Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Autoradio inbouwen in Vespa Apecar? Heb ik alles??

Pagina: 1
Acties:

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Ik heb hier thuis een Vespa Apecar 50 Van staan. Hier heb ik tot nu toe altijd verschillende computerspeaker sets ingehad. Dit is goed bevallen totdat ze het niet meer deden. Ondanks de brom van de goedkope omvormer en het feit dat het vrij vochtig was daarbinnen en ze het uiteindelijk daardoor hebben begeven. Nu heb ik besloten om een zelfbouw systeem in te bouwen waar ik doodsimpel mijn Cowon D2 op kan aansluiten zodat ik zowel MP3 als Radio heb. Hierdoor heb ik lekker alles en kan in principe alles erop aangesloten worden zodat ik niet alleen mijn eigen muziek heb maar ook anderen kan uitkiezen.

Afbeeldingslocatie: http://www.bnl.vtl.piaggio.com/dutch/imgs/ape50_range.jpg

Nu komt alleen de grap. De electronica en het systeem erin is zo doodsimpel dat er geen aansluit punten zijn wat dan ook. Maar omdat het zo simpel is laat het wel de weg open voor aanpassingen aan het systeem en het aansluiten van nieuwe dingen. Zo ook een auto radio. Maar ik wil weten of ik alle juiste componenten heb zodat het goed loopt en hij het goed gaan doen.

De bekisting word zelfbouw vanuit MDF goed geisoleerd en luchtdicht gemaakt. Ook ga ik proberen het zoveel mogelijk waterafstotend te maken/zo min mogelijk vocht op te laten nemen. Ook word het zelfbouw omdat ik beperkte ruimte heb en ik met afwijkende maten zit.

Versterker:

Afbeeldingslocatie: http://www.kijkshop.nl/productafbeeldingen/kijkshop/zoom/KS108203z/marquant-versterker-mca-200-(108203).gif

Waarom? Goedkoop, doodsimpel en doet wat hij moet doen :) Ook het vermogen is genoeg en de prijs vrij gunstig.

Speakers:

Weet ik nog niet zeker welke, maar ik heb een aantal kanshebbers. Ook lekker goedkoop en simpel :+

Afbeeldingslocatie: http://www.halfords.nl/Images/generated/ImageTextBlock/-515005179_productdetailheader.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.halfords.nl/Images/Catalog/Medium/105141.jpg

ongeveer 40 euro :)

Mivoc HQ 13020-II Compo-set

Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/3000_3999/3700/3790/3796/379635_BB_00_FB.EPS.jpg

Ongeveer 50 euro.

Voor de rest sta ik hier nog voor open. Zolang het maar lekker klinkt en niet meer dan 50 euro gaat kosten :+ Wat ik nu heb uitgezocht kan ik zowel meenemen naar een echte auto als dat ik het eventueel in een kratradio kan inbouwen.

De bekabeling

Zal een spotgoedkoop iets worden, als het maar werkt. Hoe maakt mij niet uit. Dus er hoeven geen elfjes bij te komen die de kabels in zilver maanlicht voor mij hebben gesmeed. Bergtrollen mogen het ook wel hebben aan gewerkt :+

Hopenlijk heb ik alles zo goed uitgezocht en heb ik alles wat ik nodig heb :)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Met zo'n versterker heeft het geen zin om zo'n compo-setje te gebruiken. Dan kan je beter de 1e de beste marquant speakerset op aansluiten :P Het geluid van die dingen is vrij bagger (een vriend van me heeft er eens 1 gehad op een set 6x9" Sony speakers, toen we ze aansloten op mijn normale autoradio klonken ze 10x beter).

Vaak bu'j te bang!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:22

Aapje

Opel-beun
Dat Marquant versterkertje geeft nog geen 16w rms per kanaal, dus als je 'kwaliteit' of 'doet wat ie doen moet' wilt hebben, zou ik niet dit kopen ;)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:21

JT

VETAK y0

Die versterker is echt poep, zoals gemeld door anderen. Ik kan zelf eigenlijk maar 1 ding aanraden als compo. De Fusion EN-CM5250. Normaal is Fusion niet zo heel boeiend. Compo kost normaal 60-70e en speelt ongeveer in die klasse wel redelijk mee. Alleen ik denk dat ze ze bij Fusion aan het dumpen zijn ofzo want zoals je ziet kan je hem via die link voor 25 euro krijgen 8)7 Ik heb de deuren van m'n auto gedempt en er komt zowaar zelfs bas uit 8)7 Bij Car Fashion in Noord Holland is het setje ook te krijgen voor 30 euro. Geniaal voor het geld!

Of je er bas uit krijgt is overigens wel helemaal afhankelijk van waar ze in gebouwd worden en hoe luchtdicht en gedempt dat is ;)

Edit: versterker kan je misschien beter 2e hands zoeken.
http://link.marktplaats.nl/260346932
http://link.marktplaats.nl/260204187
http://link.marktplaats.nl/260345444
http://link.marktplaats.nl/260500826
http://link.marktplaats.nl/255793402

[ Voor 14% gewijzigd door JT op 24-06-2009 12:28 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
JT schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 12:23:
Die versterker is echt poep, zoals gemeld door anderen. Ik kan zelf eigenlijk maar 1 ding aanraden als compo. De Fusion EN-CM5250. Normaal is Fusion niet zo heel boeiend. Compo kost normaal 60-70e en speelt ongeveer in die klasse wel redelijk mee. Alleen ik denk dat ze ze bij Fusion aan het dumpen zijn ofzo want zoals je ziet kan je hem via die link voor 25 euro krijgen 8)7 Ik heb de deuren van m'n auto gedempt en er komt zowaar zelfs bas uit 8)7 Bij Car Fashion in Noord Holland is het setje ook te krijgen voor 30 euro. Geniaal voor het geld!

Of je er bas uit krijgt is overigens wel helemaal afhankelijk van waar ze in gebouwd worden en hoe luchtdicht en gedempt dat is ;)
Die fusion klinkt best goed eigenlijk. Hij komt dus zoals je kan lezen in een zelfgebouwde bekisting. Die uiteraard zo luchtdicht mogelijk gaat worden. Dit is niet zo moeilijk te doen en scheelt een hoop :9 Is die composet trouwens per set van 2 ? Echt 2 keer "sub" en tweeter? Dat is echt bijzonder goedkoop namelijk :9~

Na het zien van die marktplaats linkjes worden dat ze :D Ik ga tweedehands sony dingen opsnorren en die fusioncompo set uitzoeken. Klinkt imho als een goeie combo? Of zie ik dat verkeerd?

Nadeel is aan alles wat ik wil doen dat ik absoluut geen geld er ofwel voor vrij wil maken ofwel voor over heb aangezien ik er niet zoveel inrij alswel dat ik ook andere dingen heb om te kopen. Kwaliteit is niet bepaald een eis. Als hij maar lekker klinkt alsin hij produceerd muziek en hij komt boven het geluid van mijn 50CC met blikkenopbouw uit :+ Voor de rest zijn mijn eisen echt niet high-end of exclusief. Dat komt wel echt in een eigen auto die echt de moeite waard is :9

[ Voor 5% gewijzigd door Touchdomex op 24-06-2009 12:30 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Aapje
  • Laatst online: 16:22

Aapje

Opel-beun
Had zelf in de Corsa vroeger Boschman speakers. Redelijk bekend merk van vroeger, tegenwoordig onder gewaardeerd waardoor de prijs ook lekker is. En qua versterker kan je idd beter 2de hands zoeken. Maar als je goedkoopt wilt uit zijn koop gewoon een radio van 50 euro bij de blokker. DIe hebben vaak een interne versterker van 20~40w rms. Wat meer dan genoeg is voor de meeste setjes zoals van Fusion/Boschman.

• NoepZor
  • Laatst online: 20-11 18:34
Die radio's bij de blokker die sturen voor de duidelijkheid dus geen 20-40 watt RMS per kanaal uit, dit zal dan rond de 10 watt liggen. Een klasse hoger (Sony/JVC etc) leveren rond de16-18 watt RMS per kanaal en de echt dure radio's zullen rond de 22 watt RMS liggen per kanaal. Dit wordt meestal geadverteerd als 52-60 watts x4).

De wijzen komen uit het Oosten!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Aapje schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 12:30:
Had zelf in de Corsa vroeger Boschman speakers. Redelijk bekend merk van vroeger, tegenwoordig onder gewaardeerd waardoor de prijs ook lekker is. En qua versterker kan je idd beter 2de hands zoeken. Maar als je goedkoopt wilt uit zijn koop gewoon een radio van 50 euro bij de blokker. DIe hebben vaak een interne versterker van 20~40w rms. Wat meer dan genoeg is voor de meeste setjes zoals van Fusion/Boschman.
Ik heb hier wat dat betreft nog een Phillips liggen met een 6 CD wisselaar. Die heeft ook wel genoeg vermogen om alles aan te sturen, maar ik wil dat niet hebben in mijn kleine gebakje. Aangezien ik er dan ook houders en ruimte voor moet maken om alles te bedienen. Nu heb ik al bijna geen ruimte voor speakers en dergelijk. Moet ik daar ook nog een radio inzetten dan word het mij teveel.

Een normale versterker kan ik netjes wegwerken onder de bank bijvoorbeeld. Aanknop en audio inplug gedeelte kan ik netjes op de plek van de asbak doen. Links een box en rechts een box. Dan is alle ruimte wel weer gebruikt. Ik zal eens een foto maken over welke ruimte wij het hebben. Dan weet je dat ik ECHT bijzonder weinig ruimte heb.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Wat voor accu heeft die Vespa eigenlijk? Want als je een dikke versterker aansluit die nogal wat stroom zuipt, moet je je afvragen of je accu dat wel trekt.

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Deze Vespa heeft een 12Volt 32Ah 150A accu. Het is een loodaccu. Hij kon mijn vorige setup al snel 3 uur goed hebben. Dit was via een omvormer naar 230 en dan trust boxjes met sub eraan. Ook een normale versterker trok hij zeker een uur(niet langer geprobeerd) Vermogen van die omvormer was piek van 300 Watt en 150 Watt constant vermogen. Geen idee of ik ooit er bij in de buurt kwam :P Niet gemeten en nu kan ik het ook niet meer nameten.
Maar is dit dan wel genoeg?

Voor de rest wat interieur pics zodat je kan zien dat er _weinig_ ruimte is...

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2r4iu75.jpg

De linker en rechter ruimte zijn identiek voor hoeveelheid dat er past

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/4v4b60.jpg

Overall shotje.

De hele ruimte word gebruikt voor de bekisting.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:19

Metro2002

Memento mori

Aapje schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 12:30:
Boschman, dat zijn toch die versterkers waar heel groot op staat : 50.000 WATT

:+ en dan komt er 5 watt uit ofzo.

Maar ok, voor het geld is het aardig. En aan TS, laat die versterker maar zitten en hang die speakers rechtstreeks aan je autoradio, dat gaat beter klinken.

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Metro2002 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 16:33:
[...]

Boschman, dat zijn toch die versterkers waar heel groot op staat : 50.000 WATT

:+ en dan komt er 5 watt uit ofzo.

Maar ok, voor het geld is het aardig. En aan TS, laat die versterker maar zitten en hang die speakers rechtstreeks aan je autoradio, dat gaat beter klinken.
Die autoradio kan ik passend maken met veel moeite. Dit doe ik liever niet want ik moet dan nog meer dingen regelen voordat ik het goed werkende wil hebben. Zo moet er een antenne aansluiting komen op het dak en ik kan geen mp3's afspelen. Ook moet ik ruimte maken in de kabine die er eigenlijk niet is. Ook weet ik de werking van het ding niet. Ik wil het liefste zo goedkoop mogelijk uit zijn en toch het lekkerste geluid.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

Touchdomex schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 16:42:
Die autoradio kan ik passend maken met veel moeite. Dit doe ik liever niet want ik moet dan nog meer dingen regelen voordat ik het goed werkende wil hebben. Zo moet er een antenne aansluiting komen op het dak en ik kan geen mp3's afspelen. Ook moet ik ruimte maken in de kabine die er eigenlijk niet is. Ook weet ik de werking van het ding niet. Ik wil het liefste zo goedkoop mogelijk uit zijn en toch het lekkerste geluid.
Een zendbakkie/mobilofoon (als je nog steeds met het idee loopt om die te installeren) heeft zo'n handige beugel zodat je deze aan het plafond kan bevestigen :>.
Kun je zoiets ook niet met de versterker/radio?

Ik zou de radio onder je 'dashboard' hangen, en de versterker daar ook ergens in het vooronder frommelen, terwijl de speakertjes tegen de lijsten erboven hangen.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
unclero schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 16:53:
[...]

Een zendbakkie/mobilofoon (als je nog steeds met het idee loopt om die te installeren) heeft zo'n handige beugel zodat je deze aan het plafond kan bevestigen :>.
Kun je zoiets ook niet met de versterker/radio?

Ik zou de radio onder je 'dashboard' hangen, en de versterker daar ook ergens in het vooronder frommelen, terwijl de speakertjes tegen de lijsten erboven hangen.
Zendbakkie heb ik eventjes op de lange baan geschoven, dat kan tijdens NHW in het najaar er misschien wel bijkomen. Nu is in principe muziek voor onderweg en op kamp prioriteit nummer 1. Omdat 4 uur met een koptelefoon op of 4 uur lang naar meeeeeeeep te luisteren nou niet bepaald ideaal zijn :)

De versterker kan onder het bankje. Die is van hout en valt dus prima schroeven in te zetten. Ook is daar genoeg ruimte voor, anders kan hij wel onder de plastiken voorstukken. Die versterker wil ik in ieder geval ivm mijn Cowon D2. 20GB en radio. Alles wat ik nodig heb voor onderweg :)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:21

JT

VETAK y0

Ben niet gek van Sony versterkers, maar het waren de goedkoopste op MP die niet van een of ander c-merk als Marquant ofzo zijn. Zal altijd beter klinken dan met die Marquant troep.

En ja, compo is per setje, 2 tweeters, 2 woofertjes, 2 filters en kabels (die een beetje dun zijn :P ). Oh ja! Nog een hele mooie sticker erbij ook :P Voor 25e is het echt belachelijk wat je krijgt. Kan me niks beters bedenken voor het geld :)

[ Voor 44% gewijzigd door JT op 24-06-2009 19:13 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Pagina: 1