• Fismeister
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-01-2025
Hoi allemaal,

Ik heb sinds april dit jaar een nieuwe pc aangeschaft met daarin:
Asus P5QL-pro
Q9400
Kingston KVR800D2S6K2/4G (2 x 2 GB)
Samsung spinpoint met 640 gb
ATI HD4850

Hij draait op Windows Vista Home Premium 64-bit.
Sinds kort reageert de computer heel traag. Sommige programma's willen zelfs niet meer opstarten. Ook kan ik niet meer in het configuratiescherm komen. Ik heb is in het taakbeheer gekeken en onder het tabblad prestaties viel mij op dat het beschikbaar geheugen van 2 gb zakte naar 0. Het cachegeheugen liep juist vol. Ik had op dat moment geen een programma op de voorgrond actief. Ook gaf hij vanochtend de melding dat mijn windows gevalideerd moest worden omdat hij geen updates meer kon installeren. Ik heb deze windows als oem versie bij deze computer gekregen. Herkent iemand dit probleem of heeft iemand een oplossing?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Probeer eerst eens duidelijk te krijgen of het een hardware of software probleem is.
Dus even een Live-CD proberen.

Verder zou je met Memtest86+ je geheugen even kunnen controleren en kunnen kijken of Vista in Veilige Modus de boel wel werkt. Of anders tijdens het booten de "Last Known Working Configuration" kiezen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Fismeister
Ik heb net memtest geprobeerd te draaien maar dit werkt volgens mij niet. Is het normaal dat hij na anderhalf uur nog steeds op 0% staat? Met live cd heb ik geen ervaring. Ik ben er wel achtergekomen dat er vele verschillende versies zijn. Welke moet ik downloaden. Dan kun je toch gewoon kijken of het cache geheugen daar ook zo vol loopt?

• Gert43
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-04 14:33
Starten bepaalde programma's niet meer of geldt dat voor alle programma's?

Ik adviseer je om Vista helemaal opnieuw te installeren.

Het geheugen wordt wel goed herkend? Hiervoor kan je het programma CPU-z gebruiken.

Via een schone vista installatie installeer je per een keer een ander programma. Kijk dan eens wat er dan gebeurt.

[ Voor 10% gewijzigd door Gert43 op 21-06-2009 19:44 ]

• Fismeister
Daar zat ik ook al aan te denken. Het systeem loopt laatste tijd ook niet meer echt stabiel. Veel BSOD enzo.. Is het trouwens mogelijk om Vista te herinstalleren zonder dat de bestanden op de hdd worden verwijderd. Is herinstallatie sowieso mogelijk met een OEM versie? Of geld dit alleen voor installatie op andere pc's?

• glennvho
  • Laatst online: 19-05 09:40
Als je een vista installatie dvd gekregen hebt bij je pc dan kun je gewoon een fresh install doen. Let wel op dat je eerst een backup neemt van je belangrijke bestanden want bij een nieuwe installatie word je hdd geformateerd.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:08

Haan

dotnetter

Fismeister schreef op zondag 21 juni 2009 @ 12:17:
Ik heb is in het taakbeheer gekeken en onder het tabblad prestaties viel mij op dat het beschikbaar geheugen van 2 gb zakte naar 0. Het cachegeheugen liep juist vol.
Dat is superfetch aan het werk :z Wat je ziet is dat het ongebruikte geheugen wordt volgeladen met programma's die je zou kunnen gaan gebruiken, zodat deze sneller opstarten.

Je probleem klinkt meer als een virus/spyware besmetting

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Fismeister
Ja dat kan ook wel kloppen. Ik had 3 weken geleden 2 dagen geen werkende antivirus op mijn pc zitten omdat ik te lui was om mijn abonnement te verlengen. Opeens kreeg ik de hele tijd meldingen dat b.exe niet meer werkte en dat deze was afgesloten voor DEP. Ik heb b.exe gegoogled en daar stond dat het een trojan horse was. Ik heb daarna op de computer gezocht naar dit bestand en het verwijderd en in de quarantaine gezet. ESET vond dit virus niet in de scan en Hitman Pro ook niet. Zou het virus nog steeds actief zijn op het systeem?

• Haan

Haan

dotnetter

Gezien de problemen die je hebt zou ik sowieso een schone installatie doen

• Gert43
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-04 14:33
Een schone installatie van vista is dan de oplossing.

• Permutor
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-03-2022
Blijft het evengoed vreemd dat je MemTest niet kunt gebruiken. Brandt de CD en start memtest van daar. Als dat niet goed werkt, dan zou ik niet eens gaan beginnen met installeren van Vista en welk ander OS. Ik heb vergelijkbare problemen gehad met een serie geheugenreepjes. Je krijgt de meest onverklaarbare fouten en vaak al tijdens het installeren van het OS.

• Haan

Haan

dotnetter

Je kan ook 'memory' in start menu typen, dan krijg je de memory diagnostic tool van Vista, waarmee je ook geheugen kan checken (na reboot begint dat dan)

• Fismeister
Haan schreef op zondag 21 juni 2009 @ 20:05:
Je kan ook 'memory' in start menu typen, dan krijg je de memory diagnostic tool van Vista, waarmee je ook geheugen kan checken (na reboot begint dat dan)
Wat is de directory van de .exe van de memory test? Hij vindt namelijk niets als ik het intyp. Ik had de memtest als op een schijfje gebrand en dan via de bios de dvd-drive als eerste in de bootvolgorde. Bij de memtest kon ik uit drie dingen kiezen: 1. voor single core 2. voor meerdere cores 3. voor vorige versie. Ik had volgens mij versie 3.5. Dit is toch de meest recente versie?

• glennvho
  • Laatst online: 19-05 09:40
Je hebt inderdaad een virus, hier wat info over "b.exe"

• Fismeister
Ik ga morgen Vista herinstalleren dus dan zou dat ook wel weg zijn. Bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1