VNU Media (Tweakers eigenaar) blut, geen salaris meer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:21
Klopt het dat de eigenaren blut zijn en dat het personeel geen salaris meer op de bankrekening krijgt?

http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2964505&utm_campaign=rss&utm_source=rss&utm_medium=rss

VNU Media heeft behalve een solvabiliteitsprobleem, nu ook te maken met een liquiditeitsprobleem. ABN Amro hoeft VNU Media Groep geen krediet te verschaffen nu de onderneming niet langer voldoet aan contractuele solvabiliteitseisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Oh geen Tweakers meer doe mij dat niet aan :o

[ Voor 3% gewijzigd door bobsquad op 22-06-2009 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Volgens een mail van de directeur van net krijgen we wel degelijk ons loon deze maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Misschien voorbarig, maar zou het een idee zijn om Tweakers.net weer terug te verkopen aan Femme?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
BamSlam_ schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:04:
Misschien voorbarig, maar zou het een idee zijn om Tweakers.net weer terug te verkopen aan Femme?
Als dat de markt zou veranderen dan zou ik het gelijk doen. Helaas heeft het bezit niet zoveel invloed op de exogene factoren zoals een dalende economische trend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus je wilt zeggen dat tweakers last heeft van de economische ressesie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 20:42
Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:47:
dus je wilt zeggen dat tweakers last heeft van de economische ressesie?
Zo raar is dat toch niet, als je weet dat bedrijven minder geld uitgeven aan advertenties?

@racer13: je reactie kwam over als een verontwaardiging :)

[ Voor 11% gewijzigd door Robino op 22-06-2009 13:06 . Reden: Toelichting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zeg toch ook niet dat het raar is, ?

waar kan ik doneren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:16

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 15:40

Brons

Fail!

zeef schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:46:
[...]

Als dat de markt zou veranderen dan zou ik het gelijk doen. Helaas heeft het bezit niet zoveel invloed op de exogene factoren zoals een dalende economische trend.
Ik heb natuurlijk geen inzicht in de boeken van T.net. Echter vind ik de economie maar een slecht argument om een bedrijf wel of niet te kopen, de prijs is veel belangrijker. T.net zal nu waarschijnlijk een stuk minder kosten dan het een aantal jaren geleden heeft gekost (mits Femme en Daniël goede onderhandelaars zijn).

Laten wij hopen dat bij een eventuele (vrijwillig of niet) verkoop van t.net het management team als eerste een bod mag doen zodat t.net bij een vriendelijke partij blijft.

[ Voor 3% gewijzigd door Brons op 22-06-2009 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
zeef schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:46:
[...]

Maar dan zou Tweakers wel van de schuld van het moederbedrijf (VNU Media) verlost zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:29

Daniel

Kapitein NCC-1701
Inmiddels heeft ons bedrijf een persbericht uitgestuurd waarin de berichtgeving door Emerce (en anderen) wordt tegengesproken c.q. genuanceerd: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2964598

Het is zo dat VNUMedia op dit moment te kampen heeft met een forse schuldenlast waarbij de oorspronkelijke afspraken vanwege de recessie (die ons als ernstig cyclisch bedrijf relatief vroeg en hard treffen) op dit moment worden heronderhandeld met een consortium van banken, o.a. ABN Amro. Die onderhandelingen verlopen vanwege de grote complexiteit nogal langzaam en er is op dit moment dus ook nog geen definitief akkoord, maar we zitten wel in de laatste fase. Desondanks heeft ABN Amro besloten zichzelf maar vast voorrang te verlenen, gebruik makend van het feit dat wij toevallig daar bankieren.

Het redelijk heftig klinkende 'VNU kan de salarissen niet meer betalen' is gebaseerd op de eventuele onmogelijkheid transacties van de rekening te doen, en niet op dat er geen geld meer zou zijn. In de media klinkt het echter al snel anders en dan gaat zo'n verhaal al snel een eigen leven leiden.
Ik heb absoluut geen reden om aan het voortbestaan van het bedrijf te twijfelen, operationeel zijn we gewoon gezond en juist lekker bezig met allerlei nieuwe verbeteringen aan de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Is het eerdere bericht van Emerce (o.a.) dan niet een beetje als laster te beschouwen? Want zoals je zegt Daniel, wekte het nogal wat speculaties in de hand, die mogelijk alleen maar meer schade hadden gedaan. Ik kon trouwens ook niet echt geloven dat VNU op de fles zou gaan, lijkt me niet als je kijkt naar de portfolio ... die is gewoon veel waard, zoals deze site, da's gewoon een juweeltje waar altijd wel geld mee te genereren valt.

Het leven is als koffie: heel lekker, maar veel te duur en zo weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Idee: verkoop aandelen aan de abonnees ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Naja, deels waarheid is ik zo het vonnis doorlees, waar ik ook verder in het vonnis lees dat de eis is afgewezen.
Als gevolg van de blokkade is de bedrijfsvoering van de Groep lamgelegd. Zo zullen op 19 juni 2009 de salarissen van medewerkers niet kunnen worden
Maar dit wordt dus zover ik lees afgewezen.
3.1. De Groep vordert – kort gezegd – deblokkering van alle door eiseressen sub 2 t/m 5 bij ABN AMRO aangehouden bankrekeningen, op straffe van een dwangsom en met veroordeling van ABN AMRO in de proceskosten.
5.1. weigert de gevraagde voorzieningen,
http://zoeken.rechtspraak...n&ljn=BI8655&u_ljn=BI8655

Maar:
Het afgelopen jaar wist VNU Media verschillende titels te verkopen. Waaronder recentelijk Emerce, Sprout en Management Team. Andere bekende titels uit het portfolio zijn Intermediair, NationaleVacaturebank en Tweakers.
Niet meer eigenaar? :?

[ Voor 40% gewijzigd door SinergyX op 22-06-2009 20:32 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Nee, die laatste paar zitten dus nog wel in de portfolio van VNU ... beetje begrijpend lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ulysses schreef op maandag 22 juni 2009 @ 20:21:
Is het eerdere bericht van Emerce (o.a.) dan niet een beetje als laster te beschouwen? Want zoals je zegt Daniel, wekte het nogal wat speculaties in de hand, die mogelijk alleen maar meer schade hadden gedaan. Ik kon trouwens ook niet echt geloven dat VNU op de fles zou gaan, lijkt me niet als je kijkt naar de portfolio ... die is gewoon veel waard, zoals deze site, da's gewoon een juweeltje waar altijd wel geld mee te genereren valt.
Feitelijk is wat Emerce schrijft/schreef voor een groot deel wel correct - en dus geen laster - maar het probleem met dit soort berichtgeving is dat de nuance in zo'n complex verhaal aan de gemiddelde lezer voorbij gaat. Die leest alleen maar 'VNUMedia kan salarissen niet meer betalen' en denkt dat de tent op ploffen staat. Dat is gelukkig absoluut niet het geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oa management team en sprout zijn door een management buyout (Ewald) uitgekocht, het team gaat ook weg uit het pand van vnu en heeft een externe investeerder aangetrokken (oa ook investeerder van usg people).

Zeker in dit soort tijden kun je via een mbo toch weer vrij voordelig je kindje terugkopen, weer die zelfstandige ondernemer worden, en je eigen weg banen zonder de last van een holding of verantwoording aan mensen die niet denken met hun hart maar hun aandelenkoers.

En ach, de uitgevers hebben het allemaal moeilijk; van VNU, Wegener tot Sanoma, alles zit op hete kolen maar VNU heeft met onderdelen als NVB sterke merken die ook een vrij solide verdienmodel hebben. Nu gaat het dan wat lastiger omdat ook die markt is ingestort maar desondanks; nu zaaien is later oogsten. De markt trekt weer aan, wanneer is alleen de vraag.

Uitgevers denken nog steeds van nature offline (papier), en niet online. Dat is niet iets wat je in één dag kan veranderen. Dat vereist allerlei veranderingen in processen die direct al rekening houden met online toepassingen.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2009 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
alleen als je het van te voren gaat aankondigen, dan heb je kans dat er andere kapers op de kust komen.
Dat drijft de prijs op.

Dus als Femme en de rest het al overwegen, dan zullen ze het echt niet aan ons gaan verklappen. :)
Sterker nog: als ze slim zijn ontkennen ze het zelfs flink. (om het dan toch te doen :D )

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Ulysses schreef op maandag 22 juni 2009 @ 20:21:
Wat heb je aan een grote 'dure' portfolio als je de rekeningen niet meer kan betalen? Zeker in deze tijden zal het een stuk moeilijker zijn om je portfolio voor een goede prijs te verkopen. Om maar een populaire vergelijking te maken: Lehman Brothers had ook een grote portfolio die veel waard was.

Maar laten we hopen op een mbo, dan zijn we tenminste zeker dat T.net niet in enge handen komt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ben ik nou de enige die het raar vind dat hier niets over op de frontpage te vinden is? Over andere bedrijven in problemen wordt tenslotte wel bericht. T.net laat zich hier niet van hun fraaiste journalistieke kant zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dit is Tweakers.net niet, wel VNU. Zoals iemand hier al eerder aangaf zou Tweakers.net op zich wel gezond zijn. Tweakers.net zal ook wel instructies gekregen hebben om hier geen publieke communicatie over te voeren (dit gaat immers over het moederbedrijf), en als er wel wat naar buiten sijpelt dan krijgen we het scenario dat zich nu hier al in beperkte kring afspeelt: paniekreacties.

Vergelijk het met GM die de boot ingaan: ze mogen dan wel solvabele submerken hebben (of merken die een toekomst waardig zijn volgens sommigen, zoals Opel), maar als het schip kapseist gaan de matrozen ook mee de dieperik in ;). Of ze nu (financieel) gezond zijn of niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Borromini op 23-06-2009 00:26 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Ik kan het wel begrijpen. Als ze positief nieuws brengen gelooft niemand ze, als ze negatief nieuws brengen krijgen ze gedonder van bovenaf. Ook is het bijna onmogelijk om objectief nieuws over jezelf te brengen. Dus ik vind het niet zo raar dat ze het overlaten aan andere websites om dit nieuws te verslaan.

Desondanks vind ik het natuurlijk wel jammer dat ze zich stilhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 19:09

LauPro

Prof Mierenneuke®

Daniel schreef op maandag 22 juni 2009 @ 19:58:
Het is zo dat VNUMedia op dit moment te kampen heeft met een forse schuldenlast waarbij de oorspronkelijke afspraken vanwege de recessie (die ons als ernstig cyclisch bedrijf relatief vroeg en hard treffen) op dit moment worden heronderhandeld met een consortium van banken, o.a. ABN Amro.
Ik zou graag willen stellen dat VNU gewoon veel teveel risico heeft genomen met dergelijke investeringen. Hoe goed je bedrijf ook is er moet ruimte zijn om te downsizen tevens, VNU is een groot bedrijf, hoge bomen vangen veel wind.
Die onderhandelingen verlopen vanwege de grote complexiteit nogal langzaam en er is op dit moment dus ook nog geen definitief akkoord, maar we zitten wel in de laatste fase. Desondanks heeft ABN Amro besloten zichzelf maar vast voorrang te verlenen, gebruik makend van het feit dat wij toevallig daar bankieren.
Mja, zoals in de uitspraak te lezen valt is VNU gewoon keihard hun afspraak niet nagekomen (recessie of niet, die had je aan zien komen, is er elke 10 jaar). ABN Amro heeft dus het volste recht om de maatregelen te nemen die noodzakelijk zijn.

Verder sta je als bedrijf vrij om je geld onder te brengen bij welke bank dan ook. Als dit een beleidspunt is vanuit VNU dan is men gewoon dom geweest, je moet nooit geld lenen bij de bank die je spaarpot beheert.

Als ik steeds de verhalen hoor van bedrijven die compleet op kredieten teren dan staan mij de haren steeds weer stijf in mijn nek. Er hoeft maar iets te gebeuren en het circus staat stil.

Op transportwereld zie je nog wel eens van die bedrijfjes langs komen die alles zelf weten te financieren, bij een recessie zijn ze misschien flink wat eigen geld kwijt, maar het bedrijf staat er nog. In tegenstelling tot alles in de lease duwen, dan is opeens je halve bedrijf weg na de recessie. En niemand is daar uiteindelijk de winnaar van.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
TheekAzzaBreek schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 00:20:
Ben ik nou de enige die het raar vind dat hier niets over op de frontpage te vinden is? Over andere bedrijven in problemen wordt tenslotte wel bericht. T.net laat zich hier niet van hun fraaiste journalistieke kant zien.
Dat heeft niets met journalisme te maken, maar met het feit dat dit een kwestie is die gevoelig ligt en ons zelf direct aan gaat. Om allerlei indianenverhalen te voorkomen voorloopt alle communicatie via onze directie en die kiest ook de kanalen via welke de persberichten verspreid moeten worden. Zolang ons niet niet verzocht de persberichten via onze eigen site wereldkundig te maken doen we dat dus niet. Wat globale uitleg geven kan ik hier op het forum wel doen maar stel dat ik op de FP een zin opschrijf die ook weer net op meerdere manieren uitgelegd kan worden, dan hebben we de poppen weer aan het dansen.
LauPro schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 05:21:
[...]
Ik zou graag willen stellen dat VNU gewoon veel teveel risico heeft genomen met dergelijke investeringen. Hoe goed je bedrijf ook is er moet ruimte zijn om te downsizen tevens, VNU is een groot bedrijf, hoge bomen vangen veel wind.
Dat kun je niet stellen bij gebrek aan inhoudelijke informatie. Dit blijkt al uit het feit dat je concludeert dat schulden het gevolg zijn van investeringen (is niet het geval) en dat VNU een groot bedrijf is. In de perceptie van het grote publiek misschien wel, maar op dit moment werken er bij VNUMedia ongeveer 350 mensen. Drie jaar geleden, toen VNU nog beursgenoteerd was waren dat er ongeveer honderd maal zo veel. Het huidige VNUMedia is echter het gevolg van een hele reeks opsplitsingen waarbij VNU werd overgenomen door een groep private equity partijen, waarna de Europese mediatak na werd losgemaakt van het Amerikaanse moederbedrijf en vervolgens werd door verkocht aan een andere private equity-partij, 3i. Van het overblijvende bedrijf zijn vervolgens ook weer allerlei onderdelen verkocht, zoals - op Intermediair en Computable na - alle bladen. Uiteindelijk blijft er een middelgroot bedrijf over met een aantal prima merken, maar verre van het enorme concern dat VNU was. Ik zie dat overigens enkel als een voordeel, het is veel makkelijker werken in een kleiner bedrijf.
(recessie of niet, die had je aan zien komen, is er elke 10 jaar).
Wel wat vaker, volgens jouw prognose waren we in dat geval pas in 2013 aan een nieuwe recessie toe geweest. Het probleem voor veel bedrijven is op dit moment niet zo zeer dát er een recessie is, maar dat deze veel eerder komt dan verwacht (meeste prognoses hielden rekening met een geleidelijke afkoeling van de economie in 2011) en veel zwaarder is dan we 'gewend' waren.

Voor het overige kan ik niet ingaan op de details van het conflict met ABN, dat laat ik aan de chefs over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Daniel schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 07:33:
[...]

Dat heeft niets met journalisme te maken, maar met het feit dat dit een kwestie is die gevoelig ligt en ons zelf direct aan gaat. Om allerlei indianenverhalen te voorkomen voorloopt alle communicatie via onze directie en die kiest ook de kanalen via welke de persberichten verspreid moeten worden. Zolang ons niet niet verzocht de persberichten via onze eigen site wereldkundig te maken doen we dat dus niet. Wat globale uitleg geven kan ik hier op het forum wel doen maar stel dat ik op de FP een zin opschrijf die ook weer net op meerdere manieren uitgelegd kan worden, dan hebben we de poppen weer aan het dansen.
[...]
Dat heeft alles met journalistiek te maken. Kijk eens hoe het AD of de PCM bladen hun eigen moeilijke perioden hebben verslaan, en nog doen. Dat heet onafhankelijke journalistiek, en dat is wat anders dan het verspreiden van persberichten van de directie. Dat dat hier niet blijkt te kunnen zegt veel over VNU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
LauPro schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 05:21:
[...]
[...]
Ik hoorde vanmorgen op BNR dat VNU een paar jaar terug is overgenomen door een Engels hedgefund, die vervolgens een hele hoop schulden naar VNU heeft overgeheveld. Dus in feite heeft VNU Media geen schuld aan de situatie waarin ze nu zitten. Hetzelfde is trouwens ook gebeurd met de Hema: een goed lopende winkelketen verkocht aan een durfinvesteerder die het vervolgens met een enorme schuld opzadelde. Met alle gevolgen van dien. Triest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

RTL-Z: VNU Media financieel in grote problemen

VNU Media, waar titels als Computable, Intermediair en Nationale Vacaturebank onder vallen zit financieel zwaar in de problemen. ABN Amro heeft de kredietlijn stopgezet. 40 medewerkers van VNU Media worden ontslagen.

Afbeeldingslocatie: http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/2004/02_februari/failliet_138.jpg
Salrissen niet meer betaald
ABN Amro hoeft volgens de rechter VNU Media geen krediet meer te verschaffen, omdat de onderneming niet meer aan de afgesproken financiële eisen voldoet.

Volgens VNU Media wordt op dit moment intensief onderhandelt over de toekomst van het bedrijf. Tot nu toe kan VNU media aan de lopende verplichtingen voldoen en zijn de salarissen van juni uitbetaald - zegt het persbericht van het bedrijf.

Betalingsverzoeken
ABN Amro weigerde deze maand om betalingsverzoeken te voldoen voor bijna 2 miljoen euro. VNU Media stapte naar de rechter om de blokkering op te laten heffen, maar volgens de rechter staat ABN in zijn gelijk. Het bedrijf verkeert al langer in zwaar weer. De advertentiemarkt is de afgelopen maanden volledig in elkaar geklapt.

Bladen doorverkocht
VNU Media was tot 2007 onderdeel van Nielsen, dat toen nog VNU heette. In 2006 werd het grote mediaconcern voor ruim 8 miljard euro van de beurs gehaald door een consortium van durfinvesteerders waaronder KKR, Carlyle en het Nederlandse Alpinvest. Daarna werden de bladen doorverkocht aan 3i.

VNU Media zou moeite hebben om een schuld van 100 miljoen euro gefinancierd te krijgen. Inversteerder 3i heeft de 320 miljoen euro waarvoor het VNU in 2007 kocht inmiddels volledig afgeschreven. 3i zou wel voor aanvullend kapitaal willen zorgen. Van de 300 medewerkers van VNU Media moeten er 40 uit.

Haarlem - VNU Media zit in de laatste fase van onderhandelingen over herfinanciering van de onderneming. Er wordt met het consortium van banken onderhandeld over een voorstel dat door VNU Media en aandeelhouder 3i is opgesteld, samen met een ‘steering committee’ van het consortium. Dit herfinancieringvoorstel is gebaseerd op een door VNU Media opgesteld business plan voor de toekomst en met de steun en toezegging van aandeelhouder 3i voor aanvullend kapitaal. VNU Media, geadviseerd door Riverhill Partners, vertrouwt er op dat de komende weken overeenstemming wordt bereikt met de gehele groep van financiers.

Erik Hoekstra, CEO van VNU Media: “Alle betrokken partijen, met name onze aandeelhouder 3i, hebben de financiële situatie van VNU Media tot nu toe op constructieve wijze benaderd en zij hebben vertrouwen uitgesproken in de toekomstverwachting voor ons bedrijf. Daardoor hebben wij een breed gedragen voorstel voor het herstructureren van de schuld kunnen voorleggen en is VNU Media dichtbij een oplossing van haar financiële situatie. Het komt daarbij ongelegen dat ABN AMRO, dat ook deel uitmaakt van het consortium, zichzelf nu voorrang verleent middels het feit dat VNU Media haar betaalrekeningen ook bij ABN AMRO heeft. We overwegen hiertegen in hoger beroep te gaan. Desondanks is er geen sprake van dat de continuïteit van VNU Media in het geding is. Wij kunnen gewoon aan onze lopende verplichtingen voldoen en de salarissen van juni zijn al betaald.”

Bron: RTLZ.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
TheekAzzaBreek schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 08:15:
Dat dat hier niet blijkt te kunnen zegt veel over VNU.
Op dergelijke insinuaties ga ik niet eens in. Ik voel me niet geroepen extra koren op de geruchtenmolen te gaan gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-09 21:57
Daniel schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 09:16:
[...]

Op dergelijke insinuaties ga ik niet eens in. Ik voel me niet geroepen extra koren op de geruchtenmolen te gaan gooien.
Ik denk eerlijk gezegd wel dat het verstandig is om een .plan oid online te gooien met wat feiten. Zodat je in ieder geval laat weten wát er speelt, en iedereen zal wel begrijpen dat je niet alles kunt vertellen. Maar zo voorkom je in ieder geval de indruk bij sommigen dat er wordt geprobeerd om het stil te houden :)

Ik ben helemaal geen stagiair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

GWX schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 09:26:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd wel dat het verstandig is om een .plan oid online te gooien met wat feiten. Zodat je in ieder geval laat weten wát er speelt, en iedereen zal wel begrijpen dat je niet alles kunt vertellen. Maar zo voorkom je in ieder geval de indruk bij sommigen dat er wordt geprobeerd om het stil te houden :)
Helemaal mee eens. Als nieuwssite moet je onafhankelijk vna het moederbedrijf kunnen bepalen welk nieuws je post. Ik raad Tweakers dan ook aan om tenminste het persbericht van VNU te plaatsen. (Wat al in het eerder genoemde RTLZ artikel te lezen is.) Door ook nieuws te posten wat dat wellicht wat minder rooskleurig is over het eigen (moeder)bedrijf laat je wel zien dat je sterk genoeg in je schoenen staat en journalistiek onafhankelijk kunt werken.

[ Voor 12% gewijzigd door Tyrian op 23-06-2009 09:40 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Heeft Tweakers.net eigenlijk een redactiestatuut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

TheekAzzaBreek schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 08:15:
[...]

Dat heeft alles met journalistiek te maken. Kijk eens hoe het AD of de PCM bladen hun eigen moeilijke perioden hebben verslaan, en nog doen. Dat heet onafhankelijke journalistiek, en dat is wat anders dan het verspreiden van persberichten van de directie. Dat dat hier niet blijkt te kunnen zegt veel over VNU.
Deze kranten bedienen dan ook een wat breder spectrum van onderwerpen dan Tweakers.net. Als een concurrent van VNU Media moeilijkheden met een herfinanciering zou hebben gehad, zou Tweakers.net daar waarschijnlijk geen aandacht aan hebben besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Dus problemen rond herfinanciering zijn off limits? Maar 'positief' nieuws kan wel: nieuws: VNU verkoopt zakelijke mediatak aan investeerdersgroep

Maar ik kan mij wel voorstellen dat de redactie geen nieuwspost op de site wil. Zoals ik al eerder aangaf kan het nooit goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Daniel schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 09:16:
Dat hoef jij ook helemaal niet, want daar heb je een redactie voor ingehuurd :)

Wat mij betreft komt er voor nu geen artikel, omdat ik inmiddels weet hoe de inhoudelijke kant van de zaak eruit ziet en het bijzonder sterk op storm in een glas water lijkt. Wat voor kop hadden jullie gedacht, 'VNU betaalt salaris uit'? Het mag duidelijk zijn dat dat non-nieuws is, dat alleen nieuwswaardig is omdat onze concurrenten alledaagse praktijk en juridische trucjes door elkaar gooien. Er wordt ons vaak genoeg verweten dat we te weinig doorgraven, nou: hier weten we redelijk van de hoed en de rand en meer dan wat boekhoudtrucjes en juridische haarkloverij is er - vooralsnog en voorzover ik het kan overzien - niet aan de hand. Als ik eind deze week mijn salaris niet heb, ben ik de eerste om aan het typen te gaan, trouwens :P
Femme schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 10:48:
Als een concurrent van VNU Media moeilijkheden met een herfinanciering zou hebben gehad, zou Tweakers.net daar waarschijnlijk geen aandacht aan hebben besteed.
Inderdaad, dat is niet 'ons' soort nieuws - tenzij we vermoeden dat de producten van dat bedrijf in het geding zijn of er anderszins gevolgen voor de consument zijn.

En juist dat vermoeden ontbreekt bij mij.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Meh, maar waarom is Steve Jobs levertransplantatie dan wel nieuws voor Tweakers.net? Dan lijkt mij de financiële problematiek van de uitgever van een aantal belangrijke vakbladen en websites toch juist bij Tweakers.net horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Omdat het bericht over de levertransplantatie van Steve Jobs een concrete kwalificatie geeft over een risico dat Apple, waarvan het succes in grote mate door Jobs is bepaald, loopt. Als wij het idee hebben dat er 50% kans is dat de bodem binnen vijf jaar onder VNU Media wordt weggeslagen (even los van of Jobs nu nog steeds zo onmisbaar is), zullen we daar heus over schrijven.

Geruchten over je eigen bedrijf publiceren vind ik echter hypocriet: of je weet dat ze niet waar zijn, of je kan ze als feiten presenteren. De enige 'feiten' die we hebben zijn dat het business as usual is en dat is gewoon geen nieuws.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 12:10

Slapstick

Me, myself or I

Zoals hierboven al genoemd is neem een voorbeeld aan het AD. Deze bevind zich ook in moeilijke tijden door een moederbedrijf dat het moeilijk heeft, maar geeft erg neutrale en duidelijke info naar buiten toe. Dit vind ik eerlijk gezegd erg goede journalistiek.

Jullie hoeven natuurlijk niet het achterste van jullie tong laten zien, maar als je eens neerzet wat hier in dit topic staat dan verschaf je toch al veel meer duidelijkheid? Ook al is het een storm in een glas water, mensen lezen dat het moeilijk gaat met VNU Media in andere media en zien op T.net er helemaal niets van terug.

:TweakBlog:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Op het moment dat je het negeert, dan gaat men denken dat het erger is dan dat het in werkelijkheid misschien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-09 21:57
Slapstick schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 11:47:
Zoals hierboven al genoemd is neem een voorbeeld aan het AD. Deze bevind zich ook in moeilijke tijden door een moederbedrijf dat het moeilijk heeft, maar geeft erg neutrale en duidelijke info naar buiten toe. Dit vind ik eerlijk gezegd erg goede journalistiek.

Jullie hoeven natuurlijk niet het achterste van jullie tong laten zien, maar als je eens neerzet wat hier in dit topic staat dan verschaf je toch al veel meer duidelijkheid? Ook al is het een storm in een glas water, mensen lezen dat het moeilijk gaat met VNU Media in andere media en zien op T.net er helemaal niets van terug.
Aan de andere kant is het AD een krant, die dus over veel meer schrijft dan Tweakers.net doet. Het AD meldt het ook als PCM in de problemen zit; ik vraag me af of Tweakers.net het zou melden als Sanoma betalingsproblemen heeft.

Ik ben helemaal geen stagiair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
ik vraag me af of Tweakers.net het zou melden als Sanoma betalingsproblemen heeft.
Nee dus, absoluut niet. Ik zag en zie ook geen enkele reden om de verwikkelingen rond VNU als nieuws te gaan brengen. Dat heeft niets met slechte journalistiek oid te maken, het past gewoon totaal niet in het rijtje onderwerpen die wij normaliter belichten. Op een andere manier zou er op de FP aandacht aan besteed kunnen worden, maar ik denk dat Daniel al goed aangegeven heeft waarom dit niet is gebeurd. De mensen die er meer over willen weten vinden dit topic toch wel, bij de rest zou een mededeling op de FP wss meer vragen oproepen dan beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Tjonge jonge wat een roep om een FP artikel van sommigen zeg. Ik kan het totaal niet begrijpen. Ik kom op Tweakers.Net voor ICT nieuws. De inhoud van dit topic vond ik ook wel interessant, maar hoort volgens mij toch echt niet op de FP. Anders krijg je een steeds bredere differentiatie van de nieuwsitems en kan T.Net straks wel het FD als regelmatige bron gaan gebruiken. Je ziet nu al dat bij sommige topics mensen zich afvragen wat voor raakvlak het nog met "de Tweaker" heeft. Lijkt me niet echt wat. ICT-nieuws is de core business, moeten ze niet ineens gaan doen alsof ze zelf het "Financieel Dagblad" o.i.d. zijn. Tuurlijk, als het voortbestaan van Tweakers.Net werkelijk in gevaar zou zijn of als Femme & Daniël besluiten om T.Net weer los te koppelen van VNUMedia door het terug te kopen en in een BV te gieten DAN zou ik het graag lezen, maar daar is volgens mij helemaal geen sprake van.
Een glas, een plas en alles blijft zoals het was ... move along people.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Afbeeldingslocatie: http://www.hinduonnet.com/fline/fl2008/images/20030425007100510.jpg

Gewoon doorlopen mensen. Niets aan de hand.

[ Voor 13% gewijzigd door Tyrian op 23-06-2009 12:55 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robino
  • Laatst online: 15-09 20:42
Ulysses schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 12:22:
Tjonge jonge wat een roep om een FP artikel van sommigen zeg. Ik kan het totaal niet begrijpen. Ik kom op Tweakers.Net voor ICT nieuws. De inhoud van dit topic vond ik ook wel interessant, maar hoort volgens mij toch echt niet op de FP. Anders krijg je een steeds bredere differentiatie van de nieuwsitems en kan T.Net straks wel het FD als regelmatige bron gaan gebruiken. Je ziet nu al dat bij sommige topics mensen zich afvragen wat voor raakvlak het nog met "de Tweaker" heeft. Lijkt me niet echt wat. ICT-nieuws is de core business, moeten ze niet ineens gaan doen alsof ze zelf het "Financieel Dagblad" o.i.d. zijn. Tuurlijk, als het voortbestaan van Tweakers.Net werkelijk in gevaar zou zijn of als Femme & Daniël besluiten om T.Net weer los te koppelen van VNUMedia door het terug te kopen en in een BV te gieten DAN zou ik het graag lezen, maar daar is volgens mij helemaal geen sprake van.
Een glas, een plas en alles blijft zoals het was ... move along people.
Nou het punt wat sommige proberen te maken is dat er soms wel degelijk een kant van de medaille op de FP wordt belicht, maar nu de wat ongelukkigere kant niet. Zie dus ook de post van Brons:
Brons schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 10:56:
Dus problemen rond herfinanciering zijn off limits? Maar 'positief' nieuws kan wel: nieuws: VNU verkoopt zakelijke mediatak aan investeerdersgroep

Maar ik kan mij wel voorstellen dat de redactie geen nieuwspost op de site wil. Zoals ik al eerder aangaf kan het nooit goed doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Rataplan schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 11:47:
Omdat het bericht over de levertransplantatie van Steve Jobs een concrete kwalificatie geeft over een risico dat Apple, waarvan het succes in grote mate door Jobs is bepaald, loopt. Als wij het idee hebben dat er 50% kans is dat de bodem binnen vijf jaar onder VNU Media wordt weggeslagen (even los van of Jobs nu nog steeds zo onmisbaar is), zullen we daar heus over schrijven.
Je neemt nu aan dat Apple zonder Steve Jobs niet verder kan maar dat Tweakers (of andere ICT gerelateerde vakbladen) geen invloed zal ondervinden van de malaise bij VNU Media. Als je dan toch onderwerpen als de gezondheid van Steve Jobs publiceert kan je toch ook wel een neutral bericht over VNU Media maken? Je hebt immers genoeg informatie om een neutral bericht te plaatsen. Het voordeel hiervan is dat je een gedeelte van het wantrouwen dat men heeft over de frontpage sinds de VNU overname kan wegnemen. Terwijl je geen onthullingen hoeft te doen of negatieve berichten hoeft te plaatsen die VNU Media schaden.

Maar goed, als de redactie hier niks over mag schrijven kunnen jullie er natuurlijk ook niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Rave17 schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 13:17:
[...]

Nou het punt wat sommige proberen te maken is dat er soms wel degelijk een kant van de medaille op de FP wordt belicht, maar nu de wat ongelukkigere kant niet.
Er zijn wel meer (positieve) ontwikkelingen bij VNU Media geweest die we niet gemeld hebben. Als je de onterechte ophef (niet uitbetalen van lonen, ontslagen vanwege de nog niet succesvolle herfinanciering) weglaat die de andere media hebben gemaakt blijft er niet meer over dan het verhaal dat VNU Media in het laatste stadium van een herfinanciering zit en dat ABN Amro roet in het eten heeft gegooid. Normaal gesproken schrijven we niet over herfinancieringen van mediabedrijven. Als de ontwikkelingen ons direct aangrijpen zal de redactie waarschijnlijk wel de keuze maken om er over te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Brons schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 13:31:
Maar goed, als de redactie hier niks over mag schrijven kunnen jullie er natuurlijk ook niks aan doen.
Begrijp goed dat de redactie hier zelf een keuze in maakt. Momenteel kiest de redactie ervoor om geen bericht te plaatsen, als we wel aanleiding zien zullen we zeker iets publiceren. Het MT heeft daar geen stem in.

Er is atm echter niks anders dan onterechte ophef in de media elders te weerleggen. Dat vind ik zelden nieuws, en gegeven dat het over onszelf gaat vind ik het een journalistiek slechte keuze om er aandacht aan te besteden: het standpunt van VNU Media is namelijk het enige wat we te melden hebben. Een artikel riekt dan per definitie naar belangenverstrengeling: alles wat we schrijven zal niet als nieuwsfeit, maar als standpunt van het MT worden uitgelegd en inhoudelijk is dat feitelijk ook zo. Dat standpunt is echter al door VNU Media wereldkundig gemaakt en daar heeft de redactie momenteel verder niks aan toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat laatste volg ik niet helemaal Rataplan. Het MT lijkt me, heeft altijd een stem erin, immers hun ballen liggen op het blok en al helemaal met dit soort vrij gevoelige berichten. Het zou anders wel een mooie boel worden als de eindredacteur het MT overruled door tegen de wens van het MT in (stel dat) een artikel te plaatsen. :)

Stel dat jij wilt plaatsen, "VNU is een onbetrouwbare partner" en het MT vind dat niet zo'n geweldig idee (joh?) dan lijkt het me sterk dat dit alsnog wordt geplaatst.

Of begrijp ik het verkeerd :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2009 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

De Tweakers.net-redactie is onafhankelijk en schrijft over wat nieuwswaardig is. Als het MT nieuwsartikelen zou censureren, hebben we als nieuwsorganisatie weinig bestaansrecht meer en dat weet het MT ook en daar wordt ook naar gehandeld. 't Is ook hun brood ;)

Het MT kan uiteraard wel informatie op basis van geheimhouding aan werknemers verstrekken, maar als wij op een journalistiek verantwoorde manier (en dus niet binnen een vertrouwensrelatie met de werkgever) aan info komen en d'r een artikel over opstellen, dan gaat dat online ook.

Een opmerking als 'VNU is een onbetrouwbare partner' is overigens een mening en geen nieuws, en we zullen uiteraard niet moedwillig in eigen voet schieten. Staat tegenover dat we ons best zullen doen om een mooie scoop ook niet te laten glippen :)

Pagina: 1