Besturing van een vliegtuigje over satellietverbinding is bij voorbaat kansloos. De latency's alleen al zorgen er voor dat het hele project in 3 seconden in kleine stukjes tegen de grond klapt. Wel handig, want dan kun je het in een vuilniszak mee naar huis nemen. Besturing zal absoluut op de automaat moeten. Enige manier om zo'n ding een langere tijd te laten besturen, en op zich niet zo moeilijk. Er zijn al veel kant-en-klare AP's voor modelbouw te koop, en die werken op zich best redelijk. Je zou het ook zelf kunnen maken met behulp van 2 gyro's en een versnellingsmetertje.
Iridium is een goeie optie voor satellietverbinding: je hebt geen grote schotel nodig, en je hoeft ook niet constant je satelliet uit te peilen. De snelheid voor een videofeed laat echter wel te wensen over, je moet rekenen op 1 frame per 3 seconden, in baggerkwaliteit. Daarbij is dit nogal een power drain, waardoor het project nog minder haalbaar wordt dan het bij voorbaat al was.
Even los van de vragen die je in het topic stelt: Heb je al het een en ander nagerekend? Want dan zul je er achter dat een project als dit geen enkele kans van slagen heeft.
Stel jezelf even de volgende vragen: (en als je zin hebt, beantwoord ze hier)
- Een gemiddeld modelvliegtuigje kan maximaal een half uurtje op hoogte blijven (op LiPo), waarom denk jij dat jouw model een nacht lang in de lucht zal kunnen blijven hangen? Want dat moet dan een behoorlijk efficient design zijn.
- M.a.w: Wat leveren je zonnepanelen op, wat is je accucapaciteit, wat is je verbruik van je motortje bij level flight?
- Wat is je performance van je vliegtuig mbt bergen? Kom je daar overheen?
- Wat voor motoren had je in gedachten?
- Zie jij jezelf met je project hier bv tussen staan?
klik
- Hoe lang denk je dat je vliegtuigje er over gaat doen?
- Hoe denk je toestemming te krijgen voor een onbemande cross-country vlucht?
- Hoeveel sponsoring denk je dat je binnen zult gaan halen?
- Heb je ooit, in een vorig leven, een studie Lucht & Ruimtevaart gedaan?
Als je deze vragen hebt beantwoord, dan zal ik een paar nieuwe bedenken.
Kortom: Kansloos voor een profielwerkstuk. Ik ging maar op zoek naar iets anders als ik jou was.