• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Nu ga ik binnen een paar weken een i7 computer bouwen, en deze licht overclocken, slechts naar 3Ghz.
Eerst was ik van plan om de Xigmatek Dark Knight te gebruiken, maar deze is niet beschikbaar in mijn hardware winkel, en zo is mijn oog op de Zalman CNPS9900 gevallen.

Ten eerste vind ik hem veel mooier van uiterlijk, en hij is beschikbaar in mijn hardware winkel :) .
Ik ben vandaag zowat bezig geweest met verschillende reviews en benchmarks te bekijken, maar deze kwamen eerder zeer afbrekend of zeer lovend over. Bij de benchmarks waren de temperaturen echter zeer onrealistisch (stock iddle temps van 9°C 8)7 ).

Ik weet dat deze koeler helemaal niet te vergelijken is in prestatie met de Xigmatek Dark Knight, maar is dat wel nodig voor een 3Ghz overclock?

Ik zou hem iddle onder de 40°C willen en 100% load onder 60°C, zijn deze temperaturen echter realiseerbaar met deze koeler op 3Ghz?

Verwijderd

Was het niet 9 graden boven kamertemp idle?

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 19:37:
Was het niet 9 graden boven kamertemp idle?
nee, want anders zou de stock koeler zelfs boven 105 graden gezeten hebben :o

Verwijderd

Geef eens een link naar die review dan. De meeste kamers zijn niet 96 graden celsius ;)

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 19:44:
Geef eens een link naar die review dan. De meeste kamers zijn niet 96 graden celcius ;)
Ik heb blijkbaar niet goed gekeken, het was inderdaad boven de kamertemperatuur :P

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

misschien is dit representatief:

http://www.hardware.info/...ingstest_61_CPUkoelers/20

review over coolers, jou specifiek type zit er niet tussen.

Wat ik wel merk is dat je bij zalman véél betaald voor het uiterlijk.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
die link die je me gaf is niet echt wat ik zoek, ik zou precies willen weten welke temperatuur op welke overclock.

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 16:39
zoiets weet je nooit van tevoren.
temperaturen bij een overklock zijn net zo verschillend als de instelling per cpu

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Yeseterror schreef op maandag 22 juni 2009 @ 16:19:
zoiets weet je nooit van tevoren.
temperaturen bij een overklock zijn net zo verschillend als de instelling per cpu
op een 3Ghz (333Mhz) Overclock kan er nu toch niet zo een groot verschil opzitten?

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Als ik jou was zou ik even in het I7 920 OC topic kijken, komen verschillende koelers voorbij en overclocks met temperaturen.

Beetje I7 gaat stock voltage makkelijk naar 180 BCLK, hoe warm hij word ligt dan vooral aan het feit of je HT aan hebt staan of niet. Stock Cooler van intel kun je het beste er gelijk van af gooien.

[ Voor 12% gewijzigd door brid op 22-06-2009 17:57 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
egon088 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 17:47:
op een 3Ghz (333Mhz) Overclock kan er nu toch niet zo een groot verschil opzitten?
Dat hangt er van af wat je 'een groot verschil' vindt. De warmteproductie (en daarmee de temperatuur) van een CPU bestaat uit verschillende componenten.
  1. Bij een i7 zijn dat:
  2. Warmte productie als gevolg van lekstroom van de cores
  3. Warmte productie als gevolg van lekstroom van de uncore
  4. Warmte productie als gevolg van frequentie van de cores
  5. Warmte productie als gevolg van frequentie van de uncore
De toename van punt 3 en 4 is uit te rekenen, want die loopt linear met de frequentie op.
De toename van punt 1 en 2 is frequentie onafhankelijk.

De enige onbekende, en dus waarin iedere CPU anders is, is de verhouding tussen die 4 punten. Als je een watt-meter aan de CPU kunt hangen, kun je met wat over- en onderclocken die verhouding uitrekenen en daarmee ook alle andere voltages en frequenties en bijbehorende warmteproductie van die ene CPU voorspellen.

NB. Het bovenstaande gaat er even van uit dat het voltage gelijk blijft, want anders neemt het aantal factoren toe en wordt de uitleg complexer. Voltage verhoging resulteert echter in een kwadratische toename van alle componenten.

[ Voor 9% gewijzigd door kalizec op 22-06-2009 18:54 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Als je uiterlijk blengrijk vindt moet je die 9900 nemen. Als je die i7 een beetje wilt pushen koop je een mugen 2 of een TRUE. Of een Baram of een Megahalems.

• G3lderland
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-03-2021
pm1 schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 23:25:
misschien is dit representatief:

http://www.hardware.info/...ingstest_61_CPUkoelers/20

review over coolers, jou specifiek type zit er niet tussen.

Wat ik wel merk is dat je bij zalman véél betaald voor het uiterlijk.
Je zocht misschien deze link: http://www.hardware.info/...iXmJPK,bGdkbJiTmJTKYcg,!/

Pricewatch:
Scythe Mugen 2: 32,24 euro
Thermalright Ultra120 Extreme: 58,49 euro
Zalman CNPS9900 LED: 42,95 euro

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:24
Voor prestatie van de coolers kun je het beste voor een Mugen 2 gaan..
Helaas kon die niet op mijn mobo en kon ik voor 20 euro een 9900 kopen.. Ben er erg tevreden mee!! Hij maakt niet zoveel lawaai als je hem goed instelt en koelt ook gewoon prima. Er is bij mij vanuit mijn Stock cooler 10 tot 15 graden vanaf.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Heb zelf sinds kort een i7 920 systeem draaien (Gigabyte EX58-Extreme MB) en heb een Noctua NH-U12P op de CPU gezet. Deze dus: http://www.noctua.at/main...iew&products_id=24&lng=de
Moet zeggen, die hoor je dus echt niet! :z

Als m'n systeem een paar uur aanstaat en gewoon voor van alles gebruikt wordt (geen stresstest oid), dan geeft PC Wizard een CPU temperatuur aan van 39 en de diverse cores (1 t/m 8) zo rond de 42, 44 graden.
Zodra ik Prime95 start met de optie maximum heat/power comsumption, dan gaan de core temperatures al ras naar de 70-80 graden (op dat moment zijn volgens de Windows Taskmanger alle cores voor 100% lekker bezig). Zojuist gemeten bij een omgevingstemperatuur van 23 graden en volgens mijn temperatuursensor die ik midden in de luchtstroom van de Noctua CPU fan heb gehangen, is het in de kast dan 41 graden.
Zodra ik Prime95 stop, zijn de i7 core temperaturen binnen een minuut terug naar 45 graden en zakt de kasttemperatuur terug naar 35 graden.
Al met al lijkt me dat een adequate koelfaciliteit. :)

Ik heb de Noctua koeltoeren voorzien van één v.d. meegeleverde fans (en die wordt dus temperatuurgestuurd vanaf het motherboard), de andere Noctua fan zit een paar centimeter verderop in de achterzijde van mijn kast (Coolermaster Cosmos) en blaast daar de warmte weg. (naar buiten toe)
Ben zeer tevreden over het ontbreken van geluid bij deze CPU cooler. Enige wat me eigenlijk opvalt is de cooler op de GraKa (Gigabyte 9800GT)

Zojuist nog eens de waarden van PC Wizard versus SpeedFan vergeleken.
Ook vreemd, volgens SpeedFan zitten core 1-8 op rond 29-31 graden, terwijl op hetzelfde moment PC Wizard 44-47 graden displayed. :? Beide programma's geven voor de rpm's en voltages WEL dezelfde waardes aan. Dus, wat is nou correct? :?

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 23-06-2009 12:07 ]

Mooie Plaatjes   

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
ehtweak schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 11:56:
Ook vreemd, volgens SpeedFan zitten core 1-8 op rond 29-31 graden, terwijl op hetzelfde moment PC Wizard 44-47 graden displayed. :? Beide programma's geven voor de rpm's en voltages WEL dezelfde waardes aan. Dus, wat is nou correct? :?
Is dit nu een thread hijack ofzo :( ?
Maar ik zal toch maar antwoord geven op jouw vraag; je hebt namelijk real en core temp, dus waarschijnlijk zal een van die programmas de real of de core temp lezen.

Nu terug naar mijn onderwerp; ik heb de i7 overclocking thread bekeken, maar er was daar nergens iets te bespeuren over de Zalman CNPS9900 ;( .

[ Voor 29% gewijzigd door egonolieux op 23-06-2009 13:44 ]

• Kuhr89
Ik denk eigenlijk wel dat je de verwenste temperaturen zal halen met de CNPS9900.

Mijn phenom II op 3.5ghz is idle 28 a 30 graden. Stressed nooit boven de 45...
Natuurlijk is een Phenom II anders, maar hij koelt gewoon netjes hoor..

Ik weet alleen niet of de Core i7 sowieso al warmer is dan een Phenom II

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

ehtweak schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 11:56:

check topic 3 programma's 3 verschillende reading in de cooling section van het forum.
khad zo ook iets voor ligt aan de Tjunction max van het programma

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Na nog wat reviews bekeken te hebben, en onderandere de temperaturen die "superkurtjeh" hierboven vermelde, heb ik besloten om toch de Zalman 9900 te neme :) .
Een zwaardere koeler heb ik toch niet nodig omdat ik niet/weinig ga overclocken. Bovendien is hij veel mooier dan al die lompe heatsinks :p .

• Kuhr89
egon088 schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 19:42:
Na nog wat reviews bekeken te hebben, en onderandere de temperaturen die "superkurtjeh" hierboven vermelde, heb ik besloten om toch de Zalman 9900 te neme :) .
Een zwaardere koeler heb ik toch niet nodig omdat ik niet/weinig ga overclocken. Bovendien is hij veel mooier dan al die lompe heatsinks :p .
Als je op mijn Specs klik in mijn signature kun je 2 foto's zien...

Pagina: 1