Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Situatie:
Mijn collega werkt tijdelijk 50% ivm een knie blessure.
Wanneer hij een hele dag vrij wil hebben kost hem dit 1 snipperdag. Dit is normaal, geen probleem.
Nu wil hij echter op een dag 2 uur snipperen.
Volgens de baas kost hem dit 4 uur omdat hij halve dagen werkt.
De motivatie is dat men bij ons bedrijf heeft besloten dat er ivm de administratieve rompslomp gewoon hele dagen worden opgebouwd bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid.

De CAO zegt dat er bij ziekte gewoon snipperuren op de normale wijze worden opgebouwd.
En dat het bij en afschrijven van snipperuren bij arbeidsongeschiktheid op de zelfde manier geschied dan bij arbeidsgeschiktheid.

Dit zegt de wet echter ook en dus is het geen voorrecht dat wij gewoon dagen opbouwen tijdens ziekte.
En dus lijkt het ons onzin dat we bij minder dan 4 uur snipperen, zoals in het voorbeeld, dubbele uren moeten inleveren.

Wie kan mij vertellen wat nu juist (wettelijk) is?

• Exitium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-10 20:12
Lijkt me niet meer dan logisch dat dat vier uur ziek, twee uur verlof en twee uur gewerkt moet zijn. Over ziekte bouw je gewoon verlofuren op (geloof dat de werkgever na zes maanden mag stoppen met verlofsopbouw, hebben bij ons een man of drie die al zo lang ziek zijn, bouwen alleen nog vakantiegeld op), dus hij zou evenveel op moeten bouwen als wanneer hij 100% werkt. Ik zie geen reden dat hij dubbel zou moeten inleveren als hij vrij neemt, terwijl hij niet dubbel opbouwt.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11 19:55

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Nou ja, ergens snap ik het wel van de kant van de werkgever.

Er worden namelijk verlofdagen opgebouwd, niet verlofuren.

Aangezien deze werknemer nu maar 50% werkt, is 2 uur een halve dag.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mx. Alba schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 09:33:
Aangezien deze werknemer nu maar 50% werkt, is 2 uur een halve dag.
Dat dus. Persoonlijk zie ik het probleem ook niet zo: de werknemer zit lang thuis, waarom dan het onderste uit de kan willen hebben?

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als er inderdaad verlofDAGEN worden opgebouwd, lijkt het me wel redelijk dat er voor 2 uur vrij een "halve dag" wordt geteld.

handiger was het als er inderdaad verlofuren worden opgebouwd.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11 19:55

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

defusion schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 09:39:
Als er inderdaad verlofDAGEN worden opgebouwd, lijkt het me wel redelijk dat er voor 2 uur vrij een "halve dag" wordt geteld.

handiger was het als er inderdaad verlofuren worden opgebouwd.
Ook niet helemaal, want stel dat je dan 50% arbeidsongeschikt raakt, dan kan je in plaats van 5 weken op vakantie ineens 10 weken op vakantie. En als je dan na een jaar weer 100% gaat werken kan je opeens maar 2,5 wk op vakantie ipv 5 omdat je maar de helft hebt opgebouwd.

Wat dat betreft is het opbouwen van vakantiedagen eerlijker.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1