Toon posts:

Waarom verzendkosten één tarief en niet op afstand?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Zou het niet eerlijker zijn als verzendkosten voortaan, net als het OV, per kilometer dat je pakket afgelegd - wordt afgerekend? Waarom betaal ik evenveel verzendkosten als iemand die bv. z'n pakket helemaal naar Limburg laat bezorgen?

Ik stel voor dat verzendkosten voortaan op maat worden berekend: dus op afstand, dit kan vrij gemakkelijk door bv postcodes te hanteren om het aantal km's ongeveer te berekenen. Dit biedt ook voordelen voor de lokale webshops omdat bestellen in de regio dan wat goedkoper wordt (voor zover de artikelprijzen ongeveer hetzelfde zijn), en eerlijker: want iemand die een pakket bij een webshop ver weg besteld vervuild het milieu meer omdat de bezorgwagen meer afstand moet afleggen, dan iemand die dichterbij woont. En het is gewoon eerlijker dat je ook minder betaalt als het pakket minder afstand moet afleggen.

Dus waarom worden de verzendkosten, net als het openbaar vervoer en straks de kilometerheffing voor autobezitters, niet gewoon op basis van afstand (bv: adhv postcodes/aantal provincies) afgerekend, in plaats van één tarief? De redenen om per km af te rekenen zijn erg sterk, zie hierboven.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2009 12:02 ]

Verwijderd

en hoe stel je dat dan voor, ? 15 euro verzendkosten omdat het product toevallig bij een winkel in gronningen op vooraad ligt en ik dan daar bestel, ipv hier, omdat ik hier misschien 2 weken moet wachten?

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik denk omdat de kilometerkosten in het niet vallen ten opzichte van de handelingskosten/vaste kosten.

[ Voor 6% gewijzigd door Magic op 22-06-2009 12:04 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Eris
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-01 15:52

Eris

-

Verschillende prijzen per afstand zal het voor de gebruiker on handig maken. daarnaast zal een pakket van Vlissingen naar Zupthen niet de "koste" route nemen maar eerst naar het verzamel punt in plaats Y daarna naar disturbitie punt X enz.... Voor dat hij bij de laatste plek aan komt

Verwijderd

Topicstarter
Magic schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:04:
Ik denk omdat de kilometerkosten in het niet vallen ten opzichte van de handelingskosten/vaste kosten.
De trein van Utrecht naar Groningen moet toch rijden, of er nou iemand inzit of niet. Toch betaal je nog steeds per km en niet dat een vrijwel lege trein duurder is dan een volle trein.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2009 12:06 ]

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-01 22:29

Matis

Rubber Rocket

Magic schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:04:
Het maakt geen klap uit; Je pakket gaat toch via een distro-centrum ergens in Nederland. Een pakketje uit Breda ging eerst via Rotterdam, voordat het naar mij kwam (ik woon 15km ten zuiden van Breda).

Daarnaast is 1 tarief veel duidelijker en eenvoudiger. Je doet toch ook 45 cent op een briefkaart. Ongeacht de bestemming?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die pakketten worden allemaal naar een depot gebracht en vanuit daar gedistribueert. Dus je pakket legt sowieso vele kilometers meer af als het hemelsbreed is tussen de plek van waaraf het verstuurd wordt naar de eindbestemming. Rekenen per kilometer zal gigantisch veel administratieve handelingen met zich mee gaan brengen. Ook al automatiseer je deze, dan zitten hier gewoon flink wat kosten aan verbonden. Het zou me niets verbazen dat het dan ineens een stuk duurder wordt.

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Rekenend vanaf je huis tot de webshop is niet eerlijk. Je pakket gaat eerst naar een sorteer centrum en wordt daarna pas doorgestuurd. Stel:
Jij woont naast de webshop. Het sorteercentrum is 40km verwijdert vanaf de webshop. Voordat het pakketje bij jou is heeft het dus 80km afgelegd. Iemand anders woont 40km vanaf het sorteer station, waarbij deze maximaal 80km vanaf de webshop woont. Deze persoon betaald dus net zoveel als jou want het pakketje maakt hetzelfde aantal kilometers.

Dit is allemaal wel te bepalen maar wordt wel erg ingewikkeld en uiteindelijk betaald nog bijna heel NL hetzelfde bedrag!

Daarnaast vind ik niet dat iemand benadeeld mag worden om toevallig de webshop iets verder weg zit.

Verwijderd

Topicstarter
Matis schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:06:
[...]

Het maakt geen klap uit; Je pakket gaat toch via een distro-centrum ergens in Nederland. Een pakketje uit Breda ging eerst via Rotterdam, voordat het naar mij kwam (ik woon 15km ten zuiden van Breda).
Maar je pakket legt nog steeds een grotere afstand af: een pakket vanuit Amsterdam naar Maastricht legt toch echt meer kilometers af; dan een pakket van Amsterdam naar Utrecht - ook al gaat het via een distributiecentrum. En niet alles gaat via een distributiecentrum: denk bijv. aan grote TVs die gaan soms rechtstreeks vanuit het magazijn van een leverancier.

En anders: bereken dan de kilometerkosten vanaf het sorteer/distributiecentrum, dus vanaf het punt dat er 1 wagen met jouw pakketje gaat rijden. Mensen die dichtbij wonen betalen minder dan mensen die verder wegwonen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2009 12:11 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:05:
[...]
De trein van Utrecht naar Groningen moet toch rijden, of er nou iemand inzit of niet. Toch betaal je nog steeds per km en niet dat een vrijwel lege trein duurder is dan een volle trein.
De transportmarkt is een open markt. Als jij daar als aanbieder per kilometer gaat rekenen dan ben je alleen interessant voor korte afstanden omdat de rest wel een tarief rekent. En omdat de kosten per kilometer niet de grootste kosten zijn (het gaat meer om de verwerkingstijd) zullen ook korte ritten niet heel veel goedkoper zijn.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-01 16:42

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Maar toch, het systeem is wel vreemd. Wil ik een pakketje van net over de grens uit duitsland hebben (of daar heen zenden) dan is het direct een stuk duurder. Terwijl soms de afstand niet eens groter is.

• hpt870
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 20:20
Het lijkt me dat het uniforme tarief ooit is ingesteld om prijsdiscriminatie op basis van woonlocatie juist tegen te gaan. Met andere woorden, om te voorkomen dat iemand die op een boerderij woont niet meer moet betalen dan iemand die in de stad woont om zijn brief te posten.
Nu er concurrentie bestaat en het vervoer van post makkelijker is geworden zullen de prijzen wel veranderen zoals jij zegt. Toch denk ik dat de overheid een hand in tntpost zal houden om te zorgen dat iedereen gebruik kan blijven maken van de postdienst. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de persoon in die boerderij 10euro moet betalen om een brief te verzenden, of dat die helemaal geen brief kan verzenden omdat postbedrijven hebben besloten dat het niet rendabel genoeg is..

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-01 17:43
verzenden is relatief duur volgens mij in nederland.
En dat is erg raar met al die korte afstanden.

Je kan uit engeland, hong kong of china vaak pakjes krijgen die goedkoper worden verzonden dan hier intern in nederland (postzegels wel eens omgerekend).
Pas bij de hele grote pakken word het wel duurder.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:37
Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:00:
Waarom betaal ik evenveel verzendkosten als iemand die bv. z'n pakket helemaal naar Limburg laat bezorgen?
Basis logistiek: variabele (kilometer) kosten vallen, zeker binnen NL, vrijwel in het niet bij de vaste kosten (opzetten nationaal dekkende infrastructuur & handling). Daarom is het ook soms goedkoper om een 'lokale' bestelling af te laten leveren door een enkel in die regio opererende transporteur (lagere basiskosten).

Meest zuiver zou zijn een 'starttarief' waarin alle vaste kosten zitten en vervolgens een variabel tarief per kilometer/gewicht/volume etc. Dit is echter veel te ingewikkeld om goed te berekenen/factureren.

Verwijderd

Topicstarter
mtr33 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:16:
[...]

Basis logistiek: variabele (kilometer) kosten vallen, zeker binnen NL, vrijwel in het niet bij de vaste kosten (opzetten nationaal dekkende infrastructuur & handling). Daarom is het ook soms goedkoper om een 'lokale' bestelling af te laten leveren door een enkel in die regio opererende transporteur (lagere basiskosten).

Meest zuiver zou zijn een 'starttarief' waarin alle vaste kosten zitten en vervolgens een variabel tarief per kilometer/gewicht/volume etc. Dit is echter veel te ingewikkeld om goed te berekenen/factureren.
Maar die vaste kosten kun je toch verrekenen in een kilometer/afstandstarief? Dat doen OV bedrijven ook en een taxichauffeur ook.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:19:
Maar die vaste kosten kun je toch verrekenen in een kilometer/afstandstarief? Dat doen OV bedrijven ook en een taxichauffeur ook.
OV bedrijven weten wel beter waar de reis begint en waar hij eindigt. Je pakket kan bijvoorbeeld nog best (in het aflever circuit) een zwieper maken die je 20km extra oplevert. Ga je die ook betalen?!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Matis schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:22:
[...]

OV bedrijven weten wel beter waar de reis begint en waar hij eindigt. Je pakket kan bijvoorbeeld nog best (in het aflever circuit) een zwieper maken die je 20km extra oplevert. Ga je die ook betalen?!
Jup, en als je niet thuis bent, en je wilt het pakket niet bij de buren hebben, ga je dan ook betalen voor de extra kilometers heen en weer naar het postkantoor/distributiecentrum?

No signature required.

Verwijderd

Topicstarter
M3rcury schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:23:
[...]

Jup, en als je niet thuis bent, en je wilt het pakket niet bij de buren hebben, ga je dan ook betalen voor de extra kilometers heen en weer naar het postkantoor/distributiecentrum?
:? Iemand moet die kosten toch betalen of niet? Of dacht je dat de TNT op gratis benzine rijdt?

• Matis

Matis

Rubber Rocket

M3rcury schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:23:
Precies. Daarom is dit systeem niet te implementeren wanneer de eindgebruiker niet meer wil betalen dan het minimum aantal kilometers. Daarna zit er in een aflever circuit met een beetje geluk 10 adressen. Die wel de volle mep betalen vanaf het distro-centrum.

Ik zeg niet haalbaar. Nu weet je wat het je kost en daarmee basta.
Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:26:
:? Iemand moet die kosten toch betalen of niet? Of dacht je dat de TNT op gratis benzine rijdt?
Nee, ze rijden op lucht :9. Die kosten zijn toch mee ingecalculeerd.

[ Voor 18% gewijzigd door Matis op 22-06-2009 12:27 ]

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

[...]

Ja, dat klopt. Maar dat soort dingen zijn allemaal berekend in die standaard kosten die de TNT nu heeft. Jij rekent bijvoorbeeld 10 euro af voor verzenden bij een webshop. Jij bent de eerste aflevering niet thuis, de volgende dag ben je er wel en je hoort dat je opeens 5 euro bij moet betalen omdat je de eerste aflevering er niet was. Zou je dat graag willen?

No signature required.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:06
[...]

OMG.. Welke klant zit nou te wachten op een onduidelijk prijsbeleid.
'Sorry meneer, we hebben het pakket 10x proberen af te leveren, dat is dan 25 euro bezorgkosten alstublieft'.

Ik denk dat als jouw idee ingevoerd zou worden, het nog veel duurder zou worden.
6,75 verzendkosten om een pakket te bezorgen naar een plek 10km verderop vind ik eigen nieteens zo duur.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zie het al voor me, willen mensen perse de route van de chauffeur zien omdat ze niet geloven dat de kilometers kloppen. Gaan ze daarna zeuren dat ze later op de route zitten of dat de chauffeur een omweg neemt omdat hij eerst ergens anders langs moet.
Nee het gaat enkel gezeik opleveren en de chauffeurs zullen hun route zo moeten plannen dat iedereen zijn pakket via de kortste afstand krijgt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

swtimmer schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:10:
Maar toch, het systeem is wel vreemd. Wil ik een pakketje van net over de grens uit duitsland hebben (of daar heen zenden) dan is het direct een stuk duurder. Terwijl soms de afstand niet eens groter is.
Ik vind dat niet zo vreemd. Het gaat eerst naar een distributiecentrum in Nederland, dan naar een distributiecentrum in Duitsland waar een ander bedrijf de aflevering verder op zich neemt (en dat doen ze niet gratis).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-01 20:50

geerttttt

Manisch positief

Tsurany schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:37:
Ik zie het al voor me, willen mensen perse de route van de chauffeur zien omdat ze niet geloven dat de kilometers kloppen. Gaan ze daarna zeuren dat ze later op de route zitten of dat de chauffeur een omweg neemt omdat hij eerst ergens anders langs moet.
Nee het gaat enkel gezeik opleveren en de chauffeurs zullen hun route zo moeten plannen dat iedereen zijn pakket via de kortste afstand krijgt.
Vooral in nederland is zoiets niet te doen. Je krijgt echt hordes klanten die gaan zeiken waarom een pakket dan eerst via een ander centrum gaat terwijl het direct korter is... en dat hij de bel niet gehoord heeft maar wel thuis was en daarom de kosten niet wil betalen blablabla.

Daarnaast de extra kosten voor het berekenen van zoiets maken het voor TNT ook niet aantrekkelijker.

Trouwens, een fietskaart (nu we het toch over het OV hebben) kost je ook iets van 8 euro, of je nou naar het volgende station of naar de andere kant van het land ermee wilt... ;)

Oost west, 127.0.0.1 best!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:20

Reptile209

- gers -

En draai het eens om: ik heb toch geen zin om voor die 2 cent meer of minder elke keer uit te gaan zoeken wat het kilometer-tarief naar de ontvanger is? Of het gezeur dat je dan ongetwijfeld op regelmatige basis krijgt over het feit dat je een paar cent te weinig geplakt hebt?

Zo scherp als een voetbal!

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Toch zijn er veel transporteurs die wel een vorm van "locatiediscriminatie" hanteren. Je zult maar op één van de waddeneilanden wonen en een pakket thuisbezorgd willen hebben. Moet je mooi bijbetalen of het pakket zelf van de wal op komen halen.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

EdGnoj schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 10:14:
Toch zijn er veel transporteurs die wel een vorm van "locatiediscriminatie" hanteren. Je zult maar op één van de waddeneilanden wonen en een pakket thuisbezorgd willen hebben. Moet je mooi bijbetalen of het pakket zelf van de wal op komen halen.
Tja, dat is gewoon buitenland :P Maar ik snap waar je op doelt... Er zijn pro's en cons aan het hele aspect (die heb je natuurlijk bij elk thema), maar ik denk dat de cons zwaarder wegen dan de pro's.
Mocht je het niet met me eens zijn moet je maar ff een poll lanceren ;)

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

EdGnoj schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 10:14:
Zo'n bootje varen kost natuurlijk wel extra geld.. maar het is inderdaad niet altijd eerlijk (vaak twee keer zo duur, je gaat mij niet vertellen dat dat de kosten zijn)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat is opzich wel te snappen. Iemand, die veel tijd kost, moet naar een boot toe, dan oversteken, pakketjes bezorgen en dan weer terug. Dat kost zo een uur extra, tijd die hij wel doorbetaald krijgt natuurlijk. Tijd waarin hij heel veel andere pakketjes had kunnen bezorgen bij andere mensen. En je kan ook geen mooie route plannen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
Tja het compenseert allemaal he. Maar ik moet er niet aan denken dat ik niets meer uit bijv duitsland of amerika kan bestellen omdat de verzendkosten dan torenhoog zijn. En laat in die landen nou net alle leuke zooi te bestellen zijn (wat is nederland toch beperkt in dat opzicht :( )

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• Matis

Matis

Rubber Rocket

thewizard2006 schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 07:51:
Tja het compenseert allemaal he. Maar ik moet er niet aan denken dat ik niets meer uit bijv duitsland of amerika kan bestellen omdat de verzendkosten dan torenhoog zijn. En laat in die landen nou net alle leuke zooi te bestellen zijn (wat is nederland toch beperkt in dat opzicht :( )
Ik bestelde laatst een adaptertje voor mn Diamond 2. Kwam uit Hong Kong, het totaalbedrag (kabel+verzending) kwam uit op 2 dollar :9

Pagina: 1