SMS geactiveerde machine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tisko
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-08 19:52
Beste Tweakers,

Ik heb op mijn werk een andere functie gekregen waardoor ik een stuk onregelmatiger werk. Op zich geen probleem, al die onregelmatigheidstoeslag, maar ik heb thuis ook een hond zitten die ik graag op gezette tijden eten wil geven ivm gevoelige spijsvertering. En mijn familie/buren iedere week inschakelen of de hond wegdoen zijn geen goede opties.

Ik zat te denken aan een machine die op basis van tijdstip of SMS wat hondenvoer in de etensbak deponeert. Kan een heel eenvoudige machine zijn, die op basis van een signaal een klep open laat gaan waarop ik die ochtend wat voer heb gelegd.

SMS-geactiveerd
Nu heeft dit mijn voorkeur, en dat is tevens de reden dat ik mijn vraag hier stel. Ik wil graag met mijn mobiele telefoon een SMS sturen naar een apparaat, waarop dat apparaat het voer in de etensbak laat vallen. Naar goed Tweakers-gebruik ben ik eerst zelf rond gaan snuffelen, en kom tot de conclusie dat ik in ieder geval nodig heb:

- SIM-kaart (wordt prepaid dus)
- Apparaat dat een ontvangen SMS omzet in een mechanische handeling (M2M-apparaat)
- Bak met elektrisch bedienbare klep/bodem

- en wellicht nog een microcontroller, maar ik hoop eigenlijk dat het M2M-apparaat zodanig configureerbaar is dat dat niet nodig is. Heb de ballen verstand van die dingen.

Nu heb ik me helemaal schraal gegoogled, maar ik vind alleen maar M2M-apparaten die een signaal omzetten in een SMS (alarmsystemen e.d.), in plaats van andersom. Ik wil een apparaat dat een signaal ontvangt en omzet in een signaal naar een schakelaar oid.

Kunnen jullie mij adviseren:
1) of de bovenstaande constuctie de handigste is?
2) wat voor (M2M-)apparaat ik nodig heb voor het signaal naar de voerbak?
3) hoe ik de voerbak het handigst kan construeren, of dat hier complete oplossingen voor zijn?

Op dit forum begonnen ze aardig, maar ze maakten het niet af helaas: http://forum.servomagazine.com/viewtopic.php?f=1&t=11583

Alle input wordt gewaardeerd.

mvg

Tisko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-10 16:53

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Wellicht kan de velleman mk160 je helpen: http://www.velleman.be/be/en/product/view/?id=350454
applications: turn on the lights or the heating, open your gate, control animal feeders, make believe you are at home, activate a car alarm, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tisko
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-08 19:52
Snelle reactie, thanks :) Ik gga het bekijken.

Dit komt ook in de buurt:
http://www.c-h-a-o-s.com/2007/08/11/sniping-the-security/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 13:34

IWriteCode

Less = more

Waarom regel je het niet via het internet? PC-tje, of embedded controller met TCP/IP. Daar een relais aan hangen... klaar!

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:48
Wat ik eens had gedaan voor school was de scherm verlichting van een telefoon een input van een PIC zijn.
Met een transistor en wat weerstanden ik kan vanavond wel een schema online zetten kan nu helaas niet zit namelijk nu in de bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-10 16:53

LieveNiels

On Fire

SMS heeft je voorkeur, maar een Autofeeder is gewoon kant-en-klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey jou ken ik!

Ik denk dat het makkelijker gedaan kan worden. Altans, het zou makkelijk kunnen zonder IC of ander geneuzel.
De vibraties van de telefoon zelf? Mischien wat meer trial and error maar in die richting zou ik beginnen met kijken.

Telefoon trilt. Vibraties gaan door mischien een drukgevoelig knopje op een spoel.

*klik* bak open en voer valt.

Kan nog makkelijker. Sloop een oude telefoon open. haal de motor eruit. Verbind de kabel ervan aan op een knop. Inplaats van trillen activeert het deze een knop en *klik* bak open, voer eruit. Zeker met een oude nokia moet dit meer dan haalbaar zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2009 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-09 22:33
En dan kan je ook in plaats van een sms te sturen, de telefoon over laten gaan.. Kost je niks.
En je kan het zo fancy maken als je zelf wil: 3x over laten gaan = meer voer dan 2x over laten gaan etc

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

telefoon met melodietje in te stellen per beller. Default is stil, jouw nummer bepaalde toon die iets in gang zet.

Maar zo een autopedfeader, zelfs mijn kat is in staat om zo een ding te slopen. Mn ijskast zit op slot met windhaken, niet dat ze steeds zo een honger heeft maar nieuwsgierig en zeer kieskeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-10 06:41
donzz schreef op maandag 22 juni 2009 @ 13:02:
En dan kan je ook in plaats van een sms te sturen, de telefoon over laten gaan.. Kost je niks.
En je kan het zo fancy maken als je zelf wil: 3x over laten gaan = meer voer dan 2x over laten gaan etc
Is ook een mooie optie ja. Dan kost het inderdaad helemaal niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vrij makkelijke optie is om een oude 3310 ofzo te regelen, met trilfunctie.

De trilfunctie is niets meer dan een motortje met een gewichtje aan de as, waardoor onbalans en dus trillen.
Soldeer dit motortje eraf, en hang er een relais voor in de plaats. Schakel je zo een voeder-motortje mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:48
Ben ik heel gek als ik vraag waarom je dit niet pragmatischer wilt oplossen door middel van een timer? Dan krijgt je hond elke dag op gezette tijden zijn voedsel.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ-Princeps
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:36
Nee, maar via gsm is natuurlijk wel grappig, gewoon omdat het kan :p Ga je op een vergadering even buiten met de boodschap: Ik ga mijn hond voeren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-10 18:54

Felyrion

goodgoan!

Ik zou een relatief oude telefoon met trilstand proberen te regelen. Het moet redelijk makkelijk te doen zijn om in plaats van de trilmotor een relais te schakelen. Hier kun je dan weer zo'n beetje alles achter schakelen wat je maar wil.
Heb op zo'n manier ook ooit zelf mijn PC aan en uit gezet voor remote desktop werkzaamheden. Telefoon één keer over laten gaan en hij ging aan.

met zo'n voermachine moet je alleen een manier zien te vinden om de hoeveelheid voer te doseren. Misschien een getimede klep? Net zoiets als die ventilatoren die nog een tijdje blazen nadat het licht uitgaat in het toilet (maar dan wat korter).
Zie bijvoorbeeld dit pdfje.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzelicon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-05-2024
---EDIT: laat maar. had het PDFje van mijn bovenbuurman niet gezien--

[ Voor 87% gewijzigd door Xzelicon op 27-06-2009 13:15 ]

Kom ook naar ons #vervoer IRC kanaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Huh..

In de Elektor had ik ooit eens gelezen dat elk mobiel ook een signaal afgeeft op een pin als er een sms wordt ontvangen?

Beetje vage informatie, maar ik ken mensen die hun pc aanschakelen met een smsje, en dat is heel simpel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is echt niet nodig een telefoon open te halen hiervoor. Het is meestal mogelijk om een GSM over de serieele (TTL) aansluiting als modem te gebruiken. Daarmee kan je dan niet alleen bellen/gebeld worden maar kan je ook SMS berichten ontvangen/verzenden. Hang er een microcontrollertje/relaiskaart aan en je kunt naar hartelust apparaten aan en uit zetten. Koppel 'm aan zo'n klik-aan-klik-uit hack om het binnenshuis draadloos te maken.

P.S. Wel met enige regelmaat smsjes versturen vanaf het toestel om te voorkomen dat het nummer opgeheven wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2009 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Bij de Intratuin hebben ze volgens mij kant en klare voeder-dingen met een timer erin, voor honden en katten. Niet echt een tweaker-oplossing, maar misschien is het wat voor je.

[ Voor 7% gewijzigd door Bergen op 03-07-2009 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:13
moet je wel natuurlijk er even aan denken dat een nokia nooit trilt als die aan de lader zit. en neem aan dat je die telefoon wel altijd aan de lader wilt laten zitten ;)

ik zou idd gewoon zon kant en klaar ding via intratuin kopen...

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 12:51:

P.S. Wel met enige regelmaat smsjes versturen vanaf het toestel om te voorkomen dat het nummer opgeheven wordt.
Als het goed is heb je na opwaarderen een jaar om je tegoed op te maken, daarna kun je dacht ik nog een poos gebeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou er sowieso voor gaan om te bellen (kost niks, neemt toch niemand op) ipv te sms'en. Stel je zit ergens met slecht bereik...dan kunnen smsjes er wel eens een tijdje over doen om opde plaats van bestemming te komen. Da's op zich vrij standaard bij sms'en...alleen betekent dat wel dat je hond aan het verhongeren is. Denk niet dat je daar op zit te wachten ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 13:23
ik krijg bij mijn bedrijf regelmatig de vraag om doormeldingen (storingen, BHV-oproepen, personenalarmering e.d.) op een GSM uit te laten komen middels SMS. We raden dit altijd af, daar een SMS-bericht een looptijd kent van 6 sec. tot 36 uur.

Er zijn ook TDK-relais die een contact geven als er op een (vaste analoge) telefoonlijn een gesprek binnenkomt. Als je bv ISDN hebt, kun je dit wellicht op een van de MSN-nummers toepassen.
Pagina: 1