Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.theloosen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-08 23:19
Beste mensen,

Ik ben van plan om een nieuwe pc aan te schaffen. Af en toe wil ik nog wel eens een goede game spelen maar dit is lang niet altijd het geval. Ik zit nu te kijken naar een Sapphire Radeon HD 4890 Vapor-X 1GB .

Deze zuipt enorm veel energie maar hoe kan ik er nu voor zorgen dat deze in 2D veel minder energie gebruikt.
Als deze kaart 300 Watt verbruikt dat zou ik deze graag naar 75 Watt willen terug brengen. Als ik namelijk er geen gebruik van maak moet hij gewoon minder doen, ik snap daarom niet dat de kaarten bij het niks doen nog steeds zoveel energie vreten.

En wat als ik nu 2 kaarten gebruik? Kan ik 1 kaart dan tijdelijk helemaal uitschakelen? Ik hoop op uitgebreide antwoorden en nu van dat het niet kan of dat het wel kan maar geen duidelijk antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmnvanderberg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-01-2024
De 4890 neemt geen 300 Watt in 2d, het verbruik zal eerder rond 60-80 Watt liggen. Je hele systeem gebruikt misschien 300-350 Watt onder full load.

reviews: Radeon HD 4890: AMD's opgevoerde HD 4870 getest

[ Voor 5% gewijzigd door tmnvanderberg op 23-06-2009 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Snelheid naar beneden gooien met een programma waar je je GPU normaal mee overclocked

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:15

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

De 4890 heeft ATi Power-play aanboord:

http://www.amd.com/us/pro...Pages/ati-power-play.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Als je energieverbruik belangrijk vindt, zou ik een HD4770 overwegen. Deze is wel een stukje minder snel dan de HD4890, maar het energie verbruik ligt dankzij het 40nm proces stukken lager.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 11:33
Je kunt het beste een moederbord kopen met ondersteuning voor hybrid-CrossfireX
--> Chipset 780G of hoger met onboard grafische chip.
Tijdens het gamen heb je dan beschikking tot hybrid-crossfire, dan werkt de onboard chip samen met je grafische kaart voor een betere prestatie.
Als er niet gegamed wordt, kan de videokaart worden uitgeschakeld en ga je automatisch over op alleen de onboard chip wat meer dan genoeg is voor surfen maar wel veel zuiniger. <10 Watt.

Deze methode om stroom te besparen hadden ze uitgevonden voor de laptops, maar nu heb je die ook voor de desktop. Dit is toch veel beter dan de 4890 terug klokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
bladerash schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 17:50:
Je kunt het beste een moederbord kopen met ondersteuning voor hybrid-CrossfireX
--> Chipset 780G of hoger met onboard grafische chip.
Tijdens het gamen heb je dan beschikking tot hybrid-crossfire, dan werkt de onboard chip samen met je grafische kaart voor een betere prestatie.
Als er niet gegamed wordt, kan de videokaart worden uitgeschakeld en ga je automatisch over op alleen de onboard chip wat meer dan genoeg is voor surfen maar wel veel zuiniger. <10 Watt.

Deze methode om stroom te besparen hadden ze uitgevonden voor de laptops, maar nu heb je die ook voor de desktop. Dit is toch veel beter dan de 4890 terug klokken.
Dan moet je je toch eens meer verdiepen in hybrid crossfire. Dit werkt namelijk alleen met low-end kaarten, dus zeker niet met de HD4890. In 2D wordt de losse kaart nog steeds niet uitgeschakeld, het enige nut is betere prestaties.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.theloosen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-08 23:19
Werkt ook niet op 4890 kaarten volgens mij. Zijn er nog nuttige tips die wel werken? Het kan toch niet zo zijn dat de kaart idle relatief veel blijft verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 11:33
Depep schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 18:03:
[...]

Dan moet je je toch eens meer verdiepen in hybrid crossfire. Dit werkt namelijk alleen met low-end kaarten, dus zeker niet met de HD4890. In 2D wordt de losse kaart nog steeds niet uitgeschakeld, het enige nut is betere prestaties.
Ow.. Ik dacht dat dat alleen met de eerste versie van hybrid crossfire was..want je hebt tegenwoordig ook 3 way hybrid crossfire X en het leek me nergens op slaan dat de bedoeling is dat men dan 2x een HD4330 kaart met de onboard chip laat werken.
Misschien dat het bij desktop anders is, ik zou niet weten waarom.
Maar hier wordt mijn 9600M GS wel volledig uitgeschakeld bij 2D toepassing.
't is welliswaar hybrid SLI, zou toch niet zoveel anders werken dan hybrid crossfire?
Maar toch bedankt dat je me daarop wijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
bladerash schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 19:07:
[...]

Ow.. Ik dacht dat dat alleen met de eerste versie van hybrid crossfire was..want je hebt tegenwoordig ook 3 way hybrid crossfire X en het leek me nergens op slaan dat de bedoeling is dat men dan 2x een HD4330 kaart met de onboard chip laat werken.
Misschien dat het bij desktop anders is, ik zou niet weten waarom.
Maar hier wordt mijn 9600M GS wel volledig uitgeschakeld bij 2D toepassing.
't is welliswaar hybrid SLI, zou toch niet zoveel anders werken dan hybrid crossfire?
Maar toch bedankt dat je me daarop wijst
Het klopt inderdaad dat nVidia al wat verder was met hybrid SLI, maar ook die gaan er waarschijnlijk in de toekomst vanaf zien. Meer over de reden daarvoor kan je hier lezen.

specs

Pagina: 1