Toon posts:

PCI express 2.0. vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Dit wordt mijn eerste post hier dus ik zal proberen zo goed mogelijk alles uit te leggen. In ieder geval alvast hallo en aangenaam om met jullie kennis te maken :-).

Mijn verhaal is als volgt. Gisterenavond overleed mijn PC (ik kreeg allerlei artifacts op het scherm te zien, mijn videokaart is nog niet eens overclocked dus dit vond ik al ietwat vreemd en vervolgens begaf mijn RAID systeem het ook waardoor mijn HD's een welgemeende middelvinger naar mij opstaken en besloten ermee te kappen).

Dus ik ben nu een beetje aan het rondneuzen voor een nieuwe videokaart alleen ik ben totaal uit de markt waardoor er de afgelopen tijd zoveel veranderingen zijn dat ik niet meer weet wat wat is. But first things first mijn systeem is als volgt:
  • Intel Dual Core Extreme 2,93 Ghz (X6800)
  • Asus P5B Deluxe moederbord
  • 2 gig (2x 1 gig) 800mhz DDR 2 geheugen (latency weet ik niet uit mijn hoofd, maar mijn kennis rijkt ook niet zover ik blijf met mijn vingers daar altijd netjes vanaf)
  • Nvidia 8800 GTX (768 Mb stock values)
  • 2 x 500 gig (S-ATA HD in RAID modus)
Aangezien mijn Nvidia kaart is overleden ben ik nu aan het kijken voor een nieuwe. Nu heb ik alleen opgemerkt dat de nieuwere kaarten beschikken over:

PCI express 2.0. x16

Terwijl mijn oude kaart beschikt over

PCI express x16

Nu heb ik al begrepen dat 2.0. weer een opvolger is die meer bandbreedte toelaat. Mooi meegenomen natuurlijk (ben zelf ook een gamer dus ik wil graag een high end kaart) alleen nu is mijn vraag:

Ondersteunt mijn moederbord (P5B deluxe) PCI express 2.0. x16 of moet ik dan weer een nieuw moederbord aanschaffen? (En zo ja wat raden jullie mij dan aan?)

Ik hoop dat ik jullie niet teveel lastig val met dit hele verhaal, hopelijk kunnen jullie mij uit de brand helpen. Ik zat zelf trouwens te denken aan een kaart binnen de Geforce 200 series of anders een ATI HD 4xxx series

Alvast bedankt!

Groetjes
Red Rork

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:26
Een PCI 2.0 kaart hoort backwards compatible te zijn en zou dus te gebruiken moeten zijn op een mobo met PCI 1.1. De mogelijke verdubbelde bandbreedte krijg je dan natuurlijk niet. Volgens mij heeft jouw mobo geen PCI 2.0.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:44

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Overigens hoeft het niet per se je videokaart te zijn die is overleden hoor! Vooral het feit dat je RAID-array bijna gelijktijdig besloot ermee te kappen, doet me vermoeden dat er iets anders aan de hand kan zijn.

Daarvoor zou je eventueel de Hangen & Opstartproblemen Troubleshooter voor door kunnen nemen.

Het zou namelijk ook het geheugen of het mobo kunnen zijn; dan los je het niet op met een nieuwe videokaart...

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-05 21:06
Jouw moederbord heeft geen pci-e 2.0.
Alle videokaarten zijn backwards compatible dus elke nieuwe videokaart zal gewoon werken op jouw systeem.

Hier nog wat meer info over pci-express.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:42
woelders schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 11:28:
Overigens hoeft het niet per se je videokaart te zijn die is overleden hoor! Vooral het feit dat je RAID-array bijna gelijktijdig besloot ermee te kappen, doet me vermoeden dat er iets anders aan de hand kan zijn.

Daarvoor zou je eventueel de Hangen & Opstartproblemen Troubleshooter voor door kunnen nemen.

Het zou namelijk ook het geheugen of het mobo kunnen zijn; dan los je het niet op met een nieuwe videokaart...
Denk inderdaad dat het eerder je mobo of je geheugen is.
Neem die Troubleshooter door, daarmee kun je kijken of het echt je videokaart is en niet je mobo of je geheugen.

Het mobo lijkt me veel aannemelijker omdat je RAID array ermee stopt, en die zitten op je NorthBridge? dat een onderdeel van je moederbord is. Test anders je Videokaart in een andere PC. Dan weet je zeker of ie stuk is, of niet.

Zucht...

Verwijderd

Topicstarter
Zo ik had niet verwacht al zo snel zoveel verschillende antwoorden te krijgen. Bedankt in ieder geval. @Glennvho Het topic op Wikipedia over PCI-express had ik ook al doorgelezen maar ik wist dus niet zeker of die backwards compatibility ook voor mijn moederbord gold.

@woelders Ik denk overigens wel dat het aan de videokaart ligt aangezien ik ook allerlei artifacts in beeld kreeg. Het geheugen is het nieuwste in mijn systeem (mijn oude geheugen was destijds wel kapot maar toen kreeg ik andere errors *blauw scherm met een foutcode die verwees naar dat er een memory dump leak was in het geheugen*)

Moederbord zou eventueel kunnen.

Goed allemaal bedankt voor de reacties om er nu nog even verder op te borduren. Als ik een nieuwe moederbord + nieuwe videokaart wil aanschaffen wat raden jullie mij dan aan?

Ik ben:
  • Een gamer (mijn vorige videokaarten waren allemaal high-end)
Maar ik hoef geen:
  • SLI of Crossfire dat is mij iets te duur (tenzij jullie mij kunnen overtuigen met een briljante opstelling?)
Dus barst maar los. En alvast bedankt voor de reacties tot nu toe!

• SgtElPotato
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 11:42:
Zo ik had niet verwacht al zo snel zoveel verschillende antwoorden te krijgen. Bedankt in ieder geval. @Glennvho Het topic op Wikipedia over PCI-express had ik ook al doorgelezen maar ik wist dus niet zeker of die backwards compatibility ook voor mijn moederbord gold.

@woelders Ik denk overigens wel dat het aan de videokaart ligt aangezien ik ook allerlei artifacts in beeld kreeg. Het geheugen is het nieuwste in mijn systeem (mijn oude geheugen was destijds wel kapot maar toen kreeg ik andere errors *blauw scherm met een foutcode die verwees naar dat er een memory dump leak was in het geheugen*)

Moederbord zou eventueel kunnen.

Goed allemaal bedankt voor de reacties om er nu nog even verder op te borduren. Als ik een nieuwe moederbord + nieuwe videokaart wil aanschaffen wat raden jullie mij dan aan?

Ik ben:
  • Een gamer (mijn vorige videokaarten waren allemaal high-end)
Maar ik hoef geen:
  • SLI of Crossfire dat is mij iets te duur (tenzij jullie mij kunnen overtuigen met een briljante opstelling?)
Dus barst maar los. En alvast bedankt voor de reacties tot nu toe!
Als je geen zin in Troubleshooten hebt, en een nieuw moederbord en grafische kaart wilt.

Moederbord: Gigabyte EP45-DS4
Videokaart: Mijn eerste keuze zou een Ati 4890 zijn.
Je kunt ook nog kiezen voor een GTX275 van Nvidia.
Natuurlijk kun je voor nog betere kaarten kiezen, maar ik weet niet wat voor budget je hebt voor een nieuw moederbord, en een nieuwe grafsche kaart.

Als je van plan bent om er later misschien nog een kaartje bij te zetten, kan dat met dit moederbord goed.
Wil je er nog meer performance uit halen, ga dan kijken naar een moederbord met een X48 chipset.

[ Voor 7% gewijzigd door SgtElPotato op 23-06-2009 11:55 ]

Zucht...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips. Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de:

Asus Rampage Formula X48

en deze videokaart:

ATI Radeon HD4870 X2

Maar als ik dat moederbord neem moet ik automatisch ook nieuw geheugen nemen. *Viel me overigens op dat de kosten voor geheugen vandaag de dag wel op een heel erg laag niveau liggen.

Een klein vraagje dan nog. Trek ik dit allemaal met mijn 600 watt voeding...?

• SgtElPotato
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 13:00:
Bedankt voor de tips. Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de:

Asus Rampage Formula X48

en deze videokaart:

ATI Radeon HD4870 X2

Maar als ik dat moederbord neem moet ik automatisch ook nieuw geheugen nemen. *Viel me overigens op dat de kosten voor geheugen vandaag de dag wel op een heel erg laag niveau liggen.

Een klein vraagje dan nog. Trek ik dit allemaal met mijn 600 watt voeding...?
Oke dat kan ook, ik wist niet wat je budget was dusja.
Maar die voeding kan het wel trekken mits van een A-merk.
Die 4870x2 die kun je alleen volop gebruiken als je spellen Crossfire ondersteunen :)

Zucht...

Pagina: 1