Toon posts:

ontbinding wegens nalatige automatische incasso?

Pagina: 1
Acties:
  • 692 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Dit forum leek me het geschiktst om dit onderwerp op te plaatsen. Hopelijk gaat dit forum niet alleen over online aankopen maar ook over offline. Mijn zaak is als volgt;

Ik ben student en heb regelmatig boeken nodig. Normaal koop ik deze via mijn faculteitsvereniging en reken deze meteen af. Nu is het zo dat ik twee maanden geleden een boek nodig had dat ze toen niet op voorraad hadden, maar dankzij een overeenkomst tussen hen en de universitaire boekhandel kon ik het boek bij de boekhandel op vertoon van mijn ledenpas 'op rekening' meenemen. De betaling zou dan plaatsvinden via automatische incasso.

Dit was twee maanden geleden en het bedrag is nog steeds niet afgeschreven. Navraag bij beide partijen levert een antwoord op in de trant van "de andere partij is verantwoordelijk voor de afschrijving". Dit is uitermate frustrerend omdat ik als student niet altijd in staat ben mijn rekening voldoende aangevuld te hebben om de automatische incasso te kunnen laten plaatsvinden. Kan ik in dit geval de verkoper(s) in gebreke stellen en de koopovereenkomst ontbinden? Ik ben hierbij van plan de overeenkomst per e-mail te ontbinden en het boek met de originele bon terug te brengen naar waar die vandaan is gehaald samen met een afschrift van de e-mail. Mocht de automatische incasso in een later stadium alsnog plaatsvinden dan wil ik die gewoon storneren.

Als ik deze stappen volg, sta ik dan in mijn recht?

Meestal gaan dit soort dingen over kapotte of niet geleverde producten. In dat geval weet ik redelijk goed wat mijn rechten en plichten zijn, maar niet in het geval van een betaling via automatische incasso die maar niet plaats wil vinden. Ik heb hier met Google niks over kunnen vinden dus ik hoop dat er hier mensen zijn die wat meer over dit onderwerp weten.

Alvast bedankt.

[ Voor 190% gewijzigd door Orion84 op 22-06-2009 11:17 . Reden: TS had de topicstart verwijderd, teruggeplaatst voor de leesbaarheid. ]

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:31
Even bellen en afspreken dat je het geld overmaakt is geen optie?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:01
Ja, dat kan, mits de wederpartij in verzuim is. En daarvoor zal in dit geval een schriftelijke ingebrekestelling vereist zijn, waarbij er aan de wederpartij een - redelijke - termijn wordt gegund om alsnog na te komen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:24
Waarom gewoon niet wachten totdat het bedrag wordt afgeschreven of geprobeerd wordt af te schrijven, en als het niet lukt krijg je vanzelf een aanmaning in de bus en moet je vervolgens het bedrag handmatig overmaken?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Euh, reserveer gewoon dat geld totdat 't afgeschreven wordt, als dat ooit gebeurt? Desnoods neem je 't op en stort je 't later weer.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Heb je het boek toevallig niet meer nodig? En is het nog in in nieuwstaat (of hoe dat ook heet)? Want ik moet zeggen dat de reden "ik kan niet zeker zijn of er genoeg op mijn rekening staat wanneer de incasso komt" niet zo sterk overkomt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• EmRuTToY
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Houdt in gedachte dat niet zij, maar jij wanprestatie pleegt. Zij hebben immers het boek geleverd, en jij hebt nog niet betaald. Dat het feit dat jij nog niet betaald hebt in hun macht ligt, maakt het onlogisch om de koopovereenkomst te ontbinden omdat jíj nog niet betaald hebt. Wil je zo graag van je geld dan wel boek af?

6:265 BW :)

[ Voor 2% gewijzigd door EmRuTToY op 21-06-2009 17:32 . Reden: BW ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Als je het bedrag eigenlijk al betaald had moeten hebben, waarom is het dan een probleem om het bedrag (wat je eigenlijk al niet meer had moeten hebben) gewoon als reserve op je rekening te laten staan, i.p.v. maar door te PINnen tot het apparaat zegt dat het niet meer gaat?

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:39
*knip* plaats gewoon een TR als je commentaar hebt op iemands forumgedrag a.u.b. :)

[ Voor 133% gewijzigd door Orion84 op 22-06-2009 10:51 ]

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 19:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Aangezien de topicstarter duidelijk heeft gemaakt geen interesse meer in dit topic te hebben en het zonder zijn respons tamelijk nutteloos is, hang ik er bij deze een slotje aan.

Jammer dat het zo moest lopen en we het door de topicstarter gevonden antwoord op de vraag in de topicstart nooit zullen weten. Ik heb in elk geval in het kader van de leesbaarheid wel even de topicstart hersteld in z'n oude "glorie".

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 22-06-2009 11:19 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.