iPhone 3G 16GB gekocht in België, garantie mogelijkheden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.willems
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-08-2023
Ongeveer 8 maanden geleden heb ik in Antwerpen bij Mobistar een iPhone 3G met 16GB gekocht.
Nu begint de achterkant te scheuren en heb ik wel eens gelezen dat dit bij sommige mensen in Nederland onder de garantie viel. Hiervoor kregen ze een nieuwe iPhone.

Nou weet ik dat er een Europese wet is dat je minimaal 2 jaar garantie hebt op een product bij normaal gebruik.
Wat ik me dus afvraag of er hier iemand al een keer schade had aan zijn iPhone uit België en dit gerepareerd is zonder kosten, dus onder garantie viel. Maar ook wil ik weten omdat nu de nieuwe iPhone 3Gs uit is en de 16GB niet meer verkocht word of ik dan een 3Gs zou krijgen als vervangend model.

'Just a designerd'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:42

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Nou... ik heb er geen ervaring mee maar ik kan wel een beetje logisch redeneren, dus...

Je hebt gewoon recht op een deugdelijk product. Je leverancier is hiervoor verantwoordelijk, dus kun je gewoon bij hem/haar garantie claimen. Het maakt daarbij niet uit welke nationaliteit je hebt, het lokale recht (dus in dit geval van België) is hierbij van toepassing. Omdat je pas na 8 maanden een fout ontdekt, is het niet per definitie een gebrek dat vanaf het begin aanwezig was (dat is alleen binnen 6 maanden na aankoop). Je zult dit dus moeten bewijzen (volgens het Nederlands recht; België zal iets soortgelijks kennen, maar hoe dit precies zit, moet je dus even nazoeken) om kostenloze reparatie te eisen. Kun je dat niet, heb je nog steeds recht op een deugdelijk product, alleen kan reparatie dan leiden tot een waardevermeerdering waardoor er extra kosten voor jou aan verbonden kunnen zijn.

Verder zul je niet de nieuwe 3G S krijgen hoor, vergeet dat maar rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.willems
Oke maar is het niet zo dat de oude 16GB uit de productie is en ik recht heb op een vergelijkbaar product?

'Just a designerd'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Hm... Ja dat heb je, maar denk je nou echt dat ze geen onderdelen meer hebben voor de 3G en/of refurbished dan wel nieuwe 3G's op de plank hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10 12:24

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Nop. Apple heeft oude voor vervanging. Zo kreeg ik een nieuwe mini iPod mini die niet meer verkocht werd (al een jaar niet meer!). Dus je krijg gewoon een nieuwe maar waarschijnlijk een refurbished iPhone terug. Wie weet doen ze gewoon een nieuwe cover op je iPhone wat zou te horen ook kan.

Ga der dus maar niet vanuit dat je de 3Gs krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.willems
Oke dan ga ik daar niet van uit maar het is wel zo dat ik hem kan claimen en waarschijnlijk een nieuwe krijg...

'Just a designerd'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
tj.willems schreef op maandag 22 juni 2009 @ 15:52:
Oke dan ga ik daar niet van uit maar het is wel zo dat ik hem kan claimen en waarschijnlijk een nieuwe krijg...
De garantie zul je wel echt in België moeten regelen :). De garantie is namelijk alleen geldig in het land van aankoop.

Daarnaast is het bijvoorbeeld in Nederland zo dat Apple niet de leverancier is, maar T-Mobile. Je krijgt dus eigenlijk de garantie van T-Mobile en niet van Apple..

In België is het toch Mobistar die ze mag verkopen? Ik vermoed dat de regeling daar hetzelfde zal zijn en dat je dus naar Mobistar terug moet om garantie te kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:54
tj.willems schreef op maandag 22 juni 2009 @ 15:52:
een nieuwe zul je niet krijgen.
Waarschijnlijk een refurbished. Oftewel een gerepareerde van iemand anders

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:39

MsG

Forumzwerver

Kan je nog eisen stellen aan een refurbished model? Ik heb nu namelijk een model die helemaal krasloos is qua scherm, maar wel wat krassen op de achterkant en een scheurtje. Ik wilde dan heengaan met de stofjes onder het scherm en dan een nieuwe krijgen, maar als ik straks het risico loop een bekrast scherm te krijgen met dus een ander mobiel dan stel ik me liever nu even iets minder aan :P.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10 12:24

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ik had het idee van mijn ipod dat ze gewoon altijd een nieuwe case eromheen doen en alleen het binnenwerk repararen. Mijn iPod zag er dus super uit. Maar de accu ansich was duidelijk niet 100% nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
tj.willems schreef op maandag 22 juni 2009 @ 14:19:
Ongeveer 8 maanden geleden heb ik in Antwerpen bij Mobistar een iPhone 3G met 16GB gekocht.
Nu begint de achterkant te scheuren en heb ik wel eens gelezen dat dit bij sommige mensen in Nederland onder de garantie viel. Hiervoor kregen ze een nieuwe iPhone.

Nou weet ik dat er een Europese wet is dat je minimaal 2 jaar garantie hebt op een product bij normaal gebruik.
Wat ik me dus afvraag of er hier iemand al een keer schade had aan zijn iPhone uit België en dit gerepareerd is zonder kosten, dus onder garantie viel. Maar ook wil ik weten omdat nu de nieuwe iPhone 3Gs uit is en de 16GB niet meer verkocht word of ik dan een 3Gs zou krijgen als vervangend model.
Nee 3gs krijg je niet.

Ik had een iphone waarin het geluid niet goed meer werkte en de garantie was vervallen door die scheurtjes. Ik hoop dus voor jou dat ze jou hetzelfde niet lappen. Als ik zo zie is het bijna bij iedereen in belgie hetzelfde verhaal: haarscheurtjes is geen garantie, 1 uitzondering die ik kende die had via via bij iemand van apple geraakt en heeft zo na veel klagen toch bereikt dat die scheurtjes onder garantie vielen .

Bij mij was het 210euro om te herstellen maar kreeg gewoon een nieuwe .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-10 09:14
tj.willems schreef op maandag 22 juni 2009 @ 14:19:
Haarscheuren is lang niet altijd een garantiegeval, dus wat dat betreft heb je geen zekerheid. Haarscheuren kunnen door verschillende zaken komen. Het apparaat kan een keer gevallen zijn en als die dan een keer warm wordt dan kun je haarscheuren krijgen. Sommige mensen zeggen dat het spontaan gebeurd, maar toon dat maar eens aan.
Deze wet is helaas in Nederland niet overgenomen. In Nederland heb je maar 1 jaar garantie op Apple producten en mag je zelf gaan aantonen dat het apparaat langer had mee moeten gaan. Dat is vaak een lange en lastige weg. Aangezien je apparaat 8 maanden oud is lijkt me dat geen probleem.
Maar ook wil ik weten omdat nu de nieuwe iPhone 3Gs uit is en de 16GB niet meer verkocht word of ik dan een 3Gs zou krijgen als vervangend model.
Apple heeft voldoende onderdelen op voorraad om je iPhone te repareren. Je zult dus je eigen toestel terugkrijgen of een refurbished model van een ander. Refurbished spullen hebben soms wel wat kleine gebruikssporen. Mijn oude HTC S730 krijg ik terug met een krasje op het scherm.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
*knip* een topic kapen met een compleet andere vraag is niet de bedoeling. Daarnaast staat is het antwoord te vinden in [iPhone 3GS] Importeren en / of losse koop

[ Voor 73% gewijzigd door Daedalus op 02-07-2009 11:33 ]

Pagina: 1