Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Dag. De nieuwe functie is zo goed als binnen, na twee bevredigende gesprekken. Qua technische kennis is er zeker al geen enkel probleem. Nu wil het selektie-bureau nog een aantal "psychologische & analytische proeven" uitvoeren, puur routine verzekert men mij, die alles samen een half uurtje zouden duren.

Nu heb ik in heel mijn carrière en een aantal werkgevers nog nooit dit soort proeven afgelegd (in de gouden tijd wilde men mij blijkbaar zo hard dat dat overgeslagen werd) en ben ik hier een beetje nerveus over.

Wat moet ik me hierbij voorstellen? Kan iemand me daar een idee van geven? Die psychologische proef, kan me voorstellen wat dat is, maar die analytische proef? Wat vraagstukjes waar verbanden e.d. gelegd moeten worden??

Misschien zijn er wat voorbeeldjes op Internet? (Ik sla alvast aan het googlen)?

Bedankt!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 23:43

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 18:01:
maar die analytische proef? Wat vraagstukjes waar verbanden e.d. gelegd moeten worden??
Ik heb geen idee wat voor soort test zij bedoelen, maar het zou evt zoiets kunnen zijn: http://oisyn.nl/srat.txt
Geen idee welke branch je zit, maar een programmeur zal deze test denk ik wel kunnen waarderen. Ik vond 'm idd wel leuk om te doen (maar wel pittig) :). Het lijkt me overigens een te moeilijke test om in een korte tijd te laten maken, hoewel het natuurlijk belangrijker is om te zien hoe je te werk gaat dan dat je daadwerkelijk met een volledige oplossing komt.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Imo hoef je je daar gezien de duur niet alteveel van voor te stellen, de laatste assessment die ik deed duurde een hele dag waar men dan een psychologisch profiel opstelde waarvan de bespreking nog een halve dag duurde. Waarschijnlijk dat je wat vraagstukken voorgelegd krijgt over hoe je functioneerd in team verband en daarnaast vermoedelijk wat wiskundige stukken.
Voor mij hield het vervolgens in dat waar ik niet sterk in er trainingen in volg(de), misschien dat ze een soort gelijk tzt met jou willen doen?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De toekomstige werkgever al gevraagd wat het inhoudt? Straight from the horses mouth lijkt me toch het beste :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• hermandeperman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-01-2024
Ik vermoed dat je een paar van dit soort testjes zult krijgen (rekenkundig en/of figuraal) http://www.intermediair.nl/iq_test_index.jsp?rubriek=76104

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 18:21:
De toekomstige werkgever al gevraagd wat het inhoudt? Straight from the horses mouth lijkt me toch het beste :)
Het gaat via een selektie-bureau en die verzekeren me dat het een "routine testje van een twintig minuutjes" is om "de klant een volledige service te kunnen leveren".

• thomahawks
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-06 10:19
Dit soort tests heb ik al bij 2 bedrijven gehad. De psychologische test is om je persoonlijkheid te bepalen. Waarschijnlijk moet je aangeven wat je tijdens je werk belangrijk vindt. Denk bijvoorbeeld aan liever een fijne sfeer of liever doorgroeimogelijkheden. Daaruit kunnen ze een profiel opstellen met jouw persoonlijkheid. Oftewel, ben je een teamspeler of een einzelganger, een type leider of niet, etc. Voor elke functie hebben ze een bepaald profiel en de bedoeling is waarschijnlijk dat dit niet te veel afwijkt van je eigen profiel.

De analytische test kan van alles zijn, daar kun je je vaak lastig op voorbereiden. Cijferreeksen, figuurreeksen, stroomschema's, maar bijvoorbeeld ook dingen als "ogen staat tot bril, ...staat tot gehoorapparaat". Een andere variant wat ik al eens gehad heb is een soort spelletje waarbij je e-mails binnenkrijgt in gigantische mate en die snel af moet handelen aan de hand van enkele voorwaarden. Één ding is zeker en dat is dat je onder tijdsdruk staat. Dergelijke tests zijn gewoon om te kijken of je logisch inzicht hebt en of je onder druk kan presteren.

Veel succes!!!

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 19:33:
[...]

Het gaat via een selektie-bureau en die verzekeren me dat het een "routine testje van een twintig minuutjes" is om "de klant een volledige service te kunnen leveren".
Dan lijkt me dat duidelijk. Ik heb nog een kleine twee jaar voor zo'n selektiebureau gewerkt. Die boden een leger aan testen aan (over de 100), die over alle vakgebieden gaan: van IQ, EQ tot taal- en administratieve testen. Ook een x aantal psychologische testen die uw persoonlijkheid peilen en uw zelfbeeld. Uit persoonlijke ervaring weet ik dat dit soort testen nooit de doorslag vormen om iemand aan te nemen (je kan er eenmaal ook niet op falen), behalve als er iemand met een bepaald type van persoon zoeken. Maar dan wordt die ook niet getest met een paar testjes op PC, maar moest die persoon een ganse dag bij ons langskomen voor allerhande assessments onder toezicht van een legertje bedrijfspsychologen. Maar dat lijkt me hier niet aan de orde voor een "ordinaire" IT-job.

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 04:21 ]

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 15:12:
Het probleem bij dit soort testen dat men er in kan lezen wat men wenst. Dus de toegevoegde waarde is mijns inziens zeer beperkt. Alleen al omdat dit vooral in NL speelt en in het buitenland vrijwel nooit.
Imo is dat toch wel erg ver gezocht dat je erin kunt lezen wat je wilt. Zeker een uitgebreid profiel kan vrij precies zijn over hoe iemand functioneerd. Het kan best zijn dat je dit zelf anders ziet maar zeker een psycholoog kan een goed profiel van je vormen mits er genoeg tijd voor is.

De toegevoegde waarde is dat ze je kunnen plaatsen in een plek waar je je thuis voelt. Zo is niet iedereen geschikt als leidinggevende en omgekeerd idem dito.

Verder dat dit enkel in NL speelt, eerder omgekeerd angelsaksische bedrijven doen dit erg graag.

Ik vond het zelf wel interessant, ik kon me niet in de uitslag vinden maar achteraf na eens een training te volgen in hetgeen waar de uitslag achtte dat ik niet sterk in was kon ik me meer beduidend meer erin vinden.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
n4m3l355 schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 23:08:
[...]

Imo is dat toch wel erg ver gezocht dat je erin kunt lezen wat je wilt. Zeker een uitgebreid profiel kan vrij precies zijn over hoe iemand functioneerd.
Deze 'profielen' kun je wel beïnvloeden door ze op een bepaalde manier in te vullen.
Het kan best zijn dat je dit zelf anders ziet maar zeker een psycholoog kan een goed profiel van je vormen mits er genoeg tijd voor is.
Ik kende een jongen die bij een psychiater moest komen, één van Justitie nota bene. Hij zat daar met grammen sossa in z'n neus te vertellen over wat er in dat specifieke (straf) geval was gebeurt. Het uiteindelijke rapport (zo ongeveer wat ik me ervan herinner).
"Meneer X maakt een zeer duidelijke sterke indruk en geeft een helder verhaal af van de gebeurtenissen. Ik merk wel op dat meneer X hierbij vrijwel geen zelfreflectie laat zien en zeer zeker van zichzelf is, tegen het arrogante aan."

Lol. Nah, je verwacht dan misschien ook niet dat om 10 uur in de ochtend helemaal strak voor je staat, maar ook deze psychologen zijn makkelijk om de tuin te leiden mits je een goed acteur bent (of wat hulpmiddelen gebruikt, zoals in deze). In werkelijkheid is deze persoon namelijk alles behalve dat bovenstaande.

[ Voor 7% gewijzigd door ebia op 26-06-2009 00:09 ]

Pagina: 1