Spotlight index van Time Machine HDD

Pagina: 1
Acties:

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb een externe HDD voor muziek en de Time Machine backups die nu geindexeerd wordt door Spotlight.

Dat wil ik niet maar de standaard opties om dit uit te schakelen werken helaas niet:

code:
1
2
3
[smesjz@macbook:/Volumes/Toshiba HDD]$ sudo mdutil -i off /Volumes/Toshiba\ HDD/
/Volumes/Toshiba HDD:
    Indexing enabled.

mdutil -i off zou dus het indexeren moeten stoppen. Het uitschakelen van de indexering op / werkt wel goed.
Ook weghalen van heel .Spotlight-V100 directory heeft geen zin gehad en idem met mdutil -E.

Andere optie is om .metadata_never_index aan te maken in de root. Dit heeft geen effect.

Andere optie is om de folders op te nemen in de Privacy tab van Spotlight. Ook dit werkt niet omdat ik hier een foutmelding krijg. "Privacy List Error. The item couldn't be added or removed because of an unknown error" als ik de Backups.backupdb folder via Finder wil toevoegen. Via de defaults write is het wel gelukt om dit aan Exclusions.plist toe te voegen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
[root@macbook:/Volumes/Toshiba HDD/.Spotlight-V100/Store-V1]$ cat Exclusions.plist 
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE plist PUBLIC "-//Apple//DTD PLIST 1.0//EN" "http://www.apple.com/DTDs/PropertyList-1.0.dtd">
<plist version="1.0">
<dict>
    <key>Exclusions</key>
    <array>
        <string>muziek</string>
        <string>films</string>
        <string>"Backups.backupdb"</string>
    </array>
</dict>
</plist>

Met of zonder strings lijkt niet uit te maken, Spotlight negeert het gewoon terwijl het daarna wel in Privacy tab wordt getoond.

Via lsof | grep "Toshiba" zie ik dat toch in Backups.backupdb wordt geindexed omdat daar het mdworker proces bezig is.

Iemand enig idee wat ik nog meer kan doen? Misschien dat dtrace een oplossing biedt.

Verdere specs: HDD aangesloten via usb, mac os x 10.5.7

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:17
Ik vind het zo vreemd dat je het via de Privacy tab niet voor elkaar krijgt. Dat is namelijk de manier waarop ik mijn Time Machine volume niet laat indexeren.

Heb je je externe schijf al eens laten checken op fouten?

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb DiskWarrior moeten gebruiken om fouten te herstellen op de schijf. Of het nu komt door een gare schijf of fsync problemen door bijv. disconnects weet ik niet, maar na wat gepruts kan ik wel de hele HDD slepen naar het privacy tab van Spotlight. Dit werkte eerst ook niet.

DiskWarrior was nodig om invalid key length + FolderCount problemen te fixen, dit kon fsck_hfs/Disk Utility niet.

En:
code:
1
2
3
[smesjz@macbook:/Volumes/Toshiba HDD]$ mdutil -sv .
/Volumes/Toshiba HDD:
    Indexing and searching disabled.

En ook weer wat geleerd over fs_usage en andere handige programma's dus echt zinloos was het niet. Wel vervelend is dat ik niet precies meer weet nu veranderd is waardoor het wel werkt...
fs_usage lijkt het kleine broertje van dtrace te zijn.