AMD Boxed koeler of nieuwe koeler?

Pagina: 1
Acties:

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:53
Hallo,

Ik heb sinds ongeveer een maand een nieuwe systeem. (dit is mijn systeem http://www.hardware.info/nl-NL/usersys/cnBxYZ1ok2qd/view/)

Gisteren ben ik even in mijn kast geweest om een aantal kabels weg te werken, en sindsdien piept de boxed koeler van AMD. Hij maakt hele hoge piepjes (blijvende). Deze is weg nadat de pc opnieuw gestart is, maar als die weer in windows is begint het weer..

Wat moet ik doen?

Ik kan misschien nog een nieuwe koeler kopen, maar of daar ruimte voor is..

Graag jullie mening/hulp.

Alvast bedankt!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:28

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Piept de fan echt (van het ronddraaien dus), of zijn het BIOS-piepjes die waarschuwen voor een te hoge temperatuur?

[ Voor 12% gewijzigd door Mad Marty op 23-06-2009 15:55 ]

Rail Away!

• turkeyhakan
De temperaturen op dit moment zijn:

CPU 41 graden
CPU 1/2/3/4 38 graden
GPU 48 graden

Het komt door het ronddraaien. Als ik Greenpower op mijn moederbord aanzet, gaat de fan langzamer draaien waardoor de piepjes verdwijnen.

• turkeyhakan
Ik zat aan deze koeler te denken:

http://www.azerty.nl/8-97...ton-78-koeler-voor-p.html

Of als jullie nog een andere koeler van +/- dezelfde prijs weten en of die in mijn kast past icm mijn geheugen en sidefan.

(sorry vergeten edit functie te gebruiken, kom na 10 min achter)

[ Voor 133% gewijzigd door turkeyhakan op 02-01-2010 19:29 . Reden: Foto's waren verwijderd ]

• sjaft
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:05
http://www.azerty.nl/0-97...en-2-koeler-voor-pro.html
no contest.

Past wel als je geen OCZ Reapers in je systeem hebt zitten :).

edit:

Die heb je dus wel, zag het pas toen ik de foto's groter klikte :'(
Wordt dan wat lastiger denk ik :p

[ Voor 29% gewijzigd door sjaft op 23-06-2009 17:59 ]

• Plakjekaas
  • Laatst online: 10-07-2024
Dat piepen kan wel kloppen, had ook eens een boxed AMD koeler gehad die een raar piepend geluid maakte.
De koeler langzamer laten draaien helpt wel, maar bij flinke belasting begon ie toch weer sneller te draaien en te piepen.

Heb er nu een Arctic Freezer 64 Pro op zitten.

• turkeyhakan
sjaft schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 17:58:
http://www.azerty.nl/0-97...en-2-koeler-voor-pro.html
no contest.

Past wel als je geen OCZ Reapers in je systeem hebt zitten :).

edit:

Die heb je dus wel, zag het pas toen ik de foto's groter klikte :'(
Wordt dan wat lastiger denk ik :p
Klopt. Op dit moment geen piepjes. CPU fan draait even snel als normaal.

Maar, ik wil wel een nieuwe cpu fan, iemand suggesties? (Ik zou wel graag willen dat ze passen icm mijn OCZ Reapers, sidefan en kast..)

Maar... als er een optie is om de piepen te laten stoppen, zou ik dat ook heel fijn vinden. Want het is nu weer aan de gang.

[ Voor 9% gewijzigd door turkeyhakan op 23-06-2009 18:28 ]

• turkeyhakan
Mijn AMD koeler maakt nu 5000-6000 toeren!
Ik heb de koeler door Salland opnieuw laten monteren, zij hebben hem andersom gemonteerd dan op de foto..

Is dit de reden?

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ze hebben de fan omgedraaid? Dan zuigt die nu dus (hete) lucht weg uit je heatsink en trekt mogelijk nieuwe hete lucht van omliggende componenten aan...
Wat gebeurt er dan als je hem zelf weer omdraait?

• turkeyhakan
Ik wil hem er niet uithalen. Ben daar niet goed in.
Maar, hij is nu wel warmer dan eerst, ik slaap op zolder, temperatuur idle is 45-50 graden.

Maar ik kan zelf de fanspeed in de bios instellen, nu staat cpu target temp op disabled.

• Plakjekaas
Laat je toch door Salland een nieuwe koeler plaatsen? Of een andere computerwinkel bij je in de buurt...

• Saturnus
  • Niet online
45-50 idle? Ik maak me niet snel zorgen maar dat is toch iets dat je niet wilt.
Als je nog binnen de garantie zit (wat blijkbaar zo is) moet je maar eens gaan gamen, wat haal je dan? 65? Crash?

• turkeyhakan
Geen Crash. Met gamen is het 55-60 graden.
Ik wil graag de standaard koeler houden. Nu draait die op 6000 toeren, lijkt net een zaagmachine. Temperatuur is 48.

[ Voor 58% gewijzigd door turkeyhakan op 02-07-2009 19:11 ]

• Plakjekaas
De standaard koeler koelt zo te lezen niet goed met het warme weer. Het arme ding moet 6000 rpm halen om de proc op 60 C te houden tijdens gamen. Dat geluid is toch niet te harden...

Zou als ik jou was toch een nieuw betere koeler kopen. Salland zet 'm er zo voor je in.

• Saturnus
  • Niet online
Gamen is zo goed als load, dus je idle temps zijn lager dan 55-60, dan is het wel ok, alhoewel het beter kan natuurlijk. Vervangen met een Scythe is zeker een goed idee. :)

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Hee, ik heb hetzelfde moederbord sinds gisteren! (Waarom heb jij je graka in het tweede slot of is dat alleen voor de foto?)
Anyway, heb je Cool ń Quiet aangezet in je bios?
Je kunt daar verder nog meer zaken instellen vwb fanspeed, ook die van je cpukoeler.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• turkeyhakan
Saturnus schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 19:19:
Gamen is zo goed als load, dus je idle temps zijn lager dan 55-60, dan is het wel ok, alhoewel het beter kan natuurlijk. Vervangen met een Scythe is zeker een goed idee. :)
Ik had een Scythe Shuriken Rev.B. Maar die heb ik weer terug gebracht, temperaturen waren hoger dan deze boxed koeler. Ook kan ik nu dual channel gebruiken. (slot 1 en 2) Dat kon toen niet.
Ik vind het opzich niet zo'n probleem dat die zo'n herrie maakt, maar ik hoop dat dat minder word in de winter..

C&Q staat aan, gpu staat vanaf vandaag in slot 1, vwb fanspeed ? wat is dat?

PS: volgens mij zit mijn koeler nu wel goed! Want toen die op de andere manier erop zat, kregen we de koeler er niet uit. Met veel kracht, ging die eruit met processor en al! Ik denk dat het nu wel goed is dan toch?

[ Voor 20% gewijzigd door turkeyhakan op 02-07-2009 19:34 ]

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:13
Ik kan het niet zo goed zien op je foto's, maar draai je je geheugen wel dual channel? Volgens mij heb je 1 reepje in zwart en een in blauw. iPV beiden in dezelfde kleur. Of werkt dat bij MSI anders? ;)

Net te laat...

[ Voor 6% gewijzigd door Lumics op 02-07-2009 19:24 ]

• turkeyhakan
PS: Ik zie het nu pas... alleen dat klipje is van plaats veranderd.. de koeler zit hetzelfde.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04-2025
+1 voor de Arctic Freezer 64 Pro.

Hij is niet te duur en kreeg mijn idle temps omgeveer 7 graden lager (van +-40 naar +-33) op mijn AMD Phenom II BE 940, zonder cool 'n quiet met full rpm. Ook bij mij was het probleem dat de standaard koeler de temps onder load op het randje van toegestaan hield +- 60 graden. Met de Arctic is dit ongeveer 50 max :-) En ja, ook ik zit op een zolderkamertje temp nu tussen 24 en 28 graden binnen.

"That was left handed..." - JJH

• turkeyhakan
Bij mij zijn de temperaturen hoger dan 28 graden op zolder.
Maar ik hou het bij de standaard AMD koeler.

Hier mag een slotje op.

[ Voor 11% gewijzigd door turkeyhakan op 03-07-2009 19:08 ]

Pagina: 1