Systeem start niet meer na kortsluiting

Pagina: 1
Acties:

• miniwink12
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-03 12:59
hallo,
om te beginnen wil ik even duidelijk maken om welk systeem het gaat

amd athlon 64 x2 6400+ be
asrock am2-nf6gvsta
4 gig geheugen
maxtor 160 gig hardeschijf
hd4870+ sapphire 512mb

oke, nadat ik in mijn computer enige case mods had toegepast crashte mijn pc tijdens het msn'n het klonk als kortsluiting wat ook wel kan ivm met de mods.

nu vermoede ik dus eerst dat het de voeding was. maar toen ik tijdelijk een 300 watt voeding(in plaats van 400) eraan hing veranderde het probleem niet(ik heb ook de videokaart hierbij verwijderd) ook de hardeschijf is uitgesloten omdat waarneer ik de pc start de koelers etc beginnen te draaien maar het beeld zwart blijft. dus dan blijven er 2 mogelijkheden over dat is ofwel de cpu of het mainboard. op mijn mainboard produceert de bridge-chip wel warmte maar dat stopt ongeveer bij de 35 graden terwijl deze normaal 70 aantikte(asrock he).
nu vraag ik mij af wat ik zou moeten waarnemen als het de cpu is, zou de pc dan uberhaupt aangaan? en zou dan het beeld verschijnen met de memory test?

wie o wie helpt mij?>

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
CPU's gaan zo goed als nooit half kapot. Meestal werken ze of gewoon of werkt je pc helemaal niet (uitzonderingen zijn wel mogelijk).

Maar als je zegt dat het klinkt als korstluiting maar dan je moederbord niet ergens sluiting met je behuizing?

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:25
Loopt je systeem wel door de Memory test heen? Heb je onlangs het geheugen ook aangepast oid?

Dat zijn dan ook wel handige dingen om mee te nemen. Zonder je CPU zal je computer niets doen, die stuurt e.e.a. wel aan, dus de cpu zal op zich prima zijn. (misschien wel lichtelijke schade, maar niet dusdanig dat die niet meer functioneert.)

• miniwink12
nee het geheugen wat ik heb loopt al ongeveer een 6 maandag stabiel(sinds ik het kocht) het moederbord heb ik al 2 jaar. dus die zal geen kortsluiting maken. maar zou de pc helemaal niet aangaan als de cpu kapot is? ik weet niet of mijn pc de memory test doorgaat omdat er geen beeld verschijnt. heb nu de monitor op me onboard aangesloten. waat voorheen altijd prima werkte maar nu dus niet.
maar is het moederbord de meest waarschijnlijke oorzaak dan schaf ik een nieuwe aan.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Tja de informatie die we tot nu toe hebben en hetgeen je al getest hebt is nog niet genoeg reden om direct het moederbord aan te wijzen.

Maar wat ik bedoelde, je hebt je kast gemod dus raak het moederbord niet ergens je kast? Zitten alle afstandsbusjes goed?

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

als je voeding overlijd vallen er meestal nog andere slachtoffers, waarschijnlijk is je mobo R.I.P.

doe de voeding eens open en kijk of er niks mee aan de hand is ?
kijk ook eens op je mobo naar bolle condensatoren

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• miniwink12
ja, ik ben er 100% zeker van dat het moederbord geen kortsluiting maakt met het moederbord. en in dat geval zou toch mijn voeding steeds af moeten slaan?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:27

Umbrah

The Incredible MapMan

Je hebt lopen modden. In mijn mening kan modden haast niet zonder overblijfselen aan ijzervijlsel. Dat spul gaat rondvliegen, en veroorzaakt kortsluitingen.

Nu weet ik niets over hoe je hebt lopen modden, en het systeem weer hebt ingebouwd, maar als je er mee fysiek aan het werk bent geweest, is er altijd een kans dat je een ESD hebt gehad, die het geheugen beschadigt, de videokaart hebt gemold, of het moederbord kapot hebt. ESD's zijn link, en kortsluitingen ook. Vooral asrock bordjes willen nogal eens nét niet genoeg ruimte hebben op het PCB voor 'volgens het boekje' schroefjes, en zijn vaak afhankelijk van washers.

Hangen en opstartproblemen troubleshooter al doorgelopen?

En als iets kortsluit, wil dat niet zeggen dat de voeding afslaat. Zeker niet met een bordje met budget elektrische componenten is de beveiliging lang niet altijd sterk. Het moederbord KAN kortsluiten met de kast/iets anders, en je hebt het misschien niet eens door. Waarschijnlijker is je geheugen stuk, though...

[ Voor 18% gewijzigd door Umbrah op 20-06-2009 18:24 ]

Verwijderd

En als je je pc compleet uit je kast haalt? Gewoon op een gladde (hout / plastic) tafel leggen en de onderdelen een beetje uit elkaar houden.
Dan kan je wat makkelijker horen welk onderdeel de herrieschopper is

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door om te kijken wat er fout is gegaan.

Daarbij verander ik de titel even.
'welke genie weet dit?' > 'Systeem start niet meer na kortsluiting'

• miniwink12
oke ik heb net mijn voeding bekeken alles lijkt op zijn plaats geen opgeblezen condensators of doorgebrande stabilisators. ik sluit de voeding defenitief uit. ook ijzervijsels zijn niet van sprake er is niet gezaagt of gevijlt. als het geheugen kapot is dan moet de pc toch opstarten en beginnen met de mem-test?. maar ik heb geen beeld dus ik denk dat het ofwel de cpu is of het moederbord

• miniwink12
over het Hangen en "opstartproblemen troubleshooter " aangezien ik geen beeld heb valt de helft van de troubleshouter niet te testen alle fysieke dingen zijn in orde.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

miniwink12 schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 18:39:
over het Hangen en "opstartproblemen troubleshooter " aangezien ik geen beeld heb valt de helft van de troubleshouter niet te testen alle fysieke dingen zijn in orde.
Juist als je geen beeld hebt valt er meer dan genoeg te testen. Begin dus eens met hardware vervangen om op dit manier uit te sluiten waar het probleem zit.

En gebruik de editknop om nog iets aan je laatste bericht toe te voegen als je de laatste poster bent. Kicken binnen 24 uur is namelijk vrij asociaal.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Je hebt dus geen beeld, maar geeft je mobo wel beep-codes ? Geen beeld en wel draaiende fans kan inderdaad van alles zijn, cpu, mobo, ram, videokaart. Je moet echt zaken uitsluiten, dus booten met minimale configuratie en eventueel onderdelen in een andere PC testen (of omgekeerd) ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• miniwink12
ik heb de videokaart er al uitgehaald en de voeding vervangen ook heb ik de plankjes geheugen apart andersom en in een ander slot geprobeerd ik heb gestart zonder HDD en ik heb mijn moederbord al gereset met de jumper ik heb zelf al de pc aangezet zonder cpu maar in alle gevallen gebeurt er het zelfde. geen beeld geen beeb-codes alle fan's draaien en mijn bridge-chip produceert zelfs wat warmte.

nu gaat mijn broer donderdag naar zijn kamer in groningen om mijn cpu daar te testen en dat moet dan aangeven of het de cpu is of mijn moederbord.

ik had alleen gehoopt dat iemand mij de symptonen van een kappote cpu of moederbord kon vertellen. als er nog andere suggesties zijn dan hoor ik het graag

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:59

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Symptomen van een kapotte CPU, geheugen, moederbord of weet-ik-wat-niet-meer zijn legio, daarom is ook de Hangen en Opstartproblemen Troubleshooter gemaakt. Je kunt op geen andere manier dan wat daarin beschreven staat de oorzaak van je problemen achterhalen.

Bedenk overigens wel dat er wellicht méér dan een onderdeel kapot kan zijn. Kortsluiting is een 'bitch' zogezegd; als je pech hebt, kun je een geheel nieuwe pc gaan bestellen (voor sommigen is dat dan ook weer een gelukje haha ;)).

• miniwink12
hallo allemaal,
mijn broer heeft de cpu en het werkgeheugen geinstalleer zijn pc in groningen en alles werkt gewoon. daar trek ik als conclusie dat mijn mobo r.i.p is ik wil graag even iedereen bedanken die heeft meegeholpen met denken.
groeten Rutger
Pagina: 1