We hebben hier een server met een RAID 10 setup (4x 750 GB, die in 2x 1,5TB staan). De RAID array wordt softwarematig geregeld via de disk utility van OSX Leopard server. Zo'n mirrored RAID is erg veilig qua HD uitval echter is er helaas een paar maanden terug de hele raid array op z'n kop gegaan (lang verhaal).
We hebben naast de RAID 10, ook 2 externe schrijven die beide 1,5 TB zijn (extern1, extern2). Ik heb zelf wel een idee wat een goede backup structuur is, maar ik hoor graag van anderen advies wat een mogelijke betere setting zou zijn.
Mijn idee is als volgt:
De 1.5 TB RAID array elke nacht backuppen naar een extern1. Extern2 ligt offsite. En dan ééns per week extern1 en extern2 omwisselen.
Volgens mij is zo alles wel afgevangen:
Maar misschien zie ik mogelijkheden over het hoofd? Extra tips en adviezen zijn dus meer dan welkom! Vandaar ook dit topic.
We hebben naast de RAID 10, ook 2 externe schrijven die beide 1,5 TB zijn (extern1, extern2). Ik heb zelf wel een idee wat een goede backup structuur is, maar ik hoor graag van anderen advies wat een mogelijke betere setting zou zijn.
Mijn idee is als volgt:
De 1.5 TB RAID array elke nacht backuppen naar een extern1. Extern2 ligt offsite. En dan ééns per week extern1 en extern2 omwisselen.
Volgens mij is zo alles wel afgevangen:
- Als een HD kapot gaat, kunnen we een extra 750GB schijf die hier ligt, erin stoppen. Er kan tussentijds gewoon doorgewerkt worden
- Als de RAID array op z'n gat gaat, ligt er een dag oude backup klaar om direct ingeplugd te worden en kan verder worden gewerkt.
- Als het pand afbrandt, is er nog een week oude backup.
Maar misschien zie ik mogelijkheden over het hoofd? Extra tips en adviezen zijn dus meer dan welkom! Vandaar ook dit topic.