Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Voettekst laten verwijzen naar celwaarde

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel ben ik bezig om een aantal werk sjablonen te maken in EXCEL2003. Hierbij wil ik dat de tekst uit een drietal cellen middels een macro automatisch wordt samengevoegd en vervolgens in de voettekst wordt gekopieerd. Mocht de inhoud van deze 3 cellen wijzigen, dan wil ik dat de voettekst meeveranderd. (dit zodat hetzelfde sjabloon voor meerdere projectnummers te gebruiken is)

De tekst die in de voettekst moet worden geplakt is een samenvoeging van meerdere cellen. Omdat er alleen tekst kan worden geplakt in een voettekst doe ik t volgende:

1: in een lege cel voer ik de formule in om de betreffende cellen samen te voegen;
2: vervolgens kopieer ik de cel en gan naar een andere lege cel;
3: met plakken speciaal plak ik de alleen de waarden (dus geen formule en alleen tekst in deze cel);
4: deze cel is niet te kopieren naar de voettekst, maar de inhoud van de cel (alleen de tekst) wel;
5: als laatste ga ik naar aangepaste voettekst en plak hier deze tekst.

Het probleem is nu, dat wanneer de betreffende cellen gewijzigd worden de voettekst niet meeveranderd, de oorzaak wordt duidelijk vanuit de macro, deze kopieert namelijk deze waarden niet vanuit de cel, en plakt alleen de originele waarden.

Voorbeeld:
Ik neem de macro op en de samengevoegde waarden in cel geven dit aan: 20090403-doc6-c, dit wordt netjes in de voettekst gezet. Vervolgens gebruik ik ditzelfde sjabloon voor een project met het nummer:
20080202-doc4-a, dan wordt in de voettekst toch het oorspronkelijke nummer 20090403-doc6-c gezet. (dit dus vanuit de macro die wel de tekst plakt, maar het kopieren in de cel niet wil opnemen. Hierdoor wordt alleen de eerst gekopieerde tekst geplakt)

Ingewikkeld verhaal, toch hoop ik dat het zo duidelijk is. Mocht het helpen, ik heb het principe van de onderstaande link aangehouden.

http://www.managementsupp...ndex.asp?page=faq&id=1291

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-11 13:43
Volgens mij is de makkelijkste manier om de volgende macro aan een knopje te hangen (met verwijzingen naar de cellen aanpassen):
VBScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Sub VoettekstAanpassen()
    With ActiveSheet.PageSetup
        .LeftHeader = ""
        .CenterHeader = ""
        .RightHeader = ""
        .LeftFooter = ""
        .CenterFooter = Cells(2, 1) & Cells(2, 2) & Cells(2, 3)
        .RightFooter = ""
    End With
End Sub

Elke keer dat je het projectnummer aanpast, klik je op de knop om de voettekst te wijzigen. Het is ook mogelijk om de macro te draaien als je de betreffende cellen wijzigt (met een macro die Worksheet_Change heet). Dit scheelt het gebruik van hulpcellen en copy/pasten. Helaas is het voor zover ik weet niet mogelijk om verwijzingen direct in een voettekst te zetten.

Onder welke naam sla je de documenten op? Als je ze opslaat met als naam het projectnummer, kan je ook een verwijzing naar de filename in de voettekst zetten.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange