Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn videokaart: zodra er grafisch ook maar iets berekend moet worden, gaat het beeld stotteren. Het spelen van video's gaat prima, maar bij flash-filmpjes en spelletjes gaat het mis.

Om te laten zien wat er mis gaat, heb ik de Crysis demo gespeeld, en intussen met GPU-Z wat data opgenomen over de videokaart. Ook stond de windows task manager aan, om het processorgebruik te meten.
Volgens GPU-Z is er niet zo veel mis met de temperatuur van de videokaart: 50C, maar er is iets geks aan de hand met de 'GPU-load' en de kloksnelheid van de videokaart.
De load staat afwisselend 11 seconden op 0%, en 8 seconden rond de 50%. Een plaatje hiervan staat op ImageShack: Afbeeldingslocatie: http://img189.imageshack.us/img189/7593/gpuload.png
Daarnaast wisselt de kloksnelheid tussen de 625 (voor ongeveer 11 seconden) en de 500 MHz. Dit wisselen loopt uit fase met de belasting: hij springt op 500MHz bij het begin van de 11 seconden zonder belasting op de videokaart.
Tijdens de schokken is mijn processor 100% in gebruik, maar ik zou niet weten waardoor.

Ik kreeg het vermoeden dat het aan een te zwakke voeding lag, maar ik heb er vandaag een nieuwe in gestopt, die sowieso genoeg vermogen kan leveren, maar dit is niet de oplossing.
Ik heb de laatste drivers van ATI (2009.0520.1631.27815, voor catalyst control center) en de laatste flash versie (WIN 10,0,22,87).

Ik hoop dat iemand mij op het goede pad kan sturen voor dit probleem.

Nog even wat informatie over de computer:
Video kaart: Sapphire RADEON HD 4850, 512 MB GDDR3
Processor: AMD Athlon X2 6000+
Moederbord: ASUS M2N-CM DVI
RAM: 4GB Kingston HyperX
Voeding: Corsair TX650W (net nieuw)

Catalyst Control Center versie: 2009.0520.1631.27815
Flash versie: WIN 10,0,22,87
Windows versie: XP Pro SP3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:42
Gaat het hier om een 'clean' systeem? Dus met een verse install van Windows en drivers? Heeft er eerst een Nvidia grafische kaart of andere grafische kaart ingezeten?

[ Voor 12% gewijzigd door Jumpman op 20-06-2009 23:49 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 20:36
Probeer de onboard vga chip eens op disabled te zetten.

Het moederbord heeft een Geforce chip volgens de specificaties, wil nog wel eens gebeuren dat het niet helemeel lekker samenwerkt met een ATI kaart.

[ Voor 6% gewijzigd door Roger_Rabbit op 20-06-2009 23:56 ]

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat niet om een nieuw systeem. Ik heb deze computer sinds februari, maar pas sinds kort heb ik door dat het niet alleen om flash gaat.
Het moederbord heeft inderdaad een Geforce chip.
Ik heb gekeken in het BIOS, en die heeft een volgorde voor het kiezen van een grafische kaart: PCI express, PCI en dan pas de geïntegreerde kaart. Ik kan geen optie vinden om de geïntegreerde kaart uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Waarschijnlijk staat het onder een optie genaamd "Integrated Peripherals" en is het een losse optie van Enabled/Disabled die los staat van de volgorde.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas niet. Het enige dat ik kan vinden dat er mee te maken zou kunnen hebben is:

Bij de SouthBridge, iGPU frame buffer detect.
Bij onboard devices staat alleen iets over parallelle en seriële poorten
Ook is er een optie over het wel of niet alloceren van een IRQ aan een PCI VGA, maar dat heeft er volgens mij ook niets mee te maken.

Ik heb net alle ATI drivers eraf gegooid, en met driversweeper de resten verwijderd. Probleem blijft.
Iemand nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 20:36
PCIE heb je toch wel als primary gezet ?

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haal anders ff die pci kaarten eruit en laat hem draaien op je onboard graka.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jazeker.
Ik heb ook net opnieuw de processor en moederbord drivers geïnstalleerd (niet de display drivers), maar ook dat helpt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08 13:46
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 23:37:
Tijdens de schokken is mijn processor 100% in gebruik, maar ik zou niet weten waardoor.
Kijk bij taakbeheer eens welk proces zorgt voor de 100% load

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een beetje raar: er is niet een proces wat alle resources opslokt. Als ik aan het testen ben met crysis, gaat crysis.exe soms van 60 naar 70%. Ook blijft hij vaak rond de 60 staan.
System idle process gaat van ongeveer 35 naar 0-5%
En de task manager gaat opeens naar 15%
GPU-Z gaat van 1 naar 10%
Firefox gaat ook omhoog van 2 tot 20%
Het geheugen gebruik per proces wisselt niet echt

Ik vind het wat raar dat het over zo veel verschillende processen verdeeld zit.
Heeft iemand zoiets eerder gezien?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2009 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 21:11
Als je je PC vers opstart (zonder apps open), geeft je taskmanager dan een CPU load aan? Als het goed is moet hij dan tussen de 0-5% schommelen (afh. van achtergrond apps) en je system idle process zou 95-100% moeten zijn.

Probeer dan eens een flash site te openen met firefox waar je haperingen krijgt. Als je CPU dan ook op 100% staat (of 50% !) dan ligt het waarschijnlijk aan je CPU.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:32

Umbrah

The Incredible MapMan

Dit klinkt als een throttling probleem; programma's zijn niet te zwaar, de CPU is te traag. Ik heb dit één keer eerder gezien, en toen kwam de CPU niet goed uit Cool 'n Quiet, drivertje er in, en opgelost.

HWInfo32 heeft zo'n heerlijk 'balkjes' scherm wat de CPU snelheid live weergeeft. Ga eens met vensters schuiven, zodat zowel taskmanager (met % belasting door processen) en HWInfo32 zichtbaar zijn. Ga dan eens (windowed) iets doen wat niet wil. Op hoeveel MHz gaan/blijven de cores staan? Hoe/welke processen belasten de CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Probeer via apparaat beheer je gpu uit te zetten en een flash filmpje te draaien geeft dit het zelfde probleem draait je videokaart waarschijnlijk niet lekker in samenwerking met deze onboard

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips allemaal. Vandaag gaat het me niet meer lukken om hier naar te kijken, maar morgen laat ik weten hoe het gegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het heeft wat langer geduurd dan ik gehoopt had, maar hier de resultaten:

Als ik de computer net aan zet, zit het CPU gebruik netjes tussen de 0 en 5%. Wat ik net zag, is dat als ik het venstertje van de taskmanager wat wild over het scherm sleep, dat het CPU gebruik dan stijgt tot wel 20%.

In HWInfo32 staan de cores constant op 3000 MHz, dus dat kan het probleem ook niet zijn. Hierdoor lijkt het voor mij alsof het een software probleem is.
Om dat te testen, heb ik ook in safe mode een flash filmpje geprobeerd, maar daar doet hij ook aan stotters. Wel zijn de periodes anders: het soepel lopen duurt dan maar ongeveer 5 seconden en het stotteren wel 14 seconden.
Dan lijkt het weer een hardware probleem. Ik snap er geen ruk meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
In safe mode werken je ATi drivers niet, dus dat hij dan stottert is vrij normaal te noemen.

Test je HDD eens met HDtune oid?
Ikzelf heb er ook last van (idle ook vrij hoge cpu load, soms wel tot 60%),
en bij mij haalt mijn windows schijf 1 - 8MB/s, wat veel te weinig is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik gedaan, maar dat lijkt goed te gaan.
Ik heb idle ook geen hoge cpu load. Die zit netjes tussen de 0 en 5%. Wel is het zo dat als ik ook maar iets doe, dat die zomaar omhoog kan schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:29
Ik had soms problemen met Catalyst A.I. , probeer dit misschien eens af te zetten, en ook auto-tune.
Ik had voornamelijk problemen met quake wars, maar dat is nu opgelost...

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Catalyst AI was het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het uitschakelen van Catalyst AI lijkt een klein beetje geholpen te hebben, maar de stotteringen zijn er nog steeds. Heeft nog iemand een idee om dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NATStudent
Volledig formatteren en windows + nieuwste ati drivers opnieuw installeren ? Verder zou ik het ook niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een tijdje op vakantie geweest, maar nu weer aan het kijken of ik het probleem op kan lossen.

Ik heb zojuist m'n harde schijf geformatteerd en Windows 7 geinstalleerd. Daarna nieuwste ATI drivers geinstalleerd, en Serious Sam geprobeerd.
Het probleem is er nog steeds. Het lijkt erop dat ik een software probleem uit moet sluiten. Enig idee aan welke hardware het kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Probeer het eens zonder video kaart, alleen de igp, als hij dan nog stottert ligt het iig niet aan de kaart, anders de kaart even in een ander systeem proberen om bepaalde zaken uit te sluiten..

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als de videokaart eruit is, is het probleem er nog steeds, helaas.
Het is dus zeer waarschijnlijk niet een probleem met de videokaart, maar een software probleem lijkt me ook onwaarschijnlijk, als het probleem blijft, na een installatie van een andere windows versie, met complete format.

Zou het aan m'n CPU of geheugen kunnen liggen? Is het een probleem met onderdelen uit mijn systeem die niet goed samenwerken? Of weet iemand iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NATStudent
Je kunt het geheugen testen met memtest86. Het zou idd aan het geheugen kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb memtest86+ gedraaid, die kon geen fouten in m'n geheugen vinden.
Ik las ergens iets over AMD moederborden die problemen hebben met SATA. Zou dat het probleem kunnen zijn? En zo ja, hoe test ik daar op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

HDtune..

Daar kan je iig de status van je schijf bekijken.
Anders zou ik het toch misschien in de voeding zoeken. Heb je misschien nog ergens een voeding waarmee je het kan proberen?

-edit-

Je had er al een andere in gezet, i'm running out of options..

Hoe staat het met de processor temp? Alle installs waren vers toch? Nieuwe bios e.d.

[ Voor 37% gewijzigd door Humma Kavula op 25-08-2009 20:10 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElineK
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-08 19:00
ik kom hier omdat ik problemen heb met hetzelfde moederbord, ook een cpu usage die veel te hoog ligt. Bij mij is het bij gebruik van de USB. Als ik data overtap van pc naar externe hd staat hij rustig te draaien op 10-15% en dan opeens een piek die richting 80% gaat, duurt 5 tot 15 seconden. Cd's rippen met een externe cd speler, loopt eerst goed en dan opeens pieken naar 100%. Webcam is het ergste, icm met skype of msn, loopt het hele systeem gedurende enkele seconden vast door 100% processor gebruik. Het processor gebruik is van de applicatie die de usb poort gebruikt, dus windows explorer, mediaplayer, msn of skype.

Alle drivers vervangen, windows 7 erop gezet, gebeurd er precies hetzelfde. Eerst is het rustig en dan opeens begint het pieken. Ik gebruik de usb aansluitingen aan de achterkant die direct op het mobo zitten. Met de grafische kaart hetzelfde geprobeerd als de topicstarter.

Nu weet ik niet of de topicstarter het probleem heeft opgelost. Ik ben van plan er ander geheugen in te zetten, er zit nu a-data in en dat wil ik vervangen door Kingston.

De pc loopt soepel op Vista, behalve bij het bewerken en bekijken van RAW fotobestanden, na een foto of 30-50 te hebben bekeken wordt het steeds slomer. Het geheugen loopt niet voller dan 55%, maar de processor draait dan op 100%. Verder draai ik geen zware applicaties, ik weet dan ook niet hoe mijn pc het bij spellen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weer terug van lang weggeweest:

Ik heb m'n harde schijf getest met HD tune, zowel in veilige als gewone modus. Dit ziet er niet raar uit.

Ik kwam er achter dat mijn geheugen sneller is dan mijn moederbord aan kan met deze processor. Dus ik heb gekeken of het probleem verholpen zou zijn met ander, langzamer geheugen. Dit is helaas niet het geval.

Ik heb de neiging om de hoop op te geven, maar zou eigenlijk wel graag een normaal werkende computer hebben.. Iemand die me daarbij kan helpen?
Pagina: 1