[NBBG] Businessnotebook - juli 2009

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:31

[NBBG] Businessnotebook - juli 2009

Het is weer zo ver, we gaan aan de slag met een nieuwe NBBG. Dit keer zal er naast de business- en basisnotebook ook een special komen voor studenten.

Aan mij de taak om deze keer een goede businessnotebook uit te zoeken. Nu een volledige NBBG op de fp is verschenen is de aanpak iets veranderd. Deze keer zullen alle klassen in het teken van een bepaald type laptop staan binnen die klasse.

Thin-and-light notebooks zijn in opkomst. De businessnotebook zal dan ook in het teken staan van laptops die niet groter als 13,3" zijn. Het budget is nog steeds maximaal 1000 euro, maar daar kunnen we volgens mij dik onder blijven
Voorselectie
pricewatch: Acer Aspire Timeline 3810TG-354G32N
Gebasseerd op Intel's CULV platform. Een energiezuinig, zeer compacte lichte notebook voor ~630 euro

pricewatch: Acer Aspire Timeline 3810T-944G32N
Deze lijkt mij nog veel beter ivm de dual core en betere specs voor een paar tientjes meer.

pricewatch: Fujitsu Siemens Amilo Si 3655
Zeer goed geprijsde krachtpatser voor 650 euro. P8400 CPU en alles er op en eraan

pricewatch: MSI X-Slim X340-025NL
MSI met nieuwe ULV Celeron Ook een leuke notebook.

pricewatch: HP Pavilion DV2-1160ED (NZ308EA)
HP dv2 kan niet ontbreken. 12,1" mini krachtpatsertje met AMD Neo, ik kijk uit naar de X2 variant

pricewatch: MSI PR201-006NL
Rijkelijk uitgeruste MSI met tas en muis. Concurrent van de Fujitsu ergens hierboven

pricewatch: Lenovo Thinkpad SL300 27382LG
Een Lenovo mag eigenlijk niet ontbreken. Helaas wel weinig aanbieders...

pricewatch: Asus N20A-2P108E
Asus kwam onlangs mer degelijke businessnotebooks. 2 Jaar garantie en oerdegelijk. Helaas wel aan de dure kant vergeleken met de rest.

pricewatch: Toshiba Portégé M800-11E
Leuke Toshiba Portégé.
Samenvattend
Pricewatch filter

Verder zijn er nog HP TX tablets, maar de ervaringen laten te wensen over. Al is het idee leuk, de warmteproductie lijkt me niet handig.

De voornaamste kanshebbers op dit moment zijn:
- Acer Timeline met dual core vanwege de zuinige proc
- Asus N20A degelijk en goed
- MSI PR vanwege de complete uitrusting en goede prijs/spec
- Toshiba Portégé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 22:43
Is er een bijzondere reden de Dell Vostro 1320 niet in overweging te nemen?
Net als de Lenovo mag deze volgens mij niet ontbreken bij een business notebook BG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik heb nog niet naar Dell en anderen gekeken op het moment. Het probleem met Lenovo is het aanbod tot 1000 euro icm 13.3". Ze zijn er gewoon niet op 1 na, maar die is te slecht leverbaar om mee te kunnen nemen.

Die Dell Vostro is idd zeer mooi!

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 24-06-2009 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ah, leuk dat de nadruk dit keer op niet groter dan 13" ligt. :)
GENETX schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 10:04:
Voorselectie
pricewatch: Acer Aspire Timeline 3810TG-354G32N
Gebasseerd op Intel's CULV platform. Een energiezuinig, zeer compacte lichte notebook voor ~630 euro

pricewatch: Acer Aspire Timeline 3810T-944G32N
Deze lijkt mij nog veel beter ivm de dual core en betere specs voor een paar tientjes meer.
Deze Timelines zijn inderdaad goede kandidaten, enige minpunt is imo de standaard service van 1 jaar carry in. Misschien komt er binnenkort ook de G versie van de dual core SU9400 uit. Die lijkt me de beste optie, die naar mijn verwachting ook onder de 1000 blijft.
pricewatch: Fujitsu Siemens Amilo Si 3655
Zeer goed geprijsde krachtpatser voor 650 euro. P8400 CPU en alles er op en eraan
Mee eens, maar er is maar 1 shop die hem voor die prijs aanbiedt. Verder is deze wel aan de dikke kant met 3,9 cm.
pricewatch: MSI X-Slim X340-025NL
MSI met nieuwe ULV Celeron Ook een leuke notebook.
Is een mogelijke kandidaat, maar wat persoonlijk (gezien de ervaringen en reviews) wordt deze MSI op bijna alle fronten overtroffen door de Acer Timeline. Zo gaat de accu beduidend korter mee: de MSI moet het doen met 2 tot 3 uur, terwijl de Acer 5 of 6 uur te doen is beide bij normale belasting. Ook biedt de Acer meer prestaties voor minder geld. Enige waar MSI een streepje voor heeft is de garantie van 2 jaar i.p.v. 1.
pricewatch: HP Pavilion DV2-1160ED (NZ308EA)
HP dv2 kan niet ontbreken. 12,1" mini krachtpatsertje met AMD Neo, ik kijk uit naar de X2 variant
Dat is inderdaad een nette kandidaat hoewel de prestaties wel wat lager zijn, maar zo ook de prijs. Zie alleen niet zo snel wat het verschil is met de andere (soms zelfs goedkopere) dv2's (*Zal er zelf ook nog even naar kijken)
pricewatch: MSI PR201-006NL
Rijkelijk uitgeruste MSI met tas en muis. Concurrent van de Fujitsu ergens hierboven
Een mooi pakket, maar de verkrijgbaarheid erg laag met 2 webshops die hem aanbieden in de pricewatch.
pricewatch: Lenovo Thinkpad SL300 27382LG
Een Lenovo mag eigenlijk niet ontbreken. Helaas wel weinig aanbieders...
De verkrijgbaarheid is niet top met 2 aanbieders en de qua CPU prestatie wordt verslagen door de Fujitsu Siemens Amilo Si 3655, de MSI PR201-006NL en de Toshiba Portégé M800-11E.
pricewatch: Asus N20A-2P108E
Asus kwam onlangs mer degelijke businessnotebooks. 2 Jaar garantie en oerdegelijk. Helaas wel aan de dure kant vergeleken met de rest.
Aardige laptop, jammer inderdaad van de hoge prijs. Ook de verkrijgbaarheid is niet zo geweldig met 2 shops momenteel. Wat nog even wil zeggen is dat voordat iemand een aankoop overgaat duidelijk aan de shop moet vragen of er een tas en muis wordt bijgeleverd. Op de Asus site staat van wel, maar sommige shops hebben een overeenkomst dat ze geen muis en tas meeleveren. (Dit aan de hand van ervaringen uit het [Ervaringen] 12" & 13" Laptops - Deel 4 topic)
Goede CPU prestaties en 3 jaar pick up and return garantie. Vooral degene die garantie belangrijk vinden is dit een mooie optie.
Samenvattend
De voornaamste kanshebbers op dit moment zijn:
- Acer Timeline met dual core vanwege de zuinige proc
- Asus N20A degelijk en goed
- MSI PR vanwege de complete uitrusting en goede prijs/spec
- Toshiba Portégé.
- Acer Timeline lijkt mij ook een goede kanshebber. Hopelijk komt de G versie van de dual core SU 9400 nog uit voordat de NBBG op de FP komt.
- De Asus lijkt mij te hoog geprijsd voor wat hij biedt.
- De MSI PR lijkt mij ook goed, maar de verkrijgbaarheid is laag (lijkt wel EOL te zijn).
- Toshiba lijkt mij ook een goede kandidaat. Zeker met de 3 jaar garantie en goede CPU prestaties.

Suggesties:
Wellicht een suggestie om de 13" HP broer op te nemen: pricewatch: HP Pavilion dv3650ed Entertainment notebook pc (FW737EA#ABH)? Deze heeft meer CPU en GPU prestaties, voor een prijs die nog ruim onder de 1000 euro blijft. Dit lijkt me persoonlijk een mooie kanshebber.

Misschien is de Sony VGN-SR serie ook nog een optie. Ze zitten wel allemaal rond de 1000 euro. De goedkopere zijn jammer genoeg ook wat minder goed verkrijgbaar. De pricewatch: Sony Vaio VGN-SR31M lijkt me nog dan de beste optie qua specificaties en verkrijgbaarheid, maar de prijs is wel over de 1000 euro.

Dan de pricewatch: Samsung Q320 AS02 hoewel er hier weinig over wordt gesproken lijkt dit mij nog een aardige 13". Heeft aardige CPU power en ook een dedicated GeForce G 105M GPU, hoewel deze ook weer niet zo krachtige is, is het beter dan een IGP.

[ Voor 3% gewijzigd door Regeneration op 24-06-2009 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Het is maar de vraag in hoe verre een dedicated videokaart nodig is, laat staan vereist. Het zuipt wel weer wat extra stroom, terwijl accuduur me in dit verhaal ook wel belangrijk is...

Verder is het jammer dat een aantal modellen slecht leverbaar zijn. Ik ben er snel doorheen gegaan en die Toshiba is met 3 jaar garantie zeker mooi. Verder hoop ik dat de Neo X2 versie van de dv2 ook snel komt. De Dell die ik al eerder aanhaalde zal ik er vanavond bij zetten en dan zal ik eens wat strepen.

De Timeline en Toshiba blijven sowieso. Ook Dell maakt een goede kans wegens de goede specs. Daarbij is belangrijk dat Dell een P8600 heeft en dus meer power als de troep hier en ook een echt businessmodel is. Daarmee kan dus ook XPM worden gebruikt wegens de aanwezigheid van VT.

Op die 3 zet ik nu in ieder geval mijn geld. Even kijken wat de markt doet. De definitieve typenummers komen later wel. Dat hangt ook samen met de leverbaarheid en prijs idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
GENETX schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 14:23:
Het is maar de vraag in hoe verre een dedicated videokaart nodig is, laat staan vereist. Het zuipt wel weer wat extra stroom, terwijl accuduur me in dit verhaal ook wel belangrijk is...
Dat is waar, maar je dan je dedicated GPU toch wel uitzetten in de hedendaagse laptops en dan overgaan op je IGP? Maar ik geef je gelijk dat een goede GPU niet een hoge prioriteit heeft bij een business notebook.
Verder is het jammer dat een aantal modellen slecht leverbaar zijn. Ik ben er snel doorheen gegaan en die Toshiba is met 3 jaar garantie zeker mooi. Verder hoop ik dat de Neo X2 versie van de dv2 ook snel komt. De Dell die ik al eerder aanhaalde zal ik er vanavond bij zetten en dan zal ik eens wat strepen.
Ik heb het vermoeden dat de dv2-11xxxx modellen wellicht de Neo X2 hebben, maar ik kan er nergens wat over vinden. Ook op de HP site staat nog niets vermeld over deze modellen. Maar ze zijn wel al aangekondigd. Aangezien ze sinds kort in de pricewatch staan, vermoed ik dus dat het wellicht de dv2-11xxxx Neo X2 modellen zijn.
De Timeline en Toshiba blijven sowieso. Ook Dell maakt een goede kans wegens de goede specs. Daarbij is belangrijk dat Dell een P8600 heeft en dus meer power als de troep hier en ook een echt businessmodel is. Daarmee kan dus ook XPM worden gebruikt wegens de aanwezigheid van VT.

Op die 3 zet ik nu in ieder geval mijn geld. Even kijken wat de markt doet. De definitieve typenummers komen later wel. Dat hangt ook samen met de leverbaarheid en prijs idd.
Mee eens.

Die Dell is inderdaad ook erg goed, heb ik net gezien. (Een tijdje geleden, vlak na de release, werd veel minder geboden voor dezelfde prijs nu.) Als het goed is worden alleen de "beschikbare basismodellen" gebruikt, toch? Die met die P8600 is goed inderdaad, maar met wat upgrades en garantie uitbreidingen wordt hij eigenlijk nog iets beter en dat terwijl hij onder de 1000 euro blijft.

[ Voor 17% gewijzigd door Regeneration op 24-06-2009 15:16 . Reden: dv2 verhaal toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Regeneration schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 15:11:
Dat is waar, maar je dan je dedicated GPU toch wel uitzetten in de hedendaagse laptops en dan overgaan op je IGP? Maar ik geef je gelijk dat een goede GPU niet een hoge prioriteit heeft bij een business notebook.
Nope enkele laptops kunnen dit, maar dat is dan enkel met een ATI of NVIDIA combo. Een intel igp gaat dat sowieso niet doen, tenminste niet automatisch. Een Sony kon dat wel met een schuifje. Maar dan moet de laptop eerst uit.... Ook schijnt Windows 7 dit niet leuk te vinden....
[...]

Mee eens.

Die Dell is inderdaad ook erg goed, heb ik net gezien. (Een tijdje geleden, vlak na de release, werd veel minder geboden voor dezelfde prijs nu.) Als het goed is worden alleen de "beschikbare basismodellen" gebruikt, toch? Die met die P8600 is goed inderdaad, maar met wat upgrades en garantie uitbreidingen wordt hij eigenlijk nog iets beter en dat terwijl hij onder de 1000 euro blijft.
Nee, die Dell's kunnen we opleuken voor zover we dat nodig vinden. We hoeven echt niet van de standaard config uit te gaan. Sowieso de betere accu voor 3 tientjes nemen dacht ik ;) We moeten bij Dell wel op de BTW letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
De Dell:

Onderdelen
Legitieme Windows Vista® Business SP1 - Dutch
Intel® Core™2 Duo P8600 (2,40 GHz, 1.066 MHz FSB, 3 MB L2-cache)
Biometrische vingerafdruklezer
13,3-inch WXGA-beeldscherm met antireflectiecoating
Geïntegreerde 1,3 megapixel camera
4.096 MB 800 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM (2 x 2 GB)
Obsidian Black
256 MB NVIDIA® GeForce™ 9300M GS grafische kaart
320 GB (7.200 rpm) ATA-harde schijf met Free Fall-sensor

65 W-wisselstroomadapter (3-aderig)
Vast intern 8x dvd+/-rw-station met lade, inclusief software
6-cel lithium-ion hoofdbatterij (56 Wh)
Services & Software
3 jaar basisgarantie - Next Business Day
Geweigerde CompleteCare
Norton Internet Security™ 2009 - beveiliging van 15 maanden - Nederlands
Accessoires
Microsoft® Works 9.0 - Nederlands
Dell™ Wireless 355 Bluetooth®-module, ROW (Vista)
Intel Pro Wireless WiFi 5100-minikaart (802.11a/g/Draft-N) - Europees

Bevat ook
Vostro 1320: Basis standaard
N0713207
Bestelling van Vostro 1320-laptop - Nederland
Nederlandse verzenddocumenten
V1320 - dvd met hulpbronnen (diagnosemiddelen en drivers)
Stroomkabel van 1 meter (3-aderig) - Europees
Intern toetsenbord - VS/Internationaal (QWERTY)
1 jaar Collect and Return-service
Label voor draadloze mogelijkheden (draadloze kaarten van Intel) - Core2 Duo

Kost in deze config nog geen 940 euro. Wat leuke extra's meegenomen zoals de goede CPU, Bluetooth, betere accu en 3 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
GENETX schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 15:16:
[...] Nope enkele laptops kunnen dit, maar dat is dan enkel met een ATI of NVIDIA combo.
Ah, inderdaad, had me vergist.
[...] Nee, die Dell's kunnen we opleuken voor zover we dat nodig vinden.
Ok.
Die ziet er goed uit. :)

Nog even terugkomend op de Acer Timeline. De G versie van de SU9400 is inderdaad verschenen in de pricewatch: Acer Aspire Timeline 3810TG-944G50N. Voor een meerprijs van momenteel ruim 100 euro op de pricewatch: Acer Aspire Timeline 3810T-944G32N krijg je 500 GB i.p.v 320 GB HDD, Ati HD 4330 GPU i.p.v Intel GMA 4500GMH en dus ook minder tijd op een accu lading. Ik vind de meerprijs voorlopig erg voor voor wat het oplevert, maar misschien veranderd dat nog. Wellicht dan nog te overwegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Regeneration op 25-06-2009 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-09 04:11

Kirpeknots

Wazzup!

Ik heb net mijn Lenovo Thinkpad SL300 binnen (4 dagen geleden). Ik heb mijn thinkpad 1 dag te vroeg besteld dus heb geen recht op de gratis windows7 update. :/ Ik zal mijn ervaring delen.

CPU: Core2Duo T6570
Chipset: Intel PM45
Video: Nvidia Geforce G 105M 256Mb
Harddisk: 250 Gb Hitachi 5K320 5400 HTS543225L9SA00
DVD brander: Hitachi LG GSA-T50N
Beeldscherm: Glossy 13,1" 1280X800,
Communicatie: UMTS kaart (KPN Proefabbo meegelverd)
WLAN: Intel 5100 AGN
NIC: Realtek RTL8168C (Gigabit)

Mijn rapport: Ik heb in het verleden meerdere thinkpads gehad. Mijn T42 is onlangs overleden omdat de GPU chip van het moederbord los liet. Dit is iets waar vroeg of laat alle thinkpad T4X laptops defect door raken.

Ik heb toen gekeken naar een nieuwe thinkpad. De T400, W400, T500 en W500 hadden echter geen stevige grafische kaart. Ik heb dus een HP Elitebook 8530W genomen. Onlangs moest ik echter door een stomme fout van me een herinstallatie uitvoeren waardoor ik die dag niet bij mijn klant kon zijn... Bijna een hele dag niet fakturabel. Dat is kost bijna net zo veel als een laptop. Ik heb nu dus een SL300 als reserve laptop en voor bijvoorbeeld op vakantie.

De SL300 wordt een thinkpad genoemd. Ik heb echter het idee dat deze machine tussen de thinkpads en de Lenovo 3000/ideapad in hangt. Er zijn een aantal kwalitatieve thinkpad kenmerken die de SL300 simpelweg niet heeft. Een opsomming van kenmerken die bij de SL300 anders zijn dan bij een echte thinkpad:
  • Hij heeft geen Thinklight (erg jammer). Thinklight kan in het donker op je toetsenbord schijnen.
  • Hij heeft geen ultrabay maar een vaste DVD-ROM
  • Hij heeft geen rollcage.
  • De scharnieren zijn niet van aluminium maar van plastic.
  • De voeding zit aan de zijkant en niet aan de achterkant. Sterker nog. De ethernet aansluiting zit er naast en ik heb me al een paar keer vergist omdat ik de voeding in de NIC aansluite jopte.
  • De toetsenbord indeling is afwijkend en ook echt ellendig gekozen. De FN toets zit op de plek waar de CTRL toets hoort te zitten. Dit heeft als gevolg dat als je CTRL-C denkt te doen je C doet. Ik typ dit stukje nu dus voor de 2e keer. :/ Op de plek waar de Delete toets hoort te zitten zit de End.
  • Het materiaalgebruik is anders. Het plastic is niet voorzien van het bekende rubberachtige laagje. De achterzijde van de klep is glimmend. (Dus altijd onder de vette vingers)
  • De klep kent geen slot.
  • De omgezette rand om de klep is symetrisch.
  • De Bios heeft de indeling van een Ideapad en niet van een thinkpad. (Schijnt ook in het BIOS ID zichtbaar te zijn)
Dingen die wel wel thinkpad achtig zijn:
  • De Panasonic accu wordt ook bij andere thinkpads gebruikt.
  • Er zit zowel een touchpad als een trackpoint (rood) op.
  • De toetsenbord aanslag is werkelijk subliem. (Lekker stug zoals het op een thinkpad hoort te zijn)
Ik heb de versie met Vista Business genomen omdat ik graag legaal wil downgraden naar XP. De XP CD's worden er netjes bij geleverd. Vista is preinstalled en de DVD's worden niet bijgeleverd. Er zit wel een tooltje bij waarmee je de Vista DVD's aan kan maken. Als je Vista ooit wil gebruiken dan is het verstandig om de DVD's aan te maken voor dat je formateert of XP er op mikt.

Onder XP met de accu settings op Performance kan ik zo'n drie uur mee werken. Wlan heeft overal prima bereik. Het valt me op dat het scherm erg helder is wat fijn is als je buiten zit. Jammer genoeg is het wel een glossy scherm dus het bekende voordeel, hoog contrast, en het bekende nadeel, spiegelen, is ook bij dit scherm van toepassing.

Wat zijn mijn grootste 2 irritatie's. De rare toetsenbord indeling waardoor ik keer op keer mijn tekst kwijt raak als ik CTRL-C denk te doen en de onwijs trage harddisk.HD Tach geeft aan:
Read speed: 68,8-32,9!!!! MB/s
Random access time: 21,2ms!!!!
Cpu belasting 4,2%.
Dit is aanzienlijk trager dan de stokoude Hitachi 7K60 die ik in mijn T42 had zitten. (Toerental ligt ook lager)

Ik heb vandaag dus ook maar een 320Gb Hitachi 7K320 er bij besteld. Ik werk vaak met de slaapstand en het is opvallend dat het balkje zich langzaam vult. Ik wou eigenlijk een Seagate Momentus 7200.4 willen nemen maar ik weet niet zeker of valprotectie van de Thinkpad goed werkt op een seagate.

Grafisch heb ik nog niets getest. Dus de gaming performance is bij mij onbekend. Bij notebookreview geven ze aan dat de G 105M performance ongeveer gelijk zou moeten liggen aan een 9400M. (Minder steam processors maar hoger geklokt)

Zou ik hem weer nemen? Ik denk het wel. Ik had mijn T42 ook kunnen laten repareren maar dan was het mainboard waarschijnlijk toch vroeg of laat weer defect gegaan. En hoe belangrijk is het dat deze machine geen rollcage of andere thinkpad kenmeken heeft? Je kan een machine nog zo stevig in elkaar zetten.... Als er bijvoorbeeld een brak mainboard in zit zoals bij de T40,T40P,T41,T41P,T42,T42P en zelfs de T43 het geval is heb je toch, ondanks de stevige behuizing, geen goed werkende laptop.

Ik adviseer wel alle mensen die deze laptop nemen om er een 60 euro extra mee te begroten zodat je er een fatsoenlijke harddisk bij kan bestellen.

[ Voor 2% gewijzigd door Kirpeknots op 28-06-2009 13:16 . Reden: Zbelvoudt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Bedankt voor je input. Ik dank dat we die notebook dan toch als alternatief in het lijstje moeten zetten. Zoals eerder al gemeld werd is een thinkpad toch een vereiste in deze lijst. Als winnaar uit de bus laten komen, nee, de verkrijgbaarheid in de PW is daar simpelweg te laag voor helaas.

Dan kom ik tot nu toe op:
Acer Aspire nogwat Timeline met SU9400 (w/o HD 4330)
Deze Thinkpad SL300
Dell Vostro 1320 (overigens is ook een 1220 in aantocht, iig in de VS)
Open spot

Open Spot zou wellicht de HP dv3 kunnen zijn. pricewatch: HP Pavilion dv3650ed Entertainment notebook pc (FW737EA#ABH) is idd wel een hele mooie voor een leuke prijs.

Dan de grote vraag, wie wint de prijs? Eigenlijk ben ik wel voor de Acer Aspire door de CULV processor. Toch eens iets anders en super zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirpeknots

Kirpeknots

Wazzup!

Er zijn inmiddels 10 leveranciers voor de lenovo SL300 in de pricewatch btw.

pricewatch unsorted: Lenovo ThinkPad SL300 Duo Core T6570 1x2GB 250GB 13.3 inch WXGA TFT DVD-RW Windows Vista Business KPN

Ik heb de mijne bij Bechtle direct vandaan. Die doen echter alleen business-to-business.

Ik verwacht ook wel dat er qua performance betere notebooks dan de SL300 zijn. Als business notebook is er echter wat minder keuze dan bij de notebooks voor privé gebruik. Een notebook voor privé gebruik zakelijk inzetten is vaak uiteindelijk duurder. Dit heeft te maken met, de support, het aanwezig zijn van docking aansluitingen, en de stevigheid van het apparaat. Je kan bijvoorbeeld een Upergeile Vaio bij een bedrijf plaatsen (onlangs gedaan). Je merkt echter het verschil zo dra je de eerste keer support nodig hebt, ziet hoe gammel een docking in elkaar zit, en een officiële XP downgrade wil doen. Allemaal erg vervelend, duur en tijdrovend.

Ik zie een HP Pavilion niet echt als een businessnotebook overigens. Net zoals een Inspiron en een aantal typen/merken die we in de lijst hebben staan.

Bij bedrijven zie ik vaak Dell Vostro (MKB), Latitude, Precision, HP notbooks maar dan niet de pavilions. Overigens zou ik zelf nooit een HP type met een "S" op het einde aanbevelen voor zakelijk gebruik. Ik heb er een paar in mijn handen gehad en ook al terug gestuurd. (B/W/P op het einde wel aan te bevelen), Lenovo Thinkpads (niet de niet-thinkpads) en Toshiba Sattelite Pro of Tecra zijn ook prima voor zakelijk gebruik.

Als je support eisen laag zijn. Het ding niet zo stevig hoeft te zijn en je minder uit wil geven voor een snelle laptop dan komen de pavilions, de Fujitsu Amilo's etc om de hoek kijken. Maar als "Businessnotebook"...??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dan zal ik eens de PW medewerkers aan het werk zetten om de Lenovo er in te gooien. Met de support heb je ook een goed punt inderdaad. Al is dit een beetje half om half en ook geschikt voor erbij (zonder dockingstation) of gewoon binnen het bedrijf voor presentaties en minder belangrijke zaken. Net zoals je eigen high-end notebook hebben we daarvoor meer de Workstation klasse.

De Lenovo is wel de ideale mix eigenlijk. HP heeft nog geen kleine zakelijke, goede notebooks, terwijl de ProBook 4310s te laat zal komen. De Dell Vostro is ook een hele leuke overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
GENETX schreef op zondag 28 juni 2009 @ 13:39:
Bedankt voor je input. Ik dank dat we die notebook dan toch als alternatief in het lijstje moeten zetten. Zoals eerder al gemeld werd is een thinkpad toch een vereiste in deze lijst. Als winnaar uit de bus laten komen, nee, de verkrijgbaarheid in de PW is daar simpelweg te laag voor helaas.

Dan kom ik tot nu toe op:
Deze Thinkpad SL300
Dell Vostro 1320 (overigens is ook een 1220 in aantocht, iig in de VS)
Open spot
Waarom moet een Lenovo opgenomen worden, als het aanbod minder is dan de rest? Ik krijg een beetje gevoel dat Lenovo een streepje voor krijgt zonder echt argument. Waar is bijvoorbeeld de pricewatch: Toshiba Portégé M800-11E gebleven (of was je deze even vergeten GENETX?). Deze biedt een sterkere CPU dan de Lenovo (en ook sterker dan de Lenovo in pricewatch unsorted). Verder biedt de de Toshiba 3 jaar garantie dat nog eens pick up and return is. Terwijl Lenovo 1 jaar carry in zou bieden (hoewel ik dit niet zelf verder goed heb kunnen nagaan).
Open Spot zou wellicht de HP dv3 kunnen zijn. pricewatch: HP Pavilion dv3650ed Entertainment notebook pc (FW737EA#ABH) is idd wel een hele mooie voor een leuke prijs.

Dan de grote vraag, wie wint de prijs? Eigenlijk ben ik wel voor de Acer Aspire door de CULV processor. Toch eens iets anders en super zuinig.
Acer Aspire nogwat Timeline met SU9400 (w/o HD 4330) vind ik een prima kandidaat net als de Dell Vostro 1320. De winnaar is een van deze twee, vind ik. De Acer inderdaad maar voor lange accu duur en de Dell meer voor presaties. Daarbij twijfel ik nog over de keuze, maar beide zouden goed kunnen. De Toshiba Portégé M800-11E verdient naar mijn mening ook een plaatje in het rijtje. En als laatste zou de HP Pavilion dv3650ed nemen of de Lenovo van de pricewatch unsorted mits hij nog (op tijd) toegevoegd kan worden.

De pricewatch: Lenovo Thinkpad SL300 27382LG vind ik in vergelijking met de rest minder bieden voor zijn prijs en verder vind ik twee aanbieders eigenlijk e weinig om opgenomen te kunnen worden in de NBBG.

[ Voor 3% gewijzigd door Regeneration op 28-06-2009 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirpeknots

Kirpeknots

Wazzup!

Neem dan dit linkje ;) dan is hij interessanter.... pricewatch unsorted: Lenovo ThinkPad SL300 Duo Core T6570 1x2GB 250GB 13.3 inch WXGA TFT DVD-RW Windows Vista Business KPN

Maar niet genoeg voor een top3 notatie als als die thuismerken er bij worden genomen in de vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Heb je mijn reactie wel gelezen? Ik noem de Lenovo van de unsorted toch al twee keer? :? Of begrijp ik je verkeerd?
Regeneration schreef op zondag 28 juni 2009 @ 16:56:
[...]
En als laatste zou de HP Pavilion dv3650ed nemen of de Lenovo van de pricewatch unsorted mits hij nog (op tijd) toegevoegd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Het grootste probleem met de HP is dat het toch een consumentennotebook blijft. De Acer heeft nog het voordeel dat het echt een vreemde, interessante, eend in de bijt is. De HP echter niet.

Lenovo? Kwaliteit! Niet alleen specs, niet de looks, maar zoals Kirpeknots al aangeeft: Het is een echte businessnotebook met de service en alles er omheen. De Toshiba is ook een goede, that for sure.

Het is niet dat ik de Toshiba vergeten ben, de open spot was gewoon in mijn ogen om jullie feedback ook af te wachten. De Asus N20A heb ik nog opgezocht en is een plastic ding, de B-serie is dan ook de echte business serie. Dus die valt af. Ivm bovenstaande redenen valt ook de HP dv3 wat mij betreft af.

Tenzij iemand nog commentaar heeft denk ik dus aan het volgende lijstje om te nemen, waarbij de winnaar nog moet worden gekozen:

Lenovo Thinkpad SL300
Dell Vostro 1320
Toshiba Portégé M800-11E

De Acer Aspire spreekt voor zich. De Dell en Toshiba zijn vergelijkbaar, maar Dell heeft de voorkeur wegens de mogelijkheden om hem zelf te configureren. De Thinkpad valt een beetje buiten de boot zoals Regeneration al aangaf. Toch denk ik, zeker omdat het een alternatief is, dat het wel goed is deze mee te nemen. Kwaliteit en service mag ook wat kosten en daar staat Lenovo wel garant voor. Daarnaast zullen er een aantal mensen zijn die echt niet anders willen zoals het "tepeltje"

De Dell heeft nu toch mijn voorkeur wegens het feit dat het een goede businessnotebook is. Dat, plus de geringe garantie, zouden de Acer imo nekken.

[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 29-06-2009 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
Vreemd dat er geen vergelijkbare HP beschikbaar is, blijkbaar is het niet anders. De Acer is in mijn ogen eigenlijk geen 'business' notebook, maar de specs/prijs verhouding geven een goede baseline waar de anderen aan gerelateerd kunnen worden. De Lenovo lijkt me duurder dan de Dell te worden en ik heb er peroonlijk de laatste jaren minder goede ervaringen mee (op gebied van kwaliteit). Toshiba is solide en bij goede prijs de moeite waard. Het mooie van de Dell zijn de config opties, je kunt 'm feitelijk zo compleet of goedkoop mogelijk maken. Wellicht een idee om twee configs op te nemen in het overzicht: 'iets uitgebreide basis' en 'optimaal'. Dat de Dell mijn vorkeur heeft moge duidelijk zijn :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
mtr33 schreef op maandag 29 juni 2009 @ 09:38:
Vreemd dat er geen vergelijkbare HP beschikbaar is, blijkbaar is het niet anders. De Acer is in mijn ogen eigenlijk geen 'business' notebook, maar de specs/prijs verhouding geven een goede baseline waar de anderen aan gerelateerd kunnen worden. De Lenovo lijkt me duurder dan de Dell te worden en ik heb er peroonlijk de laatste jaren minder goede ervaringen mee (op gebied van kwaliteit). Toshiba is solide en bij goede prijs de moeite waard. Het mooie van de Dell zijn de config opties, je kunt 'm feitelijk zo compleet of goedkoop mogelijk maken. Wellicht een idee om twee configs op te nemen in het overzicht: 'iets uitgebreide basis' en 'optimaal'. Dat de Dell mijn vorkeur heeft moge duidelijk zijn :) .
2x de Dell meenemen lijkt me niet een goed idee. Het is wel een idee om in het verhaal zelf, als we hem als winnaar verkiezen, nog wel een goedkopere config neer te zetten idd. Goede tip, thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
GENETX schreef op maandag 29 juni 2009 @ 09:01:
Tenzij iemand nog commentaar heeft denk ik dus aan het volgende lijstje om te nemen, waarbij de winnaar nog moet worden gekozen:

Lenovo Thinkpad SL300
Dell Vostro 1320
Toshiba Portégé M800-11E
De redenatie kan ik me wel in vinden en zo ook het lijstje. De Dell heeft denk ook mijn (lichte) voorkeur als winnaar. Goede prestaties, goede (bijgekochte) garantie en de batterij duur zal ook aardig zijn door de upgrade. De Acer is een prima alternatief voor wie een hogere prioriteit heeft voor het formaat gewicht en accuduur. De Toshiba is inderdaad vergelijkbaar met de Dell alleen heeft de Dell ook goede GPU prestaties en waarschijnlijk ook een betere accuduur. De Lenovo vind ik inderdaad een beetje buiten de boot vallen alleen ik kan me (toch) wel vinden in jullie redenatie. Overigens welke SL300 had je in gedachte GENETX? Die met de P7350 of de T5670?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Zal er dit weekend naar kijken en dan ook de definitieve config van de Dell bouwen in het geval er ook nog iets veranderd is. Ik denk dat we er uit zijn :)

Ik denk overigens de P7350-versie, nieuwer en wellicht daarom ook beter leverbaar/niet EOL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OP13
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
GENETX schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 15:16:

Nope enkele laptops kunnen dit, maar dat is dan enkel met een ATI of NVIDIA combo. Een intel igp gaat dat sowieso niet doen, tenminste niet automatisch. Een Sony kon dat wel met een schuifje. Maar dan moet de laptop eerst uit.... Ook schijnt Windows 7 dit niet leuk te vinden....
Ati switchable graphics kan wel schakelen tussen een ati gpu en intel igp.
Dit werkt vanaf vista sp1 en hiervoor hoeft de laptop niet opnieuw gestart te worden.
Regeneration schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 18:25:

Nog even terugkomend op de Acer Timeline. De G versie van de SU9400 is inderdaad verschenen in de pricewatch: Acer Aspire Timeline 3810TG-944G50N. Voor een meerprijs van momenteel ruim 100 euro op de pricewatch: Acer Aspire Timeline 3810T-944G32N krijg je 500 GB i.p.v 320 GB HDD, Ati HD 4330 GPU i.p.v Intel GMA 4500GMH en dus ook minder tijd op een accu lading. Ik vind de meerprijs voorlopig erg voor voor wat het oplevert, maar misschien veranderd dat nog. Wellicht dan nog te overwegen.
De Acer Timeline TG versie heeft volgens acer site wel switchable graphics.
In zuinige modus met de ati uitgeschakeld zou je dus een zelfde accu tijd kunnen halen als met de T versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Kijk, die kenden we nog niet! Ziet er idd mooi uit. Alleen vraag ik me af of Windows 7 dit nog support. Dit zou namelijk niet het geval zijn, maar een hybrid NVIDIA oplossing blijkt ook te werken, aldus een andere tweaker in het Upgrade Topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
GENETX schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 20:49:
.....Alleen vraag ik me af of Windows 7 dit nog support. ...
Microsoft laat native hybrid support vallen in Win7 (nog wel aanwezig in XP & Vista), het is dan ook aan ATI & NVIDIA dit via hun drivers (weer) te enabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Aah, op die fiets. Dus het zou wel mogelijk moeten zijn middels drivers? Ik begreep namelijk dat het helemaal niet meer mogelijk zou zijn, ook niet middels drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
Microsoft 'discourages' het gebruik van hybryd graphics in Win7, maar als het goed is blijft het mogelijk dit via een driver alsnog voor elkaar te krijgen. Hangt van de chipbakkers & notebook OEM's af. Er stonden ooit meer details op http://www.microsoft.com/...y/GraphicsGuide_Win7.mspx maar die pagina is nu verdwenen.
Nieuwe link: http://www.microsoft.com/whdc/device/display/default.mspx

[ Voor 9% gewijzigd door mtr33 op 30-06-2009 22:37 . Reden: link added ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Schop!

De Dell Vostro 1220 is itt mijn verwachtingen nu al beschikbaar in Nederland *O*
http://notebookspot.nl/ni...een-12-inch-broertje.html

Wat doen we: De 1320 aanhouden, of eens naar deze 1,5kg 1220 kijken? Op zich zijn de specs niet verkeerd en de prijs ook niet. Wel missen we videoperformance. Maar als we er een 6-cell in zetten kunnen we 9 uur op de accu!

[ Voor 38% gewijzigd door GENETX op 02-07-2009 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
OP13 schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 20:30:
[...]
Ati switchable graphics kan wel schakelen tussen een ati gpu en intel igp.
Dit werkt vanaf vista sp1 en hiervoor hoeft de laptop niet opnieuw gestart te worden.

[...]
De Acer Timeline TG versie heeft volgens acer site wel switchable graphics.
In zuinige modus met de ati uitgeschakeld zou je dus een zelfde accu tijd kunnen halen als met de T versie.
GENETX schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 20:49:
Kijk, die kenden we nog niet! Ziet er idd mooi uit.
Inderdaad dat ziet er beter uit.

Is de pricewatch: Acer Aspire Timeline 3810TG-944G50N nu dan een serieuzere optie of nog steeds niet echt? Zoals vanwege de hoge meerprijs.
GENETX schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 20:39:

De Dell Vostro 1220 is itt mijn verwachtingen nu al beschikbaar in Nederland *O*
http://notebookspot.nl/ni...een-12-inch-broertje.html

Wat doen we: De 1320 aanhouden, of eens naar deze 1,5kg 1220 kijken? Op zich zijn de specs niet verkeerd en de prijs ook niet. Wel missen we videoperformance. Maar als we er een 6-cell in zetten kunnen we 9 uur op de accu!
Mij lijkt het beste om de 1320 te houden. De 1220 moet je te veel inleveren imho, alleen voor het gewicht. Want qua formaat vallen de veranderen erg tegen moet ik zeggen:

Afmetingen en gewicht 1320:
Breedte: 316,9 mm
Hoogte: 23,8 - 37,2 mm
Diepte: 243,2 mm
Voorlopig basisgewicht van 1,86 kg met WLAN, harde schijf en 4-cel batterij

Afmetingen en gewicht 1220:
Breedte: 294 mm
Hoogte: 23,5-37,6 mm
Diepte: 228,7 mm
Voorlopig basisgewicht: 1,52 kg met een 4-cel batterij, Solid State-harde schijf, hoogwaardig led-beeldscherm en luchtbay

Vooral de maximale dikte die zelfs meer schijnt te zijn lijkt me een minpunt. Daarnaast is het verschil in gewicht imho niet zo hoog: 0,35 kg. Daarnaast ben ik toch wel sceptisch voor de claim dat je 9 uur zou kunnen halen met de 6 cells 48Wh li-ion. Ik vermoed dezelfde claim van Acer Timeline, die inderdaad 9 uur kan halen, maar dan alleen in idle. In praktijk kom je uit op 5 à 6 uur. Wat waarschijnlijk niet zo ver ligt van wat de Dell 1320 met de 6-cel lithium-ion hoofdbatterij (56 Wh) kan halen.

Verder mis je inderdaad de grafische kracht en de webcam (voor zover ze echt van belang zijn). Daarnaast zie ik momenteel geen mogelijkheid om de bluetooth te selecteren, maar dat zou wel moeten kunnen en komt waarschijnlijk nog. Verder zou je consessies moeten nemen in CPU, HDD en/of Fingerprint Reader (hoewel ik me van bewust ben dat deze laatste niet zo van belang is) om binnen het budget te blijven.

Als compacte en lichte notebook hebben we trouwens al de Acer timeline wel voor als alternatief in deze NBBG. Die ook compacter is dan de Dell 1220. Daarnaast heeft de Acer al in enkele reviews en user ervaringen zich al aardig bewezen terwijl deze Dell dat nog moet doen.

Kortom, een krachtigere notebook zoals de Dell 1320 lijkt mij een betere keus is, dan de Dell 1220, waar alleen voor het gewicht naar mijn mening te veel concessies voor moet worden gedaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Regeneration op 03-07-2009 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
Regeneration schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 01:26:
Mij lijkt het beste om de 1320 te houden. De 1220 moet je te veel inleveren imho, alleen voor het gewicht. Want qua formaat vallen de veranderen erg tegen moet ik zeggen:
Second that. De 1220 (met embedded video) kost in een vergelijkbare config al snel €125 (ex BTW) meer dan de 1320 (met dedicated video).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Good point. Zal misschien vanavond van beiden een setup neerzetten, dan kunnen we het even vergelijken. Maar ik denk dat de Dell Vostro 1320 er beter uit komt ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Schop.

Prijzen zijn niet gewijzigd en zelfs zonder korting is het volgende systeem nog mooi binnen het budget.

Dus dit moet hem dan maar worden:
Onderdelen
Legitieme Windows Vista® Business SP1 - Dutch
Intel® Core™2 Duo P8600 (2,40 GHz, 1.066 MHz FSB, 3 MB L2-cache)
Biometrische vingerafdruklezer
13,3-inch WXGA-beeldscherm met antireflectiecoating
Geïntegreerde 1,3 megapixel camera
4.096 MB 800 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM (2 x 2 GB)
Obsidian Black
256 MB NVIDIA® GeForce™ 9300M GS grafische kaart
320 GB (7.200 rpm) ATA-harde schijf met Free Fall-sensor
65 W-wisselstroomadapter (3-aderig)
Vast intern 8x dvd+/-rw-station met lade, inclusief software
6-cel lithium-ion hoofdbatterij (56 Wh)
Services & Software
3 jaar basisgarantie - Next Business Day
Geweigerde CompleteCare
Norton Internet Security™ 2009 - beveiliging van 15 maanden - Nederlands
Accessoires
Microsoft® Works 9.0 - Nederlands
Dell™ Wireless 355 Bluetooth®-module, ROW (Vista)
Intel Pro Wireless WiFi 5100-minikaart (802.11a/g/Draft-N) - Europees
Bevat ook
Vostro 1320: Basis standaard
N0713207
Bestelling van Vostro 1320-laptop - Nederland
Nederlandse verzenddocumenten
V1320 - dvd met hulpbronnen (diagnosemiddelen en drivers)
Stroomkabel van 1 meter (3-aderig) - Europees
Intern toetsenbord - VS/Internationaal (QWERTY)
1 jaar Collect and Return-service
Label voor draadloze mogelijkheden (draadloze kaarten van Intel) - Core2 Duo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
GENETX schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 19:20:
Schop.

Prijzen zijn niet gewijzigd en zelfs zonder korting is het volgende systeem nog mooi binnen het budget.

Dus dit moet hem dan maar worden:

[...]
Heeft de fingerprint scanner toegevoegde waarde? Zelf heb k 'm wel op m'n laptop maar gebruik het nooit.
Voor wireless zou ik de 5300 nemen ipv de 5100 (3 antennes ipv 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Hmmz, dacht dat mn config hetzelfde was als de eerste keer. Gister had ik de fingerprint er wel uitgelaten. Is idd een beetje onzinnig. Wlan is een goede idd. Zal het vanavond ff fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica