Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel] Jaarlijkse kosten a.d.h.v. date-velden

Pagina: 1
Acties:

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:10
Momenteel ben ik bezig met een licentie/contract overzicht te maken in Excel. De bedoeling is dat door dit sheet ik snel een overzicht krijg welke contracten er binnenkort aflopen en wat de kosten die per jaar gemaakt worden zijn.

Nu heb ik sommige contracten die lopen een jaar, maar ik heb er ook een aantal die lopen wel 5 jaar.

Wat ik nu probeer te bereiken is een berekening van kosten te maken op jaarbasis. Echter verschillen de start- en einddata van deze contracten, vele beginnen halverwege een jaar en lopen nog door tot halverwege 2010.

Grofweg wil ik dus zo'n opzet:
code:
1
2
3
4
                            Eenmalige betaling            Maandelijkse betaling            Eind datum        Begin datum
Contract #1
Contract #2
Contract #3 ec

Echter hoe zou ik de jaarlijkse/maandelijkse kosten kunnen berekenen met behulp van de date velden?

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:50
Wat bedoel je met "op jaarbasis"?
Als een contract loop van 1sept 2009 tot 31 aug 2011 (24 mnd) en eenmalig EUR 240 kost, bedoel je dan met "jaarlasten":
-De jaarlasten zijn EUR 120
of:
-Voor 2009 zijn de jaarlasten EUR 30, voor 2010 120 en voor 2011 EUR 90.
?

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:10
Ik bedoel inderdaad de laatste.

Daarnaast betalen we voor sommige contracten een eenmalig licentie bedrag, met daar boven op dan weer een service-contract wat per maand wordt betaald.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:50

Reptile209

- gers -

Ik zou zeggen: begin met de eenmalige kosten om te rekenen naar een maandbedrag, zodat je de volgende kolommen krijgt:
code:
1
Contractnaam | Startdatum | Einddatum | Looptijd (maanden) | Eenmalige betaling | Eenmalige betaling (maandlast) | Maandelijkse betaling | TOTAAL MAANDBEDRAG

Daarna hoef je alleen nog maar te kijken hoeveel maanden er in een bepaald jaar vallen en dat maal Totaal Maandbedrag (= Eenmalige betaling + Maandelijkse betaling = Eenmalige betaling / Looptijd (maanden) + Maandelijkse betaling).
Voor het aantal maanden dat een contract in een jaar valt, kan je met wat formules desnoods een paar kolommen maken (2009, 2010, 2011, etc) en daar het relevante aantal maanden laten berekenen.

Leuke oefening :)

Edit: Zal je matsen, met een quick-and-dirty oplossing. D'r zitten vast nog wel foutjes in, maar in mijn proefset klopt het volgens mij. De rest is een oefening voor jou om te snappen hoe het werkt ;).

[ Voor 15% gewijzigd door Reptile209 op 25-06-2009 22:39 ]

Zo scherp als een voetbal!