Theoretische vraag over raid 0, extra disk en programma's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 17:57
Stel je hebt de volgende situatie:

2 HD's in raid 0 (bv. 2 raptors).

1 losse HD voor data opslag.(bv. een WD Green 1TB)

Uiteraard parkeer je je OS op de Raid 0 array en je data dump je op de losse HD.

Maar waar installeer je je programma's?

Stel je installeert je programma's op de raid array, dan zullen ze wel lekker starten, maar, omdat je je programma's daar dan geinstalleerd hebt gaat het ten koste van de snelheid van je OS. (lijkt me).

Stel je installeert je programma's op de losse hd, dan zullen ze iets langzamer starten, maar, omdat je raid array enkel je OS bevat kan dat weer lekker snel draaien.

Welke configuratie geniet bij jullie de voorkeur?

Poll: Raid 0 + losse disk, welke configuratie
OS + Progs op Raid 0 - Data op losse HD
OS op Raid 0 - Progs + Data op losse HD
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=338144&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ook de programma's hebben tijd nodig om te laden, dus voor maximale performance zou ik die lekker op de Raid 0 zetten...

Programma is natuurlijk ook niet iets wat persé behouden moet blijven... Dat kun je zo opnieuw installeren...

Heb overigens zelf sinds vorige week een raid 10 array draaien. Gaat als een tiet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je apps lekker bij je OS en pagefile op 1 partitie op de raptors natuurlijk..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb mijn 'werkende configuratie' volledig op raid 0, alle data (installatie bestanden etc) staan op een losse schijf. 1x in de zoveel tijd kopieer ik ook alle savings/documenten over naar de losse schijf, maar volledige werk gaat via de raid 0.

Het verschilt dan ook beetje per programma, programma dat hoofdzakelijk 'windows onderdelen' gebruikt kan je beter af zijn op aparte schijf, maar programma dat enorm veel data zelf heeft (of van mij part een spel) zit je op de raid 0 mi toch wat beter.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik heb in een review van Femme gelezen dat je voor je OS het beste kleine schijven kunt gebruiken in een raid 0 opstelling, bv. de WD360ADFD, 36GB. Dan heb je 72GB aan ruimte. Maar omdat sommige programma's behoorlijk wat ruimte kunnen vragen, kun je afvragen of 72GB op raid 0 wel voldoende is. Alleen je OS gebruik al tientallen GB (net even afhankelijk van welk OS je draait). Voor 4 euro meer per schijf heb je dan de WD740ADFD, 73GB. Met 146GB heb je wel voldoende lijkt me.
De page file draai ik niet. Heb toch voldoende ram. :)

Maakt het overigens verschil als je de raid 0 array in partities opdeelt?

[ Voor 16% gewijzigd door Snowwie op 24-06-2009 17:22 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je snel programma's wilt opstarten kun je beter een ssd gebruiken. Geen enkele harde schijf kan op dit gebied concurreren met een OCZ Vertex of een Intel X25-M. Een Vertex 60GB van 190 euro is groot genoeg voor Vista en een zooi applicaties. Voordeel hiervan is ook dat je in combinatie met de Green Power harde schijf een stil systeem hebt met een laag energieverbruik voor opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ssd's hebben zeker voordeel qua snelheid, maar ik lees nog maar heel weinig over de levensduur die ssd's maximaal hebben en wel dat gaandeweg je ze langer gebruikt ze steeds trager worden. :/

Ssd's zijn nog niet lang genoeg (serieus) op de markt om goed te kunnen inschatten hoe lang je gebruik van ze kunt maken voordat er problemen komen. Met hd's weet je in elk geval waar je aan toe bent.

Want, ik geloof nog niet dat hier iemand is die al meer dan 2 jaar dezelfde ssd in gebruik heeft. Ik heb al heel wat topics gelezen over ssd's, maar ik ben gewoon nog niet 100% overtuigd. Bovendien zijn 2 raptors ook weer niet zo duur, het moet voor mij persoonlijk, aangezien ik nu alles nog draai vanaf 1 single schijf al een hele stuk verbetering opleveren.

De poll geeft in elk geval duidelijk aan dat nagenoeg iedereen OS+apps tesamen op de raid 0 array prefereert. Daar zal ik dan ook in meegaan. :)

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1