probleem scart-->componentkabel? of ander?

Pagina: 1
Acties:

• Wakijkgezo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-05-2025
Hoi

Ik wil mijn tv aansluiten op mijn pc, maw films kijken op groot scherm :-)

Videokaart: GeForce 8600GT met een 7pens tv-out.
De TV waarop ik eerst probeerde aan te sluiten is een oude Philips (model 25/28PT4675).
Ik las dat component de beste kwaliteit was en had bij mijn videokaart een tv-out naar component kabeltje gekregen dus kocht ik op allekabels.nl een scart-->component-kabel.

Ik kreeg echter geen signaal. Ik zocht het tv-model op en vond
Ext 1: Scart CVBS In / Out + RGB In
Ext 2: Scart CVBS In / Out + Y/C In

Bij de kabel staat: let op: het apparaat met de Scart aansluiting moet wel een component signaal op de Scart aansluiting aan kunnen. dit is lang niet altijd het geval. raadpleeg hiervoor de gebruiksaanwijzing van het betreffende apparaat.
Ik ga er dus vanuit dat dit niet het geval is (het is ook al een oudere tv).

Ik probeerde het opnieuw met dezelfde setup maar een andere tv (namelijk een Samsung SyncMaster 2333HD).
1) Ik kreeg weer geen signaal. Wilt dit zeggen dat de kabal kapot is?

Mijn plan blijft echter om de oude Philips tv aan te sluiten. Met een s-video --> composietkabel zou dit moeten lukken aangezien ik via composiet met een playstation 1 wel beeld krijg. Jammer genoeg doet ie het alleen maar in zwart-wit-beeld. Op andere televisies speelt de playstation wel in kleur. Wellicht krijg ik bij het aansluiten van pc via composiet ook alleen maar zwart-wit-beeld.
2) Wat kan de oorzaak van dit zwart-wit-beeld zijn? Zou de scart van de tv kapot zijn?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:19

Umbrah

The Incredible MapMan

Het is vrij simpel, je TV ondersteunt geen component. Mogelijk ook geen S-Video. Probeer een RGB of Composiet signaal uit je videokaart te krijgen. Overigens weet ik zeker dat ik deze vraag al eens eerder heb gezien op GoT, en toen werd hij gesloten omdat dit vrij simpel op te zoeken is op Wikipedia.

• Wakijkgezo
De Samsung TV heeft component ingangen dus het zou me verbazen als de scart ervan geen component ondersteunt.

Als dit simpel op te zoeken was op wikipedia had ik het vast wel gevonden.

Wat bedoel je met probeer een composiet signaal uit je videokaart te krijgen? Als ik een omvormkabeltje van s-video naar composiet koop, is het signaal dan niet composiet?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:19

Umbrah

The Incredible MapMan

Over scart kán geen component, als een TV dat ondersteunt, is dat non-standaard; lees bijvoorbeeld op wikipedia wat na over component: Wikipedia: Component video

YPbPr is wat op de meeste TV's als 'component' bekend staat. Je kan daar component insturen (rood/groen/blauw/rood/wit), maar in Scart meestal niet. Component is de enige standaard boven SD-resoluties uitkomt.

Component wordt eigenlijk NOOIT over scart ondersteunt. alleen Composiet, RGB en S-Video, de laatste 2 echter ook niet altijd.

Geloof je mij niet, lees dit eens door: Wikipedia: SCART, kadertje Disadvantage. Scart can not officially carry non-RGB component standards (zoals YPbPr). En hoe lullig het ook klinkt, Component kan veel betekenen, maar is ondertussen zo'n beetje synoniem voor YPbPr.

Die 7-pins uitgang op je videokaart kan vaak 3 typen video uitzenden: Composiet, S-Video en Component. Dit in een uitgang die >LIJKT< op S-Video, maar het ís geen S-Video, want S-Video is 4-pins. Op deze poort kan je rechtstreeks een 4-aderige S-Video kabel aansluiting, een S-Video naar composiet, of een opzetstukje wat de beeld aders van YPbPr aanbied (het geen wat je composiet noemt).

Om het duidelijk te maken in een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.hwupgrade.com/articles/print/video/16/hisacc.jpg

Dit zijn de kabels zoals ze bij veel ATI kaarten worden geleverd. Linksboven (zwarte klos) de S-Video kabel, rechts bovenin de uitgang die in de videokaart gepoot wordt en component aanbied, het gele ding in de midden poot je in de videokaart en dan krijg je er composiet beeld uit.

Van de 3 krijg je het beste beeld met component, maar dat krijg je op géén manier in SCART, tenminste, niet officiëel, en het zal ook nooit in de boekjes staan. Persoonlijk heb ik nog nooit een TV gezien die dat kan.

De oorzaak van het feit dat je PS1 zwart/wit beeld met een S-Video naar Composiet opzetstukje is het feit dat de S-Videopoort op de PS1 waarschijnlijk een dedicated S-Videopoort is, en composiet een héél andere standaard is. Bij de conversie is de kleurinformatie verloren gegaan. De uitgang op je videokaart kan (soms een instelling) wél composiet beeld uitgeven, mits de juiste kabel is aangesloten. Je moet het eigenlijk zo zien: Over een S-Video kabel kun je composiet en S-Video signalen sturen, over een Composiet kabel kun je alleen composiet signalen sturen. S-Videosignalen komen wel aan, maar raken (logisch, 2 aders tegen 4) hun kleurinformatie kwijt.

[ Voor 28% gewijzigd door Umbrah op 22-06-2009 13:23 ]

• Wakijkgezo
Ok, bedankt, zo'n opzetstukje van 7pens naar component heb ik dus, maar werkt niet (component-->scart)

Op wikipedia staat maar een heel klein stukje over Y/C namelijk; http://nl.wiktionary.org/wiki/y/c
Maar dan ga ik dus een s-video kabeltje proberen :-)

bedankt!

groetjes
Maarten