Toon posts:

CPU temp erg hoog (tot 100C)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik beginnen met vertellen dat ik weinig van computers weet dus houd dit svp altijd in gedachte.

De fan van de CPU was erg luidruchtig dus deze heb ik vanochtend vervangen door een Coolmaster.
Hij is iets rustiger en de temperatuur is ook lager. Toch was ik hier naar benieuwd en schrok nogal.

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/5trlw3.jpg

Wat kan dit zijn? Computer was hier net aan en idle.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Koelpasta wel vervangen?

En wat heb je precies vervangen? Alleen de ventilator, of ook het koelblok?

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02-2025
Beide programma's vermelden 62 graden, echter vermeld er een enkel programma 97 graden wat me betwijfelbaar lijkt, ook zie je in de grafiek dat die op een bepaald moment onder de nul duikt... Het lijkt wel op een foutieve meting van dat programma op die manier, moest het echt 100 graden zijn dan zou je het wel waarnemen met je neus en dan zou de fan niet zo stil draaien.

Kan je eens ter controle ook met de volgende twee programmas meten op een duidelijker zicht te krijgen:
http://www.alcpu.com/CoreTemp/ (Tenzij je weet dat je 64 bit klikt de 32 bit versie van 0.99.4 downloaden)
http://almico.com/speedfan438.exe (Ga hier niet zomaar instellingen mee veranderen)

Met een juistere meting kunnen we je beter uitleggen of je wel degelijk een actie moet ondernemen of er geen problemen zijn, dit kan van simpele dingen als uitkuizen en nakijken gaan tot dingen zoals het vervangen van koelpasta en eventuele airflow problemen oplossen.

[ Voor 3% gewijzigd door TaraWij op 22-06-2009 21:43 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Check de temperatuur in je BIOS, niet met een of ander programma.

Verder mis is specs van je systeem (merk, model, type van ieder onderdeel).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Kan je eens ter controle ook met de volgende twee programmas meten op een duidelijker zicht te krijgen:
http://www.alcpu.com/CoreTemp/ (Tenzij je weet dat je 64 bit klikt de 32 bit versie van 0.99.4 downloaden)
http://almico.com/speedfan438.exe (Ga hier niet zomaar instellingen mee veranderen)
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/e96moy.jpg

De specs van de CPU staan hierin. vid-card is een ATI Radeon 4800 1GB
ThinkPadd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 21:33:
Koelpasta wel vervangen?

En wat heb je precies vervangen? Alleen de ventilator, of ook het koelblok?
Ik heb ventilator + koelblok vervangen. Achterop zat van dat grijze spul idd.
kalizec schreef op maandag 22 juni 2009 @ 21:57:
Check de temperatuur in je BIOS, niet met een of ander programma.
Ik kon het in de bios niet vinden:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/smc9y1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2ceoiux.jpg

enne, dank voor de hulp so far!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:37
Ik denk dat je de koeler gewoon niet goed gemonteerd hebt.
Moet je eens aan voelen, zit ie goed vast of zit ie wat losjes?
En word het koelblok ook kei heet of kun je het nog wel gewoon aanraken?

Zucht...

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-05 11:28
Je hebt ook bij het vervangen van de cooler van de CPU zelf het overgebleven grijze 'spul' verwijderd?
De coolers van Intel werken met van die irritante pushpinnen. Zitten deze alle 4 goed erin geprikt? Niet dat ze half los zitten..

Daarnaast.. Is je airflow in de kast goed? Daarmee bedoel ik of je ergens nog wat Casefans heb zitten? Zo ja hoe blazen zij in jou kast?
offtopic:
nog een vraagje aan de rest.. Voor de temperatuur van je CPU moet je toch kijken naar de Core temp... toch niet naar: CPU temp:

Ik geef voorbeeld: Speedfan zegt: Temp 1 = zeg maar CPU temp = 64 graden
CPU Core 1 = 84 graden

Wat is dan de exacte temperatuur van je CPU. Toch die van de Core?

[ Voor 11% gewijzigd door Kuhr89 op 22-06-2009 23:12 ]

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 08:45
De temps zijn te hoog maar hoe dit nu komt, tja.
Controleer of je voldoende flow hebt in de case en of er koelpasta op de cpu zit.
Het koelblok van de cpu zit goed op de cpu?

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 22:16

geerttttt

Manisch positief

Verstandig is om de processor en de koeler goed schoon te hebben voordat je hem erop aanbrengt. Als het goed is zat bij je koeler ook koelpasta. Eerst dus de koeler en processor goed schoonmaken (met terpetine/wasbenzine) en dan pas de koelpasta aanbrengen.

Ook is het zo dat je idd bij intel goed moet opletten of die klotepinnetjes die je in het moederbord drukt, of die goed vastzitten. dit wil nog wel is niet goed zitten en dan maak je geen contact.

Trouwens, ik zou dat cpu thermal control (zie jouw bios screenshot) even aanzetten. als het dan echt te gek wordt schakelt je pc automatisch uit als ik t goed heb. Of je wilt graag dat hij doorfikt natuurlijk. :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Gezien dat BIOS scherm vraag ik me af wat voor moederbord het om gaat, want in ieder zich zelf respecterend BIOS is de temperatuur af te lezen. Meestal staat het onder een kopje als System Health of Power Options.

Verder is het hier op GoT gebruikelijk om volledige specs in tekst op te nemen. Plaatjes zijn niet doorzoekbaar, en daar staat niet alles in.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 22:16

geerttttt

Manisch positief

kalizec schreef op maandag 22 juni 2009 @ 23:22:
Gezien dat BIOS scherm vraag ik me af wat voor moederbord het om gaat, want in ieder zich zelf respecterend BIOS is de temperatuur af te lezen. Meestal staat het onder een kopje als System Health of Power Options.

Verder is het hier op GoT gebruikelijk om volledige specs in tekst op te nemen. Plaatjes zijn niet doorzoekbaar, en daar staat niet alles in.
Asus, als ik die bovenbalk zie...

Trouwens, ik denk ook wel dat de temperatuurmeters er zijn, maar dat hij ze niet kan vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door geerttttt op 22-06-2009 23:26 ]

Oost west, 127.0.0.1 best!

Verwijderd

In een AMI bios vind je dit terug onder POWER en niet onder ADVANCED :)

Dus kijk ff onder power => hardware monitor => even wachten en tada :)

Overigens doet je probleem me sterk denken aan minstens 1 van de 4 pushpins die niet goed zit...

• painkill
  • Laatst online: 16-05 22:11

painkill

Pain(k)(ill)

TaraWij schreef op maandag 22 juni 2009 @ 21:42:
Het lijkt wel op een foutieve meting van dat programma op die manier, moest het echt 100 graden zijn dan zou je het wel waarnemen met je neus en dan zou de fan niet zo stil draaien.
HAHAHA, jij gaat werkelijk met je neus op het koelblok zitten voelen? :p

Processors verbranden namelijk niet snel, en doen ze dit wel dan gebeurd dit geurloos.
Metaal ruik je ook niet als het smelt, want dat gebeurt niet tenzij het minstens 1000 graden word...

Maar even on-topic, voel even het koelblok, al dan niet me je neus, trek je je vingers direct weer weg dan is het 100 graden, houd je het even vol dan is het zo rond de 70. Alles daaronder is lang uit te houden en dus koud genoeg.

Mijn SNES verzameling!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

er staat op het plaatje van de fan control dat al je fans uitstaan? ;) ik zou daar maar is naar kijken :) nja op 1 na dan maar de rest staat wel uit ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Xenomorphh op 23-06-2009 08:21 ]

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-05 11:28
Ze hoeven natuurlijk niet allemaal aangesloten te zijn op het moederbord. Bij mij is het gewoon een molex vanuit mijn kast. Dus die zie je ook niet op Speedfan... Maar die ene cooler die je wel ziet, is die wel van je CPU?

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

• TaraWij
  • Laatst online: 08-02-2025
painkill schreef op maandag 22 juni 2009 @ 23:44:
[...]

HAHAHA, jij gaat werkelijk met je neus op het koelblok zitten voelen? :p

Processors verbranden namelijk niet snel, en doen ze dit wel dan gebeurd dit geurloos.
Metaal ruik je ook niet als het smelt, want dat gebeurt niet tenzij het minstens 1000 graden word...

Maar even on-topic, voel even het koelblok, al dan niet me je neus, trek je je vingers direct weer weg dan is het 100 graden, houd je het even vol dan is het zo rond de 70. Alles daaronder is lang uit te houden en dus koud genoeg.
Ja, waarom niet? Dan verbrand je jou neus eens op een andere manier dan op vakantie. Ervaringen wijzen toch wel op andere dingen uit, als ze te warm worden ruik je dit wel, daarvoer hoeft het nog niet eens te smelten bij een getal dat je maar gegokt hebt. Dat jij het nog nooit meegemaakt of geruikt hebt is wat anders.
Kuhr89 schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 10:44:
Ze hoeven natuurlijk niet allemaal aangesloten te zijn op het moederbord. Bij mij is het gewoon een molex vanuit mijn kast. Dus die zie je ook niet op Speedfan... Maar die ene cooler die je wel ziet, is die wel van je CPU?
@ Marky Mark: Je kan zien of het de snelheid van de CPU fan is door hem tijdelijk af te remmen door voorzichtig op het midden van de fan te drukken, dan zou normaal de snelheid moeten afnemen. Aangezien je metingen tegen het maximum zit je wel met een probleem, het lijkt er op alsof je geen nieuwe verse koelpasta er op hebt gedaan of het koelblok er niet goed opgevezen zit.

[ Voor 27% gewijzigd door TaraWij op 23-06-2009 11:09 ]

Verwijderd

heel simpel:

Is het koelblok warm = betere airflow nodig
is het koelblok koud = slecht contact, check pushpins en pasta.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:08

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 22:47:
Ik kon het in de bios niet vinden:

[afbeelding]
[afbeelding]

enne, dank voor de hulp so far!
Zet die instellingen ook eens gewoon op enabled, Execute Disable function wil je aanhebben ivm veiligheid, de andere ivm stroomverbruik en beveiliging tegen oververhitting (!)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
100 graden is als kokend water, dan raak je de processor maar heel even aan voorat je "auw" zegt. Maar ook bij 70 graden denk ik niet dat je het lang vol houdt. Rond de 55 graden is denk ik meer reeel. Niet alle mensen
hebben een hele berg eelt op hun handen :)

Anyway, doe de case eens open en start dan de computer. Draaien alle fans goed? Laat hem even opwarmen en raak dan de bodem van het koelblok eens aan. Pas hierbij op dat je niet andere onderdelen raakt (zoals de ventilator).

Een andere optie is kijken naar het temperatuur verloop. Dit gaat namelijk (behalve de cores) niet echt met mega sprongen.

"That was left handed..." - JJH

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 19:24
Lijkt me gewoon dat je de koeler niet goed gemonteerd heb , en dat er dus onvoldoende contact is.

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 11:06

brid

Onze excuses voor het ongemak

Heb je het plastic wat de onderkant van de cooler beschermd wel verwijderd?

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Wat zijn de volledige specificaties van je PC ?
Wat heb je exact, stap voor stap, gedaan bij het vervangen van je koeler ?

Verder zou ik je eens aanraden om een BIOS-update te doen, vaak worden daarbij de nodige aanpassingen doorgevoerd die de temperatuur-uitlezing verbeteren, nieuwe CPU's worden ondersteund etc.
Een BIOS-update zorgt er ook voor dat je defaults allemaal aanstaan, dan staat ineens de temp. beveiliging van jou terug aan, wat me wel belangrijk lijkt... :p

En idd, zoals al de rest zegt, wordt je koeler heet, zitten alle pushpins wel goed, welke nieuwe koeler heb je erop gezet, heb je de koelpasta juist aangebracht en eerst de oude pasta verwijderd, enz.

En ook dit nog:
De fan van de CPU was erg luidruchtig dus deze heb ik vanochtend vervangen door een Coolmaster.
Hij is iets rustiger en de temperatuur is ook lager. Toch was ik hier naar benieuwd en schrok nogal.
De temperatuur is ook lager zeg je. Ik wil niet weten wat de temperatuur ervoor dan was :x
brid schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 11:21:
Heb je het plastic wat de onderkant van de cooler beschermd wel verwijderd?
Geloof mij, dat zou je wel ruiken :)

[ Voor 18% gewijzigd door Petervanakelyen op 23-06-2009 14:17 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• __Kevind__
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08-2025
maak je koelblok eens schoon, mijn pc heeft ook wel eens het probleem gehad en dat was een kwestie van het koelblok schoonmaken.

You all laugh because I'm different - I laugh because you're all the same.

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:11

Rub3s

+3 , omdat het kan

@ kevind
hij heeft een nieuw koelblok, dus dat zal het probleem niet zijn

waarschijnlijker is dat het koelblok niet goed zit, of geen/teveel koelpasta

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:14

mace

Sapere Aude

Rub3s schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 14:33:
@ kevind
hij heeft een nieuw koelblok, dus dat zal het probleem niet zijn
Wel want als er nog oude pasta op de CPU zat kan dat uitmaken.

Ik denk zelf dus dat idd de koeler niet goed zit of de pasta niet goed verdeeld is, of nog erger, het stickertje zit nog op de koeler. :X

Verwijderd

Topicstarter
thijszor schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 11:12:
Lijkt me gewoon dat je de koeler niet goed gemonteerd heb , en dat er dus onvoldoende contact is.
Dat was m inderdaad. Een van de pushpins zat niet goed vast (kon heel moeilijk bij dat rotding!).
De temperatuur is nu heel netjes 42C.....met 27 graden in de ruimte waar hij staat.

Thanks voor de tips enne 8)7 to me omdat ik hem gewoon niet goed had gemonteerd.
Pagina: 1