Toon posts:

Deurbel transformator naar stopcontact

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan het nergens vinden, en ben niet zo van de electronica, vandaar hier mijn vraag.

Omdat ik mijn thuisserver in de meterkast wil hebben, en er geen daadwerkelijk stopcontact aanwezig is in de meterkast, vraag ik me af of een deurbel transformator te vervangen is door een stopcontact. De transformator is een dergelijk apparaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.toolstation.nl/images/library/stock/webbig/14827.jpg

Hij zet, voor zover de opschriften kloppen, 220v om naar 8v. Kan ik dit transformatortje simpelweg ontkoppelen en er een stopcontact op aansluiten? En, is dit door een leek te doen en hoe? (sorry, electronica n00b)

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste,
Als je je deurbel niet nodig hebt en deze kan afkoppelen dan kan je dit inderdaad redelijk simpel vervangen.
Je schroeft de draadjes los, die van 8V die werk je beetje weg in de meterkast(je rolt ze op ofzo).
En de 230v sluit je aan op het stopcontact. Nog wel even kijken ofdat je aarding moet hebben op dat stopcontact. Zo ja --> van de klemmen met de geelgroene draden aftakken naar de aardingspen van dat stopcontact.

Je hebt speciale stopcontacten om te monteren op de DIN-rail in je meterkast.
Zoek maar eens een keertje op DIN-rail stopcontact dan vind je er zo een paar.

als je dit gaat uitvoeren elektriciteit even uitschakelen!
Als je niet weet wat je doet... ervan aflbijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie! Bij nadere inspectie gaan er twee draden naar de primaire aansluiting op de transformator, maar dit zijn twee blauwe draden? Vergis ik me of is dit raar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10 23:50

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 21:32:
Bedankt voor je reactie! Bij nadere inspectie gaan er twee draden naar de primaire aansluiting op de transformator, maar dit zijn twee blauwe draden? Vergis ik me of is dit raar?
Dat is zeker raar en duidt op verkeerde kleurcodering. Hoe oud is die installatie? Klinkt als broddelwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is behoorlijk oud allemaal. De installatie hier in huis is sowieso apart; we wonen in een pand wat onderverdeeld is in drie woningen. Het rare is dat één van de drie woningen de electriciteitsmeter voor ALLE drie woningen heeft. Wij hebben weer de gasmeter voor ons zelf en voor de buurman. Heel apart. Ik denk dat ik dan ook zelf maar niet moet prutsen aan deze electronica als ik het zo lees...

Is Essent op de een of andere manier aansprakelijk te stellen voor deze aparte situatie? Ik vind het namelijk behoorlijk vervelend niet mijn eigen elektriciteitsmeter te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 01:34

job

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 21:39:
Is Essent op de een of andere manier aansprakelijk te stellen voor deze aparte situatie? Ik vind het namelijk behoorlijk vervelend niet mijn eigen elektriciteitsmeter te hebben...
Alles na meter is voor je eigen rekening. Enexis (is de huidige netbeheerder) is daar niet verantwoordelijk voor. Het bedrijf wat jou je stroom levert al helemaal niet.

En wat de kleuren betreft.. multimeter lenen, en meten. Dan weet je zeker wat er uit die draden komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 21:42:
[...]
Alles na meter is voor je eigen rekening. Enexis (is de huidige netbeheerder) is daar niet verantwoordelijk voor. Het bedrijf wat jou je stroom levert al helemaal niet
Dat is nu juist het punt, wij hebben geen eigen meter in ons huis. Ik vroeg me af of we Essent kunnen verplichten een meter in ons eigen huis te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Volgens mij kan je gewoon bij essent om een eigen meter (vastrecht!) vragen. Maar essent kan je dat beter vertellen dan wij denk ik.

Vorige keer bij de bouwmarkt viel het wel wel op dat er stopcontacten zijn die in een meterkast passen. Met net zo`n rail als een beltrafo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Je hebt natuurlijk altijd een meter, dat hij desnoods bij de buren zit is niet ter zake doende..
Er zit tussen de netbeheerder en een klant altijd een meter. Dus de draden in jouw huis zijn van jouw verantwoording.
Huur je het huis, dan is de huurbaas verantwoordelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door job op 23-06-2009 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 21:49:
Je hebt natuurlijk altijd een meter, dat hij desnoods bij de buren zit is niet ter zake doende..
Er zit tussen de netbeheerder en een klant altijd een meter. Dus de draden in jouw huis zijn van jouw verantwoording.
Huur je het huis, dan is de huurbaas verantwoordelijk.
Duidelijk, bedankt! Zal voor de zekerheid ook nog even contact opnemen met Essent morgen. Wat betreft het stopcontact zal ik morgen eens kijken bij de bouwmarkt naar stopcontacten die op de DIN-rail passen, zoals de transformator nu ook aangesloten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 21:44:
[...]

Dat is nu juist het punt, wij hebben geen eigen meter in ons huis. Ik vroeg me af of we Essent kunnen verplichten een meter in ons eigen huis te plaatsen.
Verplichten is wat een groot woord. Het is als ik het goed begrijp één huis, later verdeeld in appartementen. En dat is nou juist het punt, zijn de groepen van de installatie ook zodanig verdeeld over het huis, dat elk appartement echt z'n eigen groepen heeft. Als dat niet het geval is, dan wordt het heel moeilijk om dat alsnog te realiseren. Best mogelijk dat om maar een voorbeeld te noemen twee aangrenzende vertrekken op dezelfde groep zitten, terwijl ze tot verschillende appartementen behoren. En daar heeft een netbeheerder (tot voor kort Essent, nu Enexis) niets mee te maken. Die komt pas opdraven als een daadwerkelijke splitsing in groepen een feit is.
Dure klus, vooropgesteld dat het mogelijk is, dat garandeer ik je wel. Bovendien, is het een huurhuis? En worden de appartementen apart verhuurd? En naar wie gaat de energierekening nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 21:58:
[...]

Duidelijk, bedankt! Zal voor de zekerheid ook nog even contact opnemen met Essent morgen. Wat betreft het stopcontact zal ik morgen eens kijken bij de bouwmarkt naar stopcontacten die op de DIN-rail passen, zoals de transformator nu ook aangesloten zit.
Enexis bedoel je.. Essent is er voor de betaling van je verbruik, maar enexis gaat over de fysieke aansluitingen. Maar ook met enexis ga je niet verder mee komen.
Neem contact op met de huurbaas.

[ Voor 7% gewijzigd door job op 24-06-2009 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-10 15:27
Los van het meter-verhaal: ik zou de 220v op de trafo gewoon aftappen en daar een stopcontactje bij zetten. Ff meten of het daadwerkelijk netjes 220v is, maar als je bel het nu doet, dan zal het wel kloppen. Ik zou echter de beltrafo wel gewoon laten zitten.

Of het moet zijn dat je een hekel hebt aan bezoek, maar ik zou het wel fijn vinden als mijn bel het gewoon bleef doen :)

[ Voor 18% gewijzigd door dreamscape op 24-06-2009 12:08 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Techneut schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 10:46:
Dure klus, vooropgesteld dat het mogelijk is, dat garandeer ik je wel. Bovendien, is het een huurhuis? En worden de appartementen apart verhuurd? En naar wie gaat de energierekening nu?
Het is een huurhuis idd. Zijn geen appartementen, maar gewone woningen. We hebben elk een eigen meter, en krijgen een eigen rekening, de meter staat alleen in een ander huis.
dreamscape schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 12:07:
Of het moet zijn dat je een hekel hebt aan bezoek, maar ik zou het wel fijn vinden als mijn bel het gewoon bleef doen :)
:) De bel doet nu niet, omdat we hem losgekoppeld hebben. Het ding maakte een hels kabaal, gebruiken nu een draadloze deurbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-10 17:14
Wat je nodig hebt als je een stopcontact in je meterkast wilt is een DIN-rail stopcontact:
meet even die 2 blauwe draden uit, als er 220 volt op zit, kun je deze gebruiken normaal. check ook even de zekering waarop de transfo zit, normaal moet die iets van 2A zijn voor een beltransfo, vervang deze zekering dan maar door 20A

Afbeeldingslocatie: http://www.okaphone.nl/product/images/pb182680.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door Llouizzz op 30-06-2009 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
  1. Als je met die zekering een smeltpatroon bedoelt, mag hij normaliter max. 16 A zijn. Is ook meer dan voldoende voor het doel waarvoor hij moet dienen. Overdrijven is volstrekt zinloos.
  2. Ik zou die twee blauwe draden toch vervangen door de juiste kleuren, dus blauw houden voor de nul en bruin voor de fase. Het betreft de meterkast, dus is het hoogstwaarschijnlijk maar een heel kort stukje. Wat je er mee bereikt, is dat niemand later voor raadsels zal staan. Een rasechte knoeier die zoiets heeft aangelegd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

voor nog wat extra info is dit misschien wel handig:
AtomicShockwave in "Probleem met aftakken stroom in meterkast"
heb ik ooit eens uit verveling gemaakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nog even "diagonaals" doorgekeken, voor hen die hier niet echt in thuis zijn zeker een aan te bevelen samenvatting.

Edit:
Maar mijn al eerdere advies is nog steeds, als je bij wijze van spreken niet het verschil weet tussen stroom en spanning: Afblijven!

[ Voor 40% gewijzigd door Techneut op 01-07-2009 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Techneut schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 12:18:

Maar mijn al eerdere advies is nog steeds, als je bij wijze van spreken niet het verschil weet tussen stroom en spanning: Afblijven!
Eensch!

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:13

Part

Helemaal niets.....

Techneut schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 23:40:
  1. Als je met die zekering een smeltpatroon bedoelt, mag hij normaliter max. 16 A zijn. Is ook meer dan voldoende voor het doel waarvoor hij moet dienen. Overdrijven is volstrekt zinloos.
  2. Ik zou die twee blauwe draden toch vervangen door de juiste kleuren, dus blauw houden voor de nul en bruin voor de fase. Het betreft de meterkast, dus is het hoogstwaarschijnlijk maar een heel kort stukje. Wat je er mee bereikt, is dat niemand later voor raadsels zal staan. Een rasechte knoeier die zoiets heeft aangelegd!
Is maar net afhankelijk van het land.
In Nederland is het max. 16A en in Belgie 20A.

De draden die nu aan de trafo zitten kunnen er door de fabrikant aan gezet zijn. Dat zie je wel vaker bij bel transformatoren. Deze hebben dan ook vaak maar 1 kleur.
Afbeeldingslocatie: http://www.attema.nl/ecat/images/fotodir/clickmate/15983.jpg
Deze draden zijn niet bruikbaar voor een wand contactdoos.

[ Voor 6% gewijzigd door Part op 01-07-2009 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Part schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 16:10:
[...]

De draden die nu aan de trafo zitten kunnen er door de fabrikant aan gezet zijn. Dat zie je wel vaker bij bel transformatoren. Deze hebben dan ook vaak maar 1 kleur.
[afbeelding]
Deze draden zijn niet bruikbaar voor een wand contactdoos.
om nog een beetje te mierenneuken:
De draden op die foto zijn niet blauw, maar zwart/donkergrijs. De TS praat over blauwe draden, wat het dus WEL een issue maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
En voor wat betreft de aanmerking:
In TS z'n profiel staat dat hij woont in Amsterdam (had ik al gezien vóór ik commentaar gaf), België is hier dus niet relevant. Verder, als ooit zoiets als een beltrafo compleet met draadjes wordt geleverd, overigens nooit gezien bij een beltrafo maar heel goed mogelijk, want vaak wordt zoiets zo compleet mogelijk afgeleverd, omdat vooral bouwmarkten mikken op een technische kennis bij de klant van nul komma nul. Ik heb soortgelijke spullen wel eens zien liggen, met, hoe simpel het ook is, ook nog een installatiehandleiding er bij.

Hoe dan ook, dan zijn dit doorgaans dunne draadjes, beslist ongeschikt voor 16 A, laat staan voor 20 A.
Wat betreft die twee blauwe draden van TS kan dus volgens mij maar één mogelijkheid over zijn, prutswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:13

Part

Helemaal niets.....

Waar je ook op moet letten is dat een DIN-rail stopcontact een halve module breder is als een transformator.
Je moet dus wel ruimte hebben voor een iets grotere DIN-rail stopcontact.

Kijk eens boven groepenkast. Grote kans dat daar al 1 of meerdere splitsingen zitten in de PVC buizen. Als dat zo is dan kun je beter daar een stopcontact op aan sluiten (of laten doen).
Pagina: 1