[Samsung Spinpoint F1 HD103UJ ] Zwaar gezoem

Pagina: 1
Acties:

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:13
Ik ben in het bezit van een Samsung Spinpoint HD103UJ hardeschijf, die vorig jaar in November is aangeschaft. Al geruime tijd is het een doorn in mijn oor dat mijn harde schijf eigenlijk boven het geluid van de rest van mijn PC uit komt. Om het in perspectief te plaatsen: Momenteel draait hij in een andere PC (die van mijn vriendin), welke een standaard Intel C2D e4400 koeler heeft blazen op soms 1800 toeren, en dan nog komt het gezoem duidelijk en storend naar voren. Wanneer de CPU idle is en die koeler stiller loopt is de hardeschijf het luidste onderdeel in de PC en kan je hem in de gehele kamer duidelijk horen.

Het type geluid is een zoem, het lijkt een deel op resonantie, maar het geluid is even luid in zowel haar goedkope bak, alsmede in mijn Antec 300. Ik heb verscheidene reviews gelezen en overal werd deze HDD geprezen om zijn lage geluidsproductie en daarom vermoed ik dat ik een maandagochtend geval heb.

Het zoemen komt als het ware in golven: "zzzzzZZZZZZOOOOOEEEMMMMmmm.....zzzzZZZZOOOEEEEMMMMmmmm...." en is continu ongeacht de activiteit.

Mijn vraag is nu of dit een uitzonderlijk geval betreft, of dat iedereen dit gezoem en deze vibraties waarneemt. Daarnaast vraag ik mij af of dit een reden zal zijn om contact op te nemen met de winkel waar ik hem heb gekocht.

Zelf overweeg ik overigens ook om hem, als RMA niet mogelijk is, in een externe behuizing te plaatsen en in de plaats van deze schijf een Western Digital Black aan te schaffen van gelijke grootte. Maar dat zijn latere overwegingen.

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 09:57
Heeft hij het ook als je hem gewoon in de hand vastneemt? Kan zijn dat hij gewoon resoneert met de kast ...

• Cid Highwind
Waarschijnlijk wel aangezien het de hardeschijf is die de trillingen veroorzaakt. Wanneer ik de computer namelijk aan zet zonder de harde schijf in te pluggen, dus als secundaire schijf, dan komen de trillingen niet voor en is de kast flink stiller.

• MiQie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-10-2023
Hm, Ik ben zelf ook in het bezit van deze schijf. Hij is bij mij in gebruik als primaire schijf icm met een antec 900, en ik herken het probleem wat je noemt niet. Zowel tijdens het opstarten of idle mode overtreft de schijf de fans van mijn kast (allen op med) niet.

Het lijkt mij idd een maandag ochtend gevalletje ;)

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 19:15
Ook ik ben in het bezit van een dergelijke schijf en het golvende gezoem komt mij wel bekend voor. Het is bij mij alleen niet heel erg luid, maar wel irritant dat je die golvende beweging steeds hoort. Helemaal in mijn chieftec werd dit versterkt. Voor de rest hoor je de schijf echt niet (niet draaien en niet lezen/schrijven).

Ik heb inmiddels een Scythe Quiet Drive aangeschaft en heb geen last meer :)

• SanderI
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:10
Ik herken het ook. In het begin geen last van gehad, maar na paar maanden ook een vervelende zoem. :(

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:35

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik had het ook in mijn kast met een paar Samsungs. Mijn kast heeft een kliksysteem voor de bevestiging, en het bleek dat de schijven niet vast genoeg zitten en gaan resoneren.

De oplossing: De schroefgaten gebruiken en alles lekker vast zetten.

Hier stond een dode link.

• Cid Highwind
Eureka, strandbal heeft nog gelijk ook. In de kast van mijn vriendin (oude blikken koektrommel) waren de mogelijkheden zo beperkt om het lekker aan te schroeven dat hij er maar een beetje bij hing. Nu ik weer thuis ben heb ik hem eens flink strak aangedraaid met duimschroeven in mijn Antec 300, en ik hoor nu helemaal niks meer. Dus bij deze even de bevestiging, mocht iemand dit draadje ooit opgraven, dat door middel van strakke bevestiging er geen last meer wordt ondervonden bij mij. Dit overigens met normale schroeven, niks rubber of wat dan ook :)

Dank voor de suggesties.

• Earzz
  • Laatst online: 31-01 08:57
Ik had ook last van dit golvende gezoem, zelfs met nexus disktwins en in verschillende behuizingen.
Dit was mijn eerste maar meteen ook laatste Samsung (F1 750GB) schijf ooit, het geluid is bijzonder irriterend een gaat gewoon door merg en been.
Als je het geluid eenmaal heb gehoord blijf je er op letten, nu ben ik gewoon weer terug naar mijn vertrouwde WD schijfjes.

XboxLive: Dave 130R

Pagina: 1