets met virtualisatie doet - het is een "hot item" natuurlijk maar vereist wel een behoorlijke investering als je nog geen SAN etc in gebruik hebt (uitgaande dat je toch wat HA er mee in wilt bouwen).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Pallas
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-07-2025
Ga er met 1 aan de slag. Welke? Maakt in princiepe niet uit. In de industrie is alles anders :)
Heb wel een eigen voorkeur(vmware) maar dat is meer om dat ik daar nu mee bezig ben op mijn huidige project.
Meestal kom je in een omgeving die al ingericht is. Helaas kan je dan geen keuze maken.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:28
Ik gebruik zelf virtualisatie voor testomgevingen. Verder zou je kunnen overwegen om iets van een cluster te bouwen.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:09
installeer gewoon Windows 2008 64 bits en je vinkt zo Hyper-v aan.

op internet genoeg info te vinden over hyper-v eventueel kun je daarna Hyper-vserver proberen en dan eens kijken naar ESXi

diskeltische lurker

Pagina: 1