BBU

Pagina: 1
Acties:

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-02 15:28
Hallo,

Klein vraagje. Binnenkort een RAID controller bestellen van 3ware en heb ook gezien dat er BBU's verkrijgbaar zijn.
Nu vraag ik mij af wat nou het verschil is als je ze hebt of niet. Heb gelezen hier op Tweakers dat het de cache vast houdt maar wat is daar nu het voordeel van?

Ook de vraag wie een RAID controller heeft met en zonder BBU en wat de bevindingen daarvan zijn.

Gr

Pim

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een BBU houd je cache vast bij stroomuitval/crash/etc, zodat je veilig write back cache kan aanzetten. En dat wil je. Het gaat om de write back cache, niet zo zeer om de bbu zelf. Als je een UPS hebt is het al minder nodig. Maar bij een crash in windows bijv helpt een ups niet en bbu soms wel..Ik zeg doen, ik vind het niet fijn om op mijn werk pc write back aan te hebben zonder bbu (heb perc5 met bbu)

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 23-06-2009 13:32 ]

specs

• Rob1106
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-12-2025
Dus wel afhankelijk van wat je met je array gaat doen. Ik gebruik mijn array voor de opslag van films en vind het dus niet zo boeiend voor stel die ene keer dat het fout gaat een filmbestand dus beschadigd raakt... Die krengen zijn meestal namelijk wel achterlijk duur...

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-02 07:51

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik gebruik in mijn workstation een Areca zonder BBU en dat heeft nooit problemen gegeven. Mijn systeem crasht overigens bijna nooit (per ongeluk de stroom uitzetten komt wel eens voor).

Waarom neem je overigens een 3ware raidcontroller? Ze staan niet bekend om hun hoge prestaties.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 13:08
Femme schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 13:42:
Ik gebruik in mijn workstation een Areca zonder BBU en dat heeft nooit problemen gegeven. Mijn systeem crasht overigens bijna nooit (per ongeluk de stroom uitzetten komt wel eens voor).

Waarom neem je overigens een 3ware raidcontroller? Ze staan niet bekend om hun hoge prestaties.
Dat het nooit problemen heeft gegeven, wil natuurlijk niet zeggen dat het "best-practice" is... Ik heb namelijk wel degelijk corrupte array's gehad door stroomuitval...

Beste keus is afhankelijk van hoe belangrijk je data is...

Ga je voor raid0? dan heb je hem niet nodig...
Ga je voor veiligheid (zoals RAID5) en hoef je ook echt geen snelheid, dan heb je hem ook niet nodig.
Wil je raid5 en ook nog flink wat snelheid, en ook veiligheid, dan zou ik hem zeker aanschaffen....

BTW, wat Femme zegt is ook waar... 3Ware is niet echt snel... Liever een Dell PERC5i , HP Smart Array, of een Areca... En als je el-cheapo wilt, een Highpoint...

Even niets...

• Rob1106
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-12-2025
thijs_cramer schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 18:09:
[...]

Dat het nooit problemen heeft gegeven, wil natuurlijk niet zeggen dat het "best-practice" is... Ik heb namelijk wel degelijk corrupte array's gehad door stroomuitval...

Beste keus is afhankelijk van hoe belangrijk je data is...

Ga je voor raid0? dan heb je hem niet nodig...
Ga je voor veiligheid (zoals RAID5) en hoef je ook echt geen snelheid, dan heb je hem ook niet nodig.
Wil je raid5 en ook nog flink wat snelheid, en ook veiligheid, dan zou ik hem zeker aanschaffen....

BTW, wat Femme zegt is ook waar... 3Ware is niet echt snel... Liever een Dell PERC5i , HP Smart Array, of een Areca... En als je el-cheapo wilt, een Highpoint...
Misschien handig om eerst af te wachten waarvoor de TS hem wilt gebruiken. Als hij een paar SSD's eraan hangt kun je die perc5/i wel vergeten natuurlijk...

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

• FireDrunk
Rob1106 schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 18:55:
[...]

Misschien handig om eerst af te wachten waarvoor de TS hem wilt gebruiken. Als hij een paar SSD's eraan hangt kun je die perc5/i wel vergeten natuurlijk...
True, heb je gelijk in.. Wat wil je TS? :)

Even niets...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Rob1106 schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 18:55:
[...]

Ik heb hier een perc5 met wat ssd's en dat gaat als de beste. Ja de boel wordt wat gecapped, maar dan is het nog steeds knettertje snel. Dus "vergeten" is wel een beetje overdreven.

Perc5i met 256mb en bbu, en 3 ocz core v1 64gb ssd's, als spel en download/temp schijf. Supersnel met rarren, laden, schrijven...

Voor de 2dehands prijs is de perc echt een goeie deal... (en prima op jmicron ssd's wat te verbeteren)

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 24-06-2009 08:39 ]

specs

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-02 21:06
Femme schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 13:42:
Ik heb al 2jaar een areca met een raid6 array, ook een tijd gehad dat ik veel systeemuitval had (zeker 3 a 4 keer per dag) en nog altijd heb ik nooit problemen gehad met vernaggelde array's. Betreft een raid6 met gemiddeld 10 disks (in het begin wat minder, nu iets meer).

Wellicht is dit 'geluk' maar ook ni mijn omgeving waar veel areca's gebruikt worden heeft het ontbreken van een BBU nog tot problemen geleid.

btw, zo el-cheapo zijn die nieuwe Highpoints niet meer ;)

• FireDrunk
dvl-2 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 12:18:
[...]

Ik heb al 2jaar een areca met een raid6 array, ook een tijd gehad dat ik veel systeemuitval had (zeker 3 a 4 keer per dag) en nog altijd heb ik nooit problemen gehad met vernaggelde array's. Betreft een raid6 met gemiddeld 10 disks (in het begin wat minder, nu iets meer).

Wellicht is dit 'geluk' maar ook ni mijn omgeving waar veel areca's gebruikt worden heeft het ontbreken van een BBU nog tot problemen geleid.

btw, zo el-cheapo zijn die nieuwe Highpoints niet meer ;)
Dat je met hard rijden in de auto zonder gordel nog nooit een ongeluk hebt gehad, wil toch niet zeggen dat je geen gordel om hoeft te doen?

Exact zo met Areca's... Ze zijn veilig, maar doe nog steeds een gordel om, want met de huidige harde-schijf capaciteiten wil je niets kwijtraken

* 6x 1TB duurt lang om opnieuw te downloaden... (Zelfs met 60MBit)

Even niets...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bij het bedrijf waar ik gebruik gebruiken we uitsluitend 3Ware, en kan niet zeggen dat die dingen echt traag zijn. Behalve firmwarebugs die sinds de laatste release van 2 weken geleden eindelijk opgelost zijn heb ik niks te klagen. De nieuwste firmware brengt ook een read cache met zich mee, bij vorige versies was dat gewoon altijd uitgeschakeld.
Wat betreft BBU: Alle nieuwe servers die wij bestellen krijgen een BBU. Een paar oudere servers draaien nog zonder BBU, maar met ingeschakelde writeback cache. Problemen hebben we hier nooit mee gehad, maar een 3Ware controller zonder W/B cache wil je gewoon niet, als je dat instelt is een single disk setup op een intel AHCI controller sneller dan een RAID-10 array van 6x15K RPM SAS schijven.
Reden waarom wij 3Ware gebruiken is omdat de management tools en drivers over de gehele range backwards compatible zijn. We hoeven dus geen uitzondering te maken in de scripts voor de 8000 series waar nog een paar servers op draaien. Of dat voordeel zo blijft is nog maar de vraag, LSI heeft sindskort 3Ware overgenomen van AMCC. We weten allemaal wel hoe karig het gesteld is met de management tools van LSI, en dan met name de tools voor het linux platform.
Pagina: 1