[DC] 12 Volt naar 5 Volt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 11:14
Zoals de titel al doet vermoeden moet ik van 12 Volt naar 5 Volt. Het is voor in de auto, echter ik ben niet zo een electro technicus en kom er niet meer uit ! Heb gezocht maar dan moet ik een 7805 datasheet zoeken ofzo, maar het is me allemaal te onduidelijk....

Wat weet ik wél:
- ik heb een input van 12 Volt [DC]
- ik heb een ouput nodig van 5 Volt met een Amperage van 2.0 nodig

Wat ik niet weet lijkt me duidelijk, ik hoop dat jullie me zouden kunnen helpen. Solderen lukt me wel goed, en ben zeker bereid om te leren !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Er bestaan twee soorten converters: linaire converters en switching converters.

De 78S05 is een linaire converter die 2A kan leveren. Echter hebben linaire converters een groot nadeel:
Ze houden de spanning stabiel door een boel warmte te genereren geven. Als jij 2A wilt trekken uit een 78S05 met een ingangsspanning van 12V zal de regulator meer dan 14W in warmte omzetten. Deze warmte moet afgevoerd worden en voor 14W ben je een redelijk groot koelblok nodig.

switching converters hebben het voordeel dat ze veel efficienter zijn, echter zijn deze wat lastiger voor de beginneling. Ik denk dat het beste is om een switching converter module ergens te kopen waar je alleen nog de kabeltjes aan hoeft te solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 08:12
Als je in de datasheet van de 7805 van Fairchild (p. 23, figuur 12 en 13; ik zou echt gaan voor een met stroombeperking bij) kijkt, zie je daar ook wat extra schema's staan om hogere stromen te vragen (dan heb je zelf natuurlijk nog wel een en ander rekenwerk). Wat je daarbij natuurlijk moet nakijken, is of die transistoren de gevraagde stroom aankunnen (maar vermoedelijk zal dat wel het geval zijn). Mocht je niet zo vertrouwd zijn met transistoren: die beta0 in die figuur 12 kan in een datasheet ook nog wel eens aangeduid worden als hFE (voorwaartse stroomversterking in common emitter-schakeling).

Maar er bestaan natuurlijk ook nog andere regulatoren, bv. de LM317 (die kan ook andere spanningen geven, maar is zonder een externe schakeling met transistoren ook niet in staat om 2A te trekken).

Ik kan je in ieder geval wel al vertellen dat je best ook een beetje koeling voorziet (klein koelblokje ofzo), want een 7805 wordt toch al serieus warm als je er 1.5A doortrekt. Wat ik in ieder geval aanraad, haal je schakeling zeker eens door een simulatieprogramma.

De makkelijkste oplossing is natuurlijk een voorgebouwde module kopen (sigaretenplug naar adapterplugje o.i.d., je kan altijd die stekkertjes eraf halen en ombouwen naar iets wat voor jou wel handiger is), het voordeel daarvan is al helemaal dat je 99% zeker bent dat het goed zal werken en veilig (overstroombeveiliging e.d.) is; met een eigen knutselwerkje heb je natuurlijk zelf de risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Misschien is dit voldoende?
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/33 (de gelijkrichter weglaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
Eigenlijk is een schakelend voedingetje de mooiste oplossing, geen/nauwelijks koeling nodig en het kost niet zoveel meer dan een lineair geval. Tegenwoordig worden die dingen erg vaak aangekocht als bouwsteentje, zie bijvoorbeeld deze van sparkfun: http://www.sparkfun.com/c...info.php?products_id=9160 (op de aansluitvlakjes worden dan metalen blokjes gezet, waarmee je zo'n bouwsteentje rechtstreeks op een print kan solderen, maar jij kan er natuurlijk draden aan zetten).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vind 13$ wel een stukje duurder dan een lineair geval?
Het kan iig een stuk goedkoper, laat ik het zo zeggen.

figuur 17 van de DS lijkt me ook geschikt.
Die zijn alle 3 (degene die hierboven zijn genoemd dus ook) <13E qua kosten hoor.

[ Voor 68% gewijzigd door Boudewijn op 21-06-2009 23:21 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

koop gewoon n willekeurige 2A 'usb' lader voor in de auto, of een oplader van een device met 5v input. veel meer dan n tientje zal je niet kwijt zijn, als je het goed aanpakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-10 20:35
Waarom je stroom niet verdelen over 2x 7805? Hoeft er door bijde slechts 1A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xtresis schreef op maandag 22 juni 2009 @ 10:17:
Waarom je stroom niet verdelen over 2x 7805? Hoeft er door bijde slechts 1A.
Grote kans op destructieve oscillaties van de regelaars.

Maar je kan wel je punt gebruiken, in die zien dat je slechts 1 regelaar kan gebruiken en meerdere transistoren in parallel.
Hoewel je daar dan weer met het probleem zit dat deze ook afwijken en de ene meer stroom zal trekken als de andere, dus sneller opwarmt, nog meer stroom trekt, ...

Het kan, maar je moet voor goede terugkoppeling zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-10 22:12
Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 10:58:
[...]

Grote kans op destructieve oscillaties van de regelaars.

Maar je kan wel je punt gebruiken, in die zien dat je slechts 1 regelaar kan gebruiken en meerdere transistoren in parallel.
Hoewel je daar dan weer met het probleem zit dat deze ook afwijken en de ene meer stroom zal trekken als de andere, dus sneller opwarmt, nog meer stroom trekt, ...

Het kan, maar je moet voor goede terugkoppeling zorgen.
TS heeft 2A nodig. Dan heb je geen transistoren parallel nodig. Vroeger vaak genoeg op die manier voedingen gebouwd... (2N3055 is meer dan overkill al bij 2A). Alleen wel een diode in de massa van de 7805 leggen ivm de spanningsval over de transistor.

Maar goed, met 2A is het voor TS een stuk makkelijker om gewoon een 2A exemplaar uit de 7805 serie te nemen, icm een voldoende groot koelblok.

Geschakeld is een stuk efficienter (en compacter / minimaal warmteontwikkeling) maar wel weer iets minder makkelijk te bouwen (een 7805 vind je ongeveer overal)

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 23-06-2009 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain00
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-10 13:35
Is dit dan een lineaire converter of een switching converter?
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=191005

Ik wil graag mijn fototoestel op een loodaccu aansluiten om mee te timelapsen en dan is het zonde als de 12V naar 3V conversie meer stroom kost dan de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-10 22:12
Captain00 schreef op maandag 06 juli 2009 @ 15:01:
Is dit dan een lineaire converter of een switching converter?
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=191005

Ik wil graag mijn fototoestel op een loodaccu aansluiten om mee te timelapsen en dan is het zonde als de 12V naar 3V conversie meer stroom kost dan de camera.
Dat is een normale. Volgens de handleiding moet er ook koeling op als je 'm zwaarder gebruikt. Ik gok dat dit gewoon een LM317-based dingetje is, in een kant en klaar kastje.
Pagina: 1