Vraag: Magnetische oordoppen schadelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodero
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-02-2022
Ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen of magnetische oordoppen bij langdurig gebruik schadelijk zijn.

Ik heb gelezen dat in de meeste oordoppen magneten benodigd zijn om het geluid te produceren. Maar mijn oordoppen hebben dusdanig sterke magneten dat ik aan 1 dopje een theelepel op kan tillen.

Aangezien ik de laatste weken bijna 6 uur per dag oordoppen op heb vraag ik mij af of dit schadelijk voor mijn gehoor/hersenen/o.i.d. kan zijn?

Het gaat om de oordoppen: Sennheiser MX51

Ik hoop dat jullie mij hier meer over kunnen vertellen

Mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Welke reden heb je om aan te nemen dat het schadelijk zou zijn?

We worden continu blootgesteld aan verschillende sterke magnetische velden aangezien we leven op een enorme magneet. Het magnetische veld van de Aarde beschermt ons juist tegen een overvloed aan straling van de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:53

Exirion

Gadgetfetisjist

Aangezien er mensen zijn die in wazige 'helende' armbanden met sterke magneten geloven om gezond te blijven en zich te beschermen, denk ik niet dat magnetisme in verband wordt gebracht met schade aan het lichaam. Tenzij je misschien in een bizar sterk magnetisch veld leeft.

Verder is het zo dat elke hoofdtelefoon/luispreker magneten heeft om het geluid te produceren, want dat is het hele principe van een luidspreker: magnetische velden als aandrijving. Tenzij je het hebt over piezo-tweeters en electrostaten, maar da's niet iets voor een hoofdtelefoon :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19137

Adv diverse onderzoeken is ook gebleken dat 'n GSM geen schadelijk effect heeft dus waarom zou 'n koptelefoon dat wel hebben ?
Daarnaast, als je het niet vertrouwt is de remedie simpel zoals met alles, als je weet cq het vermoeden hebt dat het slecht is voor je gewoon niet doen :P

In dit geval lijkt het me ook wat prettiger voor je omgeving ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 19137 op 24-06-2009 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodero
Ik heb geen reden om aan te nemen dat het schadelijk kan zijn. Maar ik keek er van op dat de magnetische kracht van een oordopje nog zo groot was.
Toen ik met andere oordopjes hetzelfde probeerde met een theelepel, gebeurde niks.

En aangezien de oordoppen een langdurige tijd vrij dicht op de hersenen zitten, was ik benieuwd (misschien ook wel bang) dat dit schadelijke gevolgen kon hebben. Je leest wel is wat spookverhalen..

Maar uit deze eerste reacties blijkt dat ik me nergens zorgen over hoef te maken. Dus ik ga mijn muziek met een gerust gevoel verder beluisteren

Bedankt voor de (snelle) reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-06 05:59
Als er groene slijm uit je oren komt, beginnen je hersenen te smelten. Dat is een moment dat je alert moet zijn. Tot die tijd kan er vrij weinig gebeuren, tenzij je een spijker bij je ene oor houdt en de oordop bij de andere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

en als je je nog steeds zorgen maakt, ik leef letterlijk met een magneet in mn kop, en dat gaat el enkele jaren goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Tenzij je een schroef uit een ferro metaal in je hersenen hebt zitten die dus geen en weer beweegt bij het insteken van de oortjes zou ik me geen zorgen maken.

</onzin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

Ik zou me eerder zorgen maken dat jij meer dan 2uur perdag naar muziek luisterd door oordopjes en naar mp3 muziek wat bewezen is vermoeiender is voor je oren dan op een normale hifi set en cd. En het hoeft niet eens hard testaan....wat vaak ook al het geval is. Alles wat je luisterd boven 85dbspl is gewoon pure vernieling van je oren op lange termijn. Je oren raken snel vermoeid en gaan zelf het geluid comprimeren. Je hersenen denken op een moment "eh wat zacht dat geluid" en hup je zet je Ipod of what ever nog wat harder enz enz...en op het eind luister je op vol vermogen en maakt geen verschil meer voor je hersenen kwa luisterobjectief.
Echt kerel ik werk in de muziek wereld (sound engineer, opnames van bands, mix etc etc etc) en gehoorbeschadiging is zo vaak aan de orde deze dagen bij muziekanten en luisteraars... En dat kan je dus niet meer terugdraaien. Je leven lang met piep/ruis of gehoorapparaat leven.
Over 10/15 jaar loopt er een complete generatie 40ers met gehoorbeschadiging waar je u tegen zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:53

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 30670 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 11:10:
Je leven lang met piep/ruis of gehoorapparaat leven.
Over 10/15 jaar loopt er een complete generatie 40ers met gehoorbeschadiging waar je u tegen zegt.
Juist, en voor degenen die nu iets nieuws horen/lezen: Google eens op Tinnitus. Als het je overkomt besef je pas wat voor ramp het is, maar dan is het te laat.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144144

@Mauce ben het compleet met je eens! Ik zie het in mijn stage ook bij muzikanten (ben zelf geluidstechnicus, live) heb vaak zat muzikanten die dan een monitorspeaker voor hun neus hebben liggen en dan staan die bakken al 110 dB er uit te trappen en dan om nog meer monitor vragen o.O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-06 17:10
Maak je geen zorgen. Het magneetveld van je oordopjes is zeer zwak ten opzichte van het magneetveld van b.v. een MRI scan. De velden daar zijn zo sterk dat mensen bij een scan van het hoofd zelfs verzocht wordt hun spijkerbroek uit te doen, om het uitscheuren van de metalen delen te voorkomen. De persoon zelf merkt er niets van, en het berokkent geen enkele schade.

Pas bij nog sterkere magneetvelden, zoals gebruikt bij Transcranial magnetic stimulation (TMS), gaat de persoon iets merken. Met een extreem sterke magnetische puls kan men bepaalde gedeelten van de hersenen uitschakelen. Het wordt soms gebruikt om bepaalde hersenziekten tijdelijk te verlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

kzin schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 12:14:
Maak je geen zorgen. Het magneetveld van je oordopjes is zeer zwak ten opzichte van het magneetveld van b.v. een MRI scan. De velden daar zijn zo sterk dat mensen bij een scan van het hoofd zelfs verzocht wordt hun spijkerbroek uit te doen, om het uitscheuren van de metalen delen te voorkomen. De persoon zelf merkt er niets van, en het berokkent geen enkele schade.
Je spijkerbroek hoef je niet uit te doen, hoor. Zolang jer er maar geen muntjes, telefoons, creditcards etc in laat zitten :) Ferromagnetische metalen worden door het magnetisch veld van de MRI scanner aangetrokken, de rest is allemaal geen probleem.
Pas bij nog sterkere magneetvelden, zoals gebruikt bij Transcranial magnetic stimulation (TMS), gaat de persoon iets merken. Met een extreem sterke magnetische puls kan men bepaalde gedeelten van de hersenen uitschakelen. Het wordt soms gebruikt om bepaalde hersenziekten tijdelijk te verlichten.
TMS gebruikt geen sterkere magneetvelden dan MRI. Typische magneetvelden bij MRI zijn 1.5 en 3 Tesla en 7 Tesla scanners komen langzaamaan meer in gebruik. Bij TMS is de veldsterke vaak rond de 2 Tesla. Wat je hiervan merkt is een korte, over het algemeen niet pijnlijke, tik op je hoofd bij een TMS pulse.

@Barleone (below):
Als je een vaste beugel hebt, dan mag je gewoon niet in de MRI scanner. Doe je dat wel, heb je inderdaad een probleem :P

[ Voor 33% gewijzigd door Mad Marty op 24-06-2009 12:25 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:52
Moet je dan ook je beugel uit je bakkes rukken in een MRI scanner, of doet die MRI dat voor je, en is het dan te laat ;)?
Ik heb wel eens gelezen over een onderzoek waaruit bleek dat kinderen die in de buurt wonen van een transformator-station vaker leukemie hebben. Er werd verondersteld (of geconcludeerd? [small]weet ik niet meer[/small]) dat dat een gevolg was van de magnetische velden.
mjtdevries hieronder beweert dat dat niet bewezen is.

Voor tips verwijs ik je naar de Google-ads boven en onder dit topic :+

[ Voor 15% gewijzigd door Barleone op 24-06-2009 13:49 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 13:07
Dergelijke onderzoeken zijn er inderdaad geweest.
Later is echter ook gebleken dat die dingen helemaal niets met leukemie te maken hadden.

Eigenlijk had men dat aangewezen als schuldige zonder duidelijk bewijs. Het viel op dat er in een straat veel leukemie was, en het enige dat ze konden bedenken was dat.

Op een gegeven moment is men daarom in de hele VS leukemie gevallen gaan vergelijken met de lokatie van transformator huisjes en de lokatie van hoogspannings masten.
Maar daar bleek geen enkele verband tussen te zitten.

De oorzaak van het bestaan van "leukemie-clusters" (of kanker-clusters) is voor zover ik weet nog totaal onbekend.
Maar uiteraard wordt er bij een losstaand cluster altijd wel een zondebok gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250661

Exirion schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 09:01:
.........
Tenzij je het hebt over piezo-tweeters en electrostaten, maar da's niet iets voor een hoofdtelefoon :P
Ojawel hoor:
http://www.yamasinc.com/4070.htm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

ZEER fijne koptelefoons zijn dat! Maar niet langer gebruiken als 1 1/2 uur aan 1 stuk. De details zijn zo nadrukkelijk aanwezig dat je er gewoon eigenlijk "gek" van wordt op ten duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Mad Marty schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 12:19:
[...]

Je spijkerbroek hoef je niet uit te doen, hoor. Zolang jer er maar geen muntjes, telefoons, creditcards etc in laat zitten :) Ferromagnetische metalen worden door het magnetisch veld van de MRI scanner aangetrokken, de rest is allemaal geen probleem.

[...]

TMS gebruikt geen sterkere magneetvelden dan MRI. Typische magneetvelden bij MRI zijn 1.5 en 3 Tesla en 7 Tesla scanners komen langzaamaan meer in gebruik. Bij TMS is de veldsterke vaak rond de 2 Tesla. Wat je hiervan merkt is een korte, over het algemeen niet pijnlijke, tik op je hoofd bij een TMS pulse.

@Barleone (below):
Als je een vaste beugel hebt, dan mag je gewoon niet in de MRI scanner. Doe je dat wel, heb je inderdaad een probleem :P
En wat zit er in veel spijkerbroeken? Juist, ferromagnetische knopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156876

Barleone schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 12:23:
Moet je dan ook je beugel uit je bakkes rukken in een MRI scanner, of doet die MRI dat voor je, en is het dan te laat ;)?
Ik neem aan dat een beugel niet aangetrokken wordt door een magneet? Net als deze niet de metaaldetector laat piepen. Heb geen magneet bij de hand, anders zou ik het even testen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodero
http://www.nu.nl/wetensch...es-menselijk-brein--.html

*toch maar weer zijn oordopjes inplugd*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-06 21:22
Ik zou me meer zorgen maken over m'n trommelvliezen en audio damage. Dan mogelijke schade van dat kleine magneetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 206724

* Anoniem: 206724 meldt zich met MRI ervaringen 8)

Die dingen zijn leet :) . Alles wat ook maar van ijzer is gaat zweven in zo'n ding en tijdens de scan voel je je zelf ook een klein beetje trillen, terwijl het apparaat zelf niet lijkt te bewegen.

Woei, dat was pas elektromagnetisme :D . Maareh zoals iemand @hierboven al zei, het magnetische veld van een oordopje raakt lááng niet op het zelfde niveau als een MRI scanner.

Zolang er geen ijzeren dingen gaan zweven of trillen hoef je je nergens over druk te maken :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

-Er wordt nergens gesproken over MP3 (ok, dat is wel waarschijnlijk)
-Er wordt nergens gepsroken over geluid harder dan 85dB
-Mijn oren gaan het geluid comprimeren? Doen ze dat dan in FLAC, AC3, of wellicht Ogg Vorbis?

Natuurlijk gehoorbeschadinging is vervelend en je moet er op letten dat je niet te lang en te hard muziek luistert, maar deze reactie heeft echt heel weinig met de TS te maken. De vraag hier is of de magneten zelf schadelijk zijn, niet het geluid dat de oordopjes voortbrengen.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Dutch_Razor schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 01:05:
[...]

En wat zit er in veel spijkerbroeken? Juist, ferromagnetische knopen ;)
Nope, ik heb genoeg mensen in een MRI scanner gelegd om te weten dat zo goed als 100% van die knopen niet ferromagnetisch zijn. Doe jij ook je broek uit als je door een detectiepoortje gaat? :+

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decalies
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-06 16:06
Mad Marty schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 15:34:
[...]
Nope, ik heb genoeg mensen in een MRI scanner gelegd om te weten dat zo goed als 100% van die knopen niet ferromagnetisch zijn. Doe jij ook je broek uit als je door een detectiepoortje gaat? :+
Grappig, heb ik me nooit gerealiseerd, maar je hebt gelijk: in ieder geval de broek die ik nu aanheb, heeft inderdaad geen magnetische knopen :)

PS Detectiepoortjes hebben natuurlijk ook nog zoiets als gevoeligheid. Nog niet zo lang geleden hoefden je over het algemeen nooit je riem af te doen, terwijl zo'n poortje toch niet gelijk begon te piepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-06 19:44

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Een magnetisch veld is in basis niet schadelijk, zolang het veld maar niet wisseld van polariteit met een bepaalde frequentie.
Aangezien dat niet zo is in een hoofdtelefoon, speaker oid (vaste magneet, stilstaande polariteit) hoef je je daar geen zorgen over te maken.

Over dat andere wel.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Constante magneten worden verondersteld geen gezondheids invloeden te hebben. Echter voor wisselde magnetische velden zijn wel degelijk richtlijnen

wiki / SAR

Eletromagnetische straling wordt geabsorbeerd door je hoofd(en ook uiteraard in de rest van je lichaan). Zolang die waarden maar laag genoeg blijven is er niks aan de hand. Zo kun je je voorstellen dat in een magnetron de elektromagnetische straling ver over de toegestane grenzen heen gaat. Ook hierboven wordt aangegeven dat je extreme hoeveelheden magische straling kunt voelinge.
Meerder (>dozijnen) telefoons in een kleine ruimte (b.v. metro) kan over de toegestane limieten gaan.
Ook is het opletten met radars (militairen hebben niet zoveel te maken met veiligheid voor consumenten)

Ik kan me niet voorstellen dat een kwaliteit oortelefoon veel straling afgeeft (straling = verliezen). Ik schat zo in dat het apparaat een goedkeuringsstempel (FCC/CE?) heeft gehad die bevestigd dat het goed is.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1