Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Thijs_O
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-10 16:43
Goed, het is weer zomer dus ons jongelui gaat massaal aan het vakantiewerk. Kon ik vorig jaar nog makkelijk cashen bij de overheid (12E netto per uur als 17-jarige :P), heb ik mezelf dit jaar maar op de gebruikelijke wijze ingeschreven voor vakantiewerk. Kwam uiteindelijk uit bij Van Dijk waar ik nu voor zes weken ingeschreven sta - als het allemaal door gaat.

Nu staat in hun vacature dat ze 4000 vakantiekrachten inschakelen deze zomer en aangezien Tweakers ook vaak jongeren zijn verwacht ik dat ook de nodige Tweakers aan het werk gaan bij Van Dijk of dat al hebben gedaan. Zo niet sterft dit topic een snelle dood. :P Maargoed, ben eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen van mensen die het werk al hebben gedaan en van eventuele anderen die hun vakantie gaan spenderen aan het urenlang sorteren van boeken. Dus, barst los. :+

Systeempje: [MSI P45 Neo2 - Intel C2Q6600@3.2Ghz - OCZ 4GB PC8000 Platinum - Spinpoint F1 750GB - MSI ATi HD4850 - Cooler Master Real Power M620Watt - Antec Solo Piano Black]

• moatiej
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-11 22:40
ik sta ook ingeschreven bij Van Dijk in Kampen.
Maar je verdiend wel belachelijk weinig vind ik!
17 jaar 3,50€ ongeveer, vind ik wel een beetje weinig dus ik ben nog steeds aan het kijken of ik niet ergens anders kan werken.

Verwijderd

Ik heb ooit in een zomervakantie een paar weken bij Van Dijk in Kampen gewerkt, persoonlijk beviel het werk me toen heel goed! Enige nadeel was dat ik vanuit Groningen kwam en 's ochtends erg vroeg moest opstaan om naar Kampen af te reizen :)

Ik denk dat ik daar 7-8 jaar geleden gewerkt heb. Wat me is bijgebleven, is de gezellige sfeer die daar hing. Je bent daar met leeftijdsgenoten onder elkaar die allemaal hun zomer daar doorbrengen om geld te verdienen :) Ik vond het sorteren van boeken best leuk werk, je hebt genoeg collega's om je heen om onder het werk een praatje te maken. Het salaris zal wel tegenvallen, want € 12 netto zul je daar echter niet verdienen, maar dat verdien ik nog niet eens met mijn fulltime baan als junior consultant.

• Thijs_O
Dat ik daar minder ga verdienen had ik zelf inderdaad ook wel door. Feit blijft dat ik daar wel zes weken fulltime bezig kan en ik heb nog geen ander baantje gevonden waar ik dat ook kan. En ik heb het geld nodig, dus tja. :P Kom zelf ook uit Groningen dus reizen wordt idd even wat minder, maar ga samen met wat vrienden dus dat komt wel goed.

@ moatiej:
Let erop dat je ook nog vakantietoeslag krijgt. Als 18-jarige krijg ik 3.87 bruto maar daar komt nog 8% vakantietoeslag overheen en dan zit je alweer op 4.18. :) Daarnaast kan het zijn dat je vroege of late dienst hebt/kiest, dan krijg je een toeslag van 25% na 18.00 en 50% voor 7.00. Maar volgens mij kan je helemaal niet voor 7.00 beginnen, dus die ochtendtoeslag ontgaat me een beetje. :+

Systeempje: [MSI P45 Neo2 - Intel C2Q6600@3.2Ghz - OCZ 4GB PC8000 Platinum - Spinpoint F1 750GB - MSI ATi HD4850 - Cooler Master Real Power M620Watt - Antec Solo Piano Black]

Verwijderd

Ik heb zelf ooit lang, lang geleden (denk al gauw zo'n 9 geleden) bij van DIjk gewerkt als vakantie baan. Ik moest toen taxatie en administratie van binnengekomen boekenpakketten verzorgen. Ik vond toen dat het te veel een afwisseling was van een uur uit je neus eten om vervolgens een 2 uur lang vol aan de bak te moeten om de werkstapel op tijd weg te krijgen..

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-11 07:49
wtf, ze zuigen jongeren gewoon uit in Nederland.
In België moet een vakantiewerker (min 16 jaar) bruto het minimum van de schaal krijgen waar een gewone werknemer werkt.
Zo had ik als 16 jarige gewoon 11€ bruto, de jaren erna werkte ik ergens anders en had ik gewoon 13€ bruto/uur. Dit is wel 12 jaar geleden!

Je mag in België wel maar 23 dagen werken gedurende de vakantie.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:16
13 euro bruto voor een 16-jarige ongeschoolde vind ik nogal aan de hoge kant. Bij mijn 1e baan als 23-jarige na het voltooien van mijn studie zat ik op dat brutoloon met 40 uur per week. Ik gok dat de lonen in Belgie pakweg het dubbele zijn van NL, anders zou een ongeschoolde tiener in Belgie niet hetzelfde verdienen als een beginnend ICT'er in NL. We hebben hier een wettelijk vastgesteld minimumjeugdloon, en de meeste bedrijven zullen dat ook uitbetalen. Helaas ligt dat minimumjeugdloon voor een 16-jarige nou eenmaal rond de 3,50 per uur bruto (waarbij je je belasting terug kunt vragen omdat je nog onder de belastingvrije grens blijft. Bruto = Netto dus zo ongeveer).

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:15

Qwerty-273

Meukposter

In NL heb je minimumloonschalen van 15 tot en met 23 jaar, ook als vakantiewerker kan je daar dus niet onderzitten (de schaal van je leeftijd dus):
http://home.szw.nl/index....ctype_id=6&link_id=170383

Ook in België heb je volgens mij van zulke schalen (alleen dan niet per wet maar via de sociale partners vastgelegd):
http://www.fgtb.be/code/n.../Mijnloon/c01_09e0114.HTM

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik vind bedragen van €11 - €13 eigenlijk ook enorm hoog. Dat zijn bruto salarissen van rond de € 2000,- bij full-time. Veel MBO geschoolde mensen kunnen daar alleen maar van dromen aan het begin van hun carriere, en het is een beetje het start salaris van een HBO geschoolde IT'er.

Nu vind ik € 3,50 weer het andere uiterste, maar als minimum salaris vind ik het nog niet zo gek voor een 16 jarige. Al is het voor 16 jarige vaak nogal lastig om te onderhandelen over je salaris, maar met de jaren zal dat salaris best snel groeien.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Engineer Stewie
Het klopt idd, blijkbaar heb ik altijd geluk gehad.
Minimumloon in België voor een 16 jarige is dus iets van een 5,2€ per uur.
Nu was die 11€ bij mij netto, want dat was in het zwart

In België gaat er 2,5% van je brutoloon af, dat valt dan wel weer mee. Als je je belastingsbrief correct invult (maar welke belg doet dat) krijg je deze ook weer terug.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:16
Zwart zijn de vergoedingen idd een stuk hoger. Je draagt als werkgever geen belastingen en sociale lasten af, en als de werknemer zijn poot breekt terwijl ie bij jou aan het werk is heeft ie nergens aanspraak op. Als dat laatste gebeurt heeft de werkgever overigens wel degelijk een heel groot probleem, de straffen op werknemers zwart laten werken zijn redelijk hoog, en bij een bedrijfsongeval is het bijna onmogelijk om zoiets stil te houden.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-11 09:21

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Engineer Stewie schreef op maandag 22 juni 2009 @ 09:42:
Zo had ik als 16 jarige gewoon 11€ bruto, de jaren erna werkte ik ergens anders en had ik gewoon 13€ bruto/uur. Dit is wel 12 jaar geleden!
Toen hadden we nog guldens en Franken ;)

Signature

• Engineer Stewie
BGB4rn schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:52:
[...]

Toen hadden we nog guldens en Franken ;)
Ja, maar het bedrag delen door 40.3399 geeft euro's.

Ik wil best terug naar die tijd, geen zorgen, beetje op de schoolbanken hangen,...

• Thijs_O
Nog andere mensen hier 'gedupeerd' door de Van Dijk blamage dit jaar? Kwam vandaag bij het uitzendbureau (moest nog contract tekenen) en kreeg te horen dat men bij Van Dijk 'per ongeluk' 1000 mensen teveel een vakantiebaantje hadden toegezegd. :') Zit zelf gelukkig bij de mensen die wel terecht kunnen daar maar een goede start is anders. :P

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ouch.

Mijn zusje (18, gym gedaan nu 1e jaars uni) verdient 4 euro geloof ik bij de AH.
Ze draait daar in het weekend de hele vleesafdeling van een middelgrote appie.

Vind ik ook enorm slecht, lijkt me dat van dijk niet echt slecht betaalt dus.

Ik ben ondernemer geworden ipv vakantiewerker dus niet echt een goede referentie

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Boudewijn schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 23:40:
Ouch.

Mijn zusje (18, gym gedaan nu 1e jaars uni) verdient 4 euro geloof ik bij de AH.
Ze draait daar in het weekend de hele vleesafdeling van een middelgrote appie.

Vind ik ook enorm slecht, lijkt me dat van dijk niet echt slecht betaalt dus.

Ik ben ondernemer geworden ipv vakantiewerker dus niet echt een goede referentie
Tja dat is net wat je wilt, al beun je bij een boer krijg je als je 18 bent tussen de 5 en 7 euro over het algemeen.
Echter doe je daar wel lichamelijk zwaar werk en sta je niet altijd droog onder een afdakje.

Als je meer wilt verdienen moet je zorgen dat je niet 100% ongeschoold werk doet of net de juiste business zoekt.

Ik zelf ga in iedergeval niet voor minder dan wat ik nu verdien(8.50,soms 7.50) aan de gang :+
Echter tot 23 jaar (geloof ik) blijft 't salaris wel gelijk.

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04:07
Mwoah, ik heb een aantal bijbaantjes gehad en het hangt erg af van je werkgever.

Bij de supermarkt verdiende ik 6.50 (18 jaar) omdat ik per ongeluk in een te hoge loonschaal zat. Best veel dus.

Bij de Mac verdiende ik maar 4.10 ofzo (18 jaar) terwijl je 12 uur op een dag moest werken met een half uurtje pauze, dat vind ik toch te weinig voor zulk vermoeiend werk.

Bij de bioscoop (heel leuk werk) verdiende ik ook 4.10, was op zich niet erg jammer was alleen dat je maximaal een dienst had van 6 uur en dat de reisafstand (30 km) voor eigen kosten was. Zo hield je netto nagenoeg niets over na een dag werken.

Ik werk op dit moment (20 jaar) bij een autoterminal in de haven waar ik autoboten moet laden en lossen. dit betaalt redelijk goed; 9.80 bruto per uur helaas is dit op oproepbasis dus een volledige werkweek zul je niet snel hebben. Maar naar mijn beleving is 9.80 best redelijk goed betaalt vergeleken met leeftijdsgenoten zeker aangezien dit ongeschoold werk is.

En verder maken toeslagen een wereld van verschil, bij de mac de bioscoop en de supermarkt kenden ze geen toeslagen in welke vorm dan ook. In de haven krijg je echter 100% extra op zondag dat is al 19.60 per uur en bijvoorbeeld ook nacht en middagtoeslagen. Bij overuren op zondag kreeg je zelfs 150% toeslag.
Een 12-urige dienst op zondag resulteerde zo in 248,60 bruto op een dag dat is een hoop geld.

[ Voor 19% gewijzigd door Silvos op 04-07-2009 13:04 ]

• Doc Zenith
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-01-2024
Ja, ik heb nog 3 zomers bij de LTM (Locatie Toeken Machine?) gestaan! Het was er altijd lekker warm (plat dak en we zaten onder de kantine) en ik had het idee dat het school was, alleen dan lichamelijker ("G. van Assen", kan ik me nog vaag herinneren). Af en toe wat inpakken of een uurtje of 3 in de kantine omdat de machine (Windows 98) gecrashed was... Dat laatste hadden ze in het 2e jaar wel gefixed, helaas ;)

Maar het was prima te doen, met de groep maakte je er ook wel wat van. En dan nog een half uur terug met de bus }:O Volgens mij zijn die machines tegenwoordig wel afgeschaft trouwens...
Pagina: 1