Laptop loopt half vast bij gebruik dvd/cd speler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:38
Ik heb een vreemd probleem met mijn laptop, en ik weet niet of het hardwarematig of softwarematig is. Misschien kunnen jullie hier me helpen.

Het gaat om een Dell inspirion 9400 van een bijna 3 jaar oud.
Specs:
T7200 duocore
2 Gb intern
GF 7900 GS video

Hierin zit een dvd speler welke eigenlijk een jaar of 2 probleemloos heeft gefunctioneerd. Nieuwste drivers etc zitten overigens op het gehele systeem.

Nu is het de laatste tijd dat wanneer ik de dvd speler gebruik, deze wel fatsoenlijk werkt (volgens mij wel traag), maar het systeem loopt behoorlijk vast. Dat wil zeggen: vertraging en schokkerige muis, gekraak in geluid, en een algehele enorme dip in performance. Wanneer ik de cd / dvd uitwerp is er geen probleem meer en loopt mijn laptop weer als een zonnetje.
Ook wanneer ik besluit een cd te branden gaat het mis. Bakken buffer underruns etc, terwijl dit niet zo was, en zou mogen zijn, helemaal daar het een duo-core apparaat met toch (zeker voor winxp) voldoende intern geheugen.

Nu heb ik al gedaan:
- drivers van de dvd speler verwijderd, en opnieuw geinstalleerd
- apparaat er hardwarematig uitgehaald, en weer in geplaatst (windows opnieuw laten detecteren)

Zou het kunnen zijn dat er iets in mijn dvd speler gewoon kapot is (denk aan buffergeheugen?) of is dit echt een probleem dat in de softwarehoek moet worden gezocht?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:22
Probeer eens een Linux Live CD te booten zoals die van Ubuntu en kijk of dat wil. Het kan best dat je DVD speler/brander kapot is. Rond die tijd zijn hele series laptops uitgerust met brakke branders die er mee kapten in ieder geval.

Check verder eventueel je SATA instellingen in de BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:38
Ik zal zowieso ook even contact opnemen met dell, kijken wat die zeggen :)

Bedankt iig, heb geen linux oid liggen, probeer wel binnenkort ff windows ofzo te booten, kijken hoe dat gaat. Bios instellingen zijn gewoon standaard, nooit verandert dus.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:22
caspervc schreef op maandag 22 juni 2009 @ 08:30:
Ik zal zowieso ook even contact opnemen met dell, kijken wat die zeggen :)

Bedankt iig, heb geen linux oid liggen
Daar kun je toch wel voor zorgen?
probeer wel binnenkort ff windows ofzo te booten, kijken hoe dat gaat.
Doe dat dus op zijn minst om uit te sluiten dat het aan je installatie ligt.
Bios instellingen zijn gewoon standaard, nooit verandert dus.
Dan nog kan het op één of andere manier zijn gewijzigd. Checken kost je 10 seconden.

We verwachten op GoT wel wat inzet. Bovenstaande dingen zijn wel erg elementair om sowieso eerst te checken. Jij wilt je laptop gefixed, dus jij zal er ook mee aan de slag moeten gaan.