AJAX: UpdatePanel of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:35
Ik ben bezig met het maken van een webpagina, hierbij heb ik de boel ingedeeld in verschillende DIV's. In mijn eerste en tweede DIV's zitten verschillende knoppen. In mijn derde div wil ik alle data laten zien.

In b.v. DIV1 heb ik enkele knoppen zoals Home, Vragen en Contact. Als hier op geklikt wordt moet de data (dmv van UpdateProgress) in DIV3 geplaatst worden. Daarnaast heb ik ook nog een tweede DIV waarin ook enkele knoppen zitten, achter deze knoppen zit ook weer data welke ik wil tonen (weer met een UpdateProgress) in DIV3.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2ep2gli.jpg

Nou heb ik DIV1 en DIV2 al gevuld, zonder UpdatePanels. Nou vraag ik me af of de weg met UpdatePanels wel de juiste is? Zijn hier andere technieken in AJAX/ASP.NET welke beter van toepassing zijn op hetgeen wat ik wil?

De uiteindelijke bedoeling dat er een keuze wordt gemaakt in DIV2, er komt dan een laadscherm over DIV3 voordat de data wordt getoond. Deze manier heb ik via een voorbeeld gemaakt met:
Updatepanel voor de keuzes
UpdateProgress voor het laadscherm
Updatepanel voor de uitkomst

Gezien ik nu meerdere UpdatePanels wil vraag ik me af of dat wel de bedoeling is..... iemand die me uit de brand kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ajax van Ms is over het algemeen vrij traag; wellicht kan je hetzelfde voor elkaar krijgen met Jquery

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ken asp.net ajax niet. Maar wat gaat er nu iets mis of zo? Gewoon doen zou ik zeggen. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het Jquery Ajax framework, maar in principe is het om het even.

Overigens is het voor SEO niet handig om content te laden met Ajax technieken. Persoonlijk zou ik het puur voor administratie-doeleinden en kleine zaken zoals het refreshen van een inlogscherm, weblog-reacties e.d. gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:46

TeeDee

CQB 241

Noork schreef op maandag 22 juni 2009 @ 22:57:
Overigens is het voor SEO niet handig om content te laden met Ajax technieken. Persoonlijk zou ik het puur voor administratie-doeleinden en kleine zaken zoals het refreshen van een inlogscherm, weblog-reacties e.d. gebruiken.
Persoonlijk zou ik voor sec een refresh van een login scherm niet eens een <insert name> framework gebruiken. Wat is er mis met de good old postback?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
Er gaat niks mis ofzo, ik vraag me alleen af of het wel de juiste manier is voor mijn toepassing. Ik ben helemaal niet zo thuis in programmeren / ajax / asp dus voor mij is het van nou het werkt dus het zal wel kloppen. Ik vraag me dus alleen af is dit de control voor de toepassing welke ik wil doen. Misschien is het er helemaal niet geschikt voor of zijn er andere / betere controls van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

ASP.Net Ajax kan je gebruiken, maar heeft door viewstate en overkill aan JS een performance hit (is dol op (partial) postbacks).

Met Jquery en Ajax c.q. een JSON call kan je hetzelfde voor elkaar krijgen, maar dan lighter met minder overhead.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

gorgi_19 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 23:22:
ASP.Net Ajax kan je gebruiken, maar heeft door viewstate en overkill aan JS een performance hit (is dol op (partial) postbacks).

Met Jquery en Ajax c.q. een JSON call kan je hetzelfde voor elkaar krijgen, maar dan lighter met minder overhead.
Ergo, 'even' inlezen in de verschillende methodes en de beste uitkiezen.
Het hele viewstate verhaal zou nog ondervangen kunnen worden door dit serverside op te lossen.

Verder ben ik het met je eens hoor :+ jQuery heeft nog geen kickuhgerse controls beschikbaar voor Visual Studio dus dat kan misschien een struikelblok zijn.

Het hele ASP.net Ajax verhaal is mogelijk op te lossen door de properties van de ScriptManager eens door te nemen. Afaik zat er een scriptcompression property in. En tevens zou er ook naar de handler van Miron Abramson gekeken kunnen worden.

Je ziet, een heeeeuuuulllee hoop wegen richting Rome. Voor nu: kijk wat voor jou het makkelijkste is, maar snel, safe en simpel: jQuery of een simpele Postback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
Ik zal eens gaan kijken naar JQuery. Had eigenlijks gehoopt dat UpdatePanels wel een juiste manier zou zijn ;) Wil volgende week een werkend resultaat opleveren en wil niet me hele code om moeten gooien om het te laten werken. Eventueel voor een latere versie kan ik eens kijken naar andere opties zoals die handler van Miron.

Postback's gebruik ik al, het "vervelende" is dat mijn DIV2 bestaat uit twee postback's tegelijk. Eentje werkt voor info uit pulldown menu's en de andere haalt ook weer gegevens uit de pulldown menu's. De gebruiker moet dus kunnen switchen tussen informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Zorg schreef op maandag 22 juni 2009 @ 23:45:
Ik zal eens gaan kijken naar JQuery. Had eigenlijks gehoopt dat UpdatePanels wel een juiste manier zou zijn ;) Wil volgende week een werkend resultaat opleveren en wil niet me hele code om moeten gooien om het te laten werken. Eventueel voor een latere versie kan ik eens kijken naar andere opties zoals die handler van Miron.

Postback's gebruik ik al, het "vervelende" is dat mijn DIV2 bestaat uit twee postback's tegelijk. Eentje werkt voor info uit pulldown menu's en de andere haalt ook weer gegevens uit de pulldown menu's. De gebruiker moet dus kunnen switchen tussen informatie.
In principe is een Updatepanel niet slecht. Er zijn alleen betere manieren ;)
Wat ik bedoelde met het hele postback verhaal: hoeveel millisecondes winst haal je door het niet te gebruiken. Je geeft aan dat je weinig ervaring hebt met deze materie. Kijk dan naar de standaard zaken van MS, en vorm later je beeld. Dat werkende resultaat kan je hoogstwaarschijnlijk ook met een default updatepanel laten zien. Doe dat, en kijk wanneer de tijd/ervaring rijp is naar een andere, wellicht betere oplossing.
N.b.: die 'handler' van Miron is een compression module voor de gegenereerde axd files vanuit Asp.Net. Dus daar heb je uiteindelijk niet zo heel veel aan tenzij je alles via de meuk van Asp.net Ajax laat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Zoals ik het lees gaat het om een vrij eenvoudige website met Home, vragen en contact. Het gebruik van technieken zoals Ajax (of zelfs het gebruik van Javascript) lijkt me daarmee compleet overbodig, complex en ongebruiksvriendelijk voor zowel jezelf als ontwikkelaar, je menselijke bezoekers en robots. Als je graag met Ajax wilt werken zorg dan eerst dat je een situatie is waarop het een passende oplossing is, in plaats van een complexe oplossing verzinnen iets wat niet eens een probleem was.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
Mischien ben ik daar niet duidelijk genoeg in geweest maar het is meer dan alleen home vragen en contact ;)

In mijn tweede DIV heb ik een aantal pulldownmenu´s. Op basis van deze waardes worden twee producten uit de sql database geladen (een keuze en een tegenhanger). De keuze is wat de bezoeker maakt, de tegenhanger is welke ik wil laten zien (wat weer afhankelijk is van de gekozen waarde)

Die waardes moeten in DIV3 komen te staan. Daarnaast moet een gebruiker nog kunnen switchen tussen een verdeling in die waardes. Een deel is op prijs en een deel is op productinformatie. Omdat het om zeer veel informatie gaat wil ik prijs en productinformatie apart houden.

Het is absoluut geen hoogstaand programmeerwerk of rocketscience maar als het maar redelijk goed werkt en zonder fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:23
Bespaar jezelf veel gezeur en gebruik gewoon de standaard AJAX controls. Makkelijk te implementeren, en qua performance prima acceptabel voor hobby projectjes.
Pagina: 1