ik ben van plan binnenkort een nieuwe pc in elkaar te gaan zetten maar als ik een mobo heb die 6 geheugen slots heeft is het dan beter om in alle 6 de slots 1 gb te zetten of er maar 3 te gebruiken met 2 gb en wat is beter up te graden naar 6 x 2 ipv 6 x 1 of is 3 x 2 makkelijker up te graden naar 6 x 2?
Beetje basic en overbodige vraag natuurlijk, als jij 6 banken bezet met 1 Gb kan je dus niet meer upgraden tenzij je nieuwe dimmetje's koopt van 2 Gb of meerDionVonkerman schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 13:48:
ik ben van plan binnenkort een nieuwe pc in elkaar te gaan zetten maar als ik een mobo heb die 6 geheugen slots heeft is het dan beter om in alle 6 de slots 1 gb te zetten of er maar 3 te gebruiken met 2 gb en wat is beter up te graden naar 6 x 2 ipv 6 x 1 of is 3 x 2 makkelijker up te graden naar 6 x 2?
3 x 2Gb is dus altijd verstandiger wil je in de toekomst nog upgraden
Het beste is 3x2Gb geheugen plaatsen,ik neem aan dat je een core i7 systeem wil bouwen?
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Hmm, geen antwoord maar wel een overweging:
Is het niet handig om een even aantal bankjes in gebruik te nemen? (I.v.m. Dual Channel)
Is het niet handig om een even aantal bankjes in gebruik te nemen? (I.v.m. Dual Channel)
Aangezien je 6x1 of 3x2 wil gebruiken, neem ik aan dat je een i7 zal gebruiken.
Het beste zou inderdaad zijn om 2X3 te gebruiken, niet alleen omdat dit meer plaats voor een upgrade geeft, maar ook omdat de geheugencontroller veel minder belast word met 3X2 in vergelijking met 6x1.
Het beste zou inderdaad zijn om 2X3 te gebruiken, niet alleen omdat dit meer plaats voor een upgrade geeft, maar ook omdat de geheugencontroller veel minder belast word met 3X2 in vergelijking met 6x1.
Volgens mij geldt dat niet meer bij de core i9xx serie en werken ze daar met een triple channel configCase schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 13:52:
Nee, oneven (3) mag ook, i7-platform ondersteunt nl. triple channelCase schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 13:52:
De TS vraagt ook welke opstelling 'het beste' te gebruiken is. Ik neem aan dat hij wil weten met welke opstelling hij betere prestaties krijgt?
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Bij een core I7 systeem word triple channel gebruikt, dus daar is het handig om 3 x 2 GB te nemen. Echter geldt dit alleen voor een core I7.
Verwijderd
Met 6x1GB is de totale bandbreedte die je geheugen heeft natuurlijk wel 2x zo groot, er van uitgaand dat je controller het aankan
Nee, dat is het dus niet. De bandbreedte blijft gelijk, maar je hebt wel alle sloten vol zitten en zo kun je niet meer upgraden. Daarnaast gaat je energieverbruik omhoog (zei het heel minimaal). Verder krijg je doorgaans ook slechtere accesstimes met meer geheugenreepjes, maar daarin kan ik me vergissen.Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 14:46:
Met 6x1GB is de totale bandbreedte die je geheugen heeft natuurlijk wel 2x zo groot, er van uitgaand dat je controller het aankan
Verwijderd
Kan je mij uitleggen waarom niet? Wat ik zei klinkt namelijk vrij logischGENETX schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 14:59:
[...]
Nee, dat is het dus niet. De bandbreedte blijft gelijk, maar je hebt wel alle sloten vol zitten en zo kun je niet meer upgraden. Daarnaast gaat je energieverbruik omhoog (zei het heel minimaal). Verder krijg je doorgaans ook slechtere accesstimes met meer geheugenreepjes, maar daarin kan ik me vergissen.
Klinkt, maar is het niet.
Je hebt namelijk meerdere lijnen:
Datalijnen: 64 lijnen (bits) per kanaal
Over deze lijnen gaat alle data en deze geeft dan ook samen met de kloksnelehid je bandbreedte. Bij dual channel heb je in totaal 2x 64 = 128 lijnen en bij tripple dus 192
Adreslijnen
Deze lijnen geven het adres aan dat uitgelezen moet worden. Bij een 32-bit's cpu heb je er dus 32, bij een PAE 36. 64-bit processoren hebben nog geen 64 lijnen naar buiten, maar 40, 44 of 48 lijnen. Misschien al 52 maar dat weet ik niet.
Clock
Op de kloktik wordt de actie uitgevoerd en de data op de datalijnen gezet. Andersom kan ook waarbij op de kloktik de data wordt opgeslagen.
Read/Write
Deze geeft aan of er in het geheugen moet worden geschreven of niet.
Zo zit het inelkaar. Stel, we hebben 3 kanalan, dus in totaal 192 datalijnen en in totaal 6 slots op het geheugen. In dat geval zitten slot 0 en 3 op lijn 0-63, slot 1 en 4 op lijn 64-127 en slot 2 en 5 op lijnen 128-191.
Het maakt niet uit of je dan alle banken volzet. meer bandbreedte krijg je toch niet omdat de datalijnen worden gedeeld door 2 bankjes als je alles bezet.
Over deze lijnen gaat alle data en deze geeft dan ook samen met de kloksnelehid je bandbreedte. Bij dual channel heb je in totaal 2x 64 = 128 lijnen en bij tripple dus 192
Adreslijnen
Deze lijnen geven het adres aan dat uitgelezen moet worden. Bij een 32-bit's cpu heb je er dus 32, bij een PAE 36. 64-bit processoren hebben nog geen 64 lijnen naar buiten, maar 40, 44 of 48 lijnen. Misschien al 52 maar dat weet ik niet.
Clock
Op de kloktik wordt de actie uitgevoerd en de data op de datalijnen gezet. Andersom kan ook waarbij op de kloktik de data wordt opgeslagen.
Read/Write
Zo zit het inelkaar. Stel, we hebben 3 kanalan, dus in totaal 192 datalijnen en in totaal 6 slots op het geheugen. In dat geval zitten slot 0 en 3 op lijn 0-63, slot 1 en 4 op lijn 64-127 en slot 2 en 5 op lijnen 128-191.
Het maakt niet uit of je dan alle banken volzet. meer bandbreedte krijg je toch niet omdat de datalijnen worden gedeeld door 2 bankjes als je alles bezet.
Omdat de modernste CPU (core i7) maar 3 channels ondersteund, en dus hoe dan ook de bandbreedte maar 3x zo hoog dan met 1 bankje(onder de voorwaarde dat het over dezelfde kloksnelheid gaat) Er bestaat dus geen controller die het aankan, tot een hexa channel controller in de cpu wordt gezet.
edit: Wat GENETX zegt
edit: Wat GENETX zegt
[ Voor 4% gewijzigd door hugoy op 23-06-2009 15:15 ]
Verwijderd
Danku.. weer wat geleerd vandaagGENETX schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 15:14:
Klinkt, maar is het niet.
Adreslijnen
Clock
Read/Write
jah ik wou een core i7 920 gaan halen maar ik bedoel eigenlijk of het goedkoper is eerst 3 x 2 te halen en later nog een keer 3 x 2 of is het goedkoper nu 6 x 1 gb te halen en later 6 x 2 te kopen?
lijkt me logisch dat nu 3x2 op de lange termijn, en waarschijnlijk nu ook al, goedkoper is dan de andere optie
Dat is toch met een simpel rekensommetje en een blik in de pw te berekenen? beetje vragen naar de ... wegDionVonkerman schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 15:24:
jah ik wou een core i7 920 gaan halen maar ik bedoel eigenlijk of het goedkoper is eerst 3 x 2 te halen en later nog een keer 3 x 2 of is het goedkoper nu 6 x 1 gb te halen en later 6 x 2 te kopen?
Dat is een kwestie van naar de prijzen kijken natuurlijk. En wat die gaan doen in de toekomst kan niemand je met zekerheid zeggen.DionVonkerman schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 15:24:
Omdat de info die je hiervoor nodig hebt in principe gewoon in de FAQ staat (en in dit topic zelfs nog een keer door GENETX wordt uitgelegd) is dit niet echt een topic waard en kan deze op slot.
Wat je moet kopen is iets dat je uiteindelijk zelf moet kiezen en als het puur op d eprijs aankomt dan ligt het er maar net aan wat je budget is en wanneer je wilt gaan upgraden.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()