tracken "open rate" van een PDF

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Ik ben aan het uitzoeken of het mogelijk is te tracken hoe vaak een PDF geopend is. Ik ben vast niet de eerste die dit wil weten.

Natuurlijk heb ik op de download pagina een onclick event (_pagetrack naar GA), maar de PDF is daarna 'on the loose'. Ook dit zou ik willen monitoren. En ja, mensen kunnen meerdere keren een PDF openen (valse hits) of na het openen hem gelijk weer sluiten want niet boeiend, maar het is voor mij ter indicatie.

mijn eerste ingeving was het plaatsen van de oldskool web bug (aka web baecon). Een 1x1 gif pixel met externe url. Die kan ik dan monitoren. Maar ja, wil dat in PDF?

Ik heb me ingelezen en kom op paar dingen uit:
- ik verbaas me dat niet iedereen dat wil (wel wat hits, maar niet schrikbarend veel)
- er schijnt een OpenAction method te zijn die bijvoorbeeld een JavaScript kan afdraaien bij het openen van de PDF. Dit klinkt erg goed (kan het weer linea recta naar GA). Ik weet hier echter te weinig van.
- Dit lijkt me ook iets: AddImageURL.

Iemand die al eens hier mee gespeeld heeft?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:25
PDF serveren dmv een PHP/ASP pagina?

Edit: never mind, ik dacht dat je met on the loose de link naar het PDF bestand bedoelde....

[ Voor 57% gewijzigd door 0fbe op 23-06-2009 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-09 10:17

Stoffel

Engineering the impossible

Dat doet ie toch al? Hij wil volgens mij een pdf document dat gedownload is verder tracken op een of meerdere pc's waarop het geopend wordt. Ik zou er niet blij mee zijn als een document dat deed :)

Ga je het intern gebruiken bij je bedrijf of ook op niet trusted externe systemen (verspreiden via internet enzo)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het kan inderdaad met javascript. Daarmee kun je desnoods een hele virusscanner & bittorrentclient in je PDF inbouwen.
In ieder geval in de Adobe PDF viewer. De meeste (alle?) andere PDF viewers hebben nauwelijks of geen support voor javascript. De stoomlokomotief van Adobe is wel met ruime marge de meeste gebruikte PDF viewer, dus het zal wel enigzins duidelijke resultaten geven.

Een ander probleem dat ik zie is de firewall. Als je een goed afgesloten firewall hebt dan wordt die verbinding niet doorgelaten. Als ik een melding van m'n firewall zou krijgen dat m'n PDF viewer iets op internet wil zou ik het ding in paniek afsluiten.

Het lijkt mij niet erg wenselijk om dit soort trackers ook in PDF in te bouwen, en als ik er achter kom dan vliegen jouw PDF & bedrijf op mijn zwarte lijst, maar dat terzijde, en het kan mijns inziens dus wel.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Dit is gewoon je reinste spyware wat je probeert te bouwen.. Kijk niet gek op als je een PDF met iets dergelijks aanbiedt je website een week later op de blacklist van alle anti-virus aanbieders staat ;)

Je zou sowieso de downloaders duidelijk op de hoogte moeten brengen van en akkoord laten gaan met het feit dat je persoonlijke gegevens tracked (en ja het openen van bestanden lokaal valt onder persoonlijke gegevens), zelfs als ze weg zijn van je website. Feitelijk moet je ze expliciet akkoord laten gaan met het feit dat de PDF die ze gaan downloaden spyware bevat.

Kort gezegd: zet het alsjeblieft uit je hoofd...

[ Voor 107% gewijzigd door Bosmonster op 23-06-2009 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
simplendi schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 17:28:
PDF serveren dmv een PHP/ASP pagina?
Ik ga er van uit dat de pdf ook lokaal gemonitored moet worden? (dus lokale copies openen = een extra hit). Dat je dat wenst te weten versta ik overigens ook niet :^) (printen... dat zou ik nog verstaan 8-)

[ Voor 0% gewijzigd door moozzuzz op 23-06-2009 17:54 . Reden: pagina veel te lang laten opstaan = te laat ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
Wat misschien wel kan: een linkje die (evt "on open") gericht is naar een server van jou. Dus iets http://www.server.nl/teller.php?geopend=true. Die kan je laten tellen.

Iets anders kan technisch gezien niet (of slecht) en lijkt me bovendien onwenselijk en waarschijnlijk illegaal (privacy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
...en dan ga je er nog vanuit dat op het moment van openen internet beschikbaar is...

Dus:
  • Internet moet beschikbaar zijn
  • De reader (merk X, Y, Z) moet ondersteuning voor JS hebben en/of externe bestanden willen openen
  • De reader moet dus niet "sandboxed" zijn
  • 3x openen is 3 hits waarvan 2 onzinnig
  • Afdrukken PDF en daar gaat je teller
  • Privacy (je kunt wel alleen een teller ophogen, maar je zult ook referer IP's zien etc.)
Al met al een behoorlijk onbetrouwbaar (en nutteloos) systeem... Overigens; ik denk dat je eerder richting DRM wil (met ook weer alle nadelen van dien).

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 23-06-2009 18:41 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
geeeeee

@alle tipgevers: bedankt voor het meedenken
@de rest: is ook wel weer des GoTs om gelijk van het negatieve uit te gaan zeg, pfff

'je reinste spyware'
misschien in harde defenitie (hoewel ik het vermelden erbij best een goed idee vind en dan is het al spyware af) correct, maar volgens mij heb ik toch iets andere intenties dan de Gator's van deze wereld.

We zijn bezig met een whitepaper en gaan dit op onze site releasen. Daar kun je de initiële downloads tellen. Ik vind het gewoon leuk te volgen hoe vaak de whitepaper gelezen wordt (of tenminste een indicatie die kant op). That's all. Heb geen zin om direct of indirect hier een beetje als een black hat internetter neergezet te worden.
RobIII schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 18:39:
...en dan ga je er nog vanuit dat op het moment van openen internet beschikbaar is...
nee, dat zou mooi meegenomen zijn, het gaat me om de indicatie
Dus:
[list]
• Internet moet beschikbaar zijn
zie hierboven
• De reader (merk X, Y, Z) moet ondersteuning voor JS hebben en/of externe bestanden willen openen
nee, we redeneren hier in dit topic de JS kant op, maar ik weet niet wat de technische oplossing zou zijn
• De reader moet dus niet "sandboxed" zijn
zie eerste punt
• 3x openen is 3 hits waarvan 2 onzinnig
klopt, wederom: indicatie!
• Afdrukken PDF en daar gaat je teller
klopt
• Privacy (je kunt wel alleen een teller ophogen, maar je zult ook referer IP's zien etc.)
[/list]
nou ja op mijn blauwe ogen moet je maar vertrouwen dat dat niet geldt, maar goed ik snap je punt. Ik zou nog willen zeggen dat de gemiddelde GoTter hier als een slang gebeten op reageert, maar de gemiddelde afnemer van de whitepaper vraag ik me serieus af. Echter: dat is niet aan mij, i know ;)
Al met al een behoorlijk onbetrouwbaar (en nutteloos) systeem... Overigens; ik denk dat je eerder richting DRM wil (met ook weer alle nadelen van dien).
nutteloos vul ik zelf wel in, betrouwbaar is inderdaad een punt.

bottomline: het is voor mij slechts inventarisatie en geen must have! Ik kijk nog even verder naar opties en anders maar niet, ook geen punt. Vind het belangrijker dat mensen het lezen en mee geholpen zijn dan dat ik handenwrijvend stats mag bekijken.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 13:19

Reptile209

- gers -

En als je nou boven/onderaan je paper een klein kadertje neerzet met een linkje en een tekst "I would like to count the amount of readers of this paper. Please click this link to make this possible."
* Reptile209 zou waarschijnlijk niet klikken, maar misschien kom je er al een heel eind mee... 't Is lekker low-tech ;).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
je link doet het niet :o

nee zonder dollen, dat kan, maar dan is het geen indicatie meer, maar echt nutteloos! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Jazzper schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 19:16:
Ik zou nog willen zeggen dat de gemiddelde GoTter hier als een slang gebeten op reageert, maar de gemiddelde afnemer van de whitepaper vraag ik me serieus af. Echter: dat is niet aan mij, i know ;)
En terecht dat een GoTter hier als een slang gebeten op reageert. Dat de gemiddelde afnemer van de whitepaper zich er minder om bekommerd heeft waarschijnlijk vooral te maken met diens onwetendheid omtrend de privacyproblematiek.

Ongetwijfeld zijn je bedoelingen alleen maar goed, maar met dit soort zaken moet je m.i. niet eens de schijn wekken dat je ongevraagd data van/over de gebruikers verzamelt.

Hoe langer ik in de ICT-business zit, en zie hoe ignorant, onzorgvuldig en zelfs achterbaks bedrijven met privacy omgaan, hoe meer ik er zelf op let. Ik vrees dat de problemen er niet minder op worden, integendeel zelfs. Maar werk daar dan alsjeblieft niet aan mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
achterbaks: nee
onzorgvuldig: nee (bewust!)
ignorant: misschien
maar goed het is me helder, ik denk dat we het maar even parkeren :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jazzper schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 08:55:
achterbaks: nee
onzorgvuldig: nee (bewust!)
ignorant: misschien
maar goed het is me helder, ik denk dat we het maar even parkeren :p
Het gaat er bij onzorgvuldig niet om of je het bewust of onbewust doet, het gaat er om wat je met de data doet. Bij jouw systeem zal uit de serverlogs op te maken zijn vanaf welk IP-adres jouw pdf geopend is. Natuurlijk zal dit in eerste instantie geen enorm probleem vormen, omdat jij (neem ik aan) er verder niks mee doet, maar van mij hoeft er echt niet opgeslagen te worden wanneer ik welk bestand open. Al die kleine stukjes data bij elkaar vormen samen een enorm spoor en waar mogelijk wil ik dit spoor graag zo klein en onduidelijk mogelijk houden. Ik heb momenteel niets te verbergen, maar het gaat mensen helemaal niets aan welke pdf ik wanneer open of welke pagina ik wanneer bezoek. Op het moment ben je hier nog veilig in Nederland, maar mochten we ooit situaties krijgen zoals in bijvoorbeeld Iran of China, dan mag je blij zijn dat niet heel je leven en je geschiedenis terug te vinden is op het internet.

Nog even over je idee om het aantal keren openen te tracken:
Als je erbij zet dat het bestand naar huis belt, is het misschien geen spyware meer (ik ken de definitie van spyware niet), maar dan zou ik je bestand ook niet meer openen.
Verder weet ik niet hoe het bij anderen zit, maar ik download weleens een pdf, maar als ik deze pdf aan een ander wil geven stuur ik vaker de link door dan de pdf zelf. Ook is het zo dat als je naar de punten van RobIII kijkt, dat je waarschijnlijk met het aantal downloads een minstens zo'n goede indicatie krijgt als wanneer je dat doet op jouw manier, met als voordeel dat mensen er dan een veel minder groot probleem mee hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2009 09:54 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Kan je niet proberen de PDF niet downloadable te maken? Dan wordt de PDF gewoon gedistribueerd dmv een link en kan je de views aardig bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
de oplossing van Xander is ook een overweging, maar ik vind het leuker/interessanter dat meer mensen het verhaal lezen dan dat ik mijn stats heb. Dus we gaan echt maar voor de wilde verspreiding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Ik vraag me af of Xander zich beseft heeft dat PDFs altijd gedownload moeten worden alvorens ze bekeken kunnen worden.

Daarnaast, wil je de gebruiker nou daadwerkelijk met dat soort vervelende beperkingen opzadelen, alleen omdat je weten wilt hoevaak dat documentje bekeken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Fuzzillogic schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 12:09:
Ik vraag me af of Xander zich beseft heeft dat PDFs altijd gedownload moeten worden alvorens ze bekeken kunnen worden.

Daarnaast, wil je de gebruiker nou daadwerkelijk met dat soort vervelende beperkingen opzadelen, alleen omdat je weten wilt hoevaak dat documentje bekeken is?
Veel plezier met downloaden van deze PDF. En dit is dan nog een eenvoudig voorbeeld.
http://view.samurajdata.se/psview.php?id=e48c938e&page=1

http://view.samurajdata.se/

Dat een document door een auteur een PDF gedaante gegeven wordt wil nog niet zeggen dat deze zo naar de gebruiker geparsed hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Dat zijn gewoon plaatjes ja. Als je je gebruiker helemaal over de zeik wilt krijgen zul je inderdaad dat als oplossing kunnen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Fuzzillogic schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 12:27:
Als je je gebruiker helemaal over de zeik wilt krijgen zul je inderdaad dat als oplossing kunnen kiezen.
Inderdaad. Voor mij zou een dergelijk ranzige oplossing genoeg reden zijn om die hele paper niet te lezen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
adem in, adem uit

dat is echt te ranzig. Zoals ik al zei is voor mij de case closed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Fuzzillogic schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 12:27:
Dat zijn gewoon plaatjes ja. Als je je gebruiker helemaal over de zeik wilt krijgen zul je inderdaad dat als oplossing kunnen kiezen.
Ik zie niet direct in waarom een gebruiker hier sneller over de zeik van zou kunnen raken bij het downloaden van een pdf. Dit systeem zorgt ervoor dat alles serverside wordt afgehandeld.

Er worden geen eisen gesteld aan de geinstalleerde software van de gebruiker. (Geen pdf viewer geinstalleerd ) De tijd tussen erop klikken en inzien wordt verkort (geen download, geen tool opstarten en geen laden). Overzichtelijke en goede integreerbaarheid in een site. (Gene vensters die her en der openspringen)

Als je een geintegreerde eenvoudige oplossing zoekt vind ik dit aardig geschikt. Daarbij kan je alsnog de werkelijke pdf linken, zodat alle pdf features gebruikt kunnen worden. Maar 9/10 keer is dit niet eens noodzakelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Oyster op 24-06-2009 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 17:57
Xander2000 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 12:48:
Ik zie niet direct in waarom een gebruiker hier sneller over de zeik van zou kunnen raken bij het downloaden van een pdf. Dit systeem zorgt ervoor dat alles serverside wordt afgehandeld.
Ik weet niet hoe het er bij jou uitziet, maar hier is'ie enorm ranzig gekartelt, vergelijk dat maar eens met de vector fonts van een DVI of ik gok PDF. En dan heb ik het er nog niet eens over dat je niet simpel een stuk uit het document kan quoten, niet naar beneden kan scrollen voor de verdere pagina's, dat het laden van een fullsize image veel langer duurt dan het laden van een vergelijkbaar PDF bestand & mijn PDF reader (tip: haal Foxit reader eens in plaats van die bloatware van Adobe) en dat ik als ik het zou willen alsnog doodenvoudig kan kopieeren door simpelweg 'save image as' te doen.

Wat betrefd tracken: je kan een header meesturen waarmee je PDF standaard in de browser geopend wordt in plaats van als download aangeboden wordt (mits de client dat ondersteunt), dan heb je in elk geval al een betere indicatie van het aantal pageviews. Ik gok dat het daar ook wel zo ongeveer mee ophoudt wat je redelijkerwijs kan doen :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Pagina: 1