• Roy4D
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-11-2025
Hey tweakers,

Ik ben hier redelijk nieuw, dus ik hoop dat ik dit in het goede topic plaats.
Ik heb hier thuis een BTO notebook waarop ik regelmatig games speel, meestal op medium graphics.

Specs:
P8400 @ 2,26 GHZ
3 GB DDR2 RAM
Nvidia GeForce 9650M GT
Windows 7(RC2)

Nu heb ik laatst de game Prototype geinstalleerd en deze heb ik op aardig lage grapics staan, aangezien hij voor mn laptopje toch redelijk zwaar is. Wanneer ik de game opstart en begin te spelen, wil alles gewoon goed. Speel ik enige tijd(10 a 15 minuten), dan wordt mijn CPU behoorlijk warm en begint mn fan te blazen(logisch).
Ook wordt mijn game steeds moeilijker te spelen, alles schokt en de framerate daalt als een gek. :'(

Komt dit doordat mijn CPU gewoon te warm wordt? ik heb het tot nu toe nog niet echt bij andere games gemerkt. Is er een oplossing of een tooltje ofzo? Heb er niet zoveel verstand van, haha.

BVD! :)
Groeten, Roy

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:37
Download realtemp, installeer het, open het.
Dan speel je even prototype, en speel je totdat hij langzamer word.
Dan sluit je het af, kijk je wat de max temp is van je cpu. Die post je hier.

Zucht...

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-05 21:23
staat het op hoge prestaties bij energiebeheer:?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:27

Umbrah

The Incredible MapMan

Naast dat je het natuurlijk het best kun meten (overigens is HWInfo32 hier ook een erg handige tool voor, laat gewoon draaien met het sensorscherm open), is je theorie helemaal niet zo vreemd, zeker in laptops is ventilatie vaak een probleem, en kan de ondergrond/kamertemperatuur héél erg uitmaken. Aangezien het na een bepaalde tijd is, zal je theorie wel kunnen kloppen. Dit verschijnsel heeft een naam, en heet 'Thermal Throttling'. In PC's zijn veel componenten die (te) warm kunnen worden, en dan kan een laptop ventilatie het wel bijbenen als bijvoorbeeld de GPU heet wordt, maar de CPU bijvoorbeeld amper, maar zoals je zei: Prototype is een zwáár spel. Dikke kans dat dit spel je CPU ook aan het spreekwoordelijk stofzuigen is qua kracht, waarnaast de GPU ook veel werk heeft, en dus de Northbridge, en het RAM ook. Mogelijk draagt je HDD ook een of twee graadjes belt, en dan is de totaalsom vaak al: thermal throttling.

• Roy4D
Bedankt voor al jullie reacties! En zo snel ook :D

Antonyjeweet: Mn normale cpu temp is ongeveer 40 graden, wanneer ik Prototype n tijdje speel dan wordt ie zo'n 68 graden, 70 max. Is dit erg hoog?

Kakulukia: Jup, altijd :P

Umbrah: Thx voor de handige tool, zal m bewaren, haha. En thx voor de info, zoiets had ik ongeveer wel verwacht. Mn laptop is btw een BTO notebook van ASmobile(de Z97V), wordt zo nu en dan echt erg warm rond de WASD toetsen.. Heb mn laptop btw vaak op een houten tafel staan en kamer is redelijk normale temp. soms een beetje warm.

Maargoed.. Lijkt me dus dat er geen tooltje is om mn prestaties iets omhoog te halen?(Heb niet echt verstand van overclocken op een laptop en heb liever ook niet dat er dingen doorbranden :P)

Thx iedereen!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:34
70 graden is een normale temperatuur. Pas bij meer dan 80 moet je je echt zorgen gaan maken. 75 graden wed mijn Asus A6T wel geregeld en dat ging allemaal zonder problemen.

Check eens de temperaturen van je videokaart. Die kun je ook vaak wel uitlezen. Misschien dat juist deze te heet wordt.

Verder kun je misschien nog wat ervaringen opzoeken over de Asus M51Vn, L50Vn en/of N50Vn, Asus laptops die hetzelfde moederbord hebben. (ASmobile zijn Asus Barebones)

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Ik heb al heel wat laptops in handen gehad waarvan de ventilatie kanalen 100% dicht zaten door stof.
Komt er nog (veel) lucht uit de ventilatie-openingen?

En ondanks dat er dan misschien nog lucht uit komt, is de vraag of het nog zoveel is als toen die uit de fabriek kwam.

Mocht de ventilatie verstopt zijn, dan moet je de laptop openmaken en misschien zelfs wat materiaal verwijderen om de ventilatie-kanalen schoon te maken.
Als je dat gedaan hebt, loopt ie weer als een zonnetje.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Roy4D
Ja, ik zal inderdaad eens kijken hoe het met andere games zit qua temperatuur.. Weet ik in ieder geval zeker dat het aan de game ligt :P

@bverstee: Ja, er komt volgens mij nog steeds voldoende lucht uit de ventilatie, ik weet zo niet of het eerder beter was(heb deze laptop nog niet eens een jaar). En ik geloof dat ik nog wel ff garantie heb op mn laptop dus ik maak m liever nog niet open ;) Thx voor de tip, ga het zeker eens bekijken als mn garantie verlopen is!

Verwijderd

Dit "probleem" heb ik ook op een Acer laptop. Deze heeft eigenlijk vanaf dag 1 een dergelijk probleem gehad.
De laptop staat op "hoge prestaties", als ik echter Cpu-Z erbij hou, merk ik dat er om de zoveel tijd heel even, of behoorlijk even, de CPU gewoon wordt teruggeklokt.

Als je dan een lichte game heel lang speelt, merk je dat deze ineens begint te stotteren en vaak blijft stotteren totdat je de laptop een tijd uit hebt gehad en hebt laten afkoelen. Maar speel je een zwaarder spel, dan zal de hitteproductie sneller oplopen en het stotteren sneller beginnen.

Kijk anders even of je software hebt die op de achtergrond loopt van de fabrikant, wellicht dat die een soort van "power/cpu management" erop na houden.

Voor deze Acer laptop had ik er een van Asus, daarop heb ik het probleem nooit gehad bv. Een ander probleem was echter wel dat het niet meer op je schoot te houden was na ongeveer een uur :)

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-03 12:15
Je zou je CPU kunnen ondervolten met RightMark CPU Clock utility.
Dit doe ik met mijn C2D T7300 die Dell op 1,4V miet draaien (standaard 1,25V 8)7 8)7 8)7 )
Draait nu op 1.15 @ 100% clockspeed.

Scheelt echt een pak in temperatuur (12° 1.4->1.15)

[ Voor 12% gewijzigd door Ward Vr op 24-06-2009 12:00 ]

Pagina: 1