[Testcase]HDR in Brussel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Mijn eerste HDR testcase.
De plaatjes die ik geschoten heb zijn typisch Brusselse dingetjes, gebouwen en architectuur, waarbij ik overall gezien HDR toegepast heb en 1 foto met exposure blending bewerkt heb.

De helft van de platen hebben een centrale compositie, waarbij ik vind dat bij elke foto dit wel mooi uitkwam. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

#1: Toren van het stadhuis
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3641/3648424286_5ae3d717dd.jpg?v=0

#2: Manneke pis
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3338/3648418116_d1b8032fb1.jpg?v=0

#3: Random kerkje
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2466/3648412352_15361aa321.jpg?v=0

#4: Exposure blending
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3324/3647608105_cbb568d8fd.jpg?v=0

#5: Doodlopend steegje
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2464/3648407052_b2bc99a88e.jpg?v=0

#6: Theater/operagebouw
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2428/3647597953_f6d7de96f2.jpg?v=0

#7: Afgebrand winkelpand
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2460/3648400238_d58c034ec7.jpg?v=0

#8: Architectuur, met daarbij een zwaar gekleurde "flare" rond de zon. Ik vond het wel een leuk effect voor de foto
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3551/3647599151_90bbc204dc.jpg?v=0

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 22-06-2009 08:41 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amstel76
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-04 13:52
Ik vind het een hele leuke serie maar ik vraag me wel wat af. Ik neem aan dat je dit van plan bent te doen van te voren, waarom neem je dan geen statief mee en maak je meerdere exposures?

Ik vind de steegjes nog het mooiste, nummer 8 had je weg kunnen laten deze valt totaal buiten de serie vind ik. De centrale composities storen in ieder geval niet, het hoort ook bij de onderwerpen die je geschoten hebt.

Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Amstel76 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 10:23:
Ik vind het een hele leuke serie maar ik vraag me wel wat af. Ik neem aan dat je dit van plan bent te doen van te voren, waarom neem je dan geen statief mee en maak je meerdere exposures?

Ik vind de steegjes nog het mooiste, nummer 8 had je weg kunnen laten deze valt totaal buiten de serie vind ik. De centrale composities storen in ieder geval niet, het hoort ook bij de onderwerpen die je geschoten hebt.
Ik was het niet van plan. Ik ben gewoon een stedentrip gaan doen, niet wetend dat er vrij veel toepassingen voor HDR waren. Dus ik heb op ISO200, f/8 en continuous shooting geschoten met IS aan, zonder statief. Ik kwam altijd op behoorlijk sneller sluitertijden uit dus. Ik snap niet goed wat je bedoelt, zijn ze blurry ofzo? Ik heb elke HDR gemaakt uit 3 foto's van -2eV,0,+2eV. Dus ik snap niet waar je naar toe wilt.....

Ik ben in de buitenwijken geweest en in het centrum. Aan de buitenkant van Brussel lagen veel glazen kantoorpanden en vond dit juist wel erbij horen. Maar ik snap je punt wel. Ik wilde gewoon wat divers zijn :)
Bedankt verder voor je commentaar :)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als ik de serie zo bekijk snap ik niet waarom je HDR gebruikt hebt. Over het algemeen vind ik dat het de de foto's niet ten goede komt.

1: Een behoorlijke halo om de toren.
2: Leuk dat het Manneke Pis is, maar verder doet het me als foto niks, helemaal niet met dat pakje wat hij nu aan heeft.
3: Kleuren / toning niet echt lekker, daarnaast zit hier bijna geen schaduw meer in.
4: De onderkant van de ingang erbij had hem sterker gemaakt.
5: Een foto die wel wat aan HDR kan hebben, maar de foto had hier wel behoorlijk wat donkerder gemogen. En die auto aan het eind van het (doodlopende?) steegje had ik liever gezien in de vorm van een voetganger o.i.d.
6: De scheve compositie pas in mijn ogen niet echt bij de architectuur. Daarnaast zie ik ook hier een halo en is hij behoorlijk saturated.
7: De zowel horizontale als verticale perspectiefvorming komt de foto niet ten goede, daarnaast is hij op dit formaat nogal druk.
8: Op zich best een leuke plaat, maar de vlek (zon? linksboven en het storende stukje rechtsonder verzieken de foto een beetje. Daarnaast lijkt de lucht behoorlijk vlekkerig.

Volgens mij ben je veel te druk geweest met het gebruiken van HDR en daardoor komt het nu op mij over als een aantal snapshots die je met behulp van HDR wat hebt geprobeerd te "pimpen". Compositioneel zijn veel foto's nogal zwak. Vaak heb je teveel of te weinig op de foto gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Laurens schreef op maandag 22 juni 2009 @ 13:33:
......commentaar opde foto's........
Laurens, bedankt voor je uitgebreide commentaar.
#1: De halo. Ok ik zal erop letten. Waarschijnlijk de lightsmoothing niet hoog genoeg staan.
#2: Het mannekepis.....naar het schijnt krijgt hij elke dag een nieuw pakje aangetrokken. Ze waren juist klaar met vervangen. Dus ik vond het net eens wat anders dan het standaard naakte manneke pis. De context eromheen vond ik zelf totaal niet boeiend, dus weggecropt.
#3: ok, mee eens.
#4: mee eens. maar ja, ik kan er nu niks aan doen, maar neem het zeer zeker mee volgende keer. Ikzelf zie nou net dat het lampje rechts niet helemaal erop staat.
#5: helaas heb ik geen controle over wie/wat er langs komt op dat moment. Ik heb inderdaad een tijdje gewacht totdat er een voetganger stil bleef staan, dus het idee is inderdaad goed. Maar ok, helaas. Ik zal wel proberen de plaat wat donkerder te maken, maar ik twijfelde of dit de plaat ten goede kwam.
#6: er zou geen halo moeten zijn. Ik zal dit checken. Ook hier had ik gespeeld met verschillende tinten en saturations en dit vond ik het mooist. Ik moet ook eerlijk zeggen dat het misschien wat TE saturated is.
#7: Mee eens. Een TS lens zit er voorlopig helaas niet in. Altijd lastig om dit soort perspectieven interessant te krijgen.
#8: Ik vond het eigenlijk wel meevallen.....ik zou niet weten hoe ik de "vlekkerigheid" zoals jij het zegt, weg moet krijgen. Wat tips? Ik doe nooit veel nabewerking en gebruik gewoon lightroom. Ik vond de "flare-ige" zon wel wat kleur toevoegen aan de foto, maar kan mij voorstellen dat anderen het niet mooi vinden. Dus point taken. Het stukje rechtsonder heb ik erop gelaten om nog een extra lijn in de foto te laten die het onderaan een beetje zou breken zeg maar.
Volgens mij ben je veel te druk geweest met het gebruiken van HDR en daardoor komt het nu op mij over als een aantal snapshots die je met behulp van HDR wat hebt geprobeerd te "pimpen". Compositioneel zijn veel foto's nogal zwak. Vaak heb je teveel of te weinig op de foto gezet.
Ikzelf vind het niet echt direct snapshots. Ik zie vaker wat in mijn ogen echte snapshots zijn en daar wordt zoveel positief commentaar op gegeven dat ik soms niet meer weet wat mensen als een snapshot zien. Ik denk dat iedereen daar weer anders over denkt.
Velen van deze foto's zie ik vaker als HDR terugkeren zoals een steegje of de punt van een gebouw.
Ik had al gezegd dat de helft van de foto's wat centraal waren maar wel goed vond uitkomen en daarom gekozen had om het toch te posten.

Ale, het is dan ook een testcase en leer elke keer weer nieuwe dingen. Bedankt voor je comments ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Deathchant op 22-06-2009 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:12
Ik ben eigenlijk voornamelijk benieuwd waarom je voor HDR hebt gekozen? De meeste platen zouden ook prima zonder HDR goed in balans te brengen zijn. Qua commentaar op de composities ga ik in grote lijnen wel mee met Laurens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ik ben het ermee eens dat een foto op zich goed moet zijn en dat HDR niet bedoeld is om een saaie plaat wat te pimpen, maar ik vond het hier niet het geval.

Misschien gaat het compleet tegen de technische regels van een fotograaf of tweaker in, maar ik vond het wel wat hebben. Ik vond het gevoelsmatig wel geschikte platen voor HDR. Meningen zijn natuurlijk anders, maar ik ben gewoon eerlijk en zeg dat ik het qua gevoel wat extra's vond hebben. Verder geen technische onderbouwing.
Ik ben zelf van mening dat het niet zo moet zijn dat je echt alleen maar HDR mag maken van iets wat het grootste gros professionals "goed zou keuren" voor HDR. Ik vind het hier op tweakers vaak net iets teveel voorkomen. Verder vind ik niet dat je HDR maar zou mogen gebruiken om e.e.a. in balans te brengen. Zoals eerder gezegd: het is een tool, maar vind niet dat er super strenge restricties op moeten zitten om gebruik van HDR goed te laten keuren. Maar hey, het is een testcase en ik vraag voor commentaar wat betekent dat ik het kan verwachten ;) . Is ook niet erg, maar ik zeg meteen ook erachteraan hoe ik me erbij voel :)

[ Voor 11% gewijzigd door Deathchant op 22-06-2009 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:07
Ik vind 7 gewoon een hardstikke mooie foto zo hoor. Perfectie is ook maar mweh...
Ik vind 8 ook mooi maar zonde van de zon. Extreme contrast in dat hoekje trekt je ogen nogal er naartoe.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmontforts
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 12:41
Die zon in foto 8 krijg je ook niet "dichtgebrand" met een bracket van 3 exposures, weet ik uit ervaring. Zelfs met 9 stuks is dat nog verrekte moeilijk. Kan je overigens ook wegwerken (alleen als het je stoort natuurlijk) door een ander stuk van de lucht te clonen.

Goed om te zien dat de techniek hier met beleid is toegepast. En dan krijg je vaak het commentaar dat HDR helemaal niet nodig was geweest. Maar je moet de originele platen ernaast zien, en dan op een groter formaat om dat soort uitspraken gefundeerd te kunnen doen.

Wat in elk geval zeker is dat je meer diepte/structuur ervaart in een goed uitgevoerde samengestelde reeks, en dat is totaal onafhankelijk van al dan niet voor hdr geschikt zijn. Je middelt op die manier namelijk ruis en artefacten uit de enkele opnamen.

Van het gezanik over compositie etc. zou ik me weinig aantrekken, jij vind het leuk om mee bezig te zijn, anderen kijken er graag naar. Wie uitsluitend fotografische meesterwerken wil zien, ook nog tot stand gekomen zonder enig leerproces kan natuurlijk altijd uitloggen en zich naar een galerij/museum begeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
tmontforts schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 14:54:
Die zon in foto 8 krijg je ook niet "dichtgebrand" met een bracket van 3 exposures, weet ik uit ervaring. Zelfs met 9 stuks is dat nog verrekte moeilijk. Kan je overigens ook wegwerken (alleen als het je stoort natuurlijk) door een ander stuk van de lucht te clonen.

Goed om te zien dat de techniek hier met beleid is toegepast. En dan krijg je vaak het commentaar dat HDR helemaal niet nodig was geweest. Maar je moet de originele platen ernaast zien, en dan op een groter formaat om dat soort uitspraken gefundeerd te kunnen doen.

Wat in elk geval zeker is dat je meer diepte/structuur ervaart in een goed uitgevoerde samengestelde reeks, en dat is totaal onafhankelijk van al dan niet voor hdr geschikt zijn. Je middelt op die manier namelijk ruis en artefacten uit de enkele opnamen.

Van het gezanik over compositie etc. zou ik me weinig aantrekken, jij vind het leuk om mee bezig te zijn, anderen kijken er graag naar. Wie uitsluitend fotografische meesterwerken wil zien, ook nog tot stand gekomen zonder enig leerproces kan natuurlijk altijd uitloggen en zich naar een galerij/museum begeven.
Ik vind het jammer dat het wat uitgebeten is, maar vind het regenboogeffect juist wel wat hebben om die lichte zon heen. Clonen had gekund, maar ik vond het leuker zo.
Ik hou zelf niet van die cartoonachtige HDR's. Wederom is dat deels een kwestie van smaak, maar het haalt gewoon alle realiteit weg zeg maar. Subtiele HDR's vind ik zelf ook mooi, maar ik wil graag wel HDR effect zien, zolang het maar niet cartoonig, of HALO-ig wordt. Soms zie ik pas achteraf dat er een kleine halo is, maar dat kun je dan opnieuw bewerken.

Ik heb nu ook de exposure blending ontdekt. Dit is ook erg handig zonder er direct een HDR van te maken, maar toch de finishing touch te geven qua belichting en ga dit zeker wat meer gebruiken.

Nou compositie vind ik wel belangrijk hoor. Met of zonder HDR....het is een beetje de basis van elke foto en iedereen heeft een andere kijk op wat ie mooi vindt en ook ik vind een goeie compositie wel belangrijk. Er wordt naar mijn idee gewoon veel te veel gehamerd op de technische aspecten en het feit dat een plaat eigenlijk niet het posten waard is als hij wat kleine foutjes heeft of niet professioneel genoeg is.
Beginnelingen moeten juist gestimuleerd worden om veel te posten. Alleen zo maak je vooruitgang en worden ze steeds selectiever en kritischer. Je kunt niet van iemand verwachten dat hij van 0 tot 100 gaat in 3 weken en dat je maar vooral alles zelf in je eigen tijd moet doen en pas dingen "mag" posten wanneer de mensen hier bepalen of de tijd ervoor rijp is.
Maar ja, ik vind het niet normaal dat ik me zenuwachtig zou moeten maken of ik uberhaupt iets moet posten als ik het gevoel heb dat mijn foto's het wel waard zijn om te laten zien. Ik blijf gewoon lekker posten, anders kom ik nooit verder :)

Wel bedankt voor het spreekwoordelijke steuntje in de rug ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 24-06-2009 15:30 ]

Pagina: 1