• Tjoekbezoer
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-12-2025
Nu ben ik nieuwsgierig geworden. Omdat er wat storend stof op de sensor van mijn D70s zit ben ik gister langs een lokale fotozaak gegaan met wat vragen. Mijn eigen zoektochtje leverde genoeg resultaten op; opsturen naar Nikon, Visible Dust & varianten, maar ik vind ~70 euro voor twee zwarte puntjes verwijderen een behoorlijk steile prijs. Dat vraagt een werkster zelfs nog niet voor een uurtje stofzuigen ;)

De fotoboer vertelde mij echter, dat de camera op zijn kop dan wel op zijn hals leggen ook kan helpen. Als je hem maar lang genoeg laat liggen - paar dagen? - valt het stof vanzelf van de sensor. Dit leek mij nogal een sterk verhaal; voor zover ik weet is de senso statisch geladen en trekt dus stof aan in plaats van het los te laten.

De vraag dus: helpt schudden / op de kop leggen? Maakt het verschil als de accu verwijderd wordt? Wat mij betreft ga je enkel op deze vragen in; ik wil eigenlijk geen discussie beginnen over de alternatieven van dust removal, ben enkel benieuwd of deze tip hout snijdt.

Benieuwd naar jullie ervaringen en gedachtes!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:10

Rannasha

Does not compute.

Het zal vrij weinig helpen.

Je sensor staat verticaal in de camera, dus als het stof inderdaad zo makkelijk los zou laten, waarom zou het niet al langs de sensor naar beneden gevallen zijn?

Beste oplossing is om zo'n klein blaasbalgje te kopen en daarmee het stof weg te blazen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mijn systeem:
- Blaasbalgje (haal je het meeste wel mee weg)
Als dit niet genoeg is dan het volgende:
- Dust Aid Platinum (droog schoonmaken)
- Dust Aid Wand Kit

Het is soms ff pielen (en vrij duur in de aanschaf) maar je doet er heel lang mee. Je kan het ook beter zelf leren schoonmaken dan het steeds maar op te sturen naar een dealer ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door sOid op 24-06-2009 11:11 ]

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:26

Zoefff

❤ 

Vind het een wat rare tip om eerlijk te zijn. Je sensor trekt inderdaad stof aan, dus of het er vanzelf af zal vallen vraag ik me af. Daarnaast moet de spiegel omhoog geklapt zijn en het sluitergordijn open zijn wil het stof van de sensor af kunnen. De fotoboer suggereert dus dat je de camera 2 dagen aan moet laten staan (!) met de spiegel en sluitergordijn omhoog? Yeah right. Dat raad ik je niet aan :P

Het op de kop houden van je camera heeft hoogstens zin op het moment dat je 'm aan het schoonmaken bent. Doe je dat bijvoorbeeld met een blaasbalgje, dan heb je zo meer kans dat het stof ook uit het spiegelhuis verdwijnt en daar niet ronddwarrelt om bij de eerst volgende beweging van je spiegel weer naar de sensor te gaan.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Verwijderd

Hmm, de camera een paar dagen open laten staan lijkt mij niet verstandig.
Ik doe het zelf altijd op de volgende manier. Werkt prima.
http://www.youtube.com/watch?v=huOdzpl534k

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-11-2025

mennovanw

Canon? You can!

Nou ben ik toch heel benieuwd wie die lokale fotoboer is..

Ik realiseerde me nadat ik van mijn stoel gevallen was van het lachen dat ik toch best graag wil weten waar ik dus nooit heen ga voor advies.. ;)

Camera's open laten staan doen meer kwaad dan goed (en het zijn juist de kleine stofjes die blijven plakken, ook met de blower). Het zou voor de grotere deeltjes best kunnen werken maar kleine deeltjes dwarrelen niet altijd omlaag zeg maar..

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Verwijderd

Dan zou het stofje er ook wel afvallen op het moment dat de dop er op zit! Als dat al zou gebeuren maar ik verwacht van niet. Er is immers een automatische sensor reiniger op de cam aanwezig. Daar hoeft de camera toch echt niet voor open te liggen.
De kans is juist aanwezig dat er meer stof in komt maar dat terzijde. Of als je een keer moet niezen dat het er in komt (ooit een opname gezien in slomo en je wilt niet weten hoe ver die prut komt als je niest)

@Menno
Waarom heb jij ooit ergens bij een fotoboer advies nodig. Je geeft het tenslotte zelf :)
Ik denk dat het weleens zo´n zelfde verkoper kan zijn als diegene die beweerd dat de stand TV er voor is als je een foto van iets op de TeleVisie wilt maken. (deze opmerking heb ik echt ergens op GoT gelezen ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2009 20:26 ]

• Donnie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-12-2025

Donnie

AKA DonCorleone

Er staat in de ts niet dat die verkoper heeft aangegeven de camera open te laten liggen hoor ;) Misverstandje wat er gaande weg in is geslopen geloof ik ;)

Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-11-2025

mennovanw

Canon? You can!

Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 20:16:

@Menno
Waarom heb jij ooit ergens bij een fotoboer advies nodig. Je geeft het tenslotte zelf :)
Ik denk dat het weleens zo´n zelfde verkoper kan zijn als diegene die beweerd dat de stand TV er voor is als je een foto van iets op de TeleVisie wilt maken. (deze opmerking heb ik echt ergens op GoT gelezen ;) )
Gewoon beroepsmatige nieuwsgierigheid, niets mis mee toch? ;)

Tv = TeleVisie HAHAHA zo'n man (of vrouw) verdiend een medaille (en een ander vak).. :X

[ Voor 8% gewijzigd door mennovanw op 24-06-2009 20:30 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

• Tjoekbezoer
Nee, er werd niet gezegd dat de cameradop of lens er ook af moest. Als de beste man dat beweerd had was ik midden in z'n verhaal naar buiten gelopen ;)

MrTimbo, ik heb dat youtube filmpje bekeken; dat is zeker het proberen waard. Die giotto dust bomb leek mij sowieso wel een handig product om te hebben, dus die heb ik gelijk aangeschaft. Baat het niet, dan schaadt het ook nauwelijks voor die prijs.

Ik laat nog wel even weten wat het resultaat is.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:26

Zoefff

❤ 

Donnie schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 20:20:
Er staat in de ts niet dat die verkoper heeft aangegeven de camera open te laten liggen hoor ;) Misverstandje wat er gaande weg in is geslopen geloof ik ;)
Dan is het al helemaal nutteloos. Het enige wat je dan bereikt is dat het stof lekker ronddwarrelt in je spiegelhuis, en bij de eerst volgende beweging weer op je sensor zit :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Tjoekbezoer
De Giotto dust rocket heeft perfect gewerkt. Op een dust reference foto zie je hier en daar nog wel wat kleine dingen, maar de zwarte kraters van weleer zijn verdwenen. In een normale foto zie je er niks meer van. Tevreden dus!

Verwijderd

Heel apart. Dadelijk is het ook nog zaak om dit te doen in een ijskast, omdat er dan geen warme lucht is die de stofjes omhoog laat dwarrelen? ;)
Pagina: 1