Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 19:22
Ik ben momenteel student industrieel ingenieur elektronica-ict (en hopelijk kan ik morgen zeggen dat ik bachelor iw ben :p ), maar ik kreeg niet echt het gevoel van voldoening binnen mijn opleiding, het niveau ligt er om het zacht uit te drukken soms enorm laag (best voorbeeld is dat we 10/20 krijgen als we met WCF een andere pc een bedrag van dollar naar euro laten omrekeken, dat zijn dus 10 regels code).
Dat gebrek aan voldoening leidde er ook toe dat ik niet de indruk had écht iets te kunnen of toch tenminste iets goed genoeg te kunnen om over een paar jaar te gaan werken als programmeur of iets in die richting.

Via ons opleidingshoofd ben ik dan aan een stage geraakt in een klein bedrijf in Lier waar ik gedurende een maand kan stage kan volgen als programmeur. Na overleg met de projectleider gisteren weet ik al ongeveer waar ik aan toe ga zijn, een mengeling van C# en VB (nog nooit met VB gewerkt trouwens :9 ), misschien met een mix van SQL en LINQ waarmee ik iets ga moeten doen voor een BI (business intelligence) applicatie genaamd Pentaho.

Het grootste nadeel is wel dat ik dus geen rotte frank krijg voor die hele maand werk, alleen mijn vervoer krijg ik terugbetaald. Ik probeer dit natuurlijk te relationeren door te denken dat een (vrijwillige) stage enorm mooi staat op mijn CV (zeker gezien ik de enige ben op school die dat doet) en dat ik waarschijnlijk enorm veel ga bijleren gedurende die maand.
En wie weet krijg 'k wel een leuke vermelding op LinkedIn of mss een jobaanbieding van dat bedrijfje als 'k afgestudeerd ben :P

Maar toch blijf ik mij steeds afvragen of het écht wel zo nuttig is als ik mijzelf probeer wijs te maken :? .

Dus jah, wat denken jullie ervan ? Goed om later een job te vinden ? Of eerder leuke bezigheid voor in de vakantie ?

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304641

Heb zelf een HBO informatica gedaan waarvan ik het niveau zelf soms ook belabberd vond. Maar goed, het papiertje heb je dan wel op zak. Het meeste leer je vaak in de praktijk maar een vrijwillige stage als je je bachelor al binnen hebt lijkt mij wel erg overdreven. Persoonlijk denk ik dat je beter gewoon kunt gaan werken, dan kun je eventueel je salaris eisen wat lager leggen maar vrijwillig aan de slag met een Bachelor op zak lijkt me wel erg overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
Bedoeling is dat ik hierna mijn master diploma ga halen, dus gaan werken is nog geen optie.
Na mijn master zou 'k evt een master-na-master willen doen, maar dat zal dan wrsch niet in de ICT-richting zijn.

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:15

drooger

Falen is ook een kunst.

Hardfreak schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 10:32:
Bedoeling is dat ik hierna mijn master diploma ga halen, dus gaan werken is nog geen optie.
Na mijn master zou 'k evt een master-na-master willen doen, maar dat zal dan wrsch niet in de ICT-richting zijn.
Als het zou lukken om dit te doen, zonder (noemenswaardige) vertraging, zou ik het doen. Het laat namelijk zien dat je wel degelijk geïnteresseerd bent en moeite doet.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304641

Hoe oud ben je als ik vragen mag HardFreak?
Mijn ervaring is dat binnen de ICT niet vaak naar WO niveau wordt gevraagd en dat WO starters vaak moeilijker een baan kunnen krijgen dan HBO starters omdat bij WO ook een hoger startsalaris normala gesproken van toepassing is zonder dat er praktijkervaring is. In die zin kan het wel degelijk handig zijn om naast je Master dan toch die praktijk ervaring te hebben. Verder weet ik niet wat je situatie voor de rest is, of je bij je ouders werkt of wat dan ook. Ik zou toch proberen of je een kleine vergoeding kan krijgen i.p.v. helemaal niets te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:04
Ik vind het vreemd dat je totaal geen vergoeding krijgt, aangezien een bedrijf wel wat tijd in je stopt, maar er meer uithaalt dan dat ze erin stoppen. Als ik jou was zou ik dit dus ook niet zonder enige vergoeding doen, ik zou het meer als vakantiewerk zien, en dat doe je ook niet gratis toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
Ik ga proberen om dit zonder enige vertraging te doen :9

Ik ben 21, thuiswonend en 't is niet bij mijn ouders dat ik ga werken.

'k Ben niet zo echt mee met de Nederlands termen, maar 'k heb ff gezocht en 'k ga ervanuit dat
WO = Unif/Burgerlijk Ingenieur
HBO = Hogeschool/Industrieel Ingenieur ?

en ga ik per definitie voor een HBO :) .

'k Heb er ook al aan gedacht om te polsen naar een vergoeding, maar het probleem is een beetje dat als antwoord op mijn stage-aanvraag ik te horen kreeg dat ze voor een stage wel moeite wouden doen, maar dat als het voor een vakantiejob zou zijn ik niet echt iets moest verwachten.Mja, 'k zal 't nog wel is vragen, mss in 't zwart ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-06 18:06

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Ik vond mijn vrijwillige en onbetaalde stage toen ik industrieel ing. deed wel een interessante ervaring, en een aanrader als je niet per se het geld nodig hebt van de vakantiejob die je in die maand anders zou doen. Een vrij groot deel van de mensen die een stage deden van mijn jaar zijn na het afstuderen bij hun stagebedrijf blijven hangen, dus in die zin kan het wel helpen om een job te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door The Bad Seed op 24-06-2009 11:16 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
The Bad Seed schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 11:15:
Ik vond mijn vrijwillige en onbetaalde stage toen ik industrieel ing. deed wel een interessante ervaring, en een aanrader als je niet per se het geld nodig hebt van de vakantiejob die je in die maand anders zou doen. Een vrij groot deel van de mensen die een stage deden van mijn jaar zijn na het afstuderen bij hun stagebedrijf blijven hangen, dus in die zin kan het wel helpen om een job te vinden.
Leuk om te horen dat ik niet de enigste ben die op dit idee is gekomen 8) .
Of het mij aan een job bij dat bedrijf gaat helpen weet ik niet direct, na die stage ga ik nog 1-2 jaar studeren en tegen dan zijn ze mij mss vergeten :+ .

//edit: btw, net te horen gekregen dat 'k geslaagd ben dus 'k heb nu mijn bachelordiploma op zak :D

[ Voor 6% gewijzigd door Hardfreak op 24-06-2009 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Hardfreak schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 11:41:
Leuk om te horen dat ik niet de enigste ben die op dit idee is gekomen 8) .
Of het mij aan een job bij dat bedrijf gaat helpen weet ik niet direct, na die stage ga ik nog 1-2 jaar studeren en tegen dan zijn ze mij mss vergeten :+ .
Het is ook aan jou om je netwerk warm te houden...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-06 10:18
Mr_x007 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 10:58:
Ik vind het vreemd dat je totaal geen vergoeding krijgt, aangezien een bedrijf wel wat tijd in je stopt, maar er meer uithaalt dan dat ze erin stoppen. Als ik jou was zou ik dit dus ook niet zonder enige vergoeding doen, ik zou het meer als vakantiewerk zien, en dat doe je ook niet gratis toch?
In België mag er voor een stage geen vergoeding betaald worden, toch niet tijdens de opleiding.
Daarbuiten kan het iets anders liggen.
Een transportvergoeding is wel toegelaten, sommige bedrijven staan er om bekend dat ze hiermee eens durven "overdrijven" (leuk voor de student natuurlijk)

Aan de TS:
Probeer anders, als je het werk/bedrijf interessant vond, om na je stage een deeltijds jobje uit de brand te slepen.
Bij IT kan je veel remote doen, op die manier kan je misschien een centje bijverdienen en nog een pak extra ervaring opdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Als een stagevergoeding wettelijk niet toegestaan is, zou je ook om een "onkostenvergoeding" kunnen vragen. In Nederland liggen de stagevergoedingen voor HBO'ers grofweg tussen de 150 en 500 euro. Ik geloof dat €300 gemiddeld is. Als ze je 300 + reiskosten geven, wordt het al wat beter.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
De reisonkosten gingen ze sowiso vergoeden, 'k moet gewoon die papieren binnenbrengen op het einde van de maand.
De stage valt trouwens buiten de opleiding, ze is vrijwillig, tijdens de vakantie en in theorie ook niet van 't school uit dus in theorie mogen ze mij wel betalen.
Ik denk dat 'k gewoon de kat uit de boom ga kijken en hopen dat ze me ruim vergoeden met transport (lees: kei hard werken en hopen dat ze dat apprecieren :) ).

Deeltijds jobke lijkt me wel leuk, maar weet niet of dat goed komt met mijn masterproef volgend jaar (en ook met de kinderbijslag en belastingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
'k Ben nu ondertussen 5 dagen bezig, kei hard werken zit er niet echt in :|
Tot nu toe ben ik het merendeel van de tijd bezig geweest met het uitvissen van de werking van Spoon/Kettle (Pentaho PDI tooltje), echt heel moeilijk is het niet gezien het niet meer is dan wat blokjes plaatsen en verbinden met elkaar, dus dat had ik redelijk snel onder de knie.
Gisteren een opdracht gekregen om iets na te kijken. Heb een paar dingen aangepast en verbeterd en nu heb 'k niets te doen gezien mijn stageleider een dag verlof heeft en nog niets heeft doorgestuurd wat ik moet doen |:(

Ach ja, beetje surfen dan maar :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309146

Klein vraagje:

Heb je deze opleiding gevolgd bij Groep T ? Ik wil namelijk dit jaar beginnen daar na een opleiding toegepaste informatica. Zou de opleiding dan in 3 ipv 4 jaar kunnen doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:01

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je kunt het ook zien als een proeftijd voor hun, die hun weinig kost. Jij bent daar nu aan het netwerken; je leert daar wat mensen kennen, en hopelijk laat je een goede indruk achter. Of je hier later wel of niet wil gaan werken, je hebt er alleen maar voordeel van. :)

Helaas is een maand wel wat kort om bij grotere (en dus uitdagender) projecten te komen. Maar mocht het bevallen, houd dan inderdaad je netwerk warm. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Ik zou het zowieso doen ongeacht wel of geen vergoeding dit staat leuk op je CV. Zo kun je eens in het bedrijfsleven snuffelen wat een bepaald beroep zoal voorsteld en wie weet ga je je wel op iets anders richten. Bedenk je dat een stagist zeker in het begin enkel voor een bedrijf geld kost ipv oplevert.

(Ik snap zowieos niet waar in NL de gedachte vandaan komt dat een stage vergoeding redelijk is.. je bent er om te leren iets wat men in het buitenland dan ook niet doet).

[ Voor 16% gewijzigd door n4m3l355 op 08-07-2009 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
lykmeraid: Nope, ik volg mijn opleiding in Antwerpen

Ik heb er mij ondertussen al bij neergelegd dat ik er niets aan verdien, ik heb altijd gezegd dat ik het doe omdat ik er iets kan bijleren en eens iets kan maken dat écht gebruikt gaat worden (en dus ook kwalitatief iets moet voorstellen) en daar ga ik dan ook voor gaan.

Ondertussen werk ik mee (alé, vandaag niet gezien mijn stageleider er niet was en ik geen kloot te doen had) aan een groot project en op het einde van de maand zou ik zelfs mee mogen gaan wanneer we het systeem gaan installeren bij de klant :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluefall
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:20
Wegens die redenen ben ik van plan om zelf ook zo'n stage te volgen.
Momenteel is het nog toekomstmuziek (ik start nu pas mijn 1e jaar Burgerlijk Ir.).
Waarschijnlijk/hopelijk zal dit voor jou een stimulans zijn om door te blijven zetten.

Tevens merk ik vaak bij medestudenten (in zowat alle denkbare richtingen) dat ze niet echt weten wat hun job later zou inhouden of wat ze met hun diploma willen doen...

Het is natuurlijk ook mooi meegenomen dat je de stage voor enkele studiepunten kan laten tellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
Stijn_D schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 21:42:
Wegens die redenen ben ik van plan om zelf ook zo'n stage te volgen.
Momenteel is het nog toekomstmuziek (ik start nu pas mijn 1e jaar Burgerlijk Ir.).
Waarschijnlijk/hopelijk zal dit voor jou een stimulans zijn om door te blijven zetten.

Tevens merk ik vaak bij medestudenten (in zowat alle denkbare richtingen) dat ze niet echt weten wat hun job later zou inhouden of wat ze met hun diploma willen doen...

Het is natuurlijk ook mooi meegenomen dat je de stage voor enkele studiepunten kan laten tellen ;)
Absoluut, hoe vaker ik hoor dat ik niet de enige ben die op zo'n idee komt, hoe beter ik mij er bij voel :) .

Persoonlijk had ik nooit verwacht dat wat ik nu doe best wel plezant kan zijn. Het is wel programmeren, maar dan op een andere manier.
Ik ervaar nu ook wat het is om 'te gaan werken', al moet ik zeggen dat ik toch al wel redelijk verwend wordt met mijn vlottende uren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
n4m3l355 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 17:52:
Ik zou het zowieso doen ongeacht wel of geen vergoeding dit staat leuk op je CV. Zo kun je eens in het bedrijfsleven snuffelen wat een bepaald beroep zoal voorsteld en wie weet ga je je wel op iets anders richten. Bedenk je dat een stagist zeker in het begin enkel voor een bedrijf geld kost ipv oplevert.
Mee eens, maar let er wel op dat je niet misbruikt wordt voor heel andere doeleinden...
(Ik snap zowieos niet waar in NL de gedachte vandaan komt dat een stage vergoeding redelijk is.. je bent er om te leren iets wat men in het buitenland dan ook niet doet).
Omdat in Nederland stagevergoedingen nu eenmaal wel gebruikelijk zijn (het is echter niet verplicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296939

Moest ik jou zijn zou ik zeker en vast voor de stage kiezen. Ik las onlangs op een (tweak)blog over iemand die vrijwillig op zo'n stage was gegaan ( een buitenlandse ), en hij klaagde er in ieder geval niet over en zou het iedereen aanbevelen.

Ik denk dat je door zo'n stage enorm veel bijleert, en het is natuurlijk ook gemakkelijker als dit op je cv staat.

Even los hiervan, zelf ben ik 16, en heb ik nu net de ideale vakantiejob gevonden. Vrienden van mij zoeken vakantiehobs in de supermarkt, of bij de tuinman, maar ik heb er voor gekozen om een website te bouwen zodat ik iets bijleer waarmee ik later iets in mijn vak kan doen.

Samengevat: Gewoon gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
Totaly agree :P . Ik leer constant allemaal kleine dingen bij die ze op school eigenlijk nooit echt aanleren en ik zie ook eens hoe sommige dingen in het echt gedaan worden (want geef nu eerlijk toe, als je op school zit is het toch vaak allemaal maar theorie die je niet klakkeloos wil aannemen omdat je niet kan geloven dat het écht zo gedaan wordt }:O ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Je bent al bezig, dus aan mijn antwoord heb je niet zo veel, maar ik zou het altijd doen.

Je genereert wat ervaring, leert in een arbeidsproces te functioneren, en je vult je CV aan. Je zal op een punt komen dat je CV doorslaggevender kan zijn dan je opleiding. Bovendien leer je allerlei potentieel interessante mensen kennen, en dat is heel belangrijk.

Nu je er bent, zou ik me tijdens je opdrachten 100% inzetten, en de kennis die je hebt zo goed mogelijk documenteren. (zowel naar je opdrachtgever toe als naar jezelf). In de tijd die je over hebt kan je je collegas aflopen, kijken of die nog wat voor je hebben. Dat staat wat intelligenter dan alleen forums aflopen op Inet.
Pagina: 1