Toon posts:

Acer oververhit fan draait niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Acer Aspire 5600 valt uit omdat hij te heet wordt. Nieuwe coolpasta en een 3 weken oude fan er in.
Wanneer je de computer aanzet blaast de fan even volle gas, daarna stopt hij ermee en gaat niet meer aan. Speedfan ziet de fan niet.

Ook heb ik het plastic plaatje bij de koelvensters weggehaald.

Wat kan ik doen om die fan aan te krijgen?

In de bios is geen mogelijkheid om de fan constant te laten draaien.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zou eerst eens de BIOS checken, of kom je niet zo ver? Zou je even precies kunnen zijn over wanneer deze uitvalt? Gaat verder je notebook ook uit, of blijft deze werken?

Check verder eerst even je BIOS settings en doe eventueel een rest daarvan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteravond de bios bekeken. De bios is in zoverre dichtgetimmerd dat je alleen de boot devices kan aangeven. De laptop werkt maar loopt langzaam naar de 80 graden en dan valt hij uit.

Ik heb er een losse fan ondergehouden en toen kwam de laptop niet boven de 40 graden uit. De fan die er nu in zit heb ik pas vervangen.

De fan stopt met draaien wanneer de bootloader weg is.

• GENETX
  • Nu online
Dus dan zou het in Windows zitten, misschien eens je drivers checken zoals ACPI en/of de Acer software? Daar wil soms wel de aansturing in zitten. Ook zou je een Linux Live CD zoals dia van ubuntu kunnen proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het vanmiddag proberen. bedankt

Verwijderd

Topicstarter
Is er ook een mogelijkheid om een soort van geavanceerde bios te installeren waarin ik kan aangeven dat de fan altijd met draaien?

correctie: Hij stopt met draaien voor de bootloader

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2009 17:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
De fan draait nu.
Ik heb speedfan geïnstalleerd en standaard snelheid bepalen aan geklikt.
onder 40 draait hij niet
onder 60 draait hij rustig
boven 60 begint hij te vliegen.

ik draai nu al 20 minuten cpu burn-in en de laptop wordt maximaal 66 graden. Kan ik hieruit concluderen dat het probleem opgelost is?

• GENETX
  • Nu online
Maa rje hebt het via speedfan ingesteld? Dan is het een workaround, maar niet echt de oplossing ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja inderdaad.

nadat ik in speedfan dat vinkje aangezet heb werkt het. cpu burn-in is nu al een half uur bezig en de maximale temp is 70. Ik ga hem nog een paar uur laten draaien.

btw het programma speedfan staat tijdens het draaien niet open, daarvoor gebruik ik coretemps om te kijken of het draaien afhankelijk is van speedfan.

is dit niet zo dan is het verholpen met wat koelpasta en een plaatje uit de behuizing te verwijderen.

Maar ik snap nog steeds niet waarom ik niet zelf een snelheid kan aangeven waarop de fan moet draaien.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2009 19:11 ]

Pagina: 1