Ik heb net mijn Lenovo Thinkpad SL300 binnen (4 dagen geleden). Ik heb mijn thinkpad 1 dag te vroeg besteld dus heb geen recht op de gratis windows7 update.

Ik zal mijn ervaring delen.
CPU: Core2Duo T6570
Chipset: Intel PM45
Video: Nvidia Geforce G 105M 256Mb
Harddisk: 250 Gb Hitachi 5K320 5400 HTS543225L9SA00
DVD brander: Hitachi LG GSA-T50N
Beeldscherm: Glossy 13,1" 1280X800,
Communicatie: UMTS kaart (KPN Proefabbo meegelverd)
WLAN: Intel 5100 AGN
NIC: Realtek RTL8168C (Gigabit)
Mijn rapport: Ik heb in het verleden meerdere thinkpads gehad. Mijn T42 is onlangs overleden omdat de GPU chip van het moederbord los liet. Dit is iets waar vroeg of laat alle thinkpad T4X laptops defect door raken.
Ik heb toen gekeken naar een nieuwe thinkpad. De T400, W400, T500 en W500 hadden echter geen stevige grafische kaart. Ik heb dus een HP Elitebook 8530W genomen. Onlangs moest ik echter door een stomme fout van me een herinstallatie uitvoeren waardoor ik die dag niet bij mijn klant kon zijn... Bijna een hele dag niet fakturabel. Dat is kost bijna net zo veel als een laptop. Ik heb nu dus een SL300 als reserve laptop en voor bijvoorbeeld op vakantie.
De SL300 wordt een thinkpad genoemd. Ik heb echter het idee dat deze machine tussen de thinkpads en de Lenovo 3000/ideapad in hangt. Er zijn een aantal kwalitatieve thinkpad kenmerken die de SL300 simpelweg niet heeft. Een opsomming van kenmerken die bij de SL300 anders zijn dan bij een echte thinkpad:
- Hij heeft geen Thinklight (erg jammer). Thinklight kan in het donker op je toetsenbord schijnen.
- Hij heeft geen ultrabay maar een vaste DVD-ROM
- Hij heeft geen rollcage.
- De scharnieren zijn niet van aluminium maar van plastic.
- De voeding zit aan de zijkant en niet aan de achterkant. Sterker nog. De ethernet aansluiting zit er naast en ik heb me al een paar keer vergist omdat ik de voeding in de NIC aansluite jopte.
- De toetsenbord indeling is afwijkend en ook echt ellendig gekozen. De FN toets zit op de plek waar de CTRL toets hoort te zitten. Dit heeft als gevolg dat als je CTRL-C denkt te doen je C doet. Ik typ dit stukje nu dus voor de 2e keer.
Op de plek waar de Delete toets hoort te zitten zit de End. - Het materiaalgebruik is anders. Het plastic is niet voorzien van het bekende rubberachtige laagje. De achterzijde van de klep is glimmend. (Dus altijd onder de vette vingers)
- De klep kent geen slot.
- De omgezette rand om de klep is symetrisch.
- De Bios heeft de indeling van een Ideapad en niet van een thinkpad. (Schijnt ook in het BIOS ID zichtbaar te zijn)
Dingen die wel wel thinkpad achtig zijn:
- De Panasonic accu wordt ook bij andere thinkpads gebruikt.
- Er zit zowel een touchpad als een trackpoint (rood) op.
- De toetsenbord aanslag is werkelijk subliem. (Lekker stug zoals het op een thinkpad hoort te zijn)
Ik heb de versie met Vista Business genomen omdat ik graag legaal wil downgraden naar XP. De XP CD's worden er netjes bij geleverd. Vista is preinstalled en de DVD's worden niet bijgeleverd. Er zit wel een tooltje bij waarmee je de Vista DVD's aan kan maken. Als je Vista ooit wil gebruiken dan is het verstandig om de DVD's aan te maken voor dat je formateert of XP er op mikt.
Onder XP met de accu settings op Performance kan ik zo'n drie uur mee werken. Wlan heeft overal prima bereik. Het valt me op dat het scherm erg helder is wat fijn is als je buiten zit. Jammer genoeg is het wel een glossy scherm dus het bekende voordeel, hoog contrast, en het bekende nadeel, spiegelen, is ook bij dit scherm van toepassing.
Wat zijn mijn grootste 2 irritatie's. De rare toetsenbord indeling waardoor ik keer op keer mijn tekst kwijt raak als ik CTRL-C denk te doen en de onwijs trage harddisk.HD Tach geeft aan:
Read speed: 68,8-32,9!!!! MB/s
Random access time: 21,2ms!!!!
Cpu belasting 4,2%.
Dit is aanzienlijk trager dan de stokoude Hitachi 7K60 die ik in mijn T42 had zitten. (Toerental ligt ook lager)
Ik heb vandaag dus ook maar een 320Gb Hitachi 7K320 er bij besteld. Ik werk vaak met de slaapstand en het is opvallend dat het balkje zich langzaam vult. Ik wou eigenlijk een Seagate Momentus 7200.4 willen nemen maar ik weet niet zeker of valprotectie van de Thinkpad goed werkt op een seagate.
Grafisch heb ik nog niets getest. Dus de gaming performance is bij mij onbekend. Bij notebookreview geven ze aan dat de G 105M performance ongeveer gelijk zou moeten liggen aan een 9400M. (Minder steam processors maar hoger geklokt)
Zou ik hem weer nemen? Ik denk het wel. Ik had mijn T42 ook kunnen laten repareren maar dan was het mainboard waarschijnlijk toch vroeg of laat weer defect gegaan. En hoe belangrijk is het dat deze machine geen rollcage of andere thinkpad kenmeken heeft? Je kan een machine nog zo stevig in elkaar zetten.... Als er bijvoorbeeld een brak mainboard in zit zoals bij de T40,T40P,T41,T41P,T42,T42P en zelfs de T43 het geval is heb je toch, ondanks de stevige behuizing, geen goed werkende laptop.
Ik adviseer wel alle mensen die deze laptop nemen om er een 60 euro extra mee te begroten zodat je er een fatsoenlijke harddisk bij kan bestellen.
[
Voor 2% gewijzigd door
Kirpeknots op 28-06-2009 13:16
. Reden: Zbelvoudt ]