Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aantal.als in Access

Pagina: 1
Acties:

• M.Alderliesten
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-09 02:35
Ik ben een beetje beginnende in access en heb het volgende probleem.

Ik heb een query gemaakt aan de hand van een tabel (Verkocht Eek) die de unieke waarden uit een kolom (Expr1) ophaald. Nu moeten eigenlijk naast ieder van deze waarden komen te staan hoeveel keer deze waarden voorkwamen in Verkocht Eek. Hoe kan ik dit doen? Ik heb nu de volgende code

SELECT DISTINCT [Verkocht Eek].[Expr1]
FROM [Verkocht Eek];

Alvast bedankt

• Mike78
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:46

Mike78

Always

Iets als dit

SELECT [Verkocht Eek].[Expr1], count( [Verkocht Eek].[Expr1])
FROM [Verkocht Eek]
group by [Verkocht Eek].[Expr1]

zou het het gewenste resultaat moeten leveren.
De precieze syntax voor Access weet ik niet, maar misschien help ik je zo in de richting.

24 uur per dag, 24 biertjes in een krat. Toeval?

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-11 20:54
Zoek eens op group by en sum (in je grafische query het somteken)

• M.Alderliesten
Wat een snelle antwoorden ik ga er even mee aan de slag.

• M.Alderliesten
De group by functie sorteert het puur op volgorde en de count functie zorgt ervoor dat achter iedere unieke waarde een telling komt? Hij werkt trouwens wel, waarvoor dank, wil alleen begrijpen hoe het precies werkt.

• M.Alderliesten
Is het ook mogelijk een soort functie als tekst naar kolommen te schijven.
Ik heb nu een nummer 400101. Hier zou 1 gedeelte naar een kolom moeten (4000) en het 2e gedeelte (01) naar een andere kolom. Het geheel heeft overigens betrekking op het bovengenoemde Expr1 veld.

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-11 20:54
M.Alderliesten schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 10:04:
De group by functie sorteert het puur op volgorde en de count functie zorgt ervoor dat achter iedere unieke waarde een telling komt? Hij werkt trouwens wel, waarvoor dank, wil alleen begrijpen hoe het precies werkt.
Nou, dat staat hier
M.Alderliesten schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 12:14:
Ik heb nu een nummer 400101. Hier zou 1 gedeelte naar een kolom moeten (4000) en het 2e gedeelte (01) naar een andere kolom. Het geheel heeft overigens betrekking op het bovengenoemde Expr1 veld.
Dat kan ook ja, kijk eens bij de tekst functies die aanwezig zijn in access. (Left, Right, etc).

Kleine tip, geef je spullen handige en logische namen. Wat Expr1 nu vorostelt weet je over een tijd echt niet meer.

• M.Alderliesten
Nog een probleem. Ik heb nu onderstaande code. Omschrijvingen van de kolommen ga ik later nog wijzigen ;).

SELECT [Verkocht Edison].Expr1, Count([Verkocht Edison].Expr1) AS Aantalpicks
FROM [Verkocht Edison]
GROUP BY [Verkocht Edison].Expr1;

Vanuit deze tabel moet hij waarde Expr1 in de tabel "Voorraadlijst" op gaan zoeken, wanneer deze aan elkaar gelijk zijn moet hij de kolom "locatie" in tabel voorraadlijst nemen als waarde. Het kan echter zo zijn dat een waarde in Expr1 meerdere locaties heeft. Hoe kan ik dit oplossen.

In excel doe je dit heel gemakkelijk met verticaal zoeken (wanneer max 1 uitkomst), maar ik weet niet hoe het werkt als er meerder uitkomsten mogelijk zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door M.Alderliesten op 23-06-2009 16:51 ]

• M.Alderliesten
Niemand?

Verwijderd

niet te gulzig worden met het snel verwachten van een antwoord, kicken (schopreactie) is pas na minimaal 24u toegestaan volgens ons beleid.

Verwijderd

Volgens mij wil je dan toch dat alle locaties worden getoond? Zo niet, dan kun je werken met de aggregatiefunctie

First([naam van de voorraadlijst-tabel]![naam van het veld waarin de locatie staat]).

Dan krijg je maar één record terug.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2009 19:23 ]

• M.Alderliesten
Klopt alleen wel gekoppeld aan een uniek artikelnummer (er kunnen in de lijst wel 3 artikelnummers staan). Ik weet niet hoe ik het een en ander dan moet weergeven.
Pagina: 1