[50+ clients and drivers] Realtime 50+ pc's beheren

Pagina: 1
Acties:

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
Allereerst weet ik niet of dit de juiste plek is voor deze vraag, maar aangezien hij meer omvat als alleen netwerken en ook niet alleen software betreft heb ik maar besloten hem in dit topic te plaatsen. Mocht blijken dat deze toch niet correct was, dan mijn excuus hiervoor.

Het gaat om de volgende questie:

Op dit moment is er binnen het bedrijf waar ik momenteel werkzaam ben een shopfloor (afgesloten netwerk) waarop handelingen worden verricht als ondersteuning voor productie (wat hierop precies gebeurd is niet belangrijk) (het is een bedrijf wat copier/printers maakt).
Voor deze pc's zijn een aantal dingen belangrijk:
- Indien een nieuwe driver uitkomt (dit zijn printer of copier drivers) dan moeten deze indien een admin dit inzet automatisch doorgezet worden;
- Indien nieuwe software uitkomt, dan moet er maar 1 basis image moeten worden aangepast en automatisch naar alle andere pc's worden meegenomen;
- Gaat een pc kapot dan moet deze vervangen kunnen worden en binnen 2 uur compleet operationeel zijn.

Ik weet dat je dit met professionele services zou kunnen doen, echter ben ik ook aan het kijken geweest naar een combinatie van Linux en Virtualbox. Binnen Virtualbox zou ik 1 image kunnen maken met XP en hierop alles installeren. Deze image zou ik hierna kunnen aanspreken met vrdp. Echter komt iedereen dan op dezelfde image en deelt de muis en keyboard.

Voordeel is wel dat het relatief goedkoop is om het te maken. Ook wordt USB van de client gebruikt. Tevens staat op elke client linux, wat licentiekosten zou kunnen besparen.

Misschien dat iemand me verder zou kunnen helpen in welke richting is een dergelijke bovengenoemde oplossing mogelijk, zodat dit ook door "normale" mensen beheerd kan worden.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
En is er genoeg ervaring met linux om het te beheren dat het ook daadwerkelijk terug gezet kan worden, en hoe zit het met de security van die systemen ik neem aan dat het geen kale systemen zijn?

Tevens zat ik zelf aan een Acronis server te denken waar je het van kan deployen, dit kan via PXE, CD of USB (binnenhalen kan via netwerk/ftp/usb). Hier heb je meerdere opties op zoals Universal restore om een Compleet systeem zonder drivers neer te zetten. Dan hoef je zelf alleen een driver bak te maken waar je de laatste drivers neerzet.

Image updaten is een kwestie van een systeem te updaten met de driver en daar een image van te trekken.

Zover ik weet is het gedeeltelijk mogelijk met een combinatie van RIS/WDS i.c.m. WSUS ik weet namelijk niet of je daar ook _eigen_ drivers kan toepassen die niet van windows Update komen.

En hoe gaat het met de client data, wordt dat geredirect of blijft dat lokaal, want hoe pak je dat aan met de image.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:24

PcDealer

HP ftw \o/

BSeB schreef op maandag 22 juni 2009 @ 08:07:
Op dit moment is er binnen het bedrijf waar ik momenteel werkzaam ben een shopfloor (afgesloten netwerk) waarop handelingen worden verricht als ondersteuning voor productie (wat hierop precies gebeurd is niet belangrijk) (het is een bedrijf wat copier/printers maakt).
Voor deze pc's zijn een aantal dingen belangrijk:
- Indien een nieuwe driver uitkomt (dit zijn printer of copier drivers) dan moeten deze indien een admin dit inzet automatisch doorgezet worden;
- Indien nieuwe software uitkomt, dan moet er maar 1 basis image moeten worden aangepast en automatisch naar alle andere pc's worden meegenomen;
- Gaat een pc kapot dan moet deze vervangen kunnen worden en binnen 2 uur compleet operationeel zijn.
Kan dat niet met loginscripts en een installatiefile (.msi)? Kix bijvoorbeeld?

Met Symantec Backup Exec System Recovery kun je een complete image uitrollent. Je hebt 1x de server edition nodig (draait op Windows) en aantal clients per pc. Je maakt een image van het systeem en als je wilt ook scheduled snapshots, en die zet je op de server. Bij een defecte pc, zet je de image terug (kan ook op andere hardware). Je kunt ook elke ochtend automatisch een image uitrollen over je desktops :)
Zie link voor trialware en demo.

Is een serverbased omgeving niet handiger?

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 22-06-2009 08:32 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
LuckyY schreef op maandag 22 juni 2009 @ 08:17:
Zover ik weet is het gedeeltelijk mogelijk met een combinatie van RIS/WDS i.c.m. WSUS ik weet namelijk niet of je daar ook _eigen_ drivers kan toepassen die niet van windows Update komen.
Jep dat kan met peimg.exe of een verwijzing naar een share waar drivers staan. Sterk vereenvoudigd ten opzichte van RIS. De share wordt recursief doorzocht (itt XP die de driver alleen vindt als je direct naar de map waar de inf in staat linkt), en peimg.exe is vele malen makkelijker dan een sysprep.inf of txtsetup.oem met notepad aanpassen :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Er zijn hele mooie oplossingen voor om dit voor elkaar te krijgen.

Je zou kunnen denken aan:
- Altiris
- Acronis
- Symantec Ghost-achtige oplossingen
- RIS

Elk heeft zijn voor- en nadelen. Echter, als ik het zo lees kun je zoals PcDealer al zegt ook gaan denken aan serverbased computing en thin clients. De Thin Clients kun je allemaal met dezelfde image uitrollen: het enige dat die doen is een RDP of Citrixverbinding opstarten naar je Terminal Server of Citrixfarm. Applicaties installeer je centraal op de server, aan de client-side hoef je vrijwel niets meer te doen. Bovendien zit je niet meer met het probleem dat mensen al hun data lokaal gaan opslaan op hun PC (wat dan weer kwijtraatk, niet meedraait in de backup etc. etc.).

Vicariously I live while the whole world dies

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
Ghost wordt nu gebruikt en dat is niet een success bij een snelle deployment van applicaties;
De andere opties ook bekeken, maar ik moet zeggen dat de citrix omgeving niet heel moeilijk lijkt.
Ga me hier even verder in verdiepen.

Het gaat in ieder geval niet alleen om drivers, maar ook om applicaties.
RIS is te langzaam als ik dit lees:
Wikipedia: Remote Installation Services
Acro en Alt zelfde verhaal.

Dus ik denk dat VM dan overblijft, dit zou mijns inziens de juiste performance brengen. Ik ga verder met lezen.

• ftpfreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:06
Je zou ook eens kunnen kijken naar Citrix provision services. Dan wordt er een image gestreamed naar je clients en met een reboot kunnen ze direct een nieuwe image krijgen (dit wordt via het netwerk gestart) en de gebruikers zullen er niks van merken.
Ik heb het 1 keer getest en het werkte goed, maar je moet het natuurlijk eerst in je eigen omgeving bekijken.

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:54

Johnny E

Dôh !!

Ik zou zeggen gebruik de Microsoft Deployment toolkit icm WDS.
Binnen een half uur heb je een gemiddelde image (XP+Office+drivers) op een 100Mbit lan zeker uitgerold.

Als het geld mag kosten zou ik zeker naar MS SCCM gaan kijken, daar is nu ook een essentials variant van die kan wat jij wilt.

Specs!

Verwijderd

Als je budget een rol speelt, kijk dan eens naar FOG. FOG is een opensource alternatief voor Ghost, en is behoorlijk productievaardig. Zie: http://www.fogproject.org
Pagina: 1