Toon posts:

WDS multicast zorgt voor algehele downtime

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We gebruiken al een aantal jaren Symantec Ghost om onze werkstations te imagen over het netwerk, dit heeft nooit voor serieuze problemen gezorgt. Nu gaan we ons netwerk migreren (van eDir naar AD) en stappen we ook gelijk over op WDS (Windows Deployment Services) op een Windows 2008 server. Hier beginnen de problemen:

Als we een image naar een station unicasten, geen probleem. Maar als we gaan multicasten, gaat het complete netwerk down! Dit betekent dat in 3 gebouwen geen netwerkverkeer meer mogelijk is. Op alle actieve netwerkpoorten van alle switches is dan ook een duidelijke piek in het net netwerkverkeer waarneembaar. Als de sessie gestopt word, komen alle verbinding weer terug na +/- 1 minuut.

Het vreemde is dat deze piek niet terug te vinden is op de overige poorten van de switch waarop de WDS-server aangesloten is. Ik heb de configuraties van de verschillende switches vergeleken en geen verschillen gevonden.

IGMP querying en snooping is ingeschakeld op alle manageable switches.

Heeft iemand een idee waar ik nu moet zoeken? En wat zijn de grote verschillen tussen een multicast van Symantec Ghost (waar het netwerk geen last van lijkt te hebben) en van WDS (waardoor het op zijn gat gaat).

Hardware [managed]:
  • 3com 3824 (hier is de WDS server op aangesloten)
  • 3com 4950
  • 3com 3900
  • 3x 3com 3300
  • 7x Allied Telesis 8000S
  • 6x HP Procurve 1700
Hardware [unmanaged]:
  • +/- 20x AT + 3com switches

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2009 11:30 ]

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-01 21:25
...mischien toch eens contact opnemen met je switch-vendor...
Lijkt me allemaal verre van normaal.

Het kan mischien ook nog aan een stukje configuratie op de switch liggen.

Welke switches heb je in gebruik ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb aanvullende info over de switches in de beginpost geplaatst.

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:09
Waarschijnlijk doe je een broadcast over het netwerk, hierdoor wil het wel plat gaan.
Probeer een te kijken of er een andere mogelijkheid is.

• Mar1tin
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-04-2021
Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 11:31:
Ik heb aanvullende info over de switches in de beginpost geplaatst.
Misschien krijg je "elders" meer relevante info??

• Mar1tin
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-04-2021
En "elders" opgelost. *D

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
- Ik denk dat je unmanaged switches roet in het eten gooien hierbij. Heb je al geprobeerd om het zonder unmanaged switches te doen?
- Ik zou in een productie netwerk nooit gaan op full power gaan multicasten tenzij dit buiten kantooruren is, of in een apart netwerk segment
- Bij verschillende klanten heb ik dit probleem ook gehad met ghost, door het aanpassen van een max bandwith was dit probleem verholpen
- Je kunt in WDS de snelheid aanpassen : WDS MMC --> Sever properties --> Network settings --> Custom Network profile. Hierna regedit --> HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\WDSServer\Providers\WDSMC\Profiles\Custom en zet TpMaxBandwidth op iets minder dan 100 (percentage van brandbreedte)

Ik heb bij veel klanten een aparte switch om te multicasten als het tijdens productieuren moet, even snel om patchen en gaan met die banaan..

Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door Workaholic op 27-06-2009 08:29 ]

Mijn V&A

• kell.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09-2023

kell.nl

Fizzgig's evil twin

In de meeste gevallen als multicast niet werkt, dan is er een probleem met de querier. IGMP snooping zelf luistert alleen naar IGMP queries, maar als er geen querier op het netwerk is, dan wordt al het multicast netwerk verkeer naar alle poorten gestuurd.

Ik ken de 3com and Allied Telesys switches niet en ik weet dat de ProCurve 1700 geen querier kan worden. Als ik jou was zou ik dus checken of er een querier op je netwerk is. In de meeste gevallen is dit een router of een switch waar routing aanstaat. Bij Cisco and ProCurve switches (niet de 1700, sinds die web-managed is) kun je het "show ip igmp" commando gebruiken of uit te vinden wie de querier is. 3com/AT zal waarschijnlijk ook een mogelijkheid hebben om dit te checken.

Als je geen querier op je netwerk hebt, zul je moeten zorgen dat je er een krijgt. Normaliter IGMP aanzetten op een router is genoeg hiervoor.
Pagina: 1