100m Cat5e utp kabel prestatie wanneer opgerold.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 100 meter cat5e utp kabel gekocht. Ik heb hier aan beide kanten correct een utp connector aangeknepen. Nu heb ik hem aan de ene kant in een laptop geprikt en aan de andere kant in de router. Ik krijg echter geen verbinding. Bij mijn weten zou 100 meter te halen moeten zijn. Omdat ik de utp kabel nog op rol heb zitten vraag ik me af of dit een probleem kan zijn (storing door oprollen). Weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 09:57
Ik heb hier zelf nog nooit problemen mee gehad. Heb je wel de juiste volgorde van de draadjes aangehouden bij het knijpen van de stekkers?

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

opgerold zou niet moeten uitmaken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phosporus
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-08 20:15
je krijgt natuurlijk een gigantisch 'spoel effect'
maar je zou kunnen kijken of je hem goed geknijpt hebt en anders rol je hem voor de zekerheid uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Test de kabel eerst even met een kabeltester. Als de acht lijnen wél signaal doorgeven dan weet je dat de verbinding goed is.

UTP behoort te werken tot 100 meter, in ieder geval op 100mbit/sec. Met 100m zit je dus op het randje.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerste vraag : is dit soepele kabel of installatiekabel (met solid koper ipv stranded (1 koperdraad of tientallen koperdraadjes)
Indien dit laatste moet je rekening houden met een lengte"straf" van 20% !

Op de haspel maakt wel degelijk uit, maar het zou bij betere merken geen problemen mogen opleveren.

Je mag bvb ook geen overlengte onder een datakast leggen zonder die in 8 vormige lussen te leggen.

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het niet alleen het spoeleffect is dat nadelig is, maar ook een interferentie-effect waarbij zeer gelijkaardige signalen elkaar uitdoven en versterken op bepaalde frequenties.

Ik zou zeggen wikkel het anders eens af en leg het in grote 8 lussen (om nadien ook weer te kunnen opwikkelen) en ajb een haspel moet rollen om af te wikkelen anders zit je na 15m kabel met torsie in de kabel die je er niet uit krijgt. (desnoods twee stoelen nemen en een bezemsteel door de as)
Zo weet je snel of de 100m het probleem is of de haspel.

Indien de 100m een probleem is... connectoren opnieuw zetten ! OF eens proberen op een andere poort van je switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
phosporus schreef op maandag 22 juni 2009 @ 16:07:
je krijgt natuurlijk een gigantisch 'spoel effect'
maar je zou kunnen kijken of je hem goed geknijpt hebt en anders rol je hem voor de zekerheid uit
Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 17:10:
Op de haspel maakt wel degelijk uit, maar het zou bij betere merken geen problemen mogen opleveren.

Je mag bvb ook geen overlengte onder een datakast leggen zonder die in 8 vormige lussen te leggen.

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het niet alleen het spoeleffect is dat nadelig is, maar ook een interferentie-effect waarbij zeer gelijkaardige signalen elkaar uitdoven en versterken op bepaalde frequenties.

Ik zou zeggen wikkel het anders eens af en leg het in grote 8 lussen (om nadien ook weer te kunnen opwikkelen) en ajb een haspel moet rollen om af te wikkelen anders zit je na 15m kabel met torsie in de kabel die je er niet uit krijgt. (desnoods twee stoelen nemen en een bezemsteel door de as)
Zo weet je snel of de 100m het probleem is of de haspel.
Het maakt geen snars uit of die 100 meter in een klos ligt, in een 8 vorm of als een kluwen op een hoop ligt.

Dit zijn klok-klepel verhaaltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Wat doen de lampjes op rj45-poorten? Geven ze aan dat er een verbinding(groen)/activiteit(oranje knipperend) is?

[ Voor 13% gewijzigd door schaduw op 22-06-2009 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
joopv schreef op maandag 22 juni 2009 @ 17:14:
Het maakt geen snars uit of die 100 meter in een klos ligt, in een 8 vorm of als een kluwen op een hoop ligt.

Dit zijn klok-klepel verhaaltjes.
Daar ben ik slechts grotendeels mee eens. In principe klopt het dat UTP kabel, vanwege de twist en het differentie-signaal geen enkele last mag hebben van zichzelf en andere velden en signalen. Echter is geen enkele UTP-kabel dus helemaal perfect en die kleine imperfecties maakt dat er dus een heel klein spoel effect kan ontstaan. In de praktijk is dat effect echter zo minimaal zijn dat het gewoon verwaarloosbaar is.

De echte reden dat het in achtjes moet liggen is omdat andere kabels, die niet twisted zijn dat ook moeten en omdat achtjes net iets minder snel in de knoop raken dan rondjes (omdat het kruisen van de kabel voorkomt dat de lussen in de verkeerde volgorde afrollen).

Maar in deze situatie is het inderdaad klok-klepel.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 17:10:
Eerste vraag : is dit soepele kabel of installatiekabel (met solid koper ipv stranded (1 koperdraad of tientallen koperdraadjes)
Indien dit laatste moet je rekening houden met een lengte"straf" van 20% !
Bron? dit is nieuw voor me. De lengte van 100 meter voor utp is ivm met timing, niet ivm met weerstand e.d. he?

Wel zijn ver verschillende connectoren voor solid en stranded, en als je de verkeerde hebt is de kans dat je de kabel niet goed geknepen krijgt veel groter. ... going offoptic.... :X

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aan de ongelovigen :

de acht vorm is een eis in onze installatie guidelines van een merk dat zowel in nederland als in België (en wereldwijd) tot de topmerken behoort. (ik probeer in dit forum neutraal te blijven dus vermeld ik het merk niet).
En heeft niets (nada) te maken met orde en netheid.

De 100m heeft te maken met inderdaad IL (insertion loss) = attenuatie. massief koper is nl beter hiervoor dan stranded koper. (btw snoeren hebben bvb ook geen 100 ohm weerstand)
In de standaard ISO 11801 staat zelfs dat snoeren (stranded copper) van shielded oplossingen een penalty krijgen van 50%. Dus een patch snoer van 100m werkt meestal niet.
Daarom staat de standaard slechts 10m snoer toe. 20m snoer kan, maar dan haal je geen 100m meer maar slechts 98m (nl de eerste 10m is reeds ingecalculeerd).

Over switches en routers kan ik nog veel leren (ben maar ccna), maar over kabels (fiber en koper) en connectoren weet ik - laten we bescheiden zijn - meer dan de gemiddelde belg ! Toegegeven, de gemiddelde tweaker is - laten we hopen - beter dan de gemiddelde belg... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Het kan zijn dat ze dat eisen, maar dat wil nog niet zeggen dat daarmee duidelijk is dat het noodzakelijk is of waarom het dan wel noodzakelijk is.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-07 13:16
Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 18:15:
aan de ongelovigen :

de acht vorm is een eis in onze installatie guidelines van een merk dat zowel in nederland als in België (en wereldwijd) tot de topmerken behoort. (ik probeer in dit forum neutraal te blijven dus vermeld ik het merk niet).
zit in dezelfde branche en ben toch wel benieuwd naar het merk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:56
avaya?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nope... wel in goede richting (één verkoop achter). Maar wees gerust, wij zijn niet alleen met deze vereisten/recommendations.
(i know, die twee laatste zijn inderdaad niet gelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Wat ook erg belangrijk is bij gebruik van lange kabels is een juist gebruik van de aderparen.
Ik kom regelmatig installaties tegen waarbij de aderparen simpel naast elkaar geknepen waren, met zeer slechte of geen kommunikatie tot gevolg:

code:
1
2
Foutief: aderparen -   1+2   3+4   5+6   7+8
Korrekt: aderparen -   1+2   3+6   4+5   7+8

Voor een simpel patchkabeltje van een paar meter zal de eerste optie niet zo'n groot probleem zijn, maar bij lange afstanden is dit funest.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-08 22:36
*zeurmodus*
Ik kom regelmatig installaties tegen waarbij de aderparen simpel naast elkaar geknepen waren, met zeer slechte of geen kommunikatie tot gevolg:
Ik kom regelmatig tegen dat communicatie verkeerd gespeld wordt.
*zeurmodus*

MVG, Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Het wordt om de zoveel jaar anders gespeld zeurmodes, dus ik zit daar niet zo mee. ;)

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
Weet je zeker dat je hem correct hebt aangesloten?
controleer de kleurcodes nog s voor de zekerheid, en kijk of de draadjes wel helemaal tot het eind van het stekkertje zijn doorgeduwd. Dit kun je doen door op de kopse kant te kijken of je daar wel alle 8 draadjes ziet.
Anders toch s met een multimeter doorpiepen. Ga er niet vanuit dat je beschikking hebt over zon utp testertje die ook direct kruisingen etc controleerd.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Pagina: 1