Netwerk valt weg nadat PC is aangesloten

Pagina: 1
Acties:

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:46

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn netwerk hier thuis. Als ik namelijk mijn (game) pc wil aansluiten op mijn router dan valt op alle pc's het internet uit.

Even het hele verhaal van voor af aan. Afgelopen donderdag viel plotseling ineens mijn internet weg (wordt ineens zeer zwak dat het niet meer werkte). Toen meerdere malen mijn modem gereset, maar dat mocht niet baten. Daarna ben ik eens naar mijn router (inmiddels ex-router) gaan kijken. Alles leek normaal en kon geen oorzaak vinden. Ik dacht router stuk, dus dan maar een nieuwe halen. Ik heb nu dus een Linksys WRT610N gekocht om mijn Sitecom MiMoXR te vervangen.

De nieuwe router gisteren succesvol aangesloten en alles leek te werken (kon gewoon weer gamen online). Tot ik vanmorgen wakker werd en achter mijn PC dook. Internet was echt niet vooruit te branden en viel geregeld zelfs helemaal weg. Nadat ik nog wat met kabels heb lopen spelen, kwam ik er maar niet achter wat nu het probleem was.

Voordat ik verder vertel zal ik eerst even schetsje laten zien van hoe mijn netwerk eruit zag.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Modem  ->  Router
          /      \
        PC       | 
      ouders    Switch
               / | | \
              A  B C  D

A= Mijn Game PC
B= Mijn laptop
C= PC van mijn broertje
D= Mijn Wii

Modem wordt gevoed door internet via Ziggo.

Vanmiddag uit wanhoop, maar een vriend gebeld om te helpen. Na lang zoeken en verschillende combinaties van aansluiten geprobeerd te hebben (met switch, zonder switch, laptop draadloos etc.. ), bleek de problemen te ontstaan na en uurtje ofzo nadat mijn game PC was aangesloten op het netwerk, maar zodra de kabel naar mijn PC eruit was, loopt alles weer als een trein.

Het is dus iets in mijn PC wat de problemen geeft, maar ik geen idee wat dit kan zijn. PC is via een on-board aansluiting op een Asus maximus extreme moederbord aangesloten. Op de PC staat Windows Vista geïnstalleerd.

Iemand die hier eens wat licht op kan werpen, want ik snap er niks meer van. Wat op mijn PC kan er voor zorgen dat mijn netwerk ineens van het ene op andere moment zo belabberd werkt?

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anders je PC in veilige modus met netwerk ondersteuning starten, kijken of het probleem aan software ligt die op de PC draait.
Hoe oud is je installatie? Wel eens virusscanner/spywarescanner gedraait?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de PC in veilige het modus gestart, maar het probleem blijft. Het is zelfs zo dat internet al begon te vertragen (mn PC slurpt het netwerk als het ware weg) nog voordat de PC in Windows was.

Ik heb gescanned op virussen en spyware, maar daar is niks uitgekomen. Het is ook niet zo dat ik afgelopen week nieuwe of vreemde software heb geinstalleerd. Dus daar kan het ook niet aan liggen.

Snap er echt niks meer van nu. Ik hoop dat dit op te lossen valt. :S

[ Voor 20% gewijzigd door Zerora op 22-06-2009 15:24 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-03 10:49
Al een andere netwerkkaart geprobeerd?lijkt wel of je netwerkkaart brak is

Verwijderd

Heb je niet toevallig een P2P programma aan staan op die pc? Kijk eens naar welke verbindingen open zijn, kan met netstat onder linux maar weet niet hoe dit onder windows moet.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Netstat kan ook onder windows in een cmd.
En wat gebeurt er dan als je die kabel wel aangesloten houdt maar de adapter in Windows uitschakelt of in de BIOS?

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Saturnus schreef op maandag 22 juni 2009 @ 18:30:
En wat gebeurt er dan als je die kabel wel aangesloten houdt maar de adapter in Windows uitschakelt of in de BIOS?
Nu lijkt internet op de andere PC nog gewoon goed te werken. Beide netwerk aansluitingen op mijn PC zijn nu gedisabled in apparaatbeheer. Ik zal over een uur nog eens kijken of de situatie nog hetzelfde is.

Internet draait nog steeds. Het ziet er nu dus naar uit dat de onboard netwerkkaart op mijn Asus Maximus Extreme moederbord een defect heeft.

Nu rust bij mij de vraag: Hoe kan dit? Slijtage of zou er vanaf het begin toch een defect in gezeten hebben dat nu pas naar voren komt?

[ Voor 32% gewijzigd door Zerora op 22-06-2009 23:01 ]

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:28
Soortgelijke problemen kunnen ook optreden als je een ip-adres dubbel gebruikt hebt.

Misschien even goed nakijken welk apparaat je DHCP server is.

• Ralphy_
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:43
Het is zelfs zo dat internet al begon te vertragen (mn PC slurpt het netwerk als het ware weg) nog voordat de PC in Windows was.
Dit lijkt toch op een hardware defect (de pc heeft nog geen ip voordat windows opgestart is).

Bij assus heb je op je moederbord 3 jaar garantie dus als het moederbord nog geen 3 jaar oud is kun je gewoon terug gaan naar de winkel en dan kun je een nieuwe krijgen.

Bron:http://support.asus.com/repair/repair.aspx?no=201&SLanguage=en-us

• _H_G_
Ralphy_ schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 10:33:
[...]
Dit lijkt toch op een hardware defect (de pc heeft nog geen ip voordat windows opgestart is).
Ping een andere computer maar eens en start die op. Je krijgt antwoord voordat die computer klaar is met opstarten.

Het is een kleine moeite om te controleren of er daadwerkelijk maar één DHCP server is. En IP conflicten zouden ook in het event log moeten staat (zie zo niet of TS de logs ook gecontroleerd heeft).

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-02 11:43
eens met bovenstaande; ik denk dat het een brakke netwerkkaart is. voor nog geen 10euro heb je een nieuwe 1000 kaart.. :) of je stuurt je mobo terug

you had me at EHLO

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een nieuw netwerkkaartje gehaald. Eens kijken of daarmee de problemen zijn opgelost.

Dan ga komend weekend wel regelen met de pc-boer of ik het moederbord voor een nieuw moederbord kan ruilen (m.a.w. of ze er eerst eentje kunnen bestellen en pas omruilen als ie binnen.)

Edit:
Netwerkkaartje zit erin. Oude netwerkkaart disabled in de BIOS. De problemen zijn zover over. Alles lijkt weer goed te zijn. (even afkloppen _O- , want zul je net zien dat het netwerk er ineens uitknalt :+ )

[ Voor 44% gewijzigd door Zerora op 23-06-2009 19:32 ]

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Update:

Het probleem is er nog steeds. Dit keer met het nieuwe netwerkkaartje. Nu kan ik eigenlijk wel van uitgaan dat het probleem dus niet aan mijn moederbord ligt, wat ik dus eerder wel dacht. Lijkt me sterk dat het nieuwe kaartje ook kapot is, dus het probleem zal ergens anders in moeten zitten. Maar waar? :S

Switch valt uit te sluiten, want het netwerk valt enkel uit als mijn pc direct op de router (of met switch ertussen) staat aangesloten.

Ik snap al weinig van netwerken enzo, maar nu word het voor mij wel een heel vaag verhaal. Wie helpt?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TheNymf schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 12:31:
eens met bovenstaande; ik denk dat het een brakke netwerkkaart is. voor nog geen 10euro heb je een nieuwe 1000 kaart.. :) of je stuurt je mobo terug
Als je al een losse NIC wilt/moet nemen, pak dan gelijk een goede. Een Intel 10/100/1000 NIC kost hooguit EUR 30, belast CPU minder dan de onvermijdelijke Realtek prullaria die je voor EUR 10 koopt en heeft veel betere driver support.

Maareh, ik ben nog niet overtuigd dat software hier uitgesloten is. Draai eens een LiveCD op die bak. Dan nog deze problemen? Dan is het hardware. Werkt het dan wel goed? Software, iets mis met je Windows install.

Oslik blyat! Oslik!

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga eens ff een liveCD proberen dan.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:24
Heb je de kabel al eens vervangen? :) Als die van binnen kapot is en kortsluiting maakt, dan wil dat wel ja...

Liege, liege, liegebeest!

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
cailin_coilleach schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 08:56:
Heb je de kabel al eens vervangen? :) Als die van binnen kapot is en kortsluiting maakt, dan wil dat wel ja...
Met de bekabeling is niks mis mee. Ik heb verschillende kabels gebruikt en het probleem veranderd er niet door.

Verwijderd

Probeer maar een Live CD. (Dat is Linux vanaf een CD draaien, zonder te installeren). Als dit wel goed gaat (wat ik denk), dan is het Windows die de boel in de soep laat lopen.

En wat dion_b zegt: Koop een kwaliteit kaart. Een Intel Pro 10/100 is meer dan zat. Die zitten vaak ook in servers. Kost rond de 30-35 euro op pricewatch.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-02 11:43
[b][message=32163695,noline]
En wat dion_b zegt: Koop een kwaliteit kaart. Een Intel Pro 10/100 is meer dan zat. Die zitten vaak ook in servers. Kost rond de 30-35 euro op pricewatch.
nah servers hebben/hadden andere (speciale server) kaarten.. :)
ik zie niet wat er mis is met een 10 euro kaartje btw :)

gelukt met de liveCD?

you had me at EHLO

• _H_G_
TheNymf schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 11:14:
Wat dion_b zegt. Verder heb ik ook minder problemen met intel drivers t.o.v. verschillende besturingssystemen dan bij realtek.

En geen idee wat je onder "speciale server kaart" bedoelt. Je kan het natuurlijk zo gek maken als je wil, maar een normale Gb ethernetkaart voor servers is gewoon rond de 30 euro (kijk bijvoorbeeld maar bij accessoires bij een willekeurige server fabrikant).

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Gooi eens een Wireshark aan en kijk of er rare dingen gebeuren.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TheNymf schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 11:14:
[...]

Vroeger zag je in servers nogal eens 64b PCI kaarten, tegenwoordig is het toch allemaal PCIe 1x, dus is dat onderscheid weg.
Als je een goede kaart voor EUR 10 scoort: niets.

Maar 99% van kaarten rond die prijs hebben een Realtek RT8169 chip erop. Die dingen zijn zuinig en goedkoop, maar dat zijn gelijk de enige voordelen. Grootste nadeel is CPU verbruik - ze sturen (net als veel andere Realtek chips) een stortvloed aan softIRQs richting CPU waardoor hoge netwerkload zich gelijk in CPU load vertaalt. Op een servertje die niets beters te doen heeft is dat niet hinderlijk, maar het gaat hier om een gamePC. Als je aan het gamen bent wil je niet dat je LAN je CPU plattrekt.

Andere chips doen meer zelf waardoor ze veel minder interrupts richting CPU gooien. Daarmee zijn ze stukken geschikter dan deze Realtek dingen. En zoals gezegd, prijzen vallen mee, voor EUR 30 heb je een PCIe 1x Intel Gb NIC.

Oslik blyat! Oslik!

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nog geen tijd gehad om een LiveCD te proberen (kermis in town 8) ).
Maar wat ik zo vaag vindt, is dat mijn pc nu weer wel internet heeft.

Het lijkt wel of of mijn router maar x aantal verbindingen toestaat of dat Ziggo maar x aantal verbindingen toestaat ofzo. Maar dan zou mijn pc niet de enige moeten die daar last van heeft en dat is dus wel het geval.
Edit: kan trouwens niet, want soms zit er nog een extra laptop aangesloten en die heeft nergens last van.

[ Voor 12% gewijzigd door Zerora op 28-06-2009 12:59 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Als 't internet niet vooruit te branden is, doet het internet het wel op de PC (die het veroorzaakt)? Wat voor netwerkactiviteit zie je eigenlijk als dit probleem zich voordoet?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
BtM909 schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 14:53:
Als 't internet niet vooruit te branden is, doet het internet het wel op de PC (die het veroorzaakt)? Wat voor netwerkactiviteit zie je eigenlijk als dit probleem zich voordoet?
Als het internet niet vooruit te branden resulteert dit in 9 van de 10 gevallen dat internet gewoon helemaal niet werkt op alle pc's.
Netwerkactiviteit is er dan ook niet. Althans ik kan mijn router niet benaderen via zijn IP.

[ Voor 8% gewijzigd door Zerora op 28-06-2009 13:03 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Draai een wireshark om te kijken welk verkeer je router z'n nek omdraait.

Het klopt alleen niet met je eerdere beweringen dat het verkeer weer loopt (voor de rest), zodra je de netwerkkabel uit je game PC trekt?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
BtM909 schreef op zondag 28 juni 2009 @ 13:11:
Draai een wireshark om te kijken welk verkeer je router z'n nek omdraait.

Het klopt alleen niet met je eerdere beweringen dat het verkeer weer loopt (voor de rest), zodra je de netwerkkabel uit je game PC trekt?
Zodra de netwerkkabel uit mijn game pc gehaald wordt, draait mijn netwerk (en internet dus) inderdaad weer als een trein.

Ik ga eens wireshark proberen.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Echt heel vreemd. Vandaag en gisteren draait internet weer perfect op mijn pc. Wireshark moet nog steeds zijn klus doen, maar daar heb ik vandaag geen tijd meer voor.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Wat als je het LAN only houdt? Dus internet even uit de router trekken. Daarna kan je (geen idee of het nut heeft maar ik zou maar zoveel mogelijk testen) de verbinding tussen je router en modem weer aansluiten maar dan internet eens uit je modem halen of iets dergelijks.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Inmiddels Wireshark gedraaid. Na een minuut of 5 dan houd Wireshark er mee op en geeft de melding "Out of Memory", maar dat schijnt een bug te zijn in het programma.
Als ik de log zo eens bekijk, dan zie ik eerst heel veel groene regels (packages) en dan komen steeds meer zwarte regels. Dan komt er zo nu en dan nog eens een groene regel voor.
Als ik zo'n package open dan wordt het chinees voor me en begrijp ik er niet veel meer van.

Pagina: 1