1 LAN poort te weinig op mijn modem/router, hoe op te lossen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles uitgetekend voor mijn nieuwe netwerk, wat waar komt en welke kabels waar naar toe moeten, alleen nu kom ik tot de conclusie dat ik naast 2 pc's, een NAS, een netwerkprinter en een MediaPlayer aan heb te sluiten op mijn Draytek 2710n. Totaal dus 5 aansluitingen, waar ik maar 4 LAN poorten heb.

Is dit op te lossen? En hoe doe je dat?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

switch kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Inderdaad een switch kopen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een switch kopen lijkt mij de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstjan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06-2021
Had ik ook, ik woon in een studentenhuis waar internet via de router gedeeld wordt naar mijn 3 huisgenoten en mijzelf, totaal 4 aansluitingen dus. Ik wilde echter mijn HTPC ook op op internet en binnen een netwerk, dus heb ik een switchje gekocht. Kostte een tientje geloof ik, kabels erin, geen centje pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Inderdaad een switch kopen. Vervolgens sluit je de switch aan op een van de LAN poorten van je router. Op de switch kun je dan weer meerdere apparaten aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

nAffie

...

Waarom heeft nog niemand een switch aangeraden? :)

meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstjan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06-2021
nAffie schreef op zondag 21 juni 2009 @ 16:12:
Waarom heeft nog niemand een switch aangeraden? :)
het makkelijkst is als ie gewoon een apparaat minder neemt. Kom op zeg, wie heeft er nou een printer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou een switch kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Pricewatch :netwerk switches

Zijn minder makkelijk te krijgen dan je zou verwachten omdat iedereen tegenwoordig routers probeert te slijten. Routers kun je ook als switch gebruiken (wel dhcp uitschakelen in de router he...)

[ Voor 7% gewijzigd door leuk_he op 21-06-2009 16:15 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties. Als ik het zo lees is het aansluiten van zo'n switch erg eenvoudig en hoeven er verder geen instellingen gewijzigd te worden. Maakt dus ook niet uit op welke poort je hem aansluit van je modem/router?

Nogmaals dank voor het advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik zou een switch kopen. Kost een tientje bij de computerwinkel om de hoek. Maar dat was geloof ik nog niet gesuggereerd in dit topic.

Ga niet vogelen met kabels splitsen en blokjes tussen je kabels zetten want al die oplossingen zorgen alleen maar voor meer problemen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Nope, inprikken en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 08:32
Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2009 @ 16:15:
Bedankt voor de snelle reacties. Als ik het zo lees is het aansluiten van zo'n switch erg eenvoudig en hoeven er verder geen instellingen gewijzigd te worden. Maakt dus ook niet uit op welke poort je hem aansluit van je modem/router?

Nogmaals dank voor het advies
Neen het maakt niet uit op welke poort je die aansluit. Niet de internet poort natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

leuk_he schreef op zondag 21 juni 2009 @ 16:14:
Pricewatch :netwerk switches

Zijn minder makkelijk te krijgen dan je zou verwachten omdat iedereen tegenwoordig routers probeert te slijten. Routers kun je ook als switch gebruiken (wel dhcp uitschakelen in de router he...)
Score 'zeer slecht t/m zeer goed' weghalen. Er zijn er genoeg zonder score.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:06
Switch is idd aansluiten en gaan. Let er wel op dat je soms een crossovercable nodig hebt om je switch op de router aan te sluiten. Meeste switches hebben standaard 1 poort die al voor je gecrossed is waardoor je met een normale kabel kan blijven werken. Wat ik verder ook weleens zie zijn switches die zelf door hebben of een poort cross of straight moeten schakelen. Als je zo'n ding aanschaft boeit het helemaal niet meer wat voor kabel je gebruikt.

Als je het leuk wil doen koop je een 8 poorts switch van een Gbit waar je alles op inplugged. Is gelijk je lokale netwerk ge-upgrade naar g-bit. Veder kan je natuurlijk overwegen de PC's draadloos te maken, dan hou je zelfs een aansluiting over.

[ Voor 21% gewijzigd door Terror op 21-06-2009 16:25 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-09 15:13
Anno 2009 kan iedere switch echt wel bepalen of een poort cross of straight moet staan plus heeft dat verder weinig met een router te maken. Je bent denk ik in de war met het aansluiten van twee switches op elkaar.

Routers en switches @leuk_he zijn natuurlijk twee totaal verschillende apparaten die elkaar niet vervangen ofzo.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saab schreef op zondag 21 juni 2009 @ 16:26:

Routers en switches @leuk_he zijn natuurlijk twee totaal verschillende apparaten die elkaar niet vervangen ofzo.
Je kan een router wel als switch gebruiken, maar dan moet je inderdaad DHCP uitschakelen en nog wat opties meestal.

tis niet praktisch, maar kan wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-09 15:13
Een consumentenrouter heeft standaard 1 poort, bij geavanceerde modulaire Cisco e.d. zie je meerdere LAN poorten.

Waar jij op doelt is een router met daar een switch aan vast geplakt. Overkill als je al een router hebt staan m.i..

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Kixtart schreef op zondag 21 juni 2009 @ 16:17:
[...]

Score 'zeer slecht t/m zeer goed' weghalen. Er zijn er genoeg zonder score.
He... raar, die had ik niet geselecteerd... BUG!

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het zal ondertussen genoegzaam duidelijk zijn dat een switch een voor de hand liggende optie is die weinig kost. Aangezien het ding ook WiFi heeft is de optie om een apparaat evt. draadloos aan te sluiten ook aanwezig.

Er is echter nog een optie nl. om gebruik te maken van de USB aansluiting die het apparaat bezit. Daar kan een printer of een storage device op aangesloten worden. Dikke kans dat je printer en evt. je NAS (of misschien zelfs de mediaplayer) ook een USB aansluitmogelijkheid hebben. Dat geeft je de mogelijkheid om het evt. zonder switch op te kunnen lossen.

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op zondag 21 juni 2009 @ 16:46:
Het zal ondertussen genoegzaam duidelijk zijn dat een switch een voor de hand liggende optie is die weinig kost. Aangezien het ding ook WiFi heeft is de optie om een apparaat evt. draadloos aan te sluiten ook aanwezig.

Er is echter nog een optie nl. om gebruik te maken van de USB aansluiting die het apparaat bezit. Daar kan een printer of een storage device op aangesloten worden. Dikke kans dat je printer en evt. je NAS (of misschien zelfs de mediaplayer) ook een USB aansluitmogelijkheid hebben. Dat geeft je de mogelijkheid om het evt. zonder switch op te kunnen lossen.

8)
Aan dat USB verhaal had ik ook zitten denken, alleen dan moet ik een usb kabel door een buis trekken. (printer staat boven, modem in de meterkast). Volgens mij bestaat dat niet toch, een kabel waar je echteraf connectors voor USB op kan klemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar stel dat je al je apparaten op die ene switch aansluit, ga je dan niet een opstopping hebben?
Natuurlijk ga je dat niet hebben met een gigabit ethernet poort, maar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2009 @ 22:05:
[...]

Aan dat USB verhaal had ik ook zitten denken, alleen dan moet ik een usb kabel door een buis trekken. (printer staat boven, modem in de meterkast). Volgens mij bestaat dat niet toch, een kabel waar je echteraf connectors voor USB op kan klemmen?
En bovendien kun je met USB slechts korte afstanden overbruggen zonder hubs met voeding ertussen. Dus lekker via UTP aansluiten ;)
Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2009 @ 22:10:
Maar stel dat je al je apparaten op die ene switch aansluit, ga je dan niet een opstopping hebben?
Natuurlijk ga je dat niet hebben met een gigabit ethernet poort, maar toch?
In theorie zeker, immers alle aparaten moeten de ene uplink naar je router (en alle apparaten die daarop aangesloten zitten) delen. Om dit te voorkomen kun je een 8 poort switch kopen en dan alles op je switch aansluiten. En dan 1 kabeltje naar je router, je internet zal immers toch niet boven 1Gbit komen dus dan heb je helemaal geen bottleneck.

Maar een 5 poort switch kan ook hoor, want een netwerkprinter bijvoorbeeld zal amper bandbreedte vragen dus die kun je makkelijk samen met een pc achter een switch zetten. Sowieso heb je natuurlijk nauwelijks last van die beperkingen met 1Gbit.
Pagina: 1