Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09-2023
Windows Home Server met SP2

Moederbord: AsRock N68PV-GS
Processor: Sempron LE-1100 undervolt
Hardeschijven:
1. Samsung HM251JJ (250GB) 2,5''
2. Samsung HD103UJ (1TB) 3,5''

WHM is geinstalleerd natuurlijk op (C:) en heeft maar 20GB gebruikt van HM251JJ.
Overige ruimte van HM251JJ is toegevoegd aan HD103JJ en dat wordt als 1 hardeschijf gezien (D:)

Onder Power Options heb ik het zo ingesteld dat hardeschijven na 5 minuten UIT gaan (turn off hard disk).
Indexing services voor (D:) heb ik uitgezet.

Maar dan nog gebeurt het dat de tweede hardeschijf dus HD103UJ aangaat en dan weer 5 minuten later weer uit. Dat merk ik aan mijn verbruik wat normaal gesproken IDLE = 27Watt. Als HD103UJ aanstaat wordt dat 35 Watt.

Echter het lijkt mij niet gezond voor de hardeschijf om steeds (om de zoveel tijd) aan te gaan en dan na 5 minuten weer uit.

WHS is gewoon kaal geinstalleerd. Enig programma dat aanstaat is "RightMark CPU Clock Utility"

1. Wat kunnen de services zijn waardoor mijn tweede (HD103UJ) hardeschijf steeds aangaat?

2. En is het mogelijk om tijdens de installatie van WHS aan te geven dat er geen partitie gemaakt moet worden van HM251JJ maar dat volledige 250GB gebruikt moet worden voor (C:) hardeschijf?

[ Voor 8% gewijzigd door lujo op 22-06-2009 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl44tschaap
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-09 09:05
Energie beheer is nakijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Energie beheer? Ik zeg toch dat ik in "Power Options" heb ingesteld dat hardeschijf na 5 minuten uit gaat...
Dat gebeurt dus ook (hd uit) maar wat is de reden dat ie weer aangaat.....

[ Voor 26% gewijzigd door lujo op 22-06-2009 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl44tschaap
Oeps overheen gelezen. Google leverde ook niks op?

[ Voor 38% gewijzigd door Bl44tschaap op 22-06-2009 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:45

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Wacht ff... als ik het goed begrijp heb je 2 harde schijven:

250 GB en 1000 GB

Deze heb je verdeeld in 2 partities:

20 GB (C) en 1230 GB (D)

Nu wil je dat 1000 GB van die 1230 GB uit gaat na 5 min niet gebruikt te zijn? Dat gaat toch nooit werken?
Want volgens mij gaat je 2e HDD uit, Windows merkt dit, maar moet 1230 GB volgens de partitietabel hebben en dus schakelt 'ie deze HDD weer in.

Het klinkt voor mij erg onlogisch dat je een 'deel' van een partitie uit zou kunnen schakelen zonder dat dit gevolgen zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl44tschaap
Waarom zou je trouwens op je server willen dat hij de hardeschijf uit zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Bl44tschaap, ik heb natuurlijk ook gezocht. Ik kon het niet vinden anders had ik hier geen vraag gesteld. Mocht jij het wel kunnen vinden of antwoord weten, of mij in de juiste richting kunnen sturen dan hoor ik het graag. Echter aan commentaar zoals "google leverde niks op?" en "energie beheer" als ik dat zelf al genomed heb, heb ik niks aan. Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat heb je dan zoal ondernomen, welke zoektermen heb je gebruikt? De vraag over dat onderwerp is wellicht wat kort door de bocht, maar zeker terecht.

Ik gok zelf gewoon dat het WHS filesystem elke zoveel minuten een consistency check doet ofzo. Zoek maar eens in het grote WHS topic, daar heb ik lang geleden eens een linkje gepost naar een pdf over hoe dat storagesysteem precies werkt :) Ik denk dat eea je wel wat duidelijker wordt.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
woelders schreef op maandag 22 juni 2009 @ 14:13:
Wacht ff... als ik het goed begrijp heb je 2 harde schijven:

250 GB en 1000 GB
Correct.
Deze heb je verdeeld in 2 partities:

20 GB (C) en 1230 GB (D)
Tijdens installatie kreeg ik geen keuze om wel of geen partitie te maken. Ik heb het idee dat WHS zelf kiest om 250GB schijf te verdelen in partities. Ik kon echter nergens aangeven dat volledige 250GB voor systeempartitie gebruikt moet worden. Resultaat was dus 20GB voor systeempartitie (C:) en 230GB was (D:) geworden.

Daarna heb ik Samsung van 1000GB toegevoegd en die laten "samensmelten" met (D:) voor data opslag.
Nu wil je dat 1000 GB van die 1230 GB uit gaat na 5 min niet gebruikt te zijn? Dat gaat toch nooit werken?
Want volgens mij gaat je 2e HDD uit, Windows merkt dit, maar moet 1230 GB volgens de partitietabel hebben en dus schakelt 'ie deze HDD weer in.

Het klinkt voor mij erg onlogisch dat je een 'deel' van een partitie uit zou kunnen schakelen zonder dat dit gevolgen zou hebben.
Wat jij zegt klinkt bij mij ook redelijk logisch. Echter mijn tweede HDD die van 1000GB gaat wel uit. Blijft ook heel lang UIT. En dan na misschien 1 uur gaat ie weer aan. Is ie 5 minuten aan en daarna weer uit.

Ik kan echter gewoon (D:) benaderen waarop data staat. Ik weet echter dat dat DATA wat ik benader fysiek op 250GB schijf staat. Doe ik dat dan gaat mijn 1000GB schijf niet aan (data is fysiek niet op 1000GB aanwezig maar op die van 250GB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eRRoR.InSiDe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 20:40
Je gaat een disk waar je OS op staat physiek uit zetten en als er dan maar iets gebeurt in je OS dan heeft ie niet regelmatig je harddisk nodig om er informatie vanaf te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
eRRoR.InSiDe schreef op maandag 22 juni 2009 @ 15:33:
Je gaat een disk waar je OS op staat physiek uit zetten en als er dan maar iets gebeurt in je OS dan heeft ie niet regelmatig je harddisk nodig om er informatie vanaf te halen?
Goed lezen aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
lujo schreef op maandag 22 juni 2009 @ 14:02:
Overige ruimte van HM251JJ is toegevoegd aan HD103JJ en dat wordt als 1 hardeschijf gezien (D:)
Volgens mij komt het hierdoor.

Kun je niet de hardeschijf waar het OS op moet komen aansluiten wanneer je gaat installeren, en de andere HDD pas aansluiten als je OS is geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eRRoR.InSiDe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 20:40
Aha dus we hebben een heel lang verhaal en het probleem is nu dat je tweede disk na een uur even aangesproken wordt en dan na 5 minuten weer uit gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je je eigen verhaal wel gelezen?

je maakt van 2 hardeschijven 1 partitie (2, maar de grootste maakt gebruik van beide schijven), en vervolgens zet je een van de HD's uit. Als je OS dan iets wil dan denk ik dat de eerste schijf weer aan. MAAR omdat op die eerste schijf ook een deel van de partitie van de tweede schijf staat wordt die partitie waarschijnlijk ook even wakker, waardoor de tweede schijf "wakker" word.

Waarom zou je voor die grote partities gebruikmaken van 2 schijven? als de eerste er mee stopt dan ben je alles kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
ThinkPadd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 15:44:
[...]

Volgens mij komt het hierdoor.

Kun je niet de hardeschijf waar het OS op moet komen aansluiten wanneer je gaat installeren, en de andere HDD pas aansluiten als je OS is geinstalleerd?
Op het moment van installeren was ook alleen 1 hardeschijf aangesloten (die van 250GB). 1000GB was pas daarna toegevoegd. Echter ik kreeg niet de mogelijkheid om WHS op volledige 250GB hardeschijf te installeren. Dat is namelijk wat ik zou willen. In plaats van dat maakt WHS zelf een partitie van 20GB waarop die zich installeert en 230GB reserveert ie voor data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 15:49:
[...]
Waarom zou je voor die grote partities gebruikmaken van 2 schijven? als de eerste er mee stopt dan ben je alles kwijt.
Dat doet WHS zelf, het is zijn manier van JBOD, dus één partitie verdeelt over meerdere schijven. Ik denk, net zoals anderen hier, dat het daar aan ligt, maar ik kan helaas geen suggesties geven over hoe je het kan omzeilen.

Misschien nog een kleine suggestie; je kan in WHS schijven verwijderen van de storage pool, misschien als je dan de 250gb schijf verwijderd, dat je die dan niet meer toegewezen wordt en je tweede schijf dus niet steeds hoeft op te starten. Ik weet alleen niet of met storage pool ook je Windows partitie bedoelt wordt, want dan kan het natuurlijk nieet

[ Voor 27% gewijzigd door TrekDude101 op 22-06-2009 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 15:49:
[...]

heb je je eigen verhaal wel gelezen?

je maakt van 2 hardeschijven 1 partitie (2, maar de grootste maakt gebruik van beide schijven), en vervolgens zet je een van de HD's uit. Als je OS dan iets wil dan denk ik dat de eerste schijf weer aan. MAAR omdat op die eerste schijf ook een deel van de partitie van de tweede schijf staat wordt die partitie waarschijnlijk ook even wakker, waardoor de tweede schijf "wakker" word.

Geschreven en gelezen ;-)

Waarom wordt dat gedeelte van de partitie dan NIET wakker als ik op (D:) ga kijken en folders, documenten enz. open zet. Dat HDD wakker wordt is een feit. Wat maakt het echter wakker... Ja iets, maar wat precies.....?

Waarom ik dat wil is omdat ik hardeschijven later wil toevoegen die als opslag van data dienen. Windows moet het echter zien als 1 hardeschijf. Als er 1 hardeschijf ermee zou stoppen dan ben ik data op dat ene schijf kwijt. Data op andere blijft bij mijn weten toch fysiek staan. We hebben het niet over RAID 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
TrekDude101 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 15:56:
[...]

Dat doet WHS zelf, het is zijn manier van JBOD, dus één partitie verdeelt over meerdere schijven. Ik denk, net zoals anderen hier, dat het daar aan ligt, maar ik kan helaas geen suggesties geven over hoe je het kan omzeilen.

Misschien nog een kleine suggestie; je kan in WHS schijven verwijderen van de storage pool, misschien als je dan de 250gb schijf verwijderd, dat je die dan niet meer toegewezen wordt en je tweede schijf dus niet steeds hoeft op te starten. Ik weet alleen niet of met storage pool ook je Windows partitie bedoelt wordt, want dan kan het natuurlijk nieet
Ik ga zelf ook vanuit dat het inderdaad aan WHS ligt en zijn "zijn manier van JBOD".

Die hardeschijf van 250GB kan ik niet verwijderen (had al geprobeerd) omdat daar WHS op geinstalleerd is.

Mijn "probleem" zou opgelost worden als WHS volledig op 250GB geinstalleerd zou kunnen worden. Helaas besluit WHS zelf partities te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lujo schreef op maandag 22 juni 2009 @ 16:04:
[...]

Geschreven en gelezen ;-)

Waarom wordt dat gedeelte van de partitie dan NIET wakker als ik op (D:) ga kijken en folders, documenten enz. open zet. Dat HDD wakker wordt is een feit. Wat maakt het echter wakker... Ja iets, maar wat precies.....?

Waarom ik dat wil is omdat ik hardeschijven later wil toevoegen die als opslag van data dienen. Windows moet het echter zien als 1 hardeschijf. Als er 1 hardeschijf ermee zou stoppen dan ben ik data op dat ene schijf kwijt. Data op andere blijft bij mijn weten toch fysiek staan. We hebben het niet over RAID 0.
ah ok, dat is inderdaad vreemd. Mischien dat er iets van indexeren of virusscanner aan staat? (ja opendeurtjes). Wellicht dat de Tweede schijf op het netwerk toegankelijk is en dat een remote computer hem wakker schud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zeg: lees mijn vorige post nog eens goed allemaal :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 16:14:
[...]
ah ok, dat is inderdaad vreemd. Mischien dat er iets van indexeren of virusscanner aan staat? (ja opendeurtjes). Wellicht dat de Tweede schijf op het netwerk toegankelijk is en dat een remote computer hem wakker schud?
Indexeren is uitgezet, zoals ik dat ook gemeld heb. Virusscanner is niet geinstalleerd. Voor de rest zijn er op dit moment geen andere computers aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
sanfranjake schreef op maandag 22 juni 2009 @ 16:20:
Ik zeg: lees mijn vorige post nog eens goed allemaal :)
Je link werkt niet bij mij: http://download.microsoft...Server_Drive_Extender.pdf

Doet ie het nog bij jou?

Weet jij ook of het mogelijk is om WHS op 1 HDD (250GB) te installeren. Zonder dat er partities worden gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Oops my bad :$

Gelukkig had Jake nog een kopietje :P
http://itiumict.net/Jake/whsfs.pdf

Mijn spoorwegfotografie