Cisco GLC-LH-SM module geen connectie met andere modules

Pagina: 1
Acties:

• ChoArrim
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022
De originele opstelling bestond uit :

3Com SuperStack 3 Switch 3300 24 ports ( 3C16980A )
met daarin een 3Com SuperStack II Switch 1000BASE-LX Module ( 3C16973 )

via fiber aangesloten op een

Nortel ERS5510 – 24 T
met daarin een Nortel 1000BASE-LX SFP GBIC Module ( AA1419015E5 )

De connectie daartussen is 1000mbps, full duplex, no autonegotiate waarover 2 Vlans lopen ( Vlan 1 Data en Vlan 2 Telefonie ).

Deze opstelling werkte jaren goed tot vorige week dinsdag de 3Com af en toe ( 1 a 2 maal per uur ) uitviel voor een 5tal seconden.

Ter vervanging hebben we een Cisco Catalyst 3560G Series aangekocht met daarin een Cisco GLC-LH-SM SFP GBIC Module.

Nu is het probleem dat als ik de Nortel met de Cisco verbind via de 1000LX Modules ik geen verbinding krijg. Na wat zoeken op het internet heb ik de interface van cisco op “speed nonegiotate” gezet en toen kwam de link op. Maar meer dan dat gebeurde er ook niet.
Er ging geen enkel packet erdoor.

Totdat ik één van LC connectoren er maar half instak.

Als ik dat doe werkt alles perfect en haal ik snelheden tegen de 1000mbps. Aan welke kant de connectoren er maar voor de helft insteekt speelt geen rol, Cisco of Nortel het is het zelfde.
Dit is natuurlijk geen goeie oplossing !

Ik heb echt geen flauw idee waaraan het kan liggen en op het internet vind ik niets.

Hulp gevraagd !

Nog ffkes ter info :
De Cisco switch en de Cisco GBIC werken perfect. Die heb ik al uitgetest met een andere Cisco switch.
Als ik de Cisco aansluit op de 3Com is het hetzelfde probleem. Het werkt pas als de connectoren er maar half insteekt. Het probleem ligt dus volgens mij ergens bij de Cisco.

?!

• ChoArrim
De oplossing is gevonden !

De oplossing is tamelijk simpel : gebruik 2 GBICs vant zelfde merk.
Bij deze heb ik dus een Cisco GBIC in een Norton gestoken en alles werkte perfect.

?!

Verwijderd

Het lijkt erop dat je een probleem met oversturing had, de LC er half in steken zorgt voor extra demping. Echter, LX en LH zou zonder problemen moeten werken... weet je zeker dat er geen ZX SFP in je Cisco zat?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:23
Of misschien was je kabel veel te kort?

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik weet inderdaad niet wat je afstand is maar LX gaat tot 10 KM ofzo. SX maar tot 300 meter en kan over MMF ipv SMF.

Verwijderd

TrailBlazer schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 12:08:
Ik weet inderdaad niet wat je afstand is maar LX gaat tot 10 KM ofzo. SX maar tot 300 meter en kan over MMF ipv SMF.
Hij heeft het niet over SX, maar over LX...

LX/LH gaaat inderdaad tot 10 km. Bij Cisco (LH) mag dat ook met een korte kabel. Het zou kunnen zijn dat de specs van die andere GBIC's / SFP's zo zijn dat er met een korte kabel tot oversturing leidt.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Dat weet ik ook wel maar de vraag is waarom heeft hij zo'n high power module is dat wel echt nodig.

• ChoArrim
Dit heb ik ook nog als antwoord gekregen via een kerel dat ik ken :

Dit lijkt me typisch een probleem van te sterke signalen.

LX is monomode en geschikt om tot 10km ver te gaan over monomode fiber (typisch geel). Indien de swiches back-to-back (of niet ver van elkaar) naast elkaar op deze wijze worden verbonden, is het signaal gewoonweg te sterk en komt dus overstuurd binnen op de interface van de andere switch. Daarom dat het wel werkt als de connector maar halfweg insteekt (maar dit is natuurlijk geen goede oplossing).

Mogelijkheden:
- een zeer lang patchcord tussen de twee devices gebruiken (enkele 100den meters of kms lang), zulke spoelen worden verkocht.
- Gemakkelijker en praktischer: de korte monomode patchcords blijven gebruiken, maar een attenuators (verzwakkers) plaatsen (typisch -5dB of soms ook -10dB) op de RX connector aan beide zijden. Dit is een klein stukje connector dat op de bestaande connector wordt geplaatst en het lichtsignaal enkele dBs afzwakt. Voorbeeld van een LC attenuator: http://www.huihongfiber.com/lc-fiber-optic-attenuator.html
- of connectors vervangen door SX type en multimode fiber (typisch oranje) gebruiken.

Ze stonden inderdaad naast elkaar, waardoor het signaal te sterk was.

In operationele toestand zit er toch wel een 150 a 200m tussen, maar toen had ik dat probleem ook. Blijkbaar spreken we hier dus echt wel van hele grote afstanden. Of, zoals hier aangehaald, met 2 LH modules lukt het dus ook :).

?!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:23
Raar om voor die korte stukjes LX modules en single mode te gebruiken. SX modules zijn een heel stuk goedkoper.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

FatalError schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 16:49:
Raar om voor die korte stukjes LX modules en single mode te gebruiken. SX modules zijn een heel stuk goedkoper.
Dat dus.

Vicariously I live while the whole world dies

Pagina: 1