Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik heb een nieuwe baan per 1 augustus als netwerkbeheerder.
Nu werk ik momenteel bij een bedrijf waar ik een jaar contract hebt, met een schriftelijke opzegtermijn van 1 maand.

Als ik de laatste werkdag van deze maand schriftelijk opzeg, dus de 30ste.
Dan kan ik toch per 1 augustus weg zijn?

Reden dat ik dit vraag, is dat ik een topic zag voorbij komen waar stond dat het per betalingsperiode gaat.
Ik krijg namelijk elke maand rond de 22ste/23ste mijn loon.
Dus dan zou ik vandaag al op moeten zeggen..

En is dit bij mij ook het geval dan?
Opzegdatum eind v/d maand. Opzegtermijn 1 maand. Als je
betalingstermijn tot de 23e loopt (23-2), hoef je vanaf de 24e --> 24-3 niet meer de werken.
En tot slot, bij wie moet je opzeggen?
bij PZ? bij de directeur van je afdeling? of bij je manager?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2009 09:02 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Vraag het na bij je HR manager c.q CEO c.q leidinggevende? Lijkt mij hoe dan ook wel fijn als het niet als donderslag bij heldere hemel komt voor je huidige werkgever :)

Edit:

Ontslag nemen doe je altijd bij degene aan wie je verantwoord. In dit geval zou dat je manager zijn :)

[ Voor 25% gewijzigd door Notna op 22-06-2009 09:03 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:16
Gaat of per kalendermaand, of gewoon per maand. Als jij nu opzegt, kan je in het geval van een kalendermaand op 1 augustus van je contract af. In het geval van een maand al op 22 juli. Je kunt in overleg ook een datum afspreken, je zou bijvoorbeeld in je brief kunnen zetten dat 31 juli je laatste werkdag is.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:04
Wij krijgen altijd betaald op de 15e, maar dat geldt dus voor de gehele maand. Als je uren schrijft zie je dat meestal wat duidelijker, want je dient je uren per periode in. Dat is vrijwel overal gewoon de volle kalendermaand. Uitbetalingsdag heeft daar in elk geval niks mee te maken.

Weggaan op de hele maand is ook voor je eigen administratie wel zo handig, want meestal is het verstandig om alle eindafrekeningen even na te zien op juistheid.

[ Voor 22% gewijzigd door Mistraller op 22-06-2009 09:11 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
Je bent vorig jaar op 1 augustus begonnen?

Verwijderd

Topicstarter
Oke, als ik de 30ste opzeg, heb ik dan in beide gevallen een garantie dat ik per 1 augustus weg kan zijn?

@arnout,
nee 1 september

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2009 09:10 ]

• Arnout
  • Laatst online: 19-11 21:03
Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 09:10:
Oke, als ik de 30ste opzeg, heb ik dan in beide gevallen een garantie dat ik per 1 augustus weg kan zijn?

@arnout,
nee 1 september
Tsjah, dan loopt je jaarcontract tot maandag 31 augustus.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Arnout schreef op maandag 22 juni 2009 @ 09:11:
[...]

Tenzij het eenzijdig op kan worden gezegd, maar dan moeten we dus weten wat er precies in het contract staat.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Ga sowieso uit van een kalendermaand, maar daarbij is normaal gesproken eerder beter. Ik had één maand opzegtermijn, maar heb ruim twee maanden van tevoren aangegeven dat ik weg zou gaan. Niet dat ze daar voordeel uitgehaald hebben door een vervanger te zoeken; wel geprobeerd me te behouden, maarja.. ik had al getekend.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Verwijderd

Topicstarter
Arnout schreef op maandag 22 juni 2009 @ 09:11:
[...]

Nee, er staat in mijn contract dat ik een opzegtermijn heb van 1 maand ;)
werkgever als werknemer!

Ik zal morgen even specifiek posten wat erin staat.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2009 09:16 ]

• _JGC_
Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 09:10:

@arnout,
nee 1 september
Waarschijnlijk wel, maar je hoeft niet per se precies 1 maand van tevoren op te zeggen. Als je nu al weet dat je ontslag wilt nemen per 1 augustus, dan kan je dat net zogoed nu indienen. Weet je zeker dat je werkgever die brief op tijd onder ogen krijgt. Die opzegtermijn van een maand is ingesteld zodat je werkgever zijn planning erop aan kan passen en evt tijdig nieuwe mensen kan aannemen. Als je gewoon zegt: "Morgen neem ik ontslag", heeft je werkgever een probleem.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik heb hier een beetje gehad namelijk,
ik gun hem die tijd maar zo kort mogelijk... daarom zeg ik het pas de 30ste :)
heeft hij "maar" 1 maand de tijd voor vervanging.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 09:24:
Heb je al informeel bij je leidinggevende gemeld dat je er vandoor gaat? Al lezende krijg ik heel sterk het idee dat je een brief stuurt en dat je er verder eigenlijk niet over in discussie wil gaan.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

Topicstarter
klopt eigenlijk wel ja :z

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:04
Komt helemaal goed, die referenties van jou...

Komt IMHO niet echt professioneel over.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• _JGC_
Zelfs bij mijn eerste baas, de meest achterlijke hond die ik ooit gezien heb, ben ik in alle redelijkheid weggegaan. Heb zelfs nog een week langer doorgewerkt zodat mijn collega een week op vakantie kon (dat deed ik dus voor mijn collega, die het jaar daarvoor geen vakantie heeft gehad en zowat elke avond - onbetaald - heeft zitten overwerken).
Wat ik dan wel weer jammer vond is dat ik ondertussen gewoon zwartgemaakt word achter mijn rug om, maar gezien de huidige status van het bedrijf zegt dat niet veel. Het bedrijf staat op rand van faillissement en iedereen die er werkte heeft al ruim voor die tijd ontslag genomen. Een van mijn ex-collega's heeft zelfs zijn geld via de rechter mogen innen, hij betaalde gewoon niet.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden. Antipathie tegen je manager moet er niet in resulteren dat je zelf over de schreef gaat. Oftewel: blijf correct en zegt het op tijd :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
nee ik overdrijf nu een beetje,
ze zijn aardig op de hoogte van het feit dat ik vertrek,
alleen wanneer precies was nog niet bekend.

Bedankt iig voor jullie hulp!

Verwijderd

Opzeggen doe je

- per aangetekende brief met bewijs van ontvangst (of, als je de brief in persoon afgeeft, met een paraaf voor ontvangst met dagtekening)
- aan degene die in jouw arbeidsovereenkomst of cao is aangewezen als contactpersoon (of, bij gebreke daarvan, aan je leidinggevende)
- tegen het einde van de kalendermaand
- met inachtneming van de juiste termijn, maar het liefst enkele dagen tot een week daarvóór, om problemen te vermijden

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 11:01:
Opzeggen doe je

- per aangetekende brief met bewijs van ontvangst (of, als je de brief in persoon afgeeft, met een paraaf voor ontvangst met dagtekening)
- aan degene die in jouw arbeidsovereenkomst of cao is aangewezen als contactpersoon (of, bij gebreke daarvan, aan je leidinggevende)
- tegen het einde van de kalendermaand
- met inachtneming van de juiste termijn, maar het liefst enkele dagen tot een week daarvóór, om problemen te vermijden
En om de relatie niet te verstoren praat je zoiets eerst persoonlijk uit. de meeste bedrijven kunnen het niet echt waarderen als je alleen een brief stuurt namelijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 11:51:
[...]

En om de relatie niet te verstoren praat je zoiets eerst persoonlijk uit. de meeste bedrijven kunnen het niet echt waarderen als je alleen een brief stuurt namelijk.
Dat kan, maar het is natuurlijk erg van de omstandigheden afhankelijk. Bij bepaalde bedrijven wordt de sfeer er bepaald niet beter op als je zegt dat je van plan bent weg te gaan. Dat heb ik zelf ook meegemaakt. Als je laat merken dat je weg wilt, of je spreekt het zelfs uit, dan bén je feitelijk ook al weg, krijg je gewoon geen werk meer, et cetera. Dan loop je een beetje met je ziel onder je arm rond. En zeker als je ondertussen aan het onderhandelen bent met een nieuwe werkgever, dan wil je zoiets gewoon stil houden bij je huidige baas.

Er kunnen kortom legio beweegredenen zijn om het níet te melden, maar als je aanvoelt dat je baas het goed zal opnemen et cetera, dan is het natuurlijk wel netjes om het te zeggen, alhoewel je baas met een maand opzegtermijn al voldoende wordt beschermd.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 09:01:
Reden dat ik dit vraag, is dat ik een topic zag voorbij komen waar stond dat het per betalingsperiode gaat.
Ik krijg namelijk elke maand rond de 22ste/23ste mijn loon.
Dus dan zou ik vandaag al op moeten zeggen..

En is dit bij mij ook het geval dan?
Vaak gaat het inderdaad per betalings-periode, maar dat jij op de 22ste/23ste betaald krijgt betekend niet dat de betalingsperiode van 22ste tot 22ste is. Het is vaak normaal dat je in de loop van de maand al betaald krijgt. Het gaat over de periode waarvoor je betaald krijgt. Bij jou is dat waarschijnlijk gewoon de maand waarin je betaald krijgt. Dus je krijgt dan 22 Juni betaald over de hele maand Juni. Als je dan voor 30 Juni opzegt, loopt je arbeids-overeenkomst op 31 Juli af ( Mits de mogenlijkheid tot opzegging in je contract op 1 maand is gezet natuurlijk ).

Verder zou je baas er natuurlijk al rekening mee moeten houden dat je per 1 september niet meer in dienst ben, aangezien je contract dan sowieso al afloopt. Maar dan nog blijft het, ook voor je collega's, wel fijn als je er tijdig melding van maakt dat je per augustus weg gaat.

Dus mits je echt verwacht dat ze je het zo moeilijk mogelijk gaan maken zou ik gewoon zo gauw als je zekerheid hebt van een andere baan je opzegging ( aangetekend ) de deur uit doen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Als jij een jaarcontract hebt tot en met 31 augustus lijkt het me niet dat jij op 1 augustus weg kan, ondanks die maand opzegtermijn. Dat hangt wel even af van je contract en eventuele CAO, maar over het algemeen: jaarcontract=jaarcontract.

• DaMayan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10 15:23
Frank Martin schreef op maandag 22 juni 2009 @ 15:48:
Als jij een jaarcontract hebt tot en met 31 augustus lijkt het me niet dat jij op 1 augustus weg kan, ondanks die maand opzegtermijn. Dat hangt wel even af van je contract en eventuele CAO, maar over het algemeen: jaarcontract=jaarcontract.
Hangt er vanaf wat in het contract staat. Als er niks staat is dat inderdaad zo maar als er staat dat met inachtneming van een maand opzegtermijn opzegd kan worden, dan mag dat.

Verwijderd

Topicstarter
Oke even wat duidelijkheid:
Ik heb letterlijk staan dat mijn arbeidsovereenkomst tussentijds opgezegd kan worden met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn:
Wanneer jij als werknemer de arbeidsovereenkomst wil opzeggen, hoef je alleen een opzegbrief te sturen naar je werkgever. De wettelijke opzegtermijn voor de werknemer bedraagt één volle kalendermaand. De arbeidsovereenkomst wordt altijd aan het einde van de maand of betalingsperiode opgezegd.
1 maand dus..

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:52

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Frank Martin schreef op maandag 22 juni 2009 @ 15:48:
En wat denk jij dan van een contract van onbeperkte onbepaalde duur?
Je hebt altijd de mogelijkheid tot opzeggen, al dan niet aangevuld met voorwaarden in het contract. Maar een jaarcontract betekend imo nooit dat je een jaar MOET blijven werken.

@TS:
Je vind doorgaans 2 verschillende opzeg maanden:
X maand(en) of X kalender maand(en).
In beide gevallen kan je nu al opzeggen en stoppen met werken op 1 augustus.
Je meerdere is blijkbaar al op de hoogte, dus donderslag bij heldere hemel is het niet.

[ Voor 19% gewijzigd door remco_k op 22-06-2009 21:24 ]

Alles kan stuk.

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-11 15:32
remco_k schreef op maandag 22 juni 2009 @ 19:23:
[...]

En wat denk jij dan van een contract van onbeperkte duur?
Je hebt altijd de mogelijkheid tot opzeggen, al dan niet aangevuld met voorwaarden in het contract. Maar een jaarcontract betekend imo nooit dat je een jaar MOET blijven werken.

@TS:
Je vind doorgaans 2 verschillende opzeg maanden:
X maand(en) of X kalender maand(en).
In beide gevallen kan je nu al opzeggen en stoppen met werken op 1 augustus.
Je meerdere is blijkbaar al op de hoogte, dus donderslag bij heldere hemel is het niet.
Ja onbepaald kun je ook ALTIJD opzeggen: maar dan kan de werkgever wel zeggen: ok maar dan ben je me wel het loon voor de rest van je contract duur schuldig, als er niks in je contract of in de cao over een opzegtermijn staat. Wettelijk bestaat er namelijk geen opzegtermijn voor bepaalde tijdscontracten, alleen voor onbepaald.

[ Voor 0% gewijzigd door bangkirai op 22-06-2009 22:57 . Reden: foutje, doe zelfde fout als degene erboven ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:52

remco_k

een cassettebandje was genoeg

hmmz... Ik bedoelde ook onbepaalde duur ipv onbeperkt. :)

Alles kan stuk.

• Cabo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-11 11:36
Een simpele mail of langslopen bij HR/personeelszaken is voldoende. Die mensen zitten er voor jou, ook om jouw vragen te beantwoorden. Althans dat is mijn ervaring :)

• Anders
  • Laatst online: 14:03
Maak in zo'n situatie voor de zekerheid je ontslagbrief in tweevoud en laat er eentje ondertekenen - met datum - door de persoon waarbij je 'm indient. Die hou je dan voor jezelf. Kunnen ze achteraf nooit zeggen dat ze 'm pas op 1 augustus hebben ontvangen.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Pagina: 1