• club3d4850
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-06-2021
hoi,

ik heb sinds kort een nieuw systeem met daarin o.a. een club3d 4850
dat ding maakt toch wel wat herrie en dus was mijn idee om de fan in CCC (catalyst 9,6) aan te passen. ook wil ik wel wat overclocken gaan proberen.
als ik nu mijn fan handmatig instel op 0 blijft ie gewoon volle bak draaien, hij draait nu constant op 100%.

vraag 1: is het mogelijk om de fan automatisch terug te laten schroeven naarmate de gpu koeler wordt?
2: hoe kan ik zorgen dat CCC mijn fanspeed wél echt aanpast?
3: als ik mijn gpu clock wat omhoog doe en toepas blijft er in CCC vrolijk staan dat de huidige waarden gewoon de standaard waarden zijn :/ hoe kan ik dit oplossen!?

alvast bedankt,

peter

dit is mijn speeltje: http://tweakers.net/pricewatch/215924/club3d-hd-4850-512mb-gddr3.html

[ Voor 12% gewijzigd door club3d4850 op 22-06-2009 19:33 ]

Verwijderd

Overklokken zou ik doen met Rivatuner werkt beter, kun je ook je fan mee aanpassen. :)
Tenminste als de fan wel aangestuurd kan worden, want sommige fabrikanten hebben dit eruit gehaald en dan draait de fan altijd om volle snelheid. ;)

Welkom op GoT trouwens. :w

• club3d4850
hoi!

rivatuner zegt dat ie geen ondersteunde software kan vinden om mijn fanspeeds te regelen.
ik zag wel dat mijn fan maar 2 draadjes heeft, casefans hebben er vaak 3, is dit een indicatie dat deze niet aangestuurd kan worden?

hoe kan ik vinden of mijn graka die fantuning functie ondersteund?
ik zal even mijn graka als product bijvoegen, misschien weet iemand het al gelijk :P

alvast bedankt weer!

Verwijderd

club3d4850 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 19:31:

ik zag wel dat mijn fan maar 2 draadjes heeft, casefans hebben er vaak 3, is dit een indicatie dat deze niet aangestuurd kan worden?
Vaak wel, maar niet altijd. ;)
En bij jouw kan het schijnbaar dus niet.

• club3d4850
Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 19:33:
[...]

hmmm dat zou wel een beetje jammer zijn.
maar dit kan geen driverprobleem zijn dat die niet wil overclocken en fantuning wil doen?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 15:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 19:33:
[...]

Dat "derde draadje" bij casefans wordt gebruikt om een RPM indicatie mee af te lezen. De fan wordt dan geregeld door middel van het aanpassen van het voltage over die 2 andere draadjes.
Met 2 draadjes is een fan net zo goed te regelen als met 3 dus.

Grote kans echter dat jouw kaart het gewoon niet kan omdat de regulatie voor dat voltage niet aanwezig is.
Driver probleem... als je het wil weten: probeer een andere driver :)

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 22-06-2009 19:52 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Ultraman schreef op maandag 22 juni 2009 @ 19:52:
[...]

Dat "derde draadje" bij casefans wordt gebruikt om een RPM indicatie mee af te lezen. De fan wordt dan geregeld door middel van het aanpassen van het voltage over die 2 andere draadjes.

Grote kans echter dat jouw kaart het gewoon niet kan omdat de regulatie voor dat voltage niet aanwezig is.
Weet ik maar als je 2 draadjes erop hebt zitten, kan de fan meestal ook niet geregeld worden.
Dat zei ik. ;)

• club3d4850
Ultraman schreef op maandag 22 juni 2009 @ 19:52:
[...]

ja, nu je het zegt weer ik het weer idd van die casefans.

andere driver als in 9.5 ofzo?

• club3d4850
klokt deze kaart zich eigenlijk automatisch terug ofzo als ik gewoon in 2d zit?
of moet ik dat helemaal handmatig gaan instellen in ati tray tools ofzo, geen idee namelijk hoe dat in mekaar zit :S

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:23

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

club3d4850 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 19:23:
klokt deze kaart zich eigenlijk automatisch terug ofzo als ik gewoon in 2d zit?
of moet ik dat helemaal handmatig gaan instellen in ati tray tools ofzo, geen idee namelijk hoe dat in mekaar zit :S
Hij hoort zich automatisch terug te klokken. ATi Power-play zorgt hiervoor. Kijk eens in de CCC bij ATi overdrive, voor de kloksnelheden, over pak Everest erbij.

[ Voor 5% gewijzigd door Splinter Cell op 24-06-2009 19:32 ]

• club3d4850
hmmmm, de huidige waarden staan gewoon op de standaard waarden en blijven daar ook op staan.
zit powerplay automatisch in de drivers van ati?
in CCC staat die activiteit meter wel op 0, maar dit betekent zeker niet dat ie zichzelf terug heeft geklokt?

Verwijderd

club3d4850 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 19:36:
hmmmm, de huidige waarden staan gewoon op de standaard waarden en blijven daar ook op staan.
zit powerplay automatisch in de drivers van ati?
in CCC staat die activiteit meter wel op 0, maar dit betekent zeker niet dat ie zichzelf terug heeft geklokt?
Dat betekend alleen dat de belasting 0 procent is.
Heb je niet toevallig andere overklok software geïnstalleerd?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 15:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Welke "waarden" spreek je hier over? En welke "standaard" waarden? Zeg liever gewoon 100MHz als dat standaard is in plaats van "standaard snelheid". Er zijn er vast die de standaard clockspeeds van alle videokaarten op de markt uit hun hoofd kennen, maar dat is zelfs hier een beperkt aantal.

Waar je lees je die waarden af? De kloksnelheden die rechts weergegeven worden in de vakjes van het overclock tabje binnen het CCC of de schuifjes op diezelfde pagina?
Verder kan ik je nogmaals aanraden om Rivatuner of GPU-Z erbij te pakken, dat ding op loggen te zetten (hw monitor) met grafiekjes welke naarmate de tijd vordert gevuld worden met data als het allemaal goed werkt.
En dan moet je dat eens op de achtergrond mee laten lopen als je een spel gaat spelen.
Zul je vast tot de ontdekking komen dat naast de temps ook de kloks wat gaan doen :)

[ Voor 20% gewijzigd door Ultraman op 24-06-2009 20:16 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• club3d4850
ik denk dat hij em wel terugklokt zie ik, bij het vakje huidige waarden in CCC staat de core op 500mhz en de mem op 750mhz, terwijl in de schuifregelaarjes op 625 en 993 staat, ik neem aan dat CCC deze snelheden er automatisch bij pakt als ik game?

edit: ik had eerst rivatuner aan staan en daarom klokte hij niet terug, my bad....

[ Voor 14% gewijzigd door club3d4850 op 24-06-2009 20:43 ]

Verwijderd

club3d4850 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 20:42:
ik denk dat hij em wel terugklokt zie ik, bij het vakje huidige waarden in CCC staat de core op 500mhz en de mem op 750mhz, terwijl in de schuifregelaarjes op 625 en 993 staat, ik neem aan dat CCC deze snelheden er automatisch bij pakt als ik game?
Ja

• club3d4850
ik denk dat ik een fanmate of een stille casefan op mijn graka ga bouwen ofzo, want dat geluid irriteert me nu al onwijs :X
jammer dat mijn onboard gpu niet kan samenwerken met deze dat ie in 2d bijvoorbeeld de onboard ( ati hd300) gebruikt en met gamen mijn 4850.
ook ondersteund de onboard mijn resolutie van 1400x900 niet, beetje jammer...

Verwijderd

club3d4850 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 20:52:
ik denk dat ik een fanmate of een stille casefan op mijn graka ga bouwen ofzo, want dat geluid irriteert me nu al onwijs :X
jammer dat mijn onboard gpu niet kan samenwerken met deze dat ie in 2d bijvoorbeeld de onboard ( ati hd300) gebruikt en met gamen mijn 4850.
ook ondersteund de onboard mijn resolutie van 1400x900 niet, beetje jammer...
ATi HD300 bestaat niet volgens mij, maar ik weet zeker dat die wel een reso van 1440x900 kan weergeven. ;)

• club3d4850
haha typo >:)
het is een hd 3200
zou deze mijn reso wel aan moeten kunnen denk je?

Verwijderd

club3d4850 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 21:38:

zou deze mijn reso wel aan moeten kunnen denk je?
Meer dan 100% zeker. ;)

• club3d4850
hij klokt em nu terug naar 500mhz core en 750mhz mem, zijn dit de maximale waarden om energie te bespraren of zou dit nog ergens aan te passen zijn zodat ie nog meer energie kan besparen??

is er echt geen mogelijkheid om tijdens 2d mn onboard te gebruiken en tijdens gamen de 4850?

tnx alvast weer

Verwijderd

club3d4850 schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 13:26:
hij klokt em nu terug naar 500mhz core en 750mhz mem, zijn dit de maximale waarden om energie te bespraren of zou dit nog ergens aan te passen zijn zodat ie nog meer energie kan besparen??
Je kan met RBE je bios kunnen aanpassen van de videokaart kan iig nog wel veel lager, als je dit niet ziet zitten kun je ook altijd nog ATiTrayTools installeren hiermee kan het ook.
is er echt geen mogelijkheid om tijdens 2d mn onboard te gebruiken en tijdens gamen de 4850?
Nee :)

• club3d4850
RBE is zo'n programmatje waarmee je echt zelf je bios kan herschrijven ofzo?
zoveel verstand heb ik er namelijk niet van.

ati tray tools snap ik ook niet helemaal, maar er zal hier op tweakers of anders google vast wel een soort tutorial ofzo te vinden zijn??

Verwijderd

club3d4850 schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 14:12:
RBE is zo'n programmatje waarmee je echt zelf je bios kan herschrijven ofzo?
zoveel verstand heb ik er namelijk niet van.
Je kan gewoon een bios dump met RBE helemaal aanpassen (niet moeilijk trouwens) en opslaan.
Het flashen en dump maken moet volgens mij met andere programma's. Is al weer een tijdje geleden dat ik het heb gedaan met mijn HD4850. ;)
ati tray tools snap ik ook niet helemaal, maar er zal hier op tweakers of anders google vast wel een soort tutorial ofzo te vinden zijn??
Vast wel te vinden op Google idd. :)

• club3d4850
kan het ook in rivatuner?

en wat zijn de maximale lage waardes die jij hebt gebruikt?

btw: wel fijn kaartje he die 4850 ;)

Verwijderd

Volgens mij niet (weet het eigenlijk wel zeker) ;)
en wat zijn de maximale lage waardes die jij hebt gebruikt?
Volgens mij 100MHz voor de GPU en 500MHz voor het geheugen, lager kreeg ik artifacs. Maar kun je zelf ook wel testen met Rivatuner wat het laagst stabiel is voor jouw videokaart natuurlijk. ;)
btw: wel fijn kaartje he die 4850 ;)
Toch wel he. ;)
Pagina: 1